SysV semafor med semid 0
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 02-02-11 14:52

(Krydspostet til dk.edb.system.unix og dk.edb.programmering.
FUT til dk.edb.system.unix)

Jeg har en stump output fra ipcs -s der ser ud som følger:

------ Semaphore Arrays --------
key semid owner perms nsems
0x45100f95 0 root 666 1

Den stammer fra en linuxmaskine[1], hvor jeg har et problem med en
applikation, der bruger SysV semaforer. Baggrunden er at kunden
opdaterede den ene af to noder, hvorefter applikationen holdt op med
at virke på den opdaterede node. Jeg har en mistanke om at det er
denne semafor med semid 0 der er årsagen, da det er en af de få
forskelle mellem de to noder. Vores applikation fryser i en semop,
hvilket er årsagen til at jeg kigger her.

Nu er mit problem bare, at jeg ikke kan gennemskue hvordan man
oprettet en SysV semafor med en bestemt semid, hvilket ellers ville
være meget praktisk at kunne, så jeg har en chance for at genskabe
problemet på en kontrolleret måde på en testserver. Efter hvad jeg kan
læse i semget(2), kan man ikke selv kontrollere semid, men på den
anden side set virker det ikke helt realistisk at gentagne kald af
semget() altid returnerer den samme id. Så derfor vil jeg spørge om
der er nogen der kan gennemskue hvordan det her hænger sammen?

1. Det er en kundemaskine jeg ikke ved en hel masse om, udover at den
er startet med en tilpasset RHEL.
--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*