Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skift fra Amagerbanken
Fra : Z

Dato : 07-02-11 20:39

Hej, blot en lille, men interessant tanke:

Bliver nogle af kunderne i Amagerbanken overtaget af anden bank, skal de
vel ikke betale noget for overførsel af f.eks. boliglån, mens de vel
skal gøres det hvis de af egen drift skifter bank?

Jeg har bl.a. andelsboliglån i Amagerbanken, men da jeg blot har
oprettet lånet, ikke via ejerpantebrev el, men blot almindeligt lån.
Skifter jeg selv bank, skal jeg vel betale gebyr til den nye bank, ny
tingkysning osv?

Fra : Michael

Dato : 08-02-11 08:20

> [...]
> selv bank, skal jeg vel betale gebyr til den nye bank, ny tingkysning osv?

Nej nej, gælden bliver jo anulleret, ligesom alle aktionærenes aktier bliver
værdiløse......;)

Nå, måske ikke, men kunne jo ellers være fint, gæld skal de nok sørge for at
gøre krav på, modsat folks insdkud.

--

MVH
Michael

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-02-11 10:20

Michael skrev den 08-02-2011 08:20:
> [...]
> værdiløse......;)
>
> Nå, måske ikke, men kunne jo ellers være fint, gæld skal de nok sørge for at

Ja, det er jo egentlig lidt skægt.

Hvad gør man egentlig i almindelige virksomheder som går konkurs?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-11 11:53

Carsten Riis skrev:

> Hvad gør man egentlig i almindelige virksomheder som går konkurs?

Det er såmænd ikke så mystisk. Man opgør gæld og formue og
beregner forskellen. Ved en konkurs er den negativ. Derefter
indleder man forhandlinger med kreditorerne om de vil acceptere
at få en brøkdel af deres tilgodehavende eller vente i en
menneskealder uden at få noget.

Det er logik for perlehøns at man ikke forhandler med
debitorerne. Det ville jo give et større tab at reducere deres
gæld, og hvilken kreditor vil gå med til det?

--
Bertel

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 13-02-11 12:26

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev :

>Det er såmænd ikke så mystisk. Man opgør gæld og formue og
>beregner forskellen. Ved en konkurs er den negativ.

Det er jo så ikke altid tilfældet - ved en konkurs kan det ske der
faktisk var overskud når tingene blev gjort op

( Bøje Nielsen sagen )

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-11 14:06

jan@froerup.dk skrev:

> Det er jo så ikke altid tilfældet - ved en konkurs kan det ske der
> faktisk var overskud når tingene blev gjort op

Jo, men så er man jo heller ikke konkurs.

> ( Bøje Nielsen sagen )

Ja, det var en påstået konkurs der havde til formål at få ham ned
med nakken.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-02-11 13:07

Bertel Lund Hansen skrev den 13-02-2011 11:53:

> [...]
> debitorerne. Det ville jo give et større tab at reducere deres
> gæld, og hvilken kreditor vil gå med til det?

jo jo, men det er ikke sådan, at kreditorer med et stort tilgodehavende
ligesom afskæres fra deres tilgodehavende over et vist niveau.
fx hvis man har 1 million til gode, så man kun får 750.000 kroner.

Det er jo det som sker for dem, der har et indestående i banken.

Mit spørgsmål gik mere på: Kreditorerne skal ligesom stille sig i kø
ved almindelig konkurs. Hvad sker der med debitorerne?

Når jeg låner penge hos en virksomhed...og virksomheden går konkurs?
Hvad sker der med den gæld som er opbygget? Kan konkursboet kræve, at
gælden skal betales øjeblikkelig? Og hvad ved ændringer af lånet fx man
har passet sin afbetaling som aftalt...kan konkursboet eller de andre
kreditorer så bestemme at renten skal øges til et højt niveau eller
kræve større afdrag

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-11 14:14

Carsten Riis skrev:

> [...]

> har passet sin afbetaling som aftalt...kan konkursboet eller de andre
> kreditorer så bestemme at renten skal øges til et højt niveau eller

Jurister må svare på de mere specifikke ting om konkurser.

Hvad debitorerne angår, så kan de blive skovlet over i Financiel
(U)Stabilitet som sætter en langt højere rente end noget andet
pengeinstitut, og væsentligt over hvad debitorerne betalte før.
Der er flere der er gået konkurs med ellers sunde forretninger på
grund af det (ifølge en tv-udsendelse hvor de blev interviewet).

