"Postmester Kjelf"
Fra : Toke Nørby

Dato : 31-01-11 15:12

Jeg leder efter en pakmester, der kan været indehaver af forretningen
"Flensborglageret" omkring 1908.

Der må nemlig helt sikkert være tale om en afskrivningsfejl, da der
ikke findes en "postmester Kjelf", og det nærmeste, jeg kan finde i
mine postale anciennitetslister er en pakmester Anton Kerff, der blev
ansat på jydske jernbanepostkontor 01.07.1879, jf. oversigt over
postvæsenets personel 01.07.1901. og fik sin ansøgte afsked pr.
31.03.1906. Han boede da i Randers og kan have haft forbindelse til
"Flensborglageret" her. Kan man finde ud af om det er ham?
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Se den mærkelige historien om "UPUs fader"
Joseph Michaelsen og hans mindemedalje:
http://www.norbyhus.dk/artiklermm/

Fra : Jens Lindhard

Dato : 31-01-11 15:35

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 31.03.1906. Han boede da i Randers og kan have haft forbindelse til
> "Flensborglageret" her. Kan man finde ud af om det er ham?

Nå. Det lader da til, at Toke Nørby er begyndt at "lave" noget igen.

Men mon du ikke skal snakke med nogen, der har "postale anciennitetslister".
Det her er "jernbane anciennitetslister". I øvrigt er det i "Tyskertiden" og
det skal søges i de "tyske anciennitetslister".

mvh

Jens Lindhard

Fra : Toke Nørby

Dato : 31-01-11 16:08

"Jens Lindhard" <jens.lindhard@webspeed.dk> wrote:

....snip pakmester Anton Kerff, Randers - kan have haft forbindelse
til "Flensborglageret" her. Kan man finde ud af om det er ham?

>Nå. Det lader da til, at Toke Nørby er begyndt at "lave" noget igen.

Nemmerlig!

>Men mon du ikke skal snakke med nogen, der har "postale anciennitetslister".
>Det her er "jernbane anciennitetslister". I øvrigt er det i "Tyskertiden" og
>det skal søges i de "tyske anciennitetslister".

Tak, Jens - jeg er godt klar over, at jeg selv har de postale
oplysninger, men pakmestre var jo "kørende", så det kunne godt være,
at du havde hørt om ham.

Ærgerligt nok, er det jo et hestearbejde at finde, hvor han boede i
Randers - dækningsgraden er for lille i FT 1906 og 1911 for de
digitale FTer. Men man kunne jo ringe til nogle af de få Kerff'er, der
er i Krak

(Jeg har krydspostet til dk.videnskab.historie.genealogi, men går væk
fra dk.fritid.jernbaner, hvis der kommer flere svar.)

Fra : Jens Lindhard

Dato : 01-02-11 17:13

> "Jens Lindhard" <jens.lindhard@webspeed.dk> wrote:

>"Flensborglageret" her. Kan man finde ud af om det er ham?

Det kan være, at det tyske historiske museum i "Kiel" eller Flensborg har
noget.

mvh

Jens Lindhard

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 01-02-11 19:32

"Jens Lindhard" <jens.lindhard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse

"Flensborglager" har ikke direkte noget med byen Flensborg at gøre.

Begrebet Flensborglager er forklaret i "Ordbog over det danske sprog" på
http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Flensborglager&query=fler

Flensborg(er)-lager, et. ? (uden for Kbh.) betegnelse for en slags varehus,
især i manufakturbranchen, nærmest svarende til kbh. partivareudsalg (først
kendt fra byen Flensborg). OrdbS.

Søg på Google, og der dukker flensborglagre op i
Esbjerg:
http://www.mitfanoe.dk/Fanoe%20historie/Handel%20og%20haandvaerk/FT-1910/Handel%20og%20haandvaerk%20omkring%201910_5.htm
Nakskov:
http://www.kb.dk/images/billed/2008/maj/danmarksbilleder/?categories=33&image_number=13&page=46
Nykøbing F, Herning, Tarm, Maribo og mange flere steder.

Hilsen
Jørgen Sørensen

Fra : Jens Lindhard

Dato : 02-02-11 09:41

"Jørgen Sørensen" <js@jososoft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varehus,
> især i manufakturbranchen, nærmest svarende til kbh. partivareudsalg

Nå. Det viste jeg ikke. Men så er der et Frensborglagret i Randers.

Firmanavn: Flensborglageret Dametøjsafdeling CVR Nr.: 21711195
Adresse: Vestergade 14 By: 8963 Auning
Telefon: 86484738
Fax: 86484894

Kan det ikke være det?

mvh

Jens Lindhard

Fra : Jet

Dato : 02-02-11 06:02

On 2 Feb., 09:41, "Jens Lindhard" <jens.lindh...@webspeed.dk> wrote:

> N . Det viste jeg ikke. Men s er der et Frensborglagret i Randers.
>
>       Firmanavn: Flensborglageret Damet jsafdeling CVR Nr.: 21711195
>       Adresse: Vestergade 14 By: 8963 Auning
>       Telefon: 86484738
>       Fax: 86484894
>
> Kan det ikke v re det?
>
> mvh
>
> Jens Lindhard

Der har været et Flensborglager i Randers der hvor Bang & Olufsen har
butik idag, set på Google Earth Streetview lige over for posthuset
hvor skiltet fortæller at der er Danmarks Domstole idag også ...

Fra : Toke Nørby

Dato : 05-02-11 13:46

Jet <jetrotte@gmail.com> wrote:

...snip

>Der har været et Flensborglager i Randers der hvor Bang & Olufsen har
>butik idag, set på Google Earth Streetview lige over for posthuset
>hvor skiltet fortæller at der er Danmarks Domstole idag også ...

Tak Jens og Jet,
Det er næsten sikkert "Flensborglageret" i Randers, der er tale om,
men jeg har nu spurgt Randers lokalarkiv - men de har travlt lige nu!