Hvilken type netværksserver?
Fra : Arne Poulsen

Dato : 30-01-11 17:19

Jeg har besluttet mig for at købe og installere en netværksserver. Formålet
er at have en ekstra back up af billeder og musik, og muligheden for at
tilgå disse fra min stationære PC, samt de 3 bærbare pc vi har i i huset.

Senere vil jeg også have ønske om at kunne streame musik til musikanlæg i
stuen, samt film til TV. - Musikanlæg og TV er dog ikke indkøbt endnu.

Men hvilken netværks server skal jeg vælge. I øjeblikket kigger jeg på
Synologi DS211, som ser ud til at have det hele, men tilbud på Netgear
Stora fra Elgiganten frister lige nu. Er der nogle som vil dele viden/
erfaring.? Hvad er vigtigste fordele og ulemper og evt. mangler ved de to.
Er der andre som jeg bør overveje. Mit prisniveau er 1000 - 2500 kr.
På forhånd tak.
Arne

Fra : Peter T.

Dato : 03-02-11 01:37

Den 30-01-2011 17:19, Arne Poulsen skrev:

> [...]
> erfaring.? Hvad er vigtigste fordele og ulemper og evt. mangler ved de to.
> Er der andre som jeg bør overveje. Mit prisniveau er 1000 - 2500 kr.

Jeg er farvet i mit valg, men der er reelt set synology og qnap i
forbrugersegmentet. Mit kendskab til qnap er dog begrænset, men har
fået det anbefalet af et par gode bekendte, der er ovenud begejstret for
deres produkter. Jeg endte dog med en synology cs411j, som er absolut
glimrende til mit brug primært pga. prisen og de fire harddiskslots, der
fyldes udløbende, samt raid-5.

Ud fra hvad jeg har læst om Netgears Stora, vil jeg holde snitterne fra
den, da den, i følge andre folk, vil drille på et netværk, hvis der
tilsluttes flere NAS-enheder. Men vil du endelig have en netgear-NAS,
så gå efter deres Duo og ikke Stora.

Fønix computer har min synology til salg for 1900 kr og et par 1TB diske
fra komplett.dk og så er du absolut glimrende kørende for en lille smule
over de 2500 kr. hold dig dog fra de dersens "green" harddiske, da de
tilsyneladende er upopulære i NAS-sammenhæng. Derudover er der en
fantastisk brugerbase på synology-enhederne. :)

--
Peter T.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-02-11 17:13

Den 03-02-2011 01:37, Peter T. skrev:
> Den 30-01-2011 17:19, Arne Poulsen skrev:
hold dig dog fra de dersens "green" harddiske, da de
> tilsyneladende er upopulære i NAS-sammenhæng.

Kan kun sige at mine erfaringer er stik modsat

De har et lavt strømforbrug, bliver ikke så varme og larmer ikke så
meget. De giver oftest en stor mængde lagerplads til prisen. Det lyder
for mig som om de nærmest er lavet til formålet.

Ulempe ? De kører ved 5400 - 5900 rpm, hvilket gør dem lidt langsommere
end tilsvarende ved 7200rpm. Cachen er oftest også mindre, til
overførsel af en større fil eller stream er det dog i praksis ligegyldigt.

Har lige lavet en uvidenskabelig test på en wd green power ,5400rpm ,2tb
disk til 700 kr.
Den læste/skrev sustained med 93/84MB /sek (via s-ata II interface)

Det rækker vist fint til de fleste homie nas behov?

Fra : Peter T.

Dato : 04-02-11 22:44

Den 04-02-2011 17:13, Sune Storgaard skrev:

> [...]
> meget. De giver oftest en stor mængde lagerplads til prisen. Det lyder
> for mig som om de nærmest er lavet til formålet.

Som Jesper Lund også skriver, så kan de hurtigt blive et problem i
raid-sammenhæng. Der findes en del tråde rundt omkring, som netop
omhandler problemer med disse grønne diske i raid-setups.

> Har lige lavet en uvidenskabelig test på en wd green power ,5400rpm ,2tb
> disk til 700 kr.
> Den læste/skrev sustained med 93/84MB /sek (via s-ata II interface)

Det kan mit USB-drev med en grøn WDer (WD10EADS-L5B1) sandsynligvis også. :)

Jeg kan godt proppe denne disk i min syno. Men min gamle stationære pc
er netop futtet af, så jeg har næppe mulighed for at modificere den med
wdidle, da den skal sidde direkte i et bundkort når den modificeres.

--
Peter T.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-02-11 01:31

On 30 Jan., 17:19, "Arne Poulsen" <arne-poul...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> tilg disse fra min station re PC, samt de 3 b rbare pc vi har i i huset.
>
> Senere vil jeg ogs have nske om at kunne streame musik til musikanl g i
> stuen, samt film til TV.  - Musikanl g og TV er dog ikke indk bt endnu.
>
> Men hvilken netv rks server skal jeg v lge. I jeblikket kigger jeg p
> Synologi DS211, som ser ud til at have det hele,  men tilbud p Netgear
> Stora fra Elgiganten frister lige nu. Er der nogle som vil dele viden/
> erfaring.? Hvad er vigtigste fordele og ulemper og evt. mangler ved de to..
> Er der andre som jeg b r overveje. Mit prisniveau er 1000 - 2500 kr.

Jeg har en Synology DS209+II som for 1 år siden var den største 2 disk
version de havde.
Den fungerer rigtigt godt og der har intet været med den og den har
(fraregnet strømafbrydelser og andet som den ikke har indflydelse på)
kørt 24x7 i over 1 år.
I modsætning til de mindre J modeller har den i hvert fald muskler
nok. Jeg kan streame HD film mens der kører 2 webservere, den ene med
sql database og php.
Jeg kan varmt anbefale Synology, der er meget god support på deres
forum og det er mit indtryk at de virkelig lytter til deres kunder.
Jeg valgte nogle WD Black diske som skulle være gode til 24/7 drift.

--
Christian

Fra : Arne Poulsen

Dato : 03-02-11 11:25

Hej
Tak for info til Christian og Peter.Min beslutning er nu klar, jeg vil gå
efter Synology. Mine lagringbehov vil nok passe fint til 211.
Jeg har noteret mig at det værd at betale for den lille merpris for 211
fremfor 211j.
Har også noteret at WD kører fint.
Jeg ser også nu at man kan tilslutte et vebcam til Synologi, Det kommer ind
på listen ret hurtigt for at få en videoovervågning til privatvilla. Har i
erfaring med dette?
MVH
Arne

Fra : Peter T.

Dato : 04-02-11 10:16

Den 03-02-2011 11:25, Arne Poulsen skrev:

> [...]
> efter Synology. Mine lagringbehov vil nok passe fint til 211.
> Jeg har noteret mig at det værd at betale for den lille merpris for 211

Jeg var selv loren ved j-modellerne bla. pga. den mindre mængde ram.
Men jeg tog chancen og købte deres cs411j pga. de 4 drivebays og
raid5-muligheden og er yderst tilfreds.
Jeg testede den i nat ved at have 6 vilkårlige torrents kørende, mens
jeg kopierede store mængder filer fra pcen til NAS'en og streamede film
til windows mediaplayer via DLNA-interfacet/mediaplayerdelen på den. I
følge resourceovervågningen på NAS'en havde den stadig et gevaldigt
overskud af kraft. Så jeg har bestemt ikke fortrudt, at jeg ikke gik
efter en ikke-"j" model.

Den var denne test, der sammenligner 211 med 411j, som sporede mig ind
på 411j'eren.

<http://www.overclock3d.net/reviews/storage/synology_nas_ds211_ds411j_review/11>

> Har også noteret at WD kører fint.

Du skal være opmærksom på at diskene understøttes af syno'en.

<http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu>

> Jeg ser også nu at man kan tilslutte et vebcam til Synologi, Det kommer ind
> på listen ret hurtigt for at få en videoovervågning til privatvilla. Har i
> erfaring med dette?

Ip-kameraerne kan du læse om på synologys forum:

<http://forum.synology.com/enu/viewforum.php?f=82&sid=d5718a6022c6a2d33eb0c66c03a1be34>

--
Peter T.

Fra : Max

Dato : 03-02-11 12:34

Hej Arne

> Formålet er at have en ekstra back up af billeder og musik, og
> muligheden for at tilgå disse fra min stationære PC, samt de 3
> bærbare pc vi har i i huset.

Jeg kan ikke lide tanken med backup i eget hus, en ordentlig
backup skal befinde sig fysisk et andet sted end original data.
Kan du ikke aftale med en nabo at han også skal have et
system, så kan han's stå hos dig og dit hos ham.

Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-02-11 07:02

On 3 Feb., 11:25, "Arne Poulsen" <arne-poul...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> efter Synology. Mine lagringbehov vil nok passe fint til 211.
> Jeg har noteret mig at det værd at betale for den lille merpris for 211

Synology er dyrere end de fleste, men det er mit indtryk at merprisen
er givet godt ud.

> Har også noteret at WD kører fint.

Tjeck hvilke der er bedst her:

http://forum.synology.com

> Jeg ser også nu at man kan tilslutte et vebcam til Synologi, Det kommer ind
> på listen ret hurtigt for at få en videoovervågning til privatvilla.. Har i
> erfaring med dette?

Desværre ikke endnu, men det er med i overvejelserne.
--
Christian

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-02-11 19:57

Sune Storgaard wrote:

> Det rækker vist fint til de fleste homie nas behov?

Problemerne opstår i RAID sammenhænge, da EARS diskene er desktop diske
som ikke er beregnet til server brug (med RAID).

Der er også et muligt issue med for aggressiv parkering af læse/skrive
hovederne. Mange oplever at SMART parameter 193 Load_Cycle_Count vokser
kraftigt. Det er dog lidt uklart hvad den kritiske værdi er her. Jeg har
en WD10EACS (første generation Caviar Green) med 500K i load cycle count,
og den kører endnu.

Nogle af problemerne kan klares med firmware patching eller ved at køre
programmet wdidle.exe (hedder det vist), men det er uautoriserede
løsninger. Western Digital vil hellere sælge dig en af deres dyrere
server diske beregnet til 24/7 brug i RAID.

Samsung disken HD204UI, som er det bedste alternativ til WD EARS mht støj
og strømforbrug i 2TB segmentet, har dog også (haft) sine problemer
<http://sourceforge.net/apps/trac/smartmontools/wiki/SamsungF4EGBadBlocks>

--
Jesper Lund