Hvornår er en Volvo MD2002 tæret op i køle~
Fra : wod

Dato : 05-02-11 14:10

Hej

Jeg står overfor indkøb af en sejlbåd fra 1986 med original Volvo
MD2002 med saltvandskøling.

Hele båden, dens udstyr og motor virker meget velholdt og pæn men min
største bekymring går på motor. Selv om den lyder godt og ingen olie
bruger er der vel en sidste holdbarheds data på en saltvandskølet
konstruktion - Men hvornår er det ca?

Jeg er klar over det varierer fra motor til motor og antal timer,
vedligholdelse osv spiller ind men hvis nogen har en eller anden
indikator om hvornår den evt dør vil jeg meget gerne høre om det.

Go vind
Ezy Ryder

Fra : blueocean

Dato : 06-02-11 03:15

On 5 Feb., 22:09, wod <frank.wodst...@magirus.com> wrote:
> [...]
> vedligholdelse osv spiller ind men hvis nogen har en eller anden
> indikator om hvornår den evt dør vil jeg meget gerne høre om det.

Personligt ville jeg ikke have en så gammel salvandskølet motor, ikke
fordi der som sådan kan være ngoet galt i det, men den skal måske
skiftes indenfor måske 1-3 år alligevel, saltvands systemet holder
bare ikke i så mange år, uanset hvor godt den er vedligeholdt. Jeg
ville sikre mig at der er penge til en udskiftning i forbindelse med
handlen, svarende på hvad en ny motor koster.

Det ville jeg forsøge at gøre................)

Gert

Fra : HKN

Dato : 06-02-11 13:10

> [...]
> ville sikre mig at der er penge til en udskiftning i forbindelse med
> handlen, svarende på hvad en ny motor koster.

Alternativt en ombygning t. ferskvandskølet, samt "imprægnering" (eller hvad
det nu hedder) af kølesystem, som stopper tæring. Mener at det kan gøres i
størrelsesorden kr. 12 - 15K

Mvh
Henrik

Fra : Jakob_K

Dato : 06-02-11 06:10

> [...]
> vedligholdelse osv spiller ind men hvis nogen har en eller anden
> indikator om hvornår den evt dør vil jeg meget gerne høre om det.

Om der er graverende tæring i en saltvandskølet VP2002 kommer an på,
om anoden i kølesystemet (sidder på motoren) er blevet fornyet
regelmæssigt, som det foreskrives.
Kan ikke huske interval, men en gang om året sammen med olie og filtre
i forbindelse med klargøring synes jeg er rimeligt.
Den er forresten ganske nem at komme til. Og nem at tjekke, næste gang
du kigger på båden.

Hvad er det forresten for en båd, denne dejlige motor sidder i?

mvh
JAKOB

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 06-02-11 21:20

>Om der er graverende tæring i en saltvandskølet VP2002 kommer an på,
>om anoden i kølesystemet (sidder på motoren) er blevet fornyet
>regelmæssigt, som det foreskrives.

Det har jeg stadig til gode at opleve, at en anode har været skiftet :-/ det
gælder både på motor og på varmeveksler.
Min svoger udlovede engang gratis service på hele familiens
varmeinstallation, hvis bare en af os havde skiftet anode i
varmvandsbeholderen.
Han griner stadig

Mvh
Leon

Fra : Finn Borch

Dato : 06-02-11 09:08

On 6 Feb., 14:10, Jakob_K <jakob...@gmail.com> wrote:
> [...]
> i forbindelse med klargøring synes jeg er rimeligt.
> Den er forresten ganske nem at komme til. Og nem at tjekke, næste gang

Helt enig med den sidste ærede taler.
Er driftstimerne ikke ekstreme, kommer det mest an på vedligeholdelsen
af de nævnte ting.
I øvrigt bør en totalrenoveret motor være nem at skaffe til en rimelig
pris, og meget sparet med en motor, der lige passer på fundamentet.

M.v.h.
Finn

Fra : VegaSailor

Dato : 06-02-11 13:22

> [...]
> vedligholdelse osv spiller ind men hvis nogen har en eller anden
> indikator om hvornår den evt dør vil jeg meget gerne høre om det.

