lave netværk i en lille institution, der v~
Fra : Martin

Dato : 08-02-11 08:44

Jeg skal lave netværk i en lille institution, der vil være 10-20
brugere
Her er nogle af de tanker jeg har

•   Server med personlige/fælles mapper
•   Børnener har et login til nettet og alt trafik logges på den enkelte
bruger
•   Der skal være tidsstyring på så nettet lukker for nogle kl 21,00 –
08,00

spørgsmål

•   Jeg har hørt at Linux er godt til servere, er det et sted på nettet
hvor der er en vejledning i opsætning af et sådan system?
•   Hvilket software, gerne enkelt?
•   Hvilket internet udbyder kan i anbefale?
•   Hvad kræves der af servermaskine
På forhånd tak

Fra : Frank Damgaard

Dato : 09-02-11 11:54

Den 08-02-2011 16:44, Martin skrev:
> [...]
>
> •   Jeg har hørt at Linux er godt til servere, er det et sted på nettet
> hvor der er en vejledning i opsætning af et sådan system?

ja, Linux bruges meget på servere (også).

> •   Hvilket software, gerne enkelt?

nu er det mange funktioner du ønsker, dvs. mange forskellige typer programmer.

Filserver er normalt med i de fleste linux distributioner.
dvs. samba server , sådan at windows-maskiner kan
koble op med windows SMB (windows fildeling)

login-overvågning (inkl. tidsstyring) med "børne-spærring" ,
det ved jeg ikke om der findes noget der kan virke med
windows clients (måske andre ger i gruppen kender til noget?)

af Linux distributioner kunne du se på følgende
SkoleLinux:
http://www.slx.no/ -
http://wiki.debian.org/DebianEdu
http://no.wikipedia.org/wiki/Skolelinux
siderne har links til dokumentation f.eks.
http://wiki.debian.org/DebianEdu/Documentation/Lenny/Architecture

og hvis der ikke skal køre Linux på de almindelige PC'ere,
men kun windows, så kan mange andre server-distributioner anvendes
f.eks.:
http://www.ubuntu.com/server
http://www.debian.org
SuSE / http://opensuse.org
Redhat / Fedora
....mfl.

> •   Hvilket internet udbyder kan i anbefale?

Det kommer da an på hvilke der er tilrådighed i området
og hvad disse kan levere.
Nogensteder kan tlf-kobberledningerne knapt klare de 2M/512k
andre steder er der VDSL med ekstra upload.
Eller måske der er fiber med god båndbredde til rimelig pris....?

for til flere samtidige online-brugere er delt 2M/512k næppe nok.

> •   Hvad kræves der af servermaskine

Afhængig af hvor aktive brugerne er til at hente og gemme
filer på serveren, skal serveren bør have nok RAM og
god IO hastighed til diske (idag SATA) og rimelig hurtige diske.
Er det kun tekst-dokumenter, regneark og lign. der skal gemmes,
og kun få aktive brugere ad gange, så er kravene måske ikke så store.

En mulighed er at først at anvende en eksisterende PC
installere softwaren , og derefter finde flaskehalsene
ved nogle praktiske tests.

Der skal også indtænkes backup-strategi (ekstern løsning),
og dertil overvejes RAID hvis det skal være muligt at hurtig
kommer op igen ved fejl på en enkelt disk.
En UPS ville heller ikke være dumt.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 11-02-11 20:57

Martin <biofyr@gmail.com> wrote in

> [...]
> enkelte bruger
> • Der skal være tidsstyring på så nettet lukker for nogle kl 21,00

Du behøver ikke nogen ret stor maskine til så få brugere. En almindelig
stationær PC vil være nok.

Her er en alt-i-eet løsning, du kunne starte med : SME serveren. Den er
lige blevet beskrevet i "The Register":

http://www.theregister.co.uk/2010/11/17/review_sme_server/

Mvh. NKJensen