Organisering - brug for et godt råd?
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 06-02-11 01:03

Bølgerne går højt i gruppen synes jeg, så med farer for at blive
kaldt sinke eller tilsvarende prøver jeg lige en gang til!
Jeg har lavet en hjemmeside for 6-7 år siden med en masse fotos
på og vil nu gerne vide om en af experterne i dette forum kan
hjælpe med et godt råd om det ikke kan organiseret og fremvises
på en bedre måde end nu. Siden ligger på:
http://www.murerfirmaet-tgp.dk/ og det er specielt siden med
fotos jeg gerne vil have et godt råd om. Jeg har de forskellige
fotos i mapper med navnet på den pgl. sted hvor fortografierene
er taget og så har jeg lavet en side til hver af mapperne som
kan kaldes via et link på en referenceside. Jeg er taknemelig for
alle gode råd også fra dem som synes jeg er langsom opfattende!
TAK på forhånd!

Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-02-11 01:38

On 06-02-2011 01:02, Lars Bjarne Christensen wrote:
> [...]
> kan kaldes via et link på en referenceside. Jeg er taknemelig for
> alle gode råd også fra dem som synes jeg er langsom opfattende!

Til så mange billeder kunne et album være en mulighed, f.eks.

http://jalbum.net/

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 06-02-11 01:55

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Til så mange billeder kunne et album være en mulighed, f.eks.
>
> http://jalbum.net/
>
> Karl Erik.

Hej Karl Erik! Tak for dit svar! Det er en smart funktion du
henviser til men kan man helt legalt bruge den til en hjemmeside der
ligger ude på nettet? Jeg vil imorgen kigge nærmere på din anvisning,
øjene er ved at være små og trænge til søvn. Men tak for din
interesse og svar!

Mvh. Lars

Fra : scootergrisen

Dato : 06-02-11 02:14

Den 06-02-2011 01:02, Lars Bjarne Christensen skrev:
> [...]
> kan kaldes via et link på en referenceside. Jeg er taknemelig for
> alle gode råd også fra dem som synes jeg er langsom opfattende!

Jeg syns den her side er en rigtig god måde at vise mange billeder på :
http://www.murerfirmaet-tgp.dk/images/bygninger/2010/BaldersvejSkive/baldersvej_skive2010a.asp

Der er ikke så meget pis. Bare scroll op og ned for at se billederne.
Jeg syns ik du nødvendig vis skal lave det om.
Det skulle da lige være hvis du lavede nogle små thumbnails så man kan
se alle billeder i lille format også også kan man måske klikke på det
for at scrolle ned til det store.

Ellers sådan her :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/reservedelstegninger.php
Hvor man klikke på thumbnail billedet også vises det i original
størrelse også kan man klikke på original billedet for at komme tilbage
til thumbnailsne.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 06-02-11 11:31

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Hvor man klikke på thumbnail billedet også vises det i original
> størrelse også kan man klikke på original billedet for at komme tilbage
Hej og tak for dit svar!

Det ser meget spændende ud og er også i den retning jeg havde tænkt mig. Jeg har nu fået 3 gode
forslag jeg lige skal have nærstuderet, en fra dig, Karl Erik og Birger. Jeg vil nemlig redesigne
den hjemmeside jeg nævner til CSS og vil gerne have lavet billederne på et måde som svarer til
det der er fremme idag!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-02-11 03:04

Den 06-02-2011, skrev Lars Bjarne Christensen:
> Bølgerne går højt i gruppen synes jeg, så med farer for at blive
> kaldt sinke eller tilsvarende prøver jeg lige en gang til!

Man kan jo nøjes med at læse det man vil...

> [...]
> kan kaldes via et link på en referenceside. Jeg er taknemelig for
> alle gode råd også fra dem som synes jeg er langsom opfattende!