Hej NG og Ezy Ryder

Jeg vil mener, at en væsentlig faktor ud over de tidligere glimrende
bud - er hvor den har sejlet, indholdet af salt i "saltvandet" svinger
en hel del efter hvor i DK man sejler,

Jeg har fornylig skilt en saltvandskølet Volvo Penta MD6a (installeret
i 1975) helt ad, for at undersøge om det kunne betale sig at renovere
den (den osede og kunne dårligt starte - slidte ventilsæder,
stempelringe, dyser..) I den forbindelse observerede jeg, at
kølekanaler, ud over at være lidt sat til med salt/kalk ukendt skidt,
ikke var tæret, så den ikke skulle renoveres af den grund.

Den nævnte motor var mindst 11 år ældre end din, har sejlet i
forskellige farvande, og har været brugt flittigt - den blev dog
alligvel diskvallificeret til renovering, men det var fordi
reservedele til renoveringen var blevet svære/umulige at skaffe og
prisen derfor var alt for høj (fx. ca. 7000 kr. for ny lejer til
krumtap og plejlstænger)

Blot et eksempel på, at en saltvandskølet 35 år gammel motor (Volvo)
ikke behøver at være tæret op, og at det er lige så vigtigt at vurdere
tilgængelighed og pris på reservedele.

Selvfølgelig kan der være modeller med større svaghed for tæring end
andre, så jeg vil ikke udelukke at den du kigger på kan være tæret
(Hvis du alligvel skal på en af bådmesserne, så gå til volvostanden og
hør hvad 2002-modellen har af svagheder.)

Med venlig hilsen

Rasmus Lind
Albin Vega V2833

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 06-02-11 21:54

VegaSailor wrote:
klip en hel del

> [...]
> (Hvis du alligvel skal på en af bådmesserne, så gå til volvostanden og
> hør hvad 2002-modellen har af svagheder.)

Dejligt at høre noget, der tilbageviser rygterne om, at en saltvandskølet
motor ikke har en særlig lang levetid.
Din observation af kølekanalerne viser - vil jeg tro - at saltvandskølede
motorer er konstruerede sådan at metallegeringerne kan modstå tæringer.
Dertil kommer jo, at kølevandstemperaturen holdes nede på ca. 60 grader,
hvis ellers termostaten virker korrekt.
Selv har jeg saltvandskølet Volvo Penta MD17C, som kører fortrinligt med ca.
30 år på bagen.
Lidt psykologisk har jeg et eller andet sted et ønske om at udskifte den,
selvom det sikkert er uretfærdigt og helt unødvendigt, men ønsket fremkommer
i forhold til myten om, at en saltvandskølet motor ikke kan holde lige så
længe som en ferskvandskølet motor.
Selvom jeg kender flere, der har udskiftet deres indenbords motorer af
forskellig fabrikat, så er det dog sådan, at et stort flertal stadig har
deres gamle motorer i brug uden problemer.

Udover det, så er det jo altid lækkert at vide med sig selv, at man evt. har
udskiftet til en ny motor.Jeg afventer begivenhedernes gang

Tak for et positivt indlæg til Rasmus

Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-02-11 06:43

En MD2002 er en motor der rimeligt hurtigt blev taget af programmet
til fordel for de nyere 2020 modeller.
Blandt fagfolk taltes der en del om at 2001,2002 0g 2003 swerierne
havde tendens til at svede med olie. Det var tillige de sidste som
Volvo selv fremstillede. De ny modeller er baseret på Mishubishi
grundmotoren. og de er ferskvandskølede.
Saltvandskølede motorer tærer på grund af tilstrømning af iltholdigt
vand igennem kølesystemet.
Volvo brugte løsningen med tykkere godstykkelse og dermed flere år
inden gennemtæring. Som tommelfingerregel tærer jern 1 mm pr fem år.
Da støbejern er et noget ukrotrolabelt materiale, med div luftlommer
og bestanddele er en minimum godstykkelse ikkeen konstant. Der er så
mange fejlmuligheder varierende for hver motor at det ikke er
formålstjenligt at udstede garantier for levetid.
Med en ferskvandskølet motor kører ferskvandet, tilsat inhibitorer, i
et lukket kredsløb og derfor tærer selve motorens dele ikke
nævneværdigt. Varmeveksleren derimod kan tære, den er nem at skifte.
Med en ferskvandskølet motor er der flere andre fordele, motoren kan
komme op på en temperatur så økonomi og olietemperstur bliver optimal..
En saltvandskølet motor er et sørgeligt kompromis; men den er
prisbillig.
Da jeg købte min B-31 i 1978 blev der installeret en saltvandskølet
Arona, den kostede kun 11.000,- var monteret i 45 timer og udskiftet
på garanti. Den næste Arona holdt i 16 år og var ude 16 gange for
reparation. Der var mange tæringsproblemer der gav fejl.
Den nuværende Perkins M20 (svarer til volvo 2020) har siddet i båden
siden 1995 og har aldrig fejlet andet end smøring af dæmperpladen.
Fejlen medførte en renovering af gearkassen; men det har ikke noget at
gøre med dit spørgsmål om tæring at gøre.

