Transkribere
Fra : Ukendt

Dato : 01-02-11 14:20

Hej Gruppe

Spørgsmål 1
Er det lovligt skriftligt at transskribere en telefonsamtale man selv er
deltagende i.

Spørgsmål 2
Kan en Advokat skriftlig transskribere en Telefonsatale man selv deltager i,
og gøre samtalen juridisk gyldig.

Gerne med lov og paragraffer.

Med venlig hilsen
Mogens T.

Fra : Leif Neland

Dato : 01-02-11 15:01

"mogens" <xx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmål 2
> Kan en Advokat skriftlig transskribere en Telefonsatale man selv deltager

Jeg kan ihvertfald nævne at en telefonsamtale, jeg selv deltog i, og jeg
selv derefter transskriberede blev fremlagt sammen med optagelsen på CD i
både byret og landsret.

Så det går jeg ud fra er lovligt

Fra : Gamle

Dato : 01-02-11 15:11

mogens wrote:
> [...]
> Kan en Advokat skriftlig transskribere en Telefonsatale man selv
> deltager i, og gøre samtalen juridisk gyldig.

Fra familieadvokaten

Mvh.
Torben

Må man optage en samtale og bruge den som bevis?
Hej, Familieadvokat.

Er det lovligt at optage en telefonsamtale, uden at oplyse modpart om dette?

Og er det endvidere lovligt at bruge denne optagede samtale som bevis mod
modpart?

Svar:

Ja, det er lovligt at optage en telefonsamtale, som man selv er en del af,
og man behøver ikke at orientere den anden person om, at samtalen bliver
båndet.

Ja, det er lovligt at bruge en sådan båndoptagelse som bevis i en retssag.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

Fra : Gamle

Dato : 01-02-11 15:31

Gamle wrote:
> [...]

http://www.advokatfirmaet.dk/vaerd-at-vide-om-jura/om-det-at-optage-telefonsamtaler/

Mvh.
Torben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-02-11 15:26

On Tue, 1 Feb 2011 14:20:07 +0100, "mogens" <xx> wrote:

>Hej Gruppe
>
>Spørgsmål 1
>Er det lovligt skriftligt at transskribere en telefonsamtale man selv er
>deltagende i.
Ja, det svarer til at optage samtalen.

>Spørgsmål 2
>Kan en Advokat skriftlig transskribere en Telefonsatale man selv deltager i,
Lidt svært at afgører hvad du mener.

Men hvis det er at af/ned-skrive en dialog (mellem dig og en eller
flere andre) der har fundet sted via telefon og denne så er optaget af
dig :
Ja, han afskrive en samtale du har optaget på lovlig vis.

>og gøre samtalen juridisk gyldig.
Hvad mener du ?

>Gerne med lov og paragraffer.
Straffeloven §263

/Hans

Fra : Dan

Dato : 01-02-11 20:18

> Ja, det svarer til at optage samtalen.
Vel ikke helt, afskrivningen kan vel ikke stå alene, ligesom den optagede
samtale kan?
Men udover at det gør det nemmere for advokat, dommer osv med en afskrift,
kan jeg ikke se noget problem i det (og hvis modparten så benægter din
afskrift, så kan du jo altid spole hen og afspille det pågælende stykke).

> Hvad mener du ?
Han tænker nok på, hvis der indgås mundtlige aftaler i telefonen.

/Dan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-11 00:57

mogens skrev:

> Kan en Advokat skriftlig transskribere en Telefonsatale man selv deltager i,
> og gøre samtalen juridisk gyldig.

En samtale er i sig selv juridisk gyldig hvis der f.eks. laves en
aftale - medmindre det specificeres i samtalen at det kun er en
foreløbig aftale eller lignende.

--
Bertel