Hjælp søges til copuleret i Rosmus 18. apr~
Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 04-02-11 07:54

Hej

Hjælp søges til copuleret i Rosmus, Djurs Sønder, Randers Amt 18. april
1851.
Nederst på opslag 116 står min tipoldemor, Sara Marie Sørensdatter som
brud - med en lang forklaring på hendes opholdssted.

Jeg læser det meste, men er i tvivl om det i parantetser herunder:

Sara Marie Sørensdatter, 25 1/4 Aar gl., ugift Fruentimmer, for Tiden i
Hallendrup i Lyngbye Sogn uden dog at have flyttet (hendes Fæstemaal ?)
herfra, hvor hun tjente for Jens Hansen (Hendric i Balle ?) til 1ste Novbr.
1850 og (skal ?) tjene for Møller i Attrup til 1ste Mai 1851, (xxx xxx ?) i
Lyngbye (skal xxxx xxxxx xxxxx ?), vaccineret 1828, den 2den August

Til orientering:
Sara og Hans Jensen står i denne (Rosmus) kirkebog; men blev viet i Lyngby
kirke.
Der findes en Jens Hansen Hendric i Balle (Hoed Sogn)
Sara er datter af den kendte Søren Kanne; men det er en hel anden historie
( http://www.jososoft.dk/aner/soren_kanne/index.htm ).

Kan nogen hjælpe med at tyde degnens skriverier om min tipoldemor.

Jørgen Sørensen

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 04-02-11 08:10

"Jørgen Sørensen" <js@jososoft.dk> skrev i en meddelelse

Tilføjelse:
Der er en Peter Severin Møller i Attrup i 1850. FT 1850, Rosmus, opslag 7,
8. Gård
Sara Marie (tipoldemor) er i samme FT opslag 6, næstnederst

Undskyld forglemmelsen
/Jørgen

Fra : Steen Rønnow

Dato : 08-02-11 18:11

Den 04-02-2011 07:53, Jørgen Sørensen skrev:
> [...]
> 1850 og (skal ?) tjene for Møller i Attrup til 1ste Mai 1851, (xxx xxx ?) i
> Lyngbye (skal xxxx xxxxx xxxxx ?), vaccineret 1828, den 2den August

Jeg læser:

Sara Marie Sørensdatter, 25 ¾
Aar gl., ugift Fruentimmer, for Ti-
den i Hallendrup i Lyngbye Sogn uden
dog at have flyttet hendes Skudsmaal
herfra, hvor hun tjente hos Jens Hansen
Hendriks i Balle til 1ste Novbr. 1850 og skal
tjene hos Møller i Attrup til 1ste Mai 1851,
hvortil Præsten i Lyngbye skal have givet
sit Samtykke; vaccineret 1828,
d. 2den August.

C330/B/018/K04-25-A (116) fol. 165

Med venlig Hilsen