Mvh/Harding

Fra : wod

Dato : 07-02-11 07:32

On 7 Feb., 14:43, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> Fejlen medførte en renovering af gearkassen; men det har ikke noget at
> gøre med dit spørgsmål om tæring at gøre.

Takker for alle de informative input. Jeg har under forhandling med
ejer af båden forsøgt at retfærdiggøre prisreduktion med en usikker
levetid på motorinstallation. Det var ejer overhovedet ikke lydhør for
så handelen gik i vasken.

Jeg har i stedet skrevet slutseddel på en Hanse 311 fra 2002 til samme
pris som en Maxi 999 fra 1986. Det åbner så op for en hel anden
diskussion men den hører nok hjemme i en anden tråd

Igen tak for input - Om ikke andet så gik tiden og foråret kom
nærmere

Ezy Ryder

Fra : Jakob_K

Dato : 07-02-11 07:56

On 7 Feb., 15:31, wod <frank.wodst...@magirus.com> wrote:

> [...]
> ejer af båden forsøgt at retfærdiggøre prisreduktion med en usikker
> levetid på motorinstallation. Det var ejer overhovedet ikke lydhør for

Som det fremgår af forskellige svar i tråden, kan det jo heller ikke
bevises, at denne montering ER usikker, hvis den er serviceret
korrekt

> Jeg har i stedet skrevet slutseddel på en Hanse 311 fra 2002 til samme
> pris som en Maxi 999 fra 1986. Det åbner så op for en hel anden
> diskussion men den hører nok hjemme i en anden tråd

Tillykke med den nye tyske skude fuld af komfort og moderne detaljer.
Den bliver du garanteret glad for.

mvh
JAKOB
S/Y Capricorn, Christianshavn.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-11 00:20

Tillykke med købet.
Har båden ikke en volvo 2020 motor?
Mvh/Harding

Fra : wod

Dato : 09-02-11 00:43

On 9 Feb., 08:19, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Tillykke med købet.
> Har båden ikke en volvo 2020 motor?
> Mvh/Harding

Jo præcist. Volvo MD2020. Havde en MD2030 i min forrige båd så jeg er
spændt på motorgang, kræfter og støj.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-11 02:13

Ja der kun antal HK til forskel på motoren og hvad deraf følger.
Motortypen er meget støgsvag og meget lidt forurenende.
Det der giver den største støjreduktion er: god og bløde ophæng, god
lyddæmpning af udstødningen, en god isolering af motorrummet med
flerelags bly/skum isolering og en labyring for den indgående
forbrændingsluft.
En 2020 motor vil være velegnet til den forholdsvis lette Hansa.
Jeg kom fra en 12 HK i min B-31 til en 20 HK. Den vej får man virkelig
en positiv forskelsfornemmelse.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 20-02-11 18:22

Undkyld, hvis jeg kommer lidt sent ind i tråden, men jeg synes jeres
konklusion har et par væsentlige svagheder.

At Harding har haft dårlige erfaringer med en Arona motor end med en 2020
motor kan jo ikke bruges som argument for at VP2002 er dårlig. Det hænger jo
simpelthen ikke sammen. Findes der nogen her i gruppen der har haft
gennemtæringsproblemer på en VP2002 ?? Mit gæt vil være klart nej.

