Ændre baggrundsfarve hvis mellem 60% og 70~
Fra : Ace

Dato : 03-02-11 15:26

Hejsa

Ja overskriften er måske lidt ukorrekt formuleret :) Men det jeg
mangler hjælp til, er et JavaScript som kan ændre baggrundsfarve
på ialt 21 forskellige <div>, alt afhængig af tallet i deres
innerHTML.
Farverne som der skal ændres mellem er hvid/ingen når tallet er
0. Rød når tallet er 1 og op tilogmed 69. Gul når tallet er 70 og
op tilogmed 89. Og grøn når tallet er 90 og derover.

Jeg skal ærligt erkende, at jeg ikke har den fjerneste idé om
hvordan jeg skal påbegynde dette lille projekt. Så hvis nogen i
bedste fald kan vise mig et script-eksempel eller evt. henvise
til en side hvor denne funktion er emplementeret, vil jeg være
meget taknemlig.

Venligst
Ace

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-02-11 16:09

Efter mange tanker skrev Ace:
> [...]
> bedste fald kan vise mig et script-eksempel eller evt. henvise
> til en side hvor denne funktion er emplementeret, vil jeg være

function SetColor( elm) {
var nr = elm.textContent;
var col = 'inherit';
if ( nr > 69) {
if ( nr > 89) {
col = 'green';
}
else {
col = 'yellow';
}
}
elm.style.color = col;
}

Kald funktionen når tallet ændres med den aktuelle div som parameter.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-02-11 16:35

Birger Sørensen skrev:
8X

> function SetColor( elm) {
> var nr = elm.textContent;
> var col = 'inherit';
> if ( nr > 69) {
> if ( nr > 89) {
> col = 'green';
> }
> else {
> col = 'yellow';
> }
> }
> elm.style.color = col;
> }
>
> Kald funktionen når tallet ændres med den aktuelle div som parameter.
>
> Birger

Prøver lige igen - med de rigtige tal... :/
function SetColor( elm) {
var nr = elm.textContent;
var col = 'inherit';
if ( nr > 1) {
if ( nr > 69) {
if ( nr > 89) {
col = 'green';
}
else {
col = 'yellow';
}
}
else {
col = 'red';
}
}
elm.style.color = col;
}

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 04-02-11 09:53

Birger Sørensen var behjælpsom med:

> Prøver lige igen - med de rigtige tal... :/
> [...]

Mange tak for hjælpen Birger :)

Kan nu se, at jeg glemte at inkludere et par ret væsentlig detalje i min
problemstiilig.
Den éne ting er at teksten self. også skal ændre farve så man tydeligt kan
se hvad der står på den farvede baggrund.
Den anden er, at jeg nu kan se at jeg i virkeligheden har brug for at
kunne sætte 2 id'er i scriptet, da tekstindholdet som der tjekkes for at
være højere eller lavere, er i ét element (font) og elementet som skal
skifte farve er et <div> der indeholder font-elementet.

Har prøvet at lege lidt med dit eksempel, men kan desværre ikke finde ud
af hvor min fejl ligger.

<script type="javascript/text">
function changeColor(id1, id2) {
var score = document.getElementById(id1).innerHTML;
var bgCol = 'inherit;
var fontCol = 'inherit;
if (score > 1) {
if (score > 69) {
if (score > 89) {
bgColor = '#008000';
fontColor = '#FFFFFF';
}
else {
bgColor = '#FFFF00';
fontColor = '#000000';
}
}
else {
bgColor = '#FF0000';
fontColor = '#000000';
}
}
document.getElementById(id2).style.backgroundColor = bgCol;
document.getElementById(id2).style.color = fontCol;
}
</script>

Det var derudover min tanke/håb at kunne affyre scriptet i body ved
onLoad.

Fra : Ace

Dato : 04-02-11 09:59

Ace kom med følgende ændring:

> [...]
> fontColor = '#FFFFFF';
> }
> else {
> bgColor = '#FFFF00';
> fontColor = '#000000';
> }
> }
> else {
> bgColor = '#FF0000';
> fontColor = '#000000';
> }
> }
> document.getElementById(id2).style.backgroundColor = bgCol;
> document.getElementById(id2).style.color = fontCol;

Hovsa, glemte lige et par 'er... skal self. være som følgende:
var bgCol = 'inherit';
var fontCol = 'inherit';

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-02-11 12:33

Ace sendte dette med sin computer:
> Ace kom med følgende ændring:

> Hovsa, glemte lige et par 'er... skal self. være som følgende:
> [...]

Hvis bgCol er den samme som bgColor, skal du nok skrive det samme -
tage en beslutning om, hvilken af dem du vil bruge.
Det er muligt, at du skal udelade style fra assignments til sidst:
document.getElementById(id2).color = fontCol;

Hvordan ser din HTML ud?
Hvis elementet med id2 står inde i elementet med id1, er din score
forkert (du bruger innerHTML).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 04-02-11 17:34

Birger Sørensen berettede:

> [...]
>
> Hvordan ser din HTML ud?
> Hvis elementet med id2 står inde i elementet med id1, er din score

Hov ja, dét var også en fejl... bgColor skal self. være bgCol :)

Sådan her ser HTML'en lige nu, uden at virke:

<head>
[...]
bgCol= '#008000';
fontCol = '#FFFFFF';
}
else {
bgCol = '#FFFF00';
fontCol = '#000000';
}
}
else {
bgCol = '#FF0000';
fontCol = '#000000';
}
}
document.getElementById(id2).style.backgroundColor = bgCol;
document.getElementById(id2).color = fontCol;
}
</script>
</head>
color:#FFFFFF; background-color:#008000;"><font
id="chrisEveningScore">72</font></div>

I alt er der 21 af denne slags <div>, alle indeholdende et <font> med
"scoren" i. Alle <div>'erne og <font>'erne har unikke id'er og skal
kunne ændre farve uafhængigt af hinanden. Dog sidder jeg lige nu og
tænker, om det i stedet for id'er, måske bedre kunne betale sig at
tilegne <div>'erne og <font>'erne nogle class'er, da det ellers bliver
pænt mange funktioner der skal affyres i onLoad'en?

Anyway, håber i hvertfald at det giver lidt mere mening nu ;)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-02-11 19:05

> [...]
> pænt mange funktioner der skal affyres i onLoad'en?
>
> Anyway, håber i hvertfald at det giver lidt mere mening nu ;)

Drop <font>.
Det eksisterer ikke i HTML, og du sætter alligevel fonten med css i
div'en, så jeg kan ikke rigtigt se formålet med den.

Du kan ikke bruge class i stedet for id. Det skal være noget unikt for
den enkelte div, og det er class ikke.
Men måske skal du kombinere det, så du definerer en class for div'erne,
i stedet for inline css, der meget hurtigt bliver uoverskueligt (og det
er noget enklere at rette/vedligeholde et enkelt sted, end 21 ens
inline definitioner), og samtidig giver hver div en id.

I js, får du noget underligt noget i variablen score, fordi du bruger
innerHTML. Det vil give dig hele den streng der står i div'en, altså
noget i retning af
score = '<font id="chrisEveningScore">72</font>';
Hvilket ikke er det du vil have.

Du skal bare sætte værdi i div'en (evt med innerHTML), og sætte color
og bacgroundColor med js for div'en. Så kører det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 04-02-11 19:38

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> noget i retning af
> score = '<font id="chrisEveningScore">72</font>';

Det har jeg lidt svært ved at forstå, eftersom id1 = chrisEveningScore så
score skulle da meget gerne blive 71 :S

> Du skal bare sætte værdi i div'en (evt med innerHTML), og sætte color
> og bacgroundColor med js for div'en. Så kører det.

Okay, sådan her?...

