Et LAN, to indgange?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-11 17:42

Kan man sætte 2 router op forbundet til samme up-link router, og
hinanden, hvis den ene router har slukket for DHCP server og uPNP
server, ingen DNS serveroplysning, og er sat op med faste ip-adresser
på henhv WAN og LAN siden uden for de områder, de øvrige routers DHCP
server ellers uddeler?

Up-link router
| |
Router1 <-> Router2

"Up-link router" har forbindelse til internet, med fast ip-adresse på
WAN siden (77.x.y.z) og fast ip-adresse på LAN siden (192.168.1.1) og
får tildelt oplysning om DNS server. DHCP server uddeler ellers ip-
adresser i området 192.168.1.2 - 192.168.1.100 til klienter på LAN.

"Router1" har fast ip-adresse 192.168.1.150 på WAN siden, ip-adresse
192.168.2.1 på LAN siden, har fast oplysning om DNS server og har
aktiv DHCP Server, der uddeler ip-adresser i området 192.168.2.2 -
192.168.2.100 på LAN siden.

"Router2" har fast ip-adress 192.168.1.200 på WAN siden og har ip-
adresse 192.168.2.200 på LAN siden. Både DHCP server og uPNP server
er slået fra. Der er ingen oplysning om DNS server.

Net Mask er ellers 255.255.255.0. "Router1" og "Router2" er indbyrdes
forbundet med kabel via LAN stik.

"Router2" kan sende en Magic Packet til 192.168.2.255 (Broadcast
address, en indbygget funktion) og kunne nå en computer på LAN'et
(med ip.adresse 192.168,2.x).

"Router2" er osse sat op til Remote Management på port 6262. I "Up-
link router" er der port forward til ip-adressen 192.168.1.200 på
port 6262, så den skulle kunne tilgås udefra over internettet fra en
browser gennem "Up-link router" sådan:

http://77.x.y.z:6262

(med User name og Password)

Vil det komme til at virke?

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : cykelsmeden

Dato : 30-01-11 17:52

Den 30-01-2011 17:41, Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
> server, ingen DNS serveroplysning, og er sat op med faste ip-adresser
> på henhv WAN og LAN siden uden for de områder, de øvrige routers DHCP

Ja, men hvad er dit formål?

Jeg har 2 routere op mod internet, men til samme lokal-netværk, således
at fast tildelte IPadresser anvender den ene router og dynamisk anvender
den anden. DVS mine post/webservereservere får 4/4 men pcerne 20/1

hvis du alligevel anvender samme internetforbindelse forstår jeg ikke
formålet!
//finn

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-11 18:27

cykelsmeden:

> Ja, men hvad er dit formål?

Så jeg kan WOL'e nede fra bibliotekets computer.

Mange routers, bl.a mine, tillader ikke en Broadcast address ved Port
Forward, så det er ikke muligt at sende en Magic Packet udefra og ind
på LAN.

> [...]
> således at fast tildelte IPadresser anvender den ene router og
> dynamisk anvender den anden. DVS mine post/webservereservere får

Men de 2 routers er ikke indbyrdes forbundet?

> hvis du alligevel anvender samme internetforbindelse forstår jeg
> ikke formålet!

"Router2" skal sådan set bare fungerer som en allways-on PC på LAN så
den kan sende en WOL til en server, som så starter.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-11 18:43

Axel Hammerschmidt:

> cykelsmeden:

> Så jeg kan WOL'e nede fra bibliotekets computer.

En tilføjelse. "Up-link router" er min udbyders router og er direkte
forbundet til internettet og er kun forsynet med et enkelt LAN stik,
så jeg skulle alligevel sætte en switch på efter den. Førhen var
"Router2" den (eneste) router, som jeg brugte efter "Up-link router",
dels for at få flere computer på LAN og dels for at afgrænse mit LAN
bag egen NAT router, som jeg har fuld kontrol over.

"Router2" er en 4NET model 4R0104P fra Aldi og har indbygget WOL
funktion. Men den blev på et tidspunkt "træt" - eller osse var den
bare overbelastet, så den brugte 15 - 20 minutter til at boote når
jeg tog strømmen. Derfor har jeg erstattet den med en anden router,
men den har ikke WOL funktionen.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Morten Christensen

Dato : 30-01-11 21:47

Axel Hammerschmidt skrev den 30-01-2011 17:41:
> [...]
> link router" er der port forward til ip-adressen 192.168.1.200 på
> port 6262, så den skulle kunne tilgås udefra over internettet fra en

Hvis Router2 kan administreres fra lan-siden, er der så nogen grund til,
at forbinde dens wan-port til uplink-routeren ?