Det kommer vel an på, hvor meget du kan selv, og hvilke options der
skal være (og hvordan) du vil have vist billederne.

http://bbsorensen.dk/?men=Billeder
er automatisk, på den måce at PHP selv finder foldere, og billeder, som
det sætter sammen til menuer og undermenuer og lister med filnavne.
Valg af hvilket billede der vises og slideshowet er JS.

Ellers findes der mange forskellige scripts, som kan det du umiddelbart
efterspørger.
Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 06-02-11 11:23

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Valg af hvilket billede der vises og slideshowet er JS.
>
> Ellers findes der mange forskellige scripts, som kan det du umiddelbart
Hej Birger og tak for dit svar!

Dit forslag ser meget spændende ud og er faktisk noget i den retning jeg
havde tænkt på. Den hjemmeside jeg nævner har jeg faktisk tænkt at
redesigne til CSS og i den forbindelse melder der sig et par problemer jeg
ikke helt kan gennemskue. Jeg er jo ny i CSS sammenhæng og har indtil nu
kun brugt en (jeg tror man kalder det stylesheet) pr. websted. Jeg ved ikke
hvordan jeg skal få flere til at fungere sammen, hvilket jeg har
opfattelsen af at dit forslag kræver. Men jeg har stor lyst til at prøve
dit forslag, men ved ikke hvordan man gør hvis man anvender flere
forskelling styles på samme websted. Jeg laver typisk et websted bestående
af hovedside - default.html og tilhørende undersider og en main.css der
inderholder bl.a. en "maincontent" og det er i den jeg redigere og ligger
nye ting ind i. Jeg laver en skabelon ud fra default.html og laver
maincontet redigerbar. Skabelonen er en f.eks. default.dwt som jeg så kan
hente frem og redigere "maincontent" og gemme under det navn siden skal
have. Næste side på samme måde o.s.v.
Mvh. Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-02-11 17:34

Lars Bjarne Christensen tastede følgende:
> [...]
> maincontet redigerbar. Skabelonen er en f.eks. default.dwt som jeg så kan
> hente frem og redigere "maincontent" og gemme under det navn siden skal

Man kan i princippet have så mange stylesheets man har lyst - brug for
måske snarere.
Det "smarte" er at indlæse dem via <link..>, og dem kan man have mange
af.
Problemet er vel egentlig, at undgå at skulle læse alle dem ind, der
ikke er brug for, til at vise en given underside.
Og det er vel ulempen ed include af faste side-dele og indlæsning af
aktuelt valgte underside - include tager ikke headeren med.

Jeg kan ikke se problemet med at få dem til at fungere sammen. Man skal
selvfølgelig ikke kalde tingene det samme.
Ellers er det bare at hente de definitioner der er brug for.

*.dwt - du bruger et wysiwyg?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 07-02-11 20:20

> [...]
> selvfølgelig ikke kalde tingene det samme.
> Ellers er det bare at hente de definitioner der er brug for.

Hej Birger og tak for dit svar og interesse for mit problem!

Ja jeg kører i wysiwyg om det er godt eller skidt ved jeg ikke, men kors hvor
det driller i øjeblikket. Det bliver vel lidt bedre når man har lavet nogle fejl
og finder ud af hvordan det skal rettes. Panelet her har været en kolosal hjæp
for mig og jeg takker alle der har hjupet!
Karl Erik, "satte mig i sporet" i går og jeg har tumlet hele dage med problemet,
men takket være dette forum fandt jeg frem til løsningen. Nu har jeg så en tabel
der driller på: E:\Mine Websteder\lbc-webtest.dk\referencer.html jeg kan ikke
forstå den først starter et stykke ned på siden, altså når man scroller ned på
midten af siden - mystisk!

Mvh. Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-02-11 23:01

Lars Bjarne Christensen forklarede den 07-02-2011:

> [...]
> starter et stykke ned på siden, altså når man scroller ned på midten af siden

Det kan der være mange årsager til.
Du refererer til en fil på din egen harddisk - og den er der ikke så
mange andre en dig selv der kan se.
Så der kommer vi til kort...

Birger

http://bbsorensen.dk