Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Skarphed??
Fra : Lars

Dato : 05-02-11 17:28

Hej
Jeg har et problem med skarphed i mine billeder... Jeg har:

Kamera : Canon 50D
Objektiv: 24-70mm f2.8 L usm

Nå jeg vil stille skarpt på et armbåndsur, så fremstår det inde
i urskiven ikke helt skarpt.?

Jeg tager billeder på en afstand hvor autofokus virker
har prøvet at stille skarpt i man. fokus også
men uden det bliver rigtig skarpt.

Og lukketiden er på ca. 1/200 (ikke rystet)
ISO i auto
F2.8 til 6+

Er der en måde jeg kan checke om udstyret er i orden?
Nogen råd til hvad og hvordan jeg kan teste/afprøve udstyret..

mvh
Lars

Fra : Jens G

Dato : 06-02-11 08:08

On Sat, 5 Feb 2011 16:28:14 -0800 (PST), Lars <lkj002@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Kamera : Canon 50D
>Objektiv: 24-70mm f2.8 L usm
>
>Nå jeg vil stille skarpt på et armbåndsur, så fremstår det inde

Er der andre steder billedet er skarpere?

>Jeg tager billeder på en afstand hvor autofokus virker
>har prøvet at stille skarpt i man. fokus også
>men uden det bliver rigtig skarpt.
>
>Og lukketiden er på ca. 1/200 (ikke rystet)
>ISO i auto

Har du prøvet med manuel ISO på 100-200?
Hvis du er højt oppe i ISO, gør støjfjerning måske billedet uskarpt.
Tager du RAW eller JPG?

>F2.8 til 6+

Objektivet burde tegne skarpt ved de blænder.

>Er der en måde jeg kan checke om udstyret er i orden?
>Nogen råd til hvad og hvordan jeg kan teste/afprøve udstyret..

Find nogle andre ting at fotografere, og godt med lys på.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-02-11 09:34

On 06-02-2011 01:28, Lars wrote:
> [...]
>
> Er der en måde jeg kan checke om udstyret er i orden?
> Nogen råd til hvad og hvordan jeg kan teste/afprøve udstyret..

Ja, den mest almindelige test er den med at affotografere en avisside.
Så kan du se om det er randskarpt også. Ud over det, kan du fotografere
samme avis i en skrå vinkel, og markere, HVOR du har stillet skarpt. På
det færdige billede kan du så se hvor kameraet har lavet det skarpt.

Det skal være en papiravis, ikke en TV-avis eller en radioavis

Normalt bruger jeg manuel fokus til næroptagelser, og finder skarpheden
ved at flytte kameraet eller objektet til det er HELT skarpt.

Bo //

Fra : Lars

Dato : 06-02-11 01:54

> [...]
>
> Normalt bruger jeg manuel fokus til næroptagelser, og finder skarpheden
> ved at flytte kameraet eller objektet til det er HELT skarpt.

Jeg har naturligvis prøvet med både høj og lav ISO og manuel fokus.....
Når jeg kigger i søgeren og live view og prøver at stille skarpt, så
når den ikke
til et punkt hvor kanterne står skarpt...

Synes jeg før har set noget med, at man kan justere i kameraet
men ved ikke lige helt hvordan man gør re praktisk.
Noget med at objektiv og kamera skal justeres/passe 100% til hinanden

Lars

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 06-02-11 13:43

On 06-02-2011 01:28, Lars wrote:
> [...]
>
> Er der en måde jeg kan checke om udstyret er i orden?
> Nogen råd til hvad og hvordan jeg kan teste/afprøve udstyret..

Prøv denne guide:
http://photo.net/learn/focustest/

Så kan du afsløre hvordan kameraets autofokus stiller skarpt.

/Mogens

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-11 14:41

On 2011-02-06 01:28:14 +0100, Lars <lkj002@hotmail.com> said:

> [...]
>
> Er der en måde jeg kan checke om udstyret er i orden?
> Nogen råd til hvad og hvordan jeg kan teste/afprøve udstyret..

Sæt kameraet på stativ og foretag et antal fokustests med AF og check
så hver gang via live view om det er perfekt i fokus.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael Holm

Dato : 06-02-11 16:49

24-70mm f2.8 L usm er aldrig skarp.

Brug et andet objektiv, eller koeb et 24-70mm f2.8 L II naar den kommer.

//Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-11 17:01

On 2011-02-06 16:48:51 +0100, Michael Holm
<MichaelHolm@thismaildontwork.com> said:

> 24-70mm f2.8 L usm er aldrig skarp.

Sikke noget vrøvl.

Fra : Michael Holm

Dato : 06-02-11 19:02

> Sikke noget vrøvl.

Jeg syntes ikke mit 24-70 var skarpt, og sendte det ind til check. Det
var OK.
Så indsamlede jeg 4 eksemplarer af optikken og lavede tests på et
focus-chart
(http://images.digitalcamerainfo.com/images/upload/reviews/olympus/e520/charts/olympus-e520-resolution-chart.jpg)
og alle fire optikker var lige uskarpe.

24-70 er lavet til film, som de var i 2002, og er som sådan fine til
det. Men med dagens kameraer, som er langt højere opløsning end film (et
24x36mm iso 50 negativ som er prefekt exponeret og fremkaldt indeholder
ikke over 4000x3000 pixels i reel opløsning, som regel meget mindre) kan
de "gamle" objektiver ikke følge med.

Derfor er der et 27-70 2.8L II USM på vej. Det er ikke annonceret endnu,
men canon har patenteret det.
(http://www.canonrumors.com/2010/10/canon-ef-24-70-f2-8l-ii-patent/)

Hvis jeg sagde at 16-35 2.8L eller 70-200 2.8L IS var uskarpe, ville du
også sige at det var noget vrøvl - alligevel er der nu mK II versioner
af begge, som er skarpere.

--Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-11 19:23

On 2011-02-06 19:01:32 +0100, Michael Holm

> [...]
>
> Hvis jeg sagde at 16-35 2.8L eller 70-200 2.8L IS var uskarpe, ville du
> også sige at det var noget vrøvl - alligevel er der nu mK II versioner

Bare at sige at det aldrig er skarpt er noget vrøvl, så længe du ikke
kvalificerer hvor og hvornår du ikke er tilfreds med skarpheden. Det
samme gælde de to objektiver du nævner.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-02-11 20:33

Den 06-02-2011 19:22, Hans Kruse skrev:

> Bare at sige at det aldrig er skarpt er noget vrøvl, så længe du ikke
> kvalificerer hvor og hvornår du ikke er tilfreds med skarpheden. Det
> samme gælde de to objektiver du nævner.

Selvom det nok er en lidt sær udtalelse at påstå at nævnte altid er
uskarpe, så er skarphed/uskarphed en subjektiv oplevelse, der
principielt aldrig kan diskuteres.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-11 20:44

On 2011-02-06 20:32:58 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:
> Selvom det nok er en lidt sær udtalelse at påstå at nævnte altid er
> uskarpe, så er skarphed/uskarphed en subjektiv oplevelse, der
> principielt aldrig kan diskuteres.

Det er ellers hvad tonsvis af objektivtests gør.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-02-11 20:52

Den 06-02-2011 20:44, Hans Kruse skrev:

> Det er ellers hvad tonsvis af objektivtests gør.

Næ, de måler nogle fysiske data, som du kan sammenligne. Det er
selvfølgelig fair nok. Men enhver kan da hævde at finde et bestemt
objektiv uskarpt, ja evt. alle verdens objektiver!

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-11 21:04

On 2011-02-06 20:51:43 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Næ, de måler nogle fysiske data, som du kan sammenligne. Det er
> selvfølgelig fair nok. Men enhver kan da hævde at finde et bestemt
> objektiv uskarpt, ja evt. alle verdens objektiver!

