Adresserede reklamer - Robinsonlisten
Fra : xsatquest

Dato : 07-02-11 08:38

Hej

Jeg er på robinsonlisten og som sådan må firmaer osv ikke kontakte mig
pr. telefon eller pr. adresseret brev med reklameskrivelser.

I forbindelse med at jeg har fået mit sidste fagblad som er pakket ind
i folie og adresseret opdager jeg at der indeni den adresserede folie
ligger 2 reklamer :

Dels en reklame for et teleselskab som hedder tele+ og dels en reklame
i dobbelt A3 størrelse for et blad der hedder aktiv træning.

Så er det jeg spørger.

Må min fagforening godt pludseligt begynde at pushe reklamer på den
måde når jeg er på robinsonlisten ?

Jeg kan forstå hvis der var tale om noget som de selv stod for men mig
bekendt har min fagforening hverken et teleselskab eller et
bladkompagni som udgiver den slags blade.

Jeg er ved at være træt af at fagforeningen udover deres fagblad skal
forsøge at sælge mig alt muligt lort såsom forsikringer og mastercard
bl.a

Hvad faen gør man for at få det stoppet ? (Skrev til dem da jeg modtog
reklamer fra Alka med deres logo på fronten af konvolutten men de gad
end ikke svare tilbage)..

Er sgu snart ved at være så træt af det at jeg melder mig ud, gider
ikke alt det reklamepis(Og senest massive beløb til politisk
propaganda).

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 07-02-11 17:26

Den 07-02-2011 16:38, xsatquest skrev:
> [...]
>
> Er sgu snart ved at være så træt af det at jeg melder mig ud, gider
> ikke alt det reklamepis(Og senest massive beløb til politisk

Du giver jo selv en del af svaret.
Jeg ville melde mig ud. Der er masser af andre fagforeninger at vælge
mellem.
Hilsen Matthias

Fra : xsatquest

Dato : 07-02-11 09:51

> [...]
> mellem.
> Hilsen Matthias- Skjul tekst i anførselstegn -

Som en generel betragtning vil jeg gerne sige at udover de ting jeg
her nævner så er jeg sådan set glad for min fagforening og det ville
derfor være at foretrække hvis jeg kunne få dem til at indse at jeg
ikke ønsker at modtage deres reklamer.

Jeg vil jo gerne modtage medlemsbladet men gider bare ikke de sniger
reklamer med ind.

Min aversion er mod reklamerne som jeg har sagt nej tak til og kunne
jeg få dem forklaret at det er lovmæssigt uacceptabelt vil jeg meget
gerne gøre et og så blive ved med at være medlem.

Opsigelse af medlemsskab kan kun komme på tale hvis alle andre
muligheder er udtømte..

Fra : Jan Kronsell

Dato : 07-02-11 18:00

"xsatquest" <xsatquest@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg få dem forklaret at det er lovmæssigt uacceptabelt vil jeg meget
> gerne gøre et og så blive ved med at være medlem.

Jeg kan ikke se, at det skulle være ulovligt, når reklamerne ligger iinden i
folien. Så må det betragres på samme måde, som en annonce, der er tegnet i
selve bladet.

Jan

Fra : alexbo

Dato : 07-02-11 18:05

"xsatquest" skrev

> Jeg vil jo gerne modtage medlemsbladet men gider bare ikke de sniger
> reklamer med ind.

Skal det forstås sådan at der ingen reklamer er i bladet som sådan, i så
fald kan du jo se på det som en service, i stedet for at fylde bladet med
reklamer for ligegyldige varer og politiske budskaber, lægger de dem ved
siden af lige til at smide væk.

Det er ikke forbudt at reklamere i fagblade eller alle andre blade, heller
ikke selvom modtageren er på Robisonlisten, om du vil abonnere på Ugebladet
eller et fagblad er dit valg, hvad de har i bladet eller ved siden af er
deres valg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-02-11 18:45

Den 07-02-2011 16:38, xsatquest skrev:
> Hej
>
> Jeg er på robinsonlisten og som sådan må firmaer osv ikke kontakte mig
> pr. telefon eller pr. adresseret brev med reklameskrivelser.

