MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Image på ny PC
Fra : Karin

Dato : 07-02-11 13:48

Jeg skal have ny PC.
Kan jeg tage et image af den gamle PC og lægge på den nye, så jeg har alle
mine programmer.
Eller skal de have samme hardware, for at det kan lade sig gøre?

Karin

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-02-11 13:56

"Karin" <karin.klaus@gmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg skal have ny PC.
> Kan jeg tage et image af den gamle PC og lægge på den nye, så jeg har
> alle mine programmer.
> Eller skal de have samme hardware, for at det kan lade sig gøre?

Du skriver intet om hvilken version af OS.

Men siden XP skulle det være muligt at starte op på anden hardware omend i
fejlsikret tilstand, og foretage en reparation.

Men du bør stadig igennem en masse med afinstallation af drivere som ikke
anvendes længere, samt installation af drivere til den nye hardware som din
nuværende installation ikke kender.

Men mit råd er altid, reinstallér fra bunden.

--
Bjarke Andersen

Fra : Karin

Dato : 07-02-11 14:03

"Bjarke Andersen" skrev i meddelelsen

> [...]

nuværende installation ikke kender.

Men mit råd er altid, reinstallér fra bunden.

Det er Win 7.
Men du har nok ret. Jeg bør starte fra bunden.
Det havde bare været så dejligt at slippe for reinstallering af samtlige
programmer.

Karin

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-02-11 21:41

"Karin" <karin.klaus@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men du har nok ret. Jeg bør starte fra bunden.
> Det havde bare været så dejligt at slippe for reinstallering af samtlige

Jeg har ikke prøvet med win 7 endnu, men med xp har jeg mange gange lavet et
image og lagt ind på en anden pc, og herefter sat installationsskiven i og
bedt den om at lave en reparation. Det plejer at virke ganske fortrinligt.
Enkelte drivere skal efterfølgende installeres og windows skal opdateres
igen, men absolut en hurtigere metode end at starte forfra.
Så efter at have sikret dine uvurderlige data et andet sted, kan du jo lave
et gratis forsøg, og hvis ikke det er tilfredsstillende, så er det forfra
med en ren installation.

Kurt

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 07-02-11 16:20

On Mon, 7 Feb 2011 13:48:23 +0100, "Karin" <karin.klaus@gmail.com>
wrote:
>Jeg skal have ny PC.
>Kan jeg tage et image af den gamle PC og lægge på den nye, så jeg har alle
>mine programmer.
Ja, men lad endelig vær med det, det giver en masse bøvl.

Du kan i stedet for se på
http://www.laplink.com/pcmover

ehn

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-02-11 22:20

Bjarke Andersen wrote:

> Men mit råd er altid, reinstallér fra bunden.

I denne gruppe vil det nok være upassende at henvise til et par OS'er
hvor man bare kan flytte harddisken, så det vil jeg lade være med

--
Jesper Lund

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-02-11 08:02

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> crashed Echelon writing

> I denne gruppe vil det nok være upassende at henvise til et par OS'er
> hvor man bare kan flytte harddisken, så det vil jeg lade være med

Men når man nu er til disse OSer følger man vel heller ikke med i denne
gruppe? ;)

--
Bjarke Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 08-02-11 08:44

Den 08-02-2011 08:02, Bjarke Andersen skrev:
> Jesper Lund<usenet@jesperlund.com> crashed Echelon writing

> Men når man nu er til disse OSer følger man vel heller ikke med i denne
> gruppe? ;)

Jo, det gør man da

Men Jesper glemmer vist HELE sandheden, ikke Jesper

Fx, smider man ikke bare en disk over i en anden maskine, i fald man
kører FreeBSD, for der skal da om ikke andet, lige lave lidt config på
netværkskortet, det klarer hr og fru dk sikkert hurtigt via sysinstall

Venligst
Mcwm

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-02-11 18:26

Mcwm wrote:

> Fx, smider man ikke bare en disk over i en anden maskine, i fald man
> kører FreeBSD, for der skal da om ikke andet, lige lave lidt config på
> netværkskortet, det klarer hr og fru dk sikkert hurtigt via sysinstall

Jeg har lige gjort det med Ubuntu 10.04 LTS Server, og det eneste som
skulle ordnes manuelt var lidt udev snask som låste eth0 til MAC adressen
på det gamle netkort. Det blev klaret med en "rm *" i det rette directory.

Jeg har også prøvet at flytte en Windows harddisk, men det kom der ikke
noget godt ud af, så jeg er helt enig med dem som siger
"reinstallation"... på Windows.

Det er kun Windows som har dette problem (Mac OSX har det f.eks. ikke),
og jeg har aldrig helt forstået hvorfor det skal være sådan på Windows.

--
Jesper Lund

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-02-11 21:04

Windows er beregnet til at køre på et hav af forskellig hardware. OSX
kører på et meget begrænset udvalg af hardware så det er let for Apple
at inkludere de nødvendige drivere til deres hardware.
Hvis Microsoft gjorde det samme (lavede både hardwaren og softwaren)
ville det være lige så let for dem.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-02-11 22:39

Jens Peter Karlsen wrote:

> [...]
> at inkludere de nødvendige drivere til deres hardware. Hvis Microsoft
> gjorde det samme (lavede både hardwaren og softwaren) ville det være

Den forklaring køber jeg ikke. Det er rigtig at OSX kører på en begrænset
mængde hardware, men du kan også flytte et Linux image uden problemer, og
Linux kører på lige så meget x86/x86_64 hardware som Windows.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-11 23:17

Jesper Lund skrev:

> Den forklaring køber jeg ikke. Det er rigtig at OSX kører på en begrænset
> mængde hardware, men du kan også flytte et Linux image uden problemer, og
> Linux kører på lige så meget x86/x86_64 hardware som Windows.

Hvordan får Linux kontakt med hardware på den ny pc som ikke
fandtes på den gamle - f.eks. et andet fabrikat cd-drev?

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 08-02-11 23:31

> Hvordan får Linux kontakt med hardware på den ny pc som ikke
> fandtes på den gamle - f.eks. et andet fabrikat cd-drev?

Driverunderstøttelse i kernen.

Venligst
Mcwm

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-02-11 12:06

Det er rigtigt at du kan flytte det næsten uden problemer, så længe
der er mere eller mindre standard stumper i vil driver supporten i
linux kernen give basisk funktionalitet. Er du ude i mere avanceret
hardware slipper du ikke for at installere de relevante drivere.

Regards Jens Peter Karlsen.