Arv i skilsmisse familier ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 30-01-11 23:27

Hvis man nu forestiller sig en mand og en kvinde bliver gift de for
f.eks 2 -3 børn med hinanden bliver skilt og gifter sig igen , hvorefter
den ene går bort (af de oprindelige forældre) er den nye mage
så berettiget til det hele på samme måde som hvis han eller hun havde
været biologisk forældre til børnene fra det første ægteskab eller skal
der ske en fordeling i mellem den nye mage og børnene fra det første
ægteskab ? og hvordan er det hvis der er kommet børn i det andet /
næstet ægteskab ?

jeg mener børn fra tidligere ægteskaber eller romancer normalt kalder
sær børn.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 31-01-11 02:49

On 30 Jan., 23:26, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:

>  Hvis man nu forestiller sig en mand og en kvinde bliver gift de for
> f.eks 2 -3 b rn med hinanden bliver skilt og gifter sig igen , hvorefter
> den ene g r bort (af de oprindelige for ldre) er den nye mage
>  s berettiget til  det hele p samme m de som hvis han eller hun havde
> v ret biologisk for ldre til b rnene fra det f rste gteskab eller skal
> der ske en fordeling i mellem den nye mage og b rnene fra det f rste
> gteskab ? og hvordan er det hvis der er kommet b rn i det andet /
> n stet gteskab ?

Såfremt der ikke er testamente, arver den nye ægtefælle halvdelen
(Arvelovens § 9), mens børnene (både fra første og andet ægteskab)
arver resten efter lige fordeling. En fjerdedel af både ægtefællens og
børnenes arv er tvangsarv. Resten (dvs. 3/4 af arven) kan andre
begunstiges med ved testamente. Det vil f.eks. også sige, at børnene
ved testamente kan arve forskellige andele, ligesom tre fjerdedele af
børnenes arvelod kan testeres til ægtefællen eller omvendt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 02-02-11 00:43

Den 31-01-2011 10:49, Kevin Borbye Edelvang skrev:

> [...]
> ved testamente kan arve forskellige andele, ligesom tre fjerdedele af
> børnenes arvelod kan testeres til ægtefællen eller omvendt.

tak