Receiver koblet til netværk
Fra : Henrik

Dato : 06-02-11 06:40

Min receiver kan kobles til netværket via et RJ45 stik (på bagsiden).

Jeg vil bruge mit WiFi-net og går til den lokale data-pusher og får
stukket følgende i hånden (mod at jeg slipper 699,-)
http://www.linksysbycisco.com/UK/en/products/WET610N

Fåes der ikke noget der er...lidt smartere eller mindre, måske i stil
med en USB-stick, bare med RJ45 i stedet for?

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-02-11 15:02

Den 06-02-2011 14:40, Henrik skrev:
> Fåes der ikke noget der er...lidt smartere eller mindre, måske i stil
> med en USB-stick, bare med RJ45 i stedet for?

Du skal bruge noget der kan omdanne trådløst til kablet, hvis du ikke
har mulighed for at sætte et netkabel direkte mellem din enhed og din
router.

Den enhed du har fået fra forhandleren er et ganske fornuftigt bud på
noget der kan bruges. Hvis du ønsker f.eks. en USB enhed, så kræver det
at din enhed understøtter dette. Det gør f.eks. mit TV, men jeg skal
smide over 800 kr. for at få den trådløse enhed.

Jeg ville personligt foretrække at bruge pengene på netværkskabel i
stedet, det koster ikke 100 kr. for 10-15 meter, med stik.

- Chano Andersen

Fra : Henrik

Dato : 06-02-11 11:01

On 6 Feb., 14:40, Henrik <hallo.der...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Fåes der ikke noget der er...lidt smartere eller mindre, måske i stil
> med en USB-stick, bare med RJ45 i stedet for?

I øvrigt viste forhandleren mig en anden mulighed, noget med at køre
netværket gennem husets el-installation.
Er der fordele ved det, frem for ovenstående?

Fra : Ole C

Dato : 06-02-11 19:13

Henrik skrev blandt andet:

> I øvrigt viste forhandleren mig en anden mulighed, noget med at køre
> netværket gennem husets el-installation.
> Er der fordele ved det, frem for ovenstående?

Har ikke førstehåndkendskab til systemet, men synes jeg stort set kun har
set positive tilkendegivelser.
Du bliver ikke underlagt et trådløst netværks luner - og har adgang til
netværket i alle husets stikkontakter.

--
vh
Ole C

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-02-11 20:04

> Har ikke førstehåndkendskab til systemet, men synes jeg stort set kun
> har set positive tilkendegivelser.

Jeg synes dem jeg har set har været lidt smådyre, men ifht. et trådløst
net er det måske ikke så galt.

> Du bliver ikke underlagt et trådløst netværks luner - og har adgang til
> netværket i alle husets stikkontakter.

Vel kun på de stikkontakter der sidder på samme fase? I et hus er det
derfor ikke sikkert at det kan nå fra den ene etage til den anden, men
derudover er det smart nok.

--
Mvh. Martin

Fra : Morten Christensen

Dato : 06-02-11 20:14

Henrik skrev den 06-02-2011 14:40:
> [...]
>
> Fåes der ikke noget der er...lidt smartere eller mindre, måske i stil
> med en USB-stick, bare med RJ45 i stedet for?

De trådløse usb-stick har jo en computer til at tænke for sig.

Du har fået en appliance med indbygget computer, hvor software'en er
specialdesignet til den opgave. Det specialdesign er der nogen undervejs
som har taget sig betalt for.

Jeg har tidligere løst en tilsvarende opgave med denne
standard-trådløs-bredbåndsrouter
http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=93541&prodid=316441
(det krævede dog at jeg selv indlæste alternativ firmware)

--
Morten Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-02-11 20:33

Henrik wrote:

> Fåes der ikke noget der er...lidt smartere eller mindre, måske i stil
> med en USB-stick, bare med RJ45 i stedet for?

Kun hvis receiveren er forberedt til trådløse USB netkort. Det vil fremgå
af manualen hvis det er tilfældet (typisk vil det så være en meget dyr
USB dongle som receiver producenten har lavet).

Den billigste løsning er at finde et brugt WRT54GL router på DBA, smide
DD-WRT på den, og konfigurere den som wireless bridge. Det svarer til det
produkt som din data pusher vil sælge til dig (bare billigere).

Hvad der overføres via netværk?

--
Jesper Lund

Fra : Henrik

Dato : 06-02-11 14:21

On 6 Feb., 20:33, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:
> [...]
> DD-WRT på den, og konfigurere den som wireless bridge. Det svarer til det
> produkt som din data pusher vil sælge til dig (bare billigere).

Nu er prisen ikke den afgørende faktor og noget "gør det selv" var
ikke hvad jeg havde i tankerne

Fra : Henrik

Dato : 06-02-11 14:25

On 6 Feb., 20:04, Martin Sørensen <demolit...@laxity.dk.invalid>
wrote:

> Vel kun p de stikkontakter der sidder p samme fase? I et hus er det
> derfor ikke sikkert at det kan n fra den ene etage til den anden, men
> derudover er det smart nok.

Hvordan er det med sikkerhed?
Kan naboen/naboerne "lytte" med?

Fra : Ole C

Dato : 06-02-11 22:42

Henrik skrev blandt andet:

> Hvordan er det med sikkerhed?
> Kan naboen/naboerne "lytte" med?

På flere af dem er der mulighed for at sikre forbindelsen - for eksempel på
disse:
http://www.dlink.dk/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DLinkEurope-DK%2FDLProductCarouselMultiple&cid=1197385506276&p=1197357728135&packedargs=ParentPageID%3D1197318959074%26locale%3D1195806935729&pagename=DLinkEurope-DK%2FDLWrapper

--
vh
Ole C

Fra : Anders Majland

Dato : 07-02-11 11:12

Er det et problem fåes der en "kopling" der montere tavlen og har ved alle
faser.

> Hvordan er det med sikkerhed?
> Kan naboen/naboerne "lytte" med?

Nej det kan krypteres som på et trådløst netværk.

Dog skal man lige være opmærksom på strømforbruget. Det er ikke unormalt at
de bruger 10-15W stykket ... Men måske nyeste generationer også er kommet
ned i strømforbrug

Jeg bruger pt nogle topcom powerlan 200 da mit netværkskabel til internet er
gravet over. Det er lige til øllet at jeg kan trække 10mbit igennem. Jeg har
adgang til alle 3 faser i den ene ende og der testet hastigheden på alle 3
og valgt den bedste. Men der er også fint hul igennem på de andre.

Fra : Henrik

Dato : 08-02-11 03:40

On 6 Feb., 14:40, Henrik <hallo.der...@gmail.com> wrote:

> Jeg vil bruge mit WiFi-net og går til den lokale data-pusher og får
> [...]

Det viste sig så at denne "bridge" var helt hen i hegnet og slet ikke
beregnet til, da den ikke bare skulle sættes til. Næ nej, den skulle
også "software" installes - altså ikke egnet til en receiver.
Så jeg endte op med et D-Link produktet til elnettet.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-02-11 17:51

Den Tue, 8 Feb 2011 02:39:55 -0800 (PST) skrev Henrik:

> [...]
> også "software" installes - altså ikke egnet til en receiver.
> Så jeg endte op med et D-Link produktet til elnettet.

Software installeres? Ifølge siden kan den konfigureres fra en
webbrowser, og du har vel en PC? Konfigurationen er jo en
engangs-ting.

Der skal jo lige indtastes WPA2 (forhåbentlig) keys, for at få den på
det trådløse netværk.

Mvh
Kent
--