Det er ikke særlig nemt (om overhovedet muligt) at se på deres
hjemmeside hvilke renter de tager. Er det egentlig lovligt?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 13-02-11 14:50

"Carsten Riis" skrev

> jo jo, men det er ikke sådan, at kreditorer med et stort tilgodehavende
> ligesom afskæres fra deres tilgodehavende over et vist niveau.
> fx hvis man har 1 million til gode, så man kun får 750.000 kroner.
Næh det er værre, man afskæres fra hele sit tilgodehavende indtil boet er
gjort op, eller indtil boet kan se at der kan udbetales rater.

> Det er jo det som sker for dem, der har et indestående i banken.
Nej det der sker er at indskydergarantifonden garanterer for de 750.000 kr,
i princippet er man afskåret fra hele sit indestående, Amagerbanken er
konkurs og udbetaler ikke nogen penge.
Men ny bank under finansiel stabilitet kører butikken videre med nye penge
fra garantifonden.

For en alm. kunde er det svært at se, det ser ud som om Amagerbanken kører
videre, men Amagerbankens konkurs er som alle andre konkurser.
Men den kan måske sammenlignes med en rejsekonkurs, det er en konkurs
hvor de rejsende er dækket af en garantifond, der kører butikken lidt
videre, med at få gæsterne hjem, udbetale erstatning o.s.v.

Derfor starter mange konkurser med en betalingsstandsning, så er pengekassen
smækket i men butikken kan køre lidt videre, afslutte igangværende arbejder,
sælge varelageret i en kørende butik, gøre hvad man kan for at redde så
meget som muligt, det er bare under kreditorenes kontrol, så ingen får penge
på bekostning af andre.

> Mit spørgsmål gik mere på: Kreditorerne skal ligesom stille sig i kø ved
> almindelig konkurs. Hvad sker der med debitorerne?
Ikke noget særligt, de bliver som debitorer i den nye bank.

> Når jeg låner penge hos en virksomhed...og virksomheden går konkurs?
Så er den konkurs.

> Hvad sker der med den gæld som er opbygget?
Den ændrer sig ikke, den ligner sig selv fra dagen før.

> Kan konkursboet kræve, at gælden skal betales øjeblikkelig?
Ja hvis det er betingelseren i lånet at det kan opsiges uden varsel.

>Og hvad ved ændringer af lånet fx man
> har passet sin afbetaling som aftalt...kan konkursboet eller de andre
> kreditorer så bestemme at renten skal øges til et højt niveau eller kræve
> større afdrag
Konkursboet indtræder i långiverens sted, de aftaler man har med långiver er
de aftaler man har med konkursboet.

Har man et 30 års uopsigeligt lån med fast rente, så har man det.
Har man en kassekredit med variabel rente og 3 mdr. opsigelse, så har man
det.

Det er så mere sandsynligt at et konkursbo vil opsige lånet end en kørende
bank, men betingelserne er de samme.

Det reelt ikke anderledes end hvis der kommer en ny bankdirektør der vil
rense lidt ud i lånene, man risikerer at lånet opsiges, eller der stilles
krav om bedre sikkerhed, der er ganske almindeligt for et firma at
bankforbindelsen henvender sig for at sikre sig yderligere, også for gamle
lån.

At Amagerbankens aktionærer taber penge er naturligt nok, det er dem der som
ejere har kørt banken i sænk, og det er dem der fik overskuddet i de gode år
og skal selvfølgelig være de første til at dække underskuddet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-02-11 14:42

Carsten Riis wrote:

> Mit spørgsmål gik mere på: Kreditorerne skal ligesom stille sig i kø
> ved almindelig konkurs. Hvad sker der med debitorerne?

De skal betale til de nye fordringshavere. I første omgang konkursboet,
og derefter den nye bank som køber fordringen af konkursboet.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-02-11 14:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er ikke særlig nemt (om overhovedet muligt) at se på deres
> hjemmeside hvilke renter de tager. Er det egentlig lovligt?

Der er priser her
<https://www.roskildebank.dk/>

Finansiel Stabilitet er ikke en bank, men de ejer et par banker, herunder
Roskilde Bank.

--
Jesper Lund