<head>
<script type="javascript/text">
function changeColor(id) {
var score = document.getElementById(id).innerHTML;
var bgCol = 'inherit';
var fontCol = 'inherit';
if (score > 1) {
if (score > 69) {
if (score > 89) {
bgCol= '#008000';
fontCol = '#FFFFFF';
}
else {
bgCol = '#FFFF00';
fontCol = '#000000';
}
}
else {
bgCol = '#FF0000';
fontCol = '#000000';
}
}
document.getElementById(id).style.backgroundColor = bgCol;
document.getElementById(id).style.color = fontCol;
}
</script>
</head>
color:#000000; background-color:#FFFFFF;">72</div>

Nu har jeg fjernet <font>, så der kun er behov for ét id (<div>'ets). Men
der sker desværre bare stadig ikke nogen farveændring.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-02-11 20:26

Ace forklarede den 04-02-2011:

> [...]
>
> Nu har jeg fjernet <font>, så der kun er behov for ét id (<div>'ets). Men
> der sker desværre bare stadig ikke nogen farveændring.

To ting - prøv at ændre assignment, så den er uden style, altså
document.getElementById(id).color = fontCol;
hvis det ikke hjælper, prøv at bruge textContent i stedet for
innerHTML.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 05-02-11 11:51

Birger Sørensen skrev:

> To ting - prøv at ændre assignment, så den er uden style, altså
> document.getElementById(id).color = fontCol;
> hvis det ikke hjælper, prøv at bruge textContent i stedet for
> innerHTML.

Har nu prøvet begge dele, men desværre sker der intet. Dog kommer den med
denne fejlmeddelelse:
Et objekt var ventet
Linje: 29
Tegn: 1
Kode: 0

... bliver jeg ikke imidlertid klogere af :S

Jeg har nu her lige prøvet, at tage getElemenetsByClassName metoden i brug,
så jeg slipper for alle de id'er. Dette afhjælper naturligvis bare ikke det
overhængende problem, at farverne forbliver uændret.

Sådan her ser den nuværende kode ud:
<head>
<script type="javascript/text">
function changeColor() {
var score = document.getElementsByClassName('score').textContent;
var bgCol = 'inherit';
var fontCol = 'inherit';
if (score > 1) {
if (score > 69) {
if (score > 89) {
bgCol= '#008000';
fontCol = '#FFFFFF';
}
else {
bgCol = '#FFFF00';
fontCol = '#000000';
}
}
else {
bgCol = '#FF0000';
fontCol = '#000000';
}
}
document.getElementsByClassName('score').style.backgroundColor = bgCol;
document.getElementsByClassName('score').color = fontCol;
}
</script>
</head>
background-color:#FFFFFF;">72</div>

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad fejlen er :(

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-02-11 12:38

Følgende er skrevet af Ace:

> [...]
> </head>
> background-color:#FFFFFF;">72</div>
>
> Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad fejlen er :(

Der skal være forskellige farver i de 21 div?
Så kan du ikke bruge class til at identificere dem. Det eneste der er
unikt i HTML er id.
Jeg prøver lige...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 05-02-11 12:50

Birger Sørensen skrev:

> Der skal være forskellige farver i de 21 div?

Ja, altså det er godt nok kun rød, gul og grøn(+hvid tekst) som alle de 21 <div>
skal kunne skifte imellem, uafhængigt af hinanden og alt afhængig af hvilke tal de
har stående i deres innerHTML/textContent.

> Så kan du ikke bruge class til at identificere dem. Det eneste der er
> unikt i HTML er id.

Nå okay.. Det var bare fordi, at jeg for et par dage siden faldt over denne side,
der gjorde at jeg troede, at man kunne få én funktion til at gælde for alle
elementer, med samme class :)

http://www.storiesinflight.com/js_divsort/index.html

> Jeg prøver lige...

