Fortrydelses ret ?
Fra : Rikke Eriksen

Dato : 07-02-11 17:06

jeg har igennem nogen år haft abonnement på scor.dk normalt er det sådan
at man for besked når det er tid til at betale , men ved sidste betaling
fik de flettet , som noget nyt ind i kundevilkårene at de automatisk
kunne tanke op når året var forbi - det havde jeg ikke lagt mærke til.
jeg ringede til dem og sagde jeg ikke ønskede at forny mit abonnement
hvorfor jeg gerne ville have mine 649 kr retur , det kunne jeg ikke få
de kunne lukke det nu imod et gebyr på 89 kr og en måned frem.

Måneden er begyndt men det var i weekenden hvor jeg ikke kunne få fat i
dem pr. tlf jeg skrev men det skete der ikke noget ved ..

jeg vil gerne høre om der er nogen der ved om man ikke har fortrydelses
ret på det , som på de fleste andre ting

Venligst

Fra : Rikke Eriksen

Dato : 07-02-11 17:20

Den 07-02-2011 17:05, Rikke Eriksen skrev:
> [...]
>
> jeg vil gerne høre om der er nogen der ved om man ikke har fortrydelses
> ret på det , som på de fleste andre ting

gælder det her

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad083/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-02-11 12:50

On 7 Feb., 17:20, Rikke Eriksen <x...@xx.xx> wrote:

> gælder det her
>
> http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad083/

Nej. Du har købt en serviceydelse, og de er ikke omfattet af
fortrydelsesretten. Jeg vil dog mene, at du aktivt skal have
accepteret de nye vilkår om løbende abonnement, før det kan gøres
gældende. Dette forudsat, at det forholder sig, som du skriver, altså
at du har tilmeldt dig på vilkår om, at du selv aktivt skulle forny
dit abonnement, hvorefter der uden din udtalte accept ændres vilkår
over mod automatisk fornyende abonnement.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Rikke Eriksen

Dato : 07-02-11 21:04

Den 07-02-2011 20:49, Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Nej. Du har købt en serviceydelse, og de er ikke omfattet af
> fortrydelsesretten.

Hvorfor egentligt ikke ? på hvilken måde adskiller det sig fra andre
online handler

Venligst

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-02-11 21:25

Rikke Eriksen skrev:

> Hvorfor egentligt ikke ? på hvilken måde adskiller det sig fra andre
> online handler

At det er en serviceydelse. Den har du normalt taget i brug
med det samme. Du har heller ikke returret på en fysisk
vare, efter du har taget den i brug.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Rikke Eriksen

Dato : 07-02-11 22:52

Den 07-02-2011 21:25, Kim Ludvigsen skrev:

> At det er en serviceydelse. Den har du normalt taget i brug med det
> samme. Du har heller ikke returret på en fysisk vare, efter du har taget
> den i brug.

jeg forsøgte at afmelde den da jeg fik besked (samme dag) som de ville
hæve pengene hvad var på en lørdag og de kunne fint have lukke profilen
og have aneluret betalingen

Venligst

Fra : Hekatombe

Dato : 07-02-11 21:28

Den 07-02-2011 20:49, Kevin Borbye Edelvang skrev:
> Nej. Du har købt en serviceydelse, og de er ikke omfattet af
> fortrydelsesretten

Ikke helt korrekt ifg. Forbrugerstyrlsen:
[http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/fortrydelsesret?tc=E6F6168F21434589B104CC9528789F9D]

Læs afsnittet "Ingen fortrydelsesret" og "En kortere frist for ydelser
kan aftales" (Der står hvornår der ikke er fortrydelsesret og f.eks. ved
telefonabonnement er der 14 dags fortrydelsesret ved fjernsalg, man men
kan aftale en kortere frist).

Og for OP er "Fortrydelsesfristens starttidspunkt" interessant da der
står: "Ydelser og specielt tilpassede varer - fristen løber fra den dag,
hvor *aftalen* blev indgået".

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-02-11 12:03

Den 07-02-2011 17:05, Rikke Eriksen skrev:

> ... men ved sidste betaling
> fik de flettet , som noget nyt ind i kundevilkårene at de automatisk
> kunne tanke op når året var forbi ...

Den holder næppe i retten. Det ligner Viasat-sagen:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Retssager/Civile-retssager/viasat
(eller http://kortlink.dk/8qua hvis linket knækker).

Læg specielt mærke til: "Viasats vilkår om at kunder, der ikke siger
deres abonnement op inden en bestemt frist, bliver bundet i yderligere
12 måneder, er derfor i strid med markedsføringsloven."

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-02-11 18:42

Jonathan Stein wrote:

> Læg specielt mærke til: "Viasats vilkår om at kunder, der ikke siger
> deres abonnement op inden en bestemt frist, bliver bundet i yderligere
> 12 måneder, er derfor i strid med markedsføringsloven."

Det gælder ikke her. Scor.dk tilbyder Rikke måneds opsigelse, og siden
denne Viasat afgørelse er en måneds opsigelse blevet et lovkrav i
forbrugeraftaler om abonnementer (efter en indledende bindingsperiode)
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125046>

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-11 13:03

Rikke Eriksen skrev:

> [...]
> fik de flettet , som noget nyt ind i kundevilkårene at de automatisk
> kunne tanke op når året var forbi - det havde jeg ikke lagt mærke til.

Hvis du havde lagt mærke til det, ville du kunne opsige med det
vuns. Nye betingelser betyder at den gamle aftale ophører, og at
kundeforholdet kun fortsætter hvis kunden accepterer en ny aftale
med de ændrede betingelser.

Men hvis du ikke lagde mærke til de ændrede vilkår og foretog en
betaling, så er det en underforstået accept af den nye aftale, og
så gælder de betingelser som den angiver.

Det forudsætter dog at de nye betingelser var lette at finde og
læse for den der lige tog sig tid til at se hvad de skrev. Hvis
det f.eks. var skjult i en fodnote med lille skrift på side 17,
kan de ikke gøres gældende.

--
Bertel