lammekølle
Fra : H@nsen

Dato : 03-02-11 22:23

Jeg skal stege en lammekølle i morgen. Tænker at jeg vil stege den i ovnen i
min støbejernsgryde.
Skal jeg brune den først på komfuret?
Hvorlænge skal den stege? Den vejer 1,4 kg med ben
Mon der er nok til 4 personer. Jeg vil servere kartoffelmos og en salat til
Vi skal have en solid 3 retters menu med laks til forret og en hjemmelavet
is til dessert.
Hvordan får jeg lavet en god sovs?
Jeg vil smide lidt urter og rodfrugter i gryden sammen med lidt vand. Har
set Jamie Oliver lave et "trick" med at jævne sovsen med grønsagerne som han
gned igennem en sigte. Men skal der mere til end det? Andre gode tips til en
god sovs?

Bente

Fra : Martin

Dato : 03-02-11 23:50

Den 03-02-2011 22:23, H@nsen skrev:
> [...]
> Har set Jamie Oliver lave et "trick" med at jævne sovsen med grønsagerne
> som han gned igennem en sigte. Men skal der mere til end det? Andre gode

Når jeg laver lammekroner bruner jeg dem altid først på panden.
Så bliver de heller ikke tørre. Pas på det ikke får for meget i ovnen og
bliver tørt.

Omkring sovs tager jeg det kød jeg har skåret fra, sener fedt mv... og
steger sammen med smør. derefter vand i og står det og koger. Du får
noget fong fra grønsager i ovnen. tag og hæld lidt i sovsen.
Når sovsen skal laves, sig kødstumperne fra og jævn med fløde og jævner.
smag til med salt og peber.

God appetit

/Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-02-11 00:38

H@nsen <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
4d4b1cbc$0$4054$9f626990@news.telelet.dk:

> Jeg skal stege en lammekølle i morgen. Tænker at jeg vil stege den i
> ovnen i min støbejernsgryde.

Øh, hvorfor dog det? Ingen grund til at blande en gryde ind i det.

> Skal jeg brune den først på komfuret?

Nej. Brun den af i ovnen, og skru efterfølgende ned.

> Hvorlænge skal den stege? Den vejer 1,4 kg med ben

Mindst fire timer ved 100 grader - vil jeg tro. Har du tiden, giver du den
endnu mere ved lavere temperatur.

> Mon der er nok til 4 personer. Jeg vil servere kartoffelmos og en
> salat til Vi skal have en solid 3 retters menu med laks til forret og
> en hjemmelavet is til dessert.

Ja, det er rigeligt. Husk at peppe mosen op med hvidløg (som du også koger
let), selleri, fløde og en passende revet ost (jeg foretrækker Gruyerre).

> Hvordan får jeg lavet en god sovs?

Udbener køllen, bruner benet af, og lade det småkoge i mange timer med
passende urter og rodfrugter. Gider du ikke udbene, må du have fat i nogle
lammeben alternativt god lammebouillon.

> Jeg vil smide lidt urter og rodfrugter i gryden sammen med lidt vand.

God idé.

> Har set Jamie Oliver lave et "trick" med at jævne sovsen med
> grønsagerne som han gned igennem en sigte. Men skal der mere til end
> det? Andre gode tips til en god sovs?

Ja. Du koger sovsen ind med riiiigeligt med fløde - og i
lammekølle-tilfældet - med mintgele. Ingen grund til at jævne med noget. Det
kommer helt af sig selv.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-02-11 01:10

Den 04/02/11 00.38, Jens Bruun skrev:

> Ja, det er rigeligt. Husk at peppe mosen op med hvidløg (som du også koger
> let), selleri, fløde og en passende revet ost (jeg foretrækker Gruyerre).

Eller andre krydderurter end selleri, som er lidt dominerende i smagen
efter min mening.

Hvidløg er selvfølgelig også godt. Lammesteg kræver masser af hvidløg.
Bag dem gerne i stedet for at koge dem. Etfedshvidløg er specielt
velegnede til bagning.

> [...]
> lammeben alternativt god lammebouillon.

> God idé.

> Ja. Du koger sovsen ind med riiiigeligt med fløde - og i

Jeg har aldrig syntes at mynte passer til lam. Og "mintgele" er en
decideret misforståelse, men hver sin smag

Tilbehør: salat med masser af gode krydderurter.

Husk en god peberkværn på bordet.

Mvh. Lars

Fra : cykelsmeden

Dato : 04-02-11 10:33

> [...]
> ovnen i min støbejernsgryde.
> Skal jeg brune den først på komfuret?
> Hvorlænge skal den stege? Den vejer 1,4 kg med ben
Skær benet ud, og brug det til en fond.

fyld en nævefuld småternet røget bacon i istedet, og luk med stegenåle
eller et stykke bomuld. Brun og steg til centertemp. er ~60 grader -
gerne langtids.

ummm.
//finn