Switch før router - problemer?
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 06-02-11 11:20

Hej.

Jeg har et hjemmenetværk bestående af en fiberboks fra Profiber og
derefter en Tilgin router, der fordeler signalet ud til forskellige
apparater i huset.

Fiberboksen og routeren er placeret langt fra hinanden, og nu er jeg ved
at ommøblere, så jeg får en computer placeret tæt på fiberboksen.

Kan jeg sætte en switch mellem fiberboksen og routeren og slutte
computeren til den (i stedet for at trække et langt kabel tilbage fra
routeren til computeren), eller vil det give problemer?

Kan jeg evt. sætte en router imellem i stedet? Har en Linksys WRT54GL
liggende, som jeg ikke bruger til noget.

I øvrigt er der en NAS sluttet til routeren - vil jeg kunne tilgå den
fra den "nye" computer, hvis den sluttes til en switch/router?

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-02-11 11:36

On Sun, 06 Feb 2011 11:20:13 +0100, "Mikkel Z. Herold"
<mikkel@m-removethis-zh.dk> wrote:

>Jeg har et hjemmenetværk bestående af en fiberboks fra Profiber og
>derefter en Tilgin router, der fordeler signalet ud til forskellige
>apparater i huset.

Ok

> [...]

>computeren til den (i stedet for at trække et langt kabel tilbage fra
>routeren til computeren), eller vil det give problemer?

Hvis computeren skal arbejde sammen med (kunne 'se') de andre enheder
på dit lokalnet, så skal den forbindes til routerens LAN-side.

Så du kommer nok ikke uden om at trække et kabel...

<mlr>

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-02-11 11:45

Michael Rasmussen wrote:

> Så du kommer nok ikke uden om at trække et kabel...

Eller flytte routeren.

Jeg har et setup hvor kabelmodem og router er placeret sammen. Til
routeren er tilsluttet en pc og et kabel til en switch hvortil der er
tilsluttet to pcer og en printserver. Her er det netop den fysiske
afstand mellem router og de to pcer som har bestemt placeringen af en
switch så jeg kun skulle trække et langt kabel.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-02-11 11:46

Den 06/02/11 11.20, Mikkel Z. Herold skrev:
> [...]
>
> I øvrigt er der en NAS sluttet til routeren - vil jeg kunne tilgå den
> fra den "nye" computer, hvis den sluttes til en switch/router?

Du bør nok sætte routeren, hvor du ville have sat switchen. Switchen bør
sættes på routerens plads.

/Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-11 12:05

Lars Kongshøj skrev:

> Du bør nok sætte routeren, hvor du ville have sat switchen. Switchen bør
> sættes på routerens plads.

Ja, men han kan godt klare sig med sit nuværende udstyr idet den
ene router kan sættes i bridge-mode.

Han kunne også overveje at bruge trådløst net, men det kan give
problemer (nogle routere har begrænset hastighed) hvis han har
hurtigt internet.

--
Bertel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-02-11 12:22

Den 06/02/11 12.04, Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, men han kan godt klare sig med sit nuværende udstyr idet den
> ene router kan sættes i bridge-mode.

Ja, men han har måske brug for en NAT-router, der hvor han havde tænkt
sig at placere switchen. Bare mit gæt, da man typisk ikke får ubegrænset
med offentlige IP-adresser.

Mvh. Lars

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 06-02-11 12:44

Den 06-02-2011 11:46, Lars Kongshøj skrev:
> Du bør nok sætte routeren, hvor du ville have sat switchen. Switchen bør
> sættes på routerens plads.

Det er endt med, at jeg flyttede routeren, så nu spiller det hele.

Problemet var, at jeg også havde IP-telefoni via routeren og et
telefonikabel trukket fra routeren til mit hovedstik (så jeg stadigvæk
kan benytte de eksisterende telefonstik), så derfor kunne jeg ikke
"bare" flytte routeren uden også at trække nyt telefonkabel. I sidste
ende var det dog den nemmeste løsning - et telefonkabel syner ikke af
nær så meget som et netværkskabel

Tak for svar til alle.

Mvh. Mikkel