Implementering af database m.m.
Fra : Preben Nielsen

Dato : 30-01-11 12:14

Siden her http://vinsiderne.dk/test10/v1.htm skal på baggrund af
brugerens valg, som foretages øverst på siden, generere en oversigt/
liste over de valgte vinanmeldelser nederst på siden og i det layout
som ses. Hvis intet vælges, skal en oversigt over alle anmeldelser
vises. