Hvad er 'Solid vegetable shortening'?
Fra : Nana

Dato : 30-01-11 22:51

Hej gruppe...

I forbindelse med bagning og sugerpaste/fondant-kreationer bruger
amerikanerne noget de kalder Solid vegetable shortening, eller crisco som er
et varemærke. Jeg kan læse mig frem til at det er stivnet vegetabilsk fedt,
men ikke hvad vi har som ligner mest. Er palmin helt off? Det er renset,
bleget og forædlet kokosfedt, så vidt jeg kan læse.

Mvh. Nana

Fra : Max

Dato : 30-01-11 23:09

Hej Nana

> vegetabilsk fedt, men ikke hvad vi har som ligner mest. Er palmin
> helt off? Det er renset, bleget og forædlet kokosfedt, så vidt jeg
> kan læse.

Crisco er lavet af soyabønne og bomuldsfrø olie, men der findes åbenbart
en australsk udgave der sælges under navnet Copha, og den er netop
baseret på kokusolie, så Palmin kan nok være en mulighed.

Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 31-01-11 19:50

On Sun, 30 Jan 2011 22:51:24 +0100
"Nana" <nana@phobiasild.dk> wrote:

> [...]
> vegetabilsk fedt, men ikke hvad vi har som ligner mest. Er palmin
> helt off? Det er renset, bleget og forædlet kokosfedt, så vidt jeg

Crisco kan ofte købes i superbest i de forretninger som forhandler de
amerikanske produkter fra "food from home".

Der er forøvrigt en del diskussion i USA om hvor vidt det er lidt _for_
usundt med denne fedtform (noget med enormt indhold af flerumættede
fedtsyrer vist nok).

kim

Fra : Nana

Dato : 02-02-11 21:05

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Der er forøvrigt en del diskussion i USA om hvor vidt det er lidt _for_
usundt med denne fedtform (noget med enormt indhold af flerumættede

---

Jah, det læste jeg godt. Nu skal jeg heldigvis kun bruge det til fondant, så
det er i MEGET små mængder, men ydrk. :-/

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 02-02-11 06:51

Den 30/01/11 22.51, Nana skrev:
> [...]
> men ikke hvad vi har som ligner mest. Er palmin helt off? Det er renset,
> bleget og forædlet kokosfedt, så vidt jeg kan læse.

Hej Nana

Vi har en amerikansk kogebog med tærteopskrifter. Der skal der vegetable
shortening i de fleste af bundene sammen med smør. Vi plejer at bruge
palmin, for det er det produkt vi mener passer på betegnelsen når man
googler det. Det virker - gør bundene sprøde og lidt fragile.

Hilsen Jesper

Fra : Nana

Dato : 02-02-11 21:05

"Jesper Mehlsen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> palmin, for det er det produkt vi mener passer på betegnelsen når man
> googler det. Det virker - gør bundene sprøde og lidt fragile.

Takker. Så bruger jeg det.