VP2002 har en svaghed i kraftoverførelsen til S-drevet der gør at 90% af
alle udskiftninger laves af denne grund og ikke pga af gennemtæring.

Den svaghed havde de første VP2020 motorer også.

Så vi skal lige passe på med hvad vi konkluderer.

Jeg kender tæt ved 20 Maxi999 sejlere med VP2002 motorer. INGEN af dem har
udskiftet den pga tæringsproblemer. Så det var helt på sin plads at sælgeren
var afvisende.

Der er derimod en del der har skiftet pga af akslen til S-drevet. Deriblandt
en der havde en VP2020 motor. Med ferkvandskøling

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-11 12:32

Ja det er rigtigt at man skal passe på med hvad man konkluderer.

Jeg skrev:
Blandt fagfolk taltes der en del om at 2001, 2002 og 2003 serierne
havde tendens til at svede med olie.

Er det dette som du drager denne konklusion af:
At Harding har haft dårlige erfaringer med en Arona motor end med en
2020
motor kan jo ikke bruges som argument for at VP2002 er dårlig. Det
hænger jo simpelthen ikke sammen.

Oliesvedning har ikke noget med gennemtæring at gøre.

Jeg skrev oven i købet:
Den nuværende Perkins M20 (svarer til volvo 2020)

Det er grundmotoren der svarer til en 2020 ikke gearkasse eller S-drev
eller andre tilsvarende af Volvo påbyggede komponenter på
grundmotoren.
Min motor har ikke S-drev derfor heller ikke her noget
konklusionsgrundlag her. Hvor har du det fra?'

Derfor må din linie:

Der er derimod en del der har skiftet pga af akslen til S-drevet.
Deriblandt
en der havde en VP2020 motor.

hænge alene og er et Volvoproblem alene.

Til gengæld manglede mange 2001, 2002, 2003 motorerne dæmperpladen som
er vital for gearkassens levetid; men det er en helt anden historie,
der tidligere grundigt er blevet behandlet her i gruppen.

Jeg havde en sætning:

Volvo brugte løsningen med tykkere godstykkelse og dermed flere år
inden gennemtæring.

som du ganske har overset.
Det er nok den reelle årsag til at de ældre af Volvos selvfabrikerede
motorer ikke tærer så hurtigt op

Desuden har jeg ikke argumenteret mod 2002 motorerne i noget
sammenhæng, som du forsøger at beskrive med sætningen:

At Harding har haft dårlige erfaringer med en Arona motor end med en
2020
motor kan jo ikke bruges som argument for at VP2002 er dårlig.

Bjarke, det er en ommer!

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-02-11 22:50

Det er ikke nogen ommer. Spørgeren fik et svar på noget andet en der blev
spurgt om og endte derfor med at konkludere at han skulle undgå en VP2002
motor fordi de kan tærre. Det er der INGEN belæg for. Heller ikke i din
konklusion. Hvordan holdbarheden på motoren er opnået er vel underordnet.
Fakta er at mange af dem kører i bedste velgående selvom de er 25 år gamle.
At den sveder lidt olie er jo ikke noget problem. Det kan man tørre af med
en klud en gang om året. Det skal man ikke advare imod.

Jeg kunne også have bragt MD5 og MD11 motorer ind i billedet. men det havde
jo også være irrelevant.

Det du beskriver som 'dæmperpladen' og det jeg beskriver som
'akselproblemet' er det samme problem. Findes på de fleste VP200x motorer og
nogle VP 20x0 motorer. Jeg har kun praktisk erfaring med det på S-drev.
Interessant at det også er en svaghed på akseludgaverne.

Fra : HKN

Dato : 22-02-11 12:21

> [...]
> og nogle VP 20x0 motorer. Jeg har kun praktisk erfaring med det på S-drev.
> Interessant at det også er en svaghed på akseludgaverne.

Det var vist først på 2003 modellen at de fandt ud af hvad der var galt - og
bl.a. Auto Ole har lavet en løsning til dette.

http://www.olesautoservice.dk/volvo_penta.htm

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-02-11 04:39

Det kan du da ikke mene, spørgsmålet var:

holdbarheds data på en saltvandskølet
konstruktion - Men hvornår er det ca?

svaret var:

[...]