Mange tak Birger :)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-02-11 13:11

Ace kom med følgende:

> [...]
> side, der gjorde at jeg troede, at man kunne få én funktion til at gælde for

Det virker fortrinligt.
Du skal bare give rigtig type for <script> - text/javascript ikke
omvendt.

Det er mig lidt en gåde, at når der skal eksperimenteres, gider man
ikke give doctype eller overholde standard - eller bruge fejlsøgnings
programmer. Vi gætter vildt i blinde. Virker det ikke, prøver vi at
finde en anden måde. Hvorfor finder man ikke ud af /hvorfor/ det ikke
virker først?

Undskyld. Det var ikke for at skælde ud. Jeg forstår det altså bare
ikke 8-o

http://bbsorensen.com/test/farver/
(Har sat en generator til at sætte tilfældige tal ind)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 07-02-11 11:35

Birger Sørensen reddede dagen med:

> Det virker fortrinligt.
> Du skal bare give rigtig type for <script> - text/javascript ikke
> omvendt.

OMG! Er flov over at have overset den :O

> [...]
> virker først?
>
> Undskyld. Det var ikke for at skælde ud. Jeg forstår det altså bare

Point taken.. Skal fremover nok bestræbe mig på forsyne mine sider med rette
doctype og forsøge at overholde standarderne for kodeskrivning ;)

> http://bbsorensen.com/test/farver/
> (Har sat en generator til at sætte tilfældige tal ind)

Du har ret, det virker perfekt! :D Er utrolig taknemlig for din tid og din
hjælp, Birger.

Jeg har dog ét sidste lille problem med et andet script. Men det tror jeg bare
lige at jeg poster i et nyt indlæg :)

Fra : Ace

Dato : 09-02-11 12:01

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> programmer. Vi gætter vildt i blinde. Virker det ikke, prøver vi at
> finde en anden måde. Hvorfor finder man ikke ud af /hvorfor/ det ikke

Hov forresten Briger, er det strengt nødvendigt at siden, hvorpå scriptet
afvikles, indeholder <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> ?

Det er bare fordi at siden, hvor scriptet skal køres, befinder sig i et iFrame
på en anden side(index.htm) som ikke har <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML
4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> stående fordi at roder rundt
på hele designet. Og index-siden vil ikke loade siden med scriptet, så længe at
det har præcis det doctype :S

Jeg prøvede så at køre dit eksempel uden doctype, men når den når til 0 eller 1
stopper scriptet med at fungere og kommer med fejlmeddelelsen: Ugyldig
egenskabsværdi.
http://clubace.dk/test3.php

Du kan også se det her, som i øvrigt ligner mere det jeg er i færd med at lave.
http://clubace.dk/test4.php

Håber ikke at du tager det ilde op, men jeg krydser fingre for at det kan lade
sig gøre uden doctype.

Fra : Ace

Dato : 09-02-11 12:06

Ace wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> http://clubace.dk/test4.php
>
> Håber ikke at du tager det ilde op, men jeg krydser fingre for at det kan lade

Nårh for f... - Kan se at scriptet virker fint i Mozilla FireFox :S
Hmm, er doctype forudsætningen for at scriptet kan afvikles korrekt i IE? Det er
nemlig udelukkende IE som det skal kunne fungere i.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-02-11 12:26

Ace kom med følgende:

> [...]
> Hmm, er doctype forudsætningen for at scriptet kan afvikles korrekt i IE? Det
> er nemlig udelukkende IE som det skal kunne fungere i.

Doctypen, er den der fortøller hvilket sprog din kode er skrevet i.
Uden doctype, er browseren nødt til at gætte på hvad du mener - en
slags ordbog, kan man sige.
Så ja, doctype er nødvendig i al HTML - indtil HTML5 bliver standard.
Jeg mener ikke, doctypen har indflydelse på afvikling af scripts.