Ok, du vinder.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-02-11 21:41

Den 06-02-2011 21:03, Hans Kruse skrev:

> Ok, du vinder.

Jeg prøvede ikke at vinde, og jeg forstår ikke din tankegang, når du
ryger derud.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-11 21:57

On 2011-02-06 21:41:08 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Jeg prøvede ikke at vinde, og jeg forstår ikke din tankegang, når du
> ryger derud.

Ok, du forstod så heller ikke.... Det var bare et udtryk for at jeg
ikke gad føre diskussionen videre ;)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-02-11 22:39

Den 06-02-2011 21:56, Hans Kruse skrev:
> Det var bare et udtryk for at jeg ikke gad føre diskussionen videre

Det var også min pointe: Du kan ikke diskutere, hvorvidt Michael
opfatter et objektivt som skarpt eller ej end sige tillade dig at kalde
hans opfattelse for "vrøvl". Her er det netop dig, der vrøvler.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-11 23:25

On 2011-02-06 22:38:51 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Det var også min pointe: Du kan ikke diskutere, hvorvidt Michael
> opfatter et objektivt som skarpt eller ej end sige tillade dig at kalde
> hans opfattelse for "vrøvl". Her er det netop dig, der vrøvler.

Selvfølgelig kan jeg det. Uden nogensomhelst dokumentation bare at
kalde et objektiv som uskarpt et da noget vrøvl. Det er da ikke spor
subjektivt.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-02-11 23:30

Den 06-02-2011 23:25, Hans Kruse skrev:

> Selvfølgelig kan jeg det. Uden nogensomhelst dokumentation bare at kalde
> et objektiv som uskarpt et da noget vrøvl. Det er da ikke spor subjektivt.

Ok, så er vi 2, der ikke forstår noget.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-02-11 20:11

"Michael Holm" <MichaelHolm@thismaildontwork.com> wrote in message
> 24-70mm f2.8 L usm er aldrig skarp.

Nej, men billederne der er taget med det er.

> Brug et andet objektiv, eller koeb et 24-70mm f2.8 L II naar den
> kommer.

Og hvornår gør det det?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-02-11 20:21

Den 06-02-2011 16:48, Michael Holm skrev:
> 24-70mm f2.8 L usm er aldrig skarp.
>
> Brug et andet objektiv, eller koeb et 24-70mm f2.8 L II naar den kommer.

Ryger du ikke lidt derover, hvor man skal ikke tage billeder i dag.
Der kommer noget bedre i morgen?

Fra : N_B.DK

Dato : 06-02-11 20:28

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
> Ryger du ikke lidt derover, hvor man skal ikke tage billeder i dag.
> Der kommer noget bedre i morgen?

Den der venter på det nyeste, får aldrig noget.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-02-11 20:30

Den 06-02-2011 20:27, N_B.DK skrev:
> "Soeren Friberg"<hushovmesteren@msn.com> wrote in message
>
> Den der venter på det nyeste, får aldrig noget.

ja, jeg er stort set holdt op med at spekulere i de baner, for jeg VED,
at der kommer noget bedre. Det er sket hver gang de sidste 100 år.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-02-11 21:49

>Det er sket hver gang de sidste 100 år.

Det er sket lige siden levende væsener opfandt ting.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Langgaard

Dato : 06-02-11 09:49

On 6 Feb., 01:28, Lars <lkj...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Er der en måde jeg kan checke om udstyret er i orden?
> Nogen råd til hvad og hvordan jeg kan teste/afprøve udstyret..

Er du inden for objektivets nærgrænse?

Der er også stor sandsynlighed for at du snydes af den meget lille
dybdeskarphed i området, se:

http://kamerasiden.dk/artikel/hvad_er_dybdeskarphed/

På de tre billeder ses tydeligt hvormeget blænden betyder.

--
Langgaard