--
Morten Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-11 22:34

Morten Christensen:

> Axel Hammerschmidt skrev den 30-01-2011 17:41:

<snip>

> Hvis Router2 kan administreres fra lan-siden, er der så nogen
> grund til, at forbinde dens wan-port til uplink-routeren ?

Hint: "User name" og "Password". Du kommer jo udefra.

(De her oplyste ip-adresser og porte er selvfølgelig falske).

Befinder du dig på LAN siden og vil starte serveren fra en 2. computer,
er der nemmere måder at gøre det. F.eks med en lille Java app, som
beskrevet i NG'en dk.edb.hardware, i trådene med Subject: "Starte pc
fra netværk" og "WakeOnLan på en MEDION".

Men opstillingen her virker. Der var ingen synlig konflikt - så som at
lysene i routerne og switchene blinker som gale. Og jeg kunne logge på
(Aldi) "Router2" gennem udbyderens "Up-link router" fra en anden
(mobil) internet konto (hos TDC) og navigerer hen til WOL siden på
"Router2" og sende en Magic Packet til serveren, så den startede.

Er der andre, sikre måder at gøre det på fra internet?

Man kan selvfølgelig ha' en (ekstra) server kørende, f.eks en Fit-PC3
som denne her:

<http://www.version2.dk/artikel/17694-de-foerste-billeder-af-fit-pc3-
med-specs>

Kort link:

http://tinyurl.com/64xsj3k

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-11 03:36

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Er der andre, sikre måder at gøre det på fra internet?
>
> Man kan selvfølgelig ha' en (ekstra) server kørende, f.eks en
> [...]

Eller man kunne benytte en aflagt (Linksys?) trådløs router med
alternativ firmware, der understøtter WOL.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Morten Christensen

Dato : 01-02-11 19:36

Axel Hammerschmidt skrev den 30-01-2011 22:34:
> Morten Christensen:

> <snip>

> Hint: "User name" og "Password". Du kommer jo udefra.

Mener du, at det ikke er muligt at logge ind i Aldi-routeren med
username og password, hvis du kommer ind igennem en af dens lan-porte ?

> (De her oplyste ip-adresser og porte er selvfølgelig falske).

Jeg ville starte med:
Forwarde Uplink-routerens port 6292 til Router1's port 6292.
Forwarde Router1's port 6292 til Router2's lan-ips port 6292.

Istedet for at sætte en ekstra switch imellem uplink-routeren og de 2
andre routere.

> [...]
> beskrevet i NG'en dk.edb.hardware, i trådene med Subject: "Starte pc
> fra netværk" og "WakeOnLan på en MEDION".

Det kræver jo, at den PC står tændt. Så kan du vel ligesågodt have
serveren tændt.

--
Morten Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-11 20:46

Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx> wrote:

> Mener du, at det ikke er muligt at logge ind i Aldi-routeren med
> username og password, hvis du kommer ind igennem en af dens lan-porte ?

Nej, men resten af mit LAN ligger i så fald åben. Der er jo kun en
switch.

> [...]
> Forwarde Router1's port 6292 til Router2's lan-ips port 6292.
>
> Istedet for at sætte en ekstra switch imellem uplink-routeren og de 2

Der er flere grunde til at den er der.

Uplink routeren (en ZyXEL Prestige 2602R-61) har kun det ene LAN stik og
denne switch forbinder bl.a min internetradio (gennem en AP) så der ikke
ad den vej er adgang til noget på det "inderste" LAN.

Der er osse forbundet en netværksprinter. Nogen gange skal den trådløse
forbindelse forstærkes. Så der hænger en pocket-router i Hot Spot mode
nede i det ene ende af huset oppe under loftet og forstærker signalet
der. Så skal man osse kunne printe ud. Forbinder pocket-routeren istedet
til en AP, der sidder på det "inderste" LAN får bliver det til en
triple-NAT forbindelse.

> Det kræver jo, at den PC står tændt. Så kan du vel ligesågodt have
> serveren tændt.