Umiddelbart er der vist noget med scripts på tværs af domæner, der er
en risiko, og jeg vil tro det er det du render ind i - eller noget der
ligner. IE har sikkerhedsindstilling, du kan manipulere lidt med. Jeg
kan ikke give dig en præcis vejledning - jeg bruger selv FF.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 09-02-11 16:31

Birger Sørensen kom med:

> [...]
> ligner. IE har sikkerhedsindstilling, du kan manipulere lidt med. Jeg
> kan ikke give dig en præcis vejledning - jeg bruger selv FF.

Oki doki :)

Nå men, jeg fandt ud af hvad problemet var. Det var 'inherit' som IE havde
problemer med. Så det blev afhjulpet ved at tildele et par #farvekoder i stedet.

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-02-11 12:38

Ace wrote:

> Det er nemlig udelukkende IE som det skal kunne fungere i.

Hvorfor det? Der findes ingen PC platforme hvor du ikke kan køre FF!

Martin

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-02-11 18:51

Det er ikke alle der har frit valg. Firmaer dikterer ofte hvilken
browser der skal bruges.
Det skærer ned på brugersupporten at der kun er den samme browser der
skal holdes opdateret og man undgår support spørgsmål som hvorfor
virker det i browser X men ikke i browser Y eller Z.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-02-11 20:17

Jens Peter Karlsen wrote:

> [...]
> skal holdes opdateret og man undgår support spørgsmål som hvorfor
> virker det i browser X men ikke i browser Y eller Z.

Joh ... men surt at de så har valgt IE som er et mareridt at udvikle til :)

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-02-11 12:40

Se denne artikel:
http://javascript.about.com/library/bldom08.htm

Derfra får du så et array som du så skal loope igennem for at sætte
farven for hvert element. Du kan ikke gøre det i et hug sådan som du
forsøger.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-02-11 12:59

Bemærk iøvrigt at Firefox 3+ har denne function indbygget så inden du
følger vejledningen bør du nok lige checke for om browseren er
Firefox.
Eller hvis du vil tage højde for at flere browsere får functionen så
check om den findes i DOM træet.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-02-11 01:57

Jens Peter Karlsen kom med denne ide:
> [...]
> Firefox.
> Eller hvis du vil tage højde for at flere browsere får functionen så

Jeg mener nu man skal checke på om funktionen findes, og ikke om det er
en given browser...
if ( document,getElementByClassName) {
// Her bruger vi classname til at finde arrayet
}
else {
// Her bruger vi så den alternative metode
}

Og i øvrigt mener jeg, at man skal ikke opdatere dem alle, fordi der
ændres et enkelt.
Hver ændring af style, betyder at browseren gentegner siden. Der er to
ændringer for hver div, hvilket medfører at der skal gentegnes 42
gange. Og det er ikke nødvendigt, for at ændre et enkelt tal, og -
afhængigt af hvad der ellers er på siden - kan det betyde langsom
afvikling.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-02-11 11:53

Dette vil fejle da der returneres en streng "undefined" hvis den ikke
findes, så testen er altid sand.
Dette burde virke noget bedre:
if (typeOf document.getElementsByClassName)
Eller man kan udvide dit eksempel lidt:
if (document.getElementsByClassName != "undefined")
Bemærk iøvrigt de to slåfejl i dit eksempel.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-02-11 14:00

Jens Peter Karlsen sendte dette med sin computer:
> [...]
> Eller man kan udvide dit eksempel lidt:
> if (document.getElementsByClassName != "undefined")
> Bemærk iøvrigt de to slåfejl i dit eksempel.

Det var nu ikke ment som et kodeeksempel, men som en skabelon til en
fremgangsmåde.
^^
Tyrkflej opstår når hovedet er hurtigere end fingrene - og jeg
foretrækker at tro det er derfor. Glæder mig til jeg bliver
civilbetjent, så skulle den slags være overstået.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-02-11 18:37

ja så er det jo kun perler du skal tage dig i agt for.

Regards Jens Peter Karlsen.