Jeg tillader mig lige at snige et bonusspørgsmål med

Post danmark har noget de kalder "med rundt", som en et omslag med
navn/adresse på, hvor der så er pakket en håndfuld reklamer i fra
forskellige annoncører.

http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/medrundt/med_rundt_forside.htm&menufile=

Hvordan kan sådan en undgå at gå ind under adresseret post ?

Jeg er ligesom xsatquest tilmeldt robinson listen, har monteret et
"reklamer nej tak" skilt på min postkasse, aligevel bliver postkassen
junket op med den.

En postafløser sagde at det var fordi jeg ikke havde tilmeldt "reklamer
nej tak" via post dk.

Jeg skal så tilmelde mig deres eposthus og underlægge mig deres vilkår
for at kunne framelde det, det lyder i mine øjne forkert hvis aktivt
skal framelde det , så går ideen vel lidt af robinsonlisten ?

Man skulle tro at de havde deres juridiske på det tørre, men det lyder
forkert i mine ører, nogen der ved om det er helt stuerent ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-02-11 19:29

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsll.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> En postafløser sagde at det var fordi jeg ikke havde tilmeldt
> "reklamer nej tak" via post dk.

Selvfølgelig skal du tilmelde dig nej tak-ordningen for at du er med i
den - det er IKKE nok bare at skrive det på postkassen:

http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/eposthuset/postservices/ingen_reklamer_tak.htm&menufile=/cms/da-dk/menufiles/ekom_open_menu.xml&lang=dk

Jan

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-02-11 20:33

Den 07-02-2011 19:28, Jan Vestergaard skrev:

> Selvfølgelig skal du tilmelde dig nej tak-ordningen for at du er med i
> den - det er IKKE nok bare at skrive det på postkassen:

Mit spørgsmål gik mere på om det overhovedet burde være nødvendigt, når
man allerede har frabedt sig adresserede reklamer via robinson, og post
smider en bunke ind med mit navn og adresse på.

For mig virker det som at post.dk omgår reglerne lidt ved at kaldet en
skovl for en spade.

Fra : Leif Neland

Dato : 07-02-11 22:58

Den 07-02-2011 20:33, Sune Storgaard skrev:

> Mit spørgsmål gik mere på om det overhovedet burde være nødvendigt, når
> man allerede har frabedt sig adresserede reklamer via robinson, og post
> smider en bunke ind med mit navn og adresse på.

robinsonlisten er for adresserede reklamer.
"reklamer nej tak" er for uadresserede reklamer.

Jeg vil tro du skal tilmelde dig, for at posten har det rigtige antal
reklamer med rundt, uden at skulle tælle klistermærker. Og for at sikre
at en eller anden går rundt og klister mærker på tilfældige døre.

Leif

Fra : Sune Storgaard

Dato : 08-02-11 19:17

Den 07-02-2011 22:58, Leif Neland skrev:

> robinsonlisten er for adresserede reklamer.
> "reklamer nej tak" er for uadresserede reklamer.

Når man tager et bundt reklamer, og pakker ind i et omslag, hvor navn og
adresse er på,så mener jeg godt man kan betragte det som adresseret ?

> Jeg vil tro du skal tilmelde dig, for at posten har det rigtige antal
> reklamer med rundt, uden at skulle tælle klistermærker. Og for at sikre
> at en eller anden går rundt og klister mærker på tilfældige døre.

Det giver fint mening, det er også i tråd med hvad de skriver på deres side.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-11 12:58

Sune Storgaard skrev:

> Når man tager et bundt reklamer, og pakker ind i et omslag, hvor navn og
> adresse er på,så mener jeg godt man kan betragte det som adresseret ?

Nej, det kan man ikke. Adresseret reklame betyder i den
forbindelse at *afsenderen* har valgt at målrette sin reklame til
bestemte modtagere hvis adresse *han* har sat på forsendelsen.

At et bud slår en lap papir om hver stak reklame med
modtageradressen på, ændrer ikke ved reklamens status. Nu har PD
sat den 'lap' i system, men det gør ingen forskel ...

ud over som sagt at det i sig selv er en reklame for PD og intet
andet. Derfor er omslaget i sig selv ulovligt. Men det ændrer
stadig ikke indholdets status af uadresseret post.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-11 12:49

Sune Storgaard skrev:

> Post danmark har noget de kalder "med rundt", som en et omslag med
> navn/adresse på, hvor der så er pakket en håndfuld reklamer i fra
> forskellige annoncører.

Jeg mener ikke der kan være berettiget tvivl om at det er forbudt
at levere et sådant omslag til en Robinsonist, men jeg er klar
over at Post Danmark er ligeglad. Selv har jeg som regel fået den
reklameløse version (har et nej tak-skilt), men det er smuttet et
par gange hvor jeg så klagede til forbrugerombudsmanden.

> Hvordan kan sådan en undgå at gå ind under adresseret post ?

Det kan det ikke, men Post Danmark er ikke særlig ivrig efter at
følge reglerne. Jeg har tidligere forsvaret at de brugte den
reklamefri version til folk der har frabedt sig reklamer, men jeg
har ændret holdning. Den tjener kun ét formål: at reklamere for
Post Danmark.

> Jeg er ligesom xsatquest tilmeldt robinson listen, har monteret et
> "reklamer nej tak" skilt på min postkasse, aligevel bliver postkassen
> junket op med den.

Et hjemmelavet nej tak-skilt må slet ikke respekteres. Det kan
være naboen der vil chikanere dig. Derfor skal du tilmeldes
ordningen hos PD og sætte deres mærkat op.

> En postafløser sagde at det var fordi jeg ikke havde tilmeldt "reklamer
> nej tak" via post dk.

Det er korrekt.

> Man skulle tro at de havde deres juridiske på det tørre, men det lyder
> forkert i mine ører, nogen der ved om det er helt stuerent ?

Det er det ikke, men det nemmeste for dig er at tilmelde dig
deres ordning. Men prøv da at klage til forbrugerombudsmanden. Jo
flere klager, jo højere prioritet.

Bortset fra det forekommer det mig at jeg har læst at de helt vil
stoppe med det omslag. Er der nogen der ved noget om det?

--
Bertel

Fra : xsatquest

Dato : 07-02-11 12:06

Lad mig lige uddybe.

Jeg modtager en folieindpakket og adresseret pakke.

I pakken er mit fagblad, et fagspecifikt andet fagblad og så løst ved
siden af de 2 bemeldte reklamer.

Jeg er jo kunde hos dem men giver det dem ret til at sende mig
reklamer sneget ind i folie sammen med mine medlemsblade ?

Grunden til at jeg meldte mig til robinsonlisten var at jeg var træt
af f.eks citibank spammede min postkasse med alle mulige tilbud om
fine lån til en ublu rente.

Må min fagforening så f.eks godt smide en reklame for citibank ind i
folien sammen med medlemsbladet selvom et seperat brev fra citibank
ville være lig med en overtrædelse. ?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 07-02-11 22:51

> [...]
>
> Må min fagforening så f.eks godt smide en reklame for citibank ind i
> folien sammen med medlemsbladet selvom et seperat brev fra citibank

Det mener jeg gerne de må. På samme måde som de kan sælge seks sider af
fagbladet til annoncer for Citibank, Føtex eller hvad de nu ønsker.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-11 12:54

xsatquest skrev:

> Må min fagforening så f.eks godt smide en reklame for citibank ind i
> folien sammen med medlemsbladet selvom et seperat brev fra citibank
> ville være lig med en overtrædelse. ?

Ja. Hvis du har accepteret at modtage medlemsbladet, har du også
accepteret det som redaktionen vælger at det skal omfatte -
uanset om det befinder sig inden i eller ved siden af bladet. Det
har slet ikke noget med Robinsonlisten at gøre.

--
Bertel