Lade en Nokia N900 fra et 6v køretøj
Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-02-11 10:20

Subj..

Hvordan mon man gør det? er det sansynligt at en Nokia DC-6 f.eks
vil kunne lade ved en spænding på 6-7V ?

Output fra vægladeren er 5V DC, men telefonen bliver nok sur hvis
man sætter den direkte til en forsyning hvor spændingen svinger fra
5,5V til ca. 7V..

// Hans

Fra : Per Jensen

Dato : 02-02-11 10:26

On 02/02/11 10.19, Hans Joergensen wrote:

> Output fra vægladeren er 5V DC, men telefonen bliver nok sur hvis
> man sætter den direkte til en forsyning hvor spændingen svinger fra
> 5,5V til ca. 7V..
>
> // Hans

Køb en autolader, og se om den ikke virker fra 6V og op.

// Per.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-02-11 11:16

Per Jensen wrote:
> Køb en autolader, og se om den ikke virker fra 6V og op.

Jeg har en i bilen, jeg må prøve det næste gang jeg er i nærheden af
køretøjet.. :) man kan jo være heldig.

// Hans

Fra : Max

Dato : 02-02-11 12:51

Hej Hans

> Hvordan mon man gør det? er det sansynligt at en Nokia DC-6 f.eks
> vil kunne lade ved en spænding på 6-7V ?

Nu er batteriet jo på 3,7 V, så det burde sagtens kunne lades ved 6 V.
Masser af telefoner kan jo lades via USB og der er der kun 5 V til
rådighed. Så prøve med en almindelig billader, men vær opmærksom
på at der sagtens kan være forskel på dem selv om der står Nokia
på dem, jeg har 2 billadere og de virker ikke begge 2 på alle de
Nokia telefoner jeg har mødt, det kan sagtens veksle.

Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-02-11 13:48

Max wrote:
> [...]
> på dem, jeg har 2 billadere og de virker ikke begge 2 på alle de
> Nokia telefoner jeg har mødt, det kan sagtens veksle.

Ja der er nok ikke andet at gøre end at prøve.. Jeg tænker dog at
der må være et eller andet kredsløb i billaderen der sænker
spændingen, og det vil det vel også gøre på et 6V anlæg.. alt efter
hvordan det er lavet..

// Hans

Fra : Laziter

Dato : 02-02-11 15:24

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der må være et eller andet kredsløb i billaderen der sænker
> spændingen, og det vil det vel også gøre på et 6V anlæg.. alt efter

Tja ellers kunne det jo gøres ret simpelt med en spændingregulator.
F.eks. en LM7805 der begrænser spændingen til 5V.
Der findes sikkert andre typer, men det er lige den jeg husker bedst fra min
tid som hobby-elektronik-rodehovede :D

Mvh
Benjamin

Fra : Max

Dato : 02-02-11 15:37

Hej Laziter

> Der findes sikkert andre typer, men det er lige den jeg husker bedst
> fra min tid som hobby-elektronik-rodehovede :D

Og det skal være andre typer, 7805 skal have minimum 2 V over
sig for at kunne regulere, så den dur ikke. Hvis man skal lave noget
elektronik selv, ja så skal det være noget switch regulering der
kan klare at lade telefonen fra f.eks. 3 til 24 V, det vil der være
mening i.

Max

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-02-11 12:59

Hans Joergensen wrote:
> Hvordan mon man gør det? er det sansynligt at en Nokia DC-6 f.eks
> vil kunne lade ved en spænding på 6-7V ?

Update,
Man kan naturligvis med rette spørge hvorfor jeg ikke bare gjorde
det her fra start.. men ihvertfald har jeg nu testet billaderen vha
en 6v/500mA strømforsyning.. og telefonen lader fint :)

// Hans

Fra : Max

Dato : 06-02-11 17:44

Hej Hans

> Man kan naturligvis med rette spørge hvorfor jeg ikke bare gjorde
> det her fra start.. men ihvertfald har jeg nu testet billaderen vha
> en 6v/500mA strømforsyning.. og telefonen lader fint :)

Fordi de nemme løsninger er dem man oftest overser :)

Hvorfor gøre det simpelt, når man kan gøre det kompliceret ?

Max