Spørgeren meddelte os:

forsøgt at retfærdiggøre prisreduktion med en usikker levetid på
motorinstallation.

Det er da retfærdighedsvis dig der:
konkludere at han skulle undgå en VP2002

Det er vigtigt at slå fast at man kan udsætte nedbrud på motorer ved
en løbende vedligeholdelse som specificeret af fabrikanten.

Volvo har på deres gamle motorer haft det særegne at de ikke monterede
offeranoder; men fremhævede at det ikke var nødvendigt p.g.a. de have
forøget materialetykkelsen.
Det er uomtvisteligt at rustdannelse er en fremadskridende proces, og
her er det kun tiden der tæller frem til en gennemtæring.
For ferskvandskølede motorer skal der også foretages vedligeholdelse,
for kølesystemet, i form af en intervaludskiftning af kølevæsken for
at kølevæskens inhibitorer fortsat kan yde beskyttelse. Alt hikkemik
på en båd skal vedligeholdes, for det slides og nedbrydes. Du kan læse
et indlæg om smøring og forbrænding i B-31 Klubben nyeste blad det
ligger på:
http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/browse.aspx/B-31%20Bladet%20arkiv

En motor skal ikke svede, det er tegn på en ikke optimal konstruktion.
Det er ubehageligt at have en stinkende, lugtende motor, det er ikke
rart at være i den hørm.
Jo det er en fejlindikation som man netop skal være opmærksom på.

De manglende dæmperplader i Volvomotorerne kan ikke blot betegnes som
akselproblemer. Man må være mere specifik omkring dette problem.

Årsagen til at der monteres dæmpeplader, hvis rigtige betegnelse er
"Friktionsdæmpere", kommer fra torsionssvingningerne fra
krumtapakselen, fordi der på en elastisk aksel sidder forskellige
masser fastgjort i en afstand fra akselen, vil der mellem disse kunne
opstå torsionssvingninger (Vridningssvingninger). Til disse forsatte
masser tilføres en pulserende energi fra forbrændingen.
Krumtapakselen er i den ene ende indespændt og i den anden ende sidder
svinghjulet og her forplanter svingingerne sig udfra til gearkassen,
om der ikke sidder en dæmper på svinghjulet, hvorigennem energien
overføres til gearkassen.
For ikke at få overført disse destruktive bevægelser til gearkassen,
hvor tænder og kobling vil blive nedbrudt af disse bevægelser,
indsættes en friktionsdæmper.
Denne dæmper kan generelt være en lamelkobling eller en væskedæmper
afh. af motorstørrelsen.
Dæmperen er en vigtig komponent for en velfungerende motor og det var
netop denne dæmper der var udeladt i mange 200x motorer.
Det har Volvo prøvet at råde bod på, på de motorer hvor ejeren har
fået problemer med montering af en dæmper.
Det er ikke ensbetydende med at der hvor ejerne ikke endnu har haft
problemer med manglende dæmper i disse motorer eller har fået en
henvendelse fra Volvo desangående, blot kan trække på skulderen eller
afvise problemet når de bliver konfronteret hermed. Det vil
selvfølgelig indgå i bedømmelsen af motoren hos den evt. nye ejer,
hvis han har kendskab til, at det er en mangel på en del af disse
motortyper.

Dæmperen sidder fastboltet på svinghjulet heri indføres splineakselen
fra gearkassen. Heri er der ingen forskel om installationen er med S-
drev elle alm. skrueaksel.
Manglende dæmper er ikke en svaghed i forhold til de to propelformer,
det er en fejl vedr. motoren, det er en manglende komponent som Volvo
fejlagtigt har undladt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-02-11 01:46

Det i linket viste giver et godt indtryk af nogle af de dele der
slides, flange og splineaksel fra gearkassen.
Desværre omtales kun en udskiftning til ny flange. Hvad med
gearkassens splineaksel? og hvad med de mange dele der også er blevet
slidt, de skal også skiftes, for deres slitage er som splineakselen.

Man skal ikke blot skifte reservedel (Flangen) der skal en helt anden
type til som har en dæmpende funktion indbygget.
Se afsnittet om dæmperplader og beregning for en korrekt
typedimmensionering i dette link: http://www.propeller.dk/katalog/katalog_2010.pdf

Mvh/Harding