Ikke nødvendigvis. Serveren er gemt væk i et skab, uden skærm, tastatur
og mus (en hovedløs skabs PC) og så er det praktisk, at den kan tændes
efter behov over LAN. Den bruger ret meget strøm - mange diske og 3
fans. Den ka' osse lukkes ned over LAN, med Fjernskrivebord i XP Pro.
Både fra Windows og Mac OS X.

Og så benytter vi osse bærbare.

På et tidspunkt havde jeg Windows Home Server på den, og der kunne der
være op til 3 samtidige brugere på som benyttede Office 2007. Men WHS er
farlig på den måde, at stikker man et USB drev i computeren bliver
disken formatteret uden varsel. Det duer jo ikke, ellers skal den sidde
på hele tiden. Så WHS bleve erstattet med en XP Pro licens. Nu ma folk
benytte den Office der ligger på deres bærbare, eller den stationære.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Morten Christensen

Dato : 01-02-11 21:21

Axel Hammerschmidt skrev den 01-02-2011 20:45:

> Nej, men resten af mit LAN ligger i så fald åben. Der er jo kun en
> switch.

De er jo stadig bag ved router1. Hvis en fremmed er kommet ind igennem
port 6262 og er inde i Aldi-routeren, kan jeg ikke forestille mig, der
er forskel på, om han er kommet ind igenne lan- eller wan-siden af
Aldi-routeren.

> Der er flere grunde til at den er der.

Jeg havde jeg ikke forestillet mig at der allerede var en switch imellem
uplink-router og Router1. Så kan du ligesågodt fortsætte med din
oprindelige plan. Det er formodentlig nemmere at åbne Aldi-routerens
port 6262 på wan-siden end at forwarde port 6262 igennem Router1.

--
Morten Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-02-11 19:17

Morten Christensen:

<snip>

> [...]

> med din oprindelige plan. Det er formodentlig nemmere at åbne
> Aldi-routerens port 6262 på wan-siden end at forwarde port 6262

Ja, jeg havde faktisk det setup - dog uden port-forward, førhen.
Ideen var, at bruge Aldi routeren til at sende en Magic Packet ud på
mit LAN. Men så fandt jeg Java app'en, og det er nemmere at kalde
app'en fra en .bat fil.

MAC adressen i Aldi routeren forsvinder når man ta'r strømmen.

Og man kan ha' flere .bat filer liggende, een for hver computer man
kan vække.

Næste projekt bli'r noget med en VPN router.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : c

Dato : 31-01-11 23:11

Maeske du skulle kigge på http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN
En anden metode til at opnå WOL på lokal LAN kan være at bruge VPN
da du der ved får et sammenhængen netværk mellem enheder sammen koblet
vedhjælp af VPN...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-11 18:13

c:

<snip>

> En anden metode til at opnå WOL på lokal LAN kan være at bruge VPN
> da du der ved får et sammenhængen netværk mellem enheder sammen
> koblet vedhjælp af VPN...

Ja, det er nok den bedste og sikreste løsning, men det kræver nogle
forudsætninger.

1. Internetforbindelsen her benytter en router fra min ISP (en
Prestige 2602R-61) og den skal vel understøtte VPN "gennemgang"? Og
der er flere hits med Google, når man søger med: 2602R-61 VPN, der
tyder på, at den router ikke understøtter "VPN gennemgang".

http://www.techsupportforum.com/forums/f31/how-to-setup-vpn-on-zyxel-
p-335wt-419121.html

- kort link: http://tinyurl.com/5rarcup

Og:

http://www.eksperten.dk/spm/748403

2. Man skal vel osse anskaffe sig en ny router? Jeg har undersøgt
priserne, og en VPN router koster typisk over tusind kroner:

: Cisco Small Business RVL200 SSL/IPSec VPN Router
:
: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=486425
:
: TRENDnet TW100 BRV324
:
: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=421140

Jeg er ret lun på Cisco'en, selvom den koster. Men det nytter vel
ikke når den Prestige, som Cybercity/Telenor har leveret ikke
understøtter "VPN gennemgang"?

3. Flere...?

Konklusion: Fordelen ved den løsning jeg har eksperimenteret med er,
at man kan benytte en gammel Aldi router - eller Linksys m.fl, og 3.
parts firmware.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-11 20:46

> [...]
> der er flere hits med Google, når man søger med: 2602R-61 VPN, der
> tyder på, at den router ikke understøtter "VPN gennemgang".

VPN gennemgang = VPN pass-through.

--
Ikke ham på Facebook.