Hvordan er det nu lige man gør - mobilt in~
Fra : Marianne

Dato : 08-02-11 07:14

Hej

Jeg skal til udlandet i 14 dage og vil gerne kunne få adgang til internettet
fra min bærbare pc. Jeg plejer at kunne bruge min mobil som modem. Hvordan
er det man gør i forhold til at holde prisen nede? Skal jeg have fat i et
taletidskort fra landet, jeg rejser til eller hvordan? Og hvad med selve
internetopkoblingen - der skal jeg jo kunne ringe til et sted.

Der er kun tale om overførsel af små datamængder (tjekke mails og lignende).

mvh
Marianne

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-02-11 08:07

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> Skal jeg have fat i et taletidskort fra landet, jeg rejser til eller
> hvordan? Og hvad med selve internetopkoblingen - der skal jeg jo kunne

Vi ved jo ikke hvilket land der er tale om, så det kan være nok så svært at
hjælpe.
Men et taletidskort lyder ikke usandsynligt i mere uviklede lande.

Internetopkoblingen foregår vel akkurat ligesom herhjemme, udenlandske
mobilnet kan også GPRS/EDGE/3G/HSDPA forbindelser, så hvad er det du mener
du skal ringe til.

--
Bjarke Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-11 18:04

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

> [...]
> hjælpe.
>
> Men et taletidskort lyder ikke usandsynligt i mere uviklede lande.

Jeg læste et indlæg på Version2 - kan ikke finde det lige nu - om, at i
Ungarn kræver teleselskabet dokumentation for, at du bor fast i landet.

De er altså opmærksomme på, at man ikke "snyder" teleselskaberne, for
deres ublu roaming priser.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 08-02-11 10:48

Den 08-02-2011 07:14, Marianne skrev:
> [...]
> internetopkoblingen - der skal jeg jo kunne ringe til et sted.
>
> Der er kun tale om overførsel af små datamængder (tjekke mails og lignende).

Generelt må jeg anbefale dig at skifte til internetcafeer eller steder
med WLAN.

Så læge du har dansk simkort, så gælder det om at få fjernet al
viderestilling - telefonsvarer er meget dyr - og hindre automatisk
dataoverførsel på telefonen/computeren. Allerhelst om muligt via
abonnementet forhindre data i udlandet. Det kan man f.eks. hos Telmore.

Ellers skal du have udenlandsk simkort - taletidskort.
Det er meget forskellige vilkår. og nogle gange skal man ryste op med
terrorhysteriske personlige data.

Vodafone i GB er meget fordelagtige.
Men jeg har også prøvet et i Tyskland, som alt for hurtigt løb tør.

Nogle udbydere har vist også særlige tilbud på data i udlandet.

vh

Bjarne

Fra : Leif Neland

Dato : 09-02-11 17:35

Den 08-02-2011 10:48, Bjarne S Nielsen skrev:
> Den 08-02-2011 07:14, Marianne skrev:

> Ellers skal du have udenlandsk simkort - taletidskort.
> Det er meget forskellige vilkår. og nogle gange skal man ryste op med
> terrorhysteriske personlige data.

Jeg fik kun med stort besvær et taletidskort i Frankrig, og kun fordi
sælgeren i telebutikken solgte mig hans eget, hvilket forårsagede en del
opkald, der viste at mit skolefransk var ret rustent

Og så glemte jeg at tanke det op efter 9 måneder, så det udløb, og ikke
duede til næste sommerferie

I tyskland klarede jeg det ved at få c/o-adresse hos en af firmaets
leverandører, der sendte det videre til mig.

Leif

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-02-11 19:52

> [...]
> dataoverførsel på telefonen/computeren. Allerhelst om muligt via
> abonnementet forhindre data i udlandet. Det kan man f.eks. hos Telmore.

Jeg er ikke helt sikker på om det er trådt i kraft, men det er i hvert
fald tæt på så, at man ikke må taksere en viderestilling til
telefonsvaren som først kald til mobilen, og derefter kald hjem til DK.
Derfor vil det altså være GRATIS at modtage telefonsvarer beskeder, som
det altid har været...

Aflytningen af beskederne er dog en anden sag. Men her kan man jo bare
bruge en udbyder der sender dem på mail, og så finde noget internet der
tillader mail, og afspilning af lyd. ;)

- Chano Andersen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-02-11 19:56

Chano Andersen skrev:

> Derfor vil det altså være GRATIS at modtage telefonsvarer beskeder,
> som det altid har været...

…men ikke nødvendigvis vil blive ved med at være:

“TDC indfører fra 1. februar taksering for viderestilling af
mobilen til voicemail for en række erhvervsabonnementer.”

http://bc.pcworld.dk/art/113517?a=block&i=16

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-02-11 20:02

Den 09-02-2011 19:55, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> …men ikke nødvendigvis vil blive ved med at være:
>
> “TDC indfører fra 1. februar taksering for viderestilling af
> mobilen til voicemail for en række erhvervsabonnementer.”
>
> http://bc.pcworld.dk/art/113517?a=block&i=16

Interessant udvikling... Men det er kun godt, for så er der flere der
bliver trætte af TDC, og det gavner kun alternative selskaber, som
f.eks. min arbejdsplads, og dermed min mulighed for at få mad på bordet. :P

- Chano Andersen