Hvornår er Niels født?
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-11 00:24

.... og hvor mon?

Øv, så kan jeg ikke komme længere med den gren.

I AO FT Fruering (Aarhus Amt, Hjelmslev Herred) 1787 fremgår det af opslag
9, familie 13, at Niels' kone Johanne Frandsdatter er født 1757 og Niels
Pedersen ser ud til at være 2 år yngre - altså født i 1759.

I AO FT Fruering 1801 opslag 14 familie 16 anføres Johannes alder igen
svarende til at hun er født 1757, men nu er Niels sat til at være 2 år ældre
end hende, altså født i 1755.

Jeg har ikke kunnet hitte hans dåbsregistrering (faktisk heller ikke hendes)
og heller ikke deres vielse, men de fik i 1786 en datter Karen (set i FT) og
i 1791 en søn Peder (set i FT og KB).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-01-11 01:07

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Mon, 31 Jan 2011
00:24:27 +0100

>I AO FT Fruering (Aarhus Amt, Hjelmslev Herred) 1787 fremgår det af opslag
>9, familie 13, at Niels' kone Johanne Frandsdatter er født 1757 og Niels
>Pedersen ser ud til at være 2 år yngre - altså født i 1759.

Prøv lige at checke dine oplysninger. Der er noget der ikke passer.

Fruering ligger i Skanderborg amt, og der ses de nævnte personer ikke på
de nævnte opslag.
..
Er det monstro Saxild sogn, Hads herred du har fat i.?

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-11 22:56

Arne Feldborg wrote:

> Prøv lige at checke dine oplysninger. Der er noget der ikke passer.

Jeg har tjekket og gentjekket.

> Fruering ligger i Skanderborg amt, og der ses de nævnte personer ikke
> på de nævnte opslag.

AO FT 1845 opslag 22 7. hus. Det ses, at Peder Nielsen er født i Saxild Sogn
(Aarhus Amt, Hads Herred) i 1791 og Ane Sørensdatter er født i Fruering
1802.

En søgning på Peder Nielsen i DDA i 1845 bekræfter oplysningerne.

> Er det monstro Saxild sogn, Hads herred du har fat i.?

Jo, den skulle være god nok, selv om PN har krydset flere sognegrænser + en
amtsgrænse for at blive gift og få børn. Men Peders forældre kan jeg bare
ikke hitte i Saxild.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-02-11 00:32

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Mon, 31 Jan 2011
22:56:00 +0100

>Jeg har tjekket og gentjekket.

Jeg citerer lige fra dit første indlæg:

> [...]
>svarende til at hun er født 1757, men nu er Niels sat til at være 2 år ældre

Disse personer finder jeg altså ikke på de nævnte opsalg - og sogn,
herred, amt passer ikke sammen.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-02-11 11:58

Arne Feldborg wrote:
> "Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Mon, 31 Jan 2011
> 22:56:00 +0100

> Disse personer finder jeg altså ikke på de nævnte opsalg - og sogn,
> herred, amt passer ikke sammen.

Ups, nu så jeg det.

Hvad jeg fandt til eget brug passede. Jeg må bare have været for søvnig, da
jeg kl. ½1 om natten skrev i detteforum. Det skulle være:

Aarhus Amt, Hads Herred, Saxild Sogn 1787 opslag 9, 13. familie
Aarhus Amt, Hads Herred, Saxild Sogn 1801 opslag 14, 16. familie

Hverken Niels Pedersens eller Johanne Frandsdaters dåb eller deres vielse
har jeg kunnet finde i kirkebøgerne og Niels' alder er ikke entydig efter
folketællingerne.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk