Navbar med float'ede links
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-02-11 15:39

Jeg har følgende CSS-kode til menupunkterne i en
navigations-bjælke:

#nav ul li { display: inline; }
#nav ul li a {display:block; *float: left;*
font-size:12px; line-height:100%; font-weight:bold;
padding: 5px 15px; background-color: #663408;
color: #fff; text-decoration: none;
border-right: 1px solid #fff; }

Det, der efter min opfattelse *mangler*
i dette er en width på a-elementet. Som jeg
husker det *skal* et float'et element have
en bredde. Hvis et floatet element ikke har
en bredde, skal det skrumpe så elementet netop
kan rumme indholdet. Det gør det så, hvorved
menupunktet får den bredde der skabes af menu-
punktets tekst og padding.

Sagen er, at 1) det virker i alle de browsere
jeg kan teste i, inkl. IE7 og 2) selvom teksten
i linket har mellemrum (to eller flere ord).

Jeg har en svag erindring om tidligere
diskussioner om dette, men hører gerne
om nogen ved noget konkret om dette.
Best Practice eller Bad Practice?

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-02-11 16:48

On 01-02-2011 15:39, Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
>
> Sagen er, at 1) det virker i alle de browsere
> jeg kan teste i, inkl. IE7 og 2) selvom teksten
> i linket har mellemrum (to eller flere ord).

Do floated items need a width?

You should always set a width on floated items (except if applied
directly to an image - which has implicit width). W3C's Cascading Style
Sheets, level 2, CSS2 Specifications states:

"A floated box must have an explicit width..."

If no width is set, the results can be unpredictable. Theoretically, a
floated element with an undefined width should shrink to the widest
element within it. This could be a word, a sentence or even a single
character - and results can vary from browser to browser.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-02-11 16:55

On 01-02-2011 16:48, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> element within it. This could be a word, a sentence or even a single
> character - and results can vary from browser to browser.

Jeg vil så alligevel mene, at netop i en menu hvor punkterne af gode
grunde næppe er lige brede, kan man undlade at sætte bredden. Den effekt
man opnår herved, vil jeg anse for den ønskede.

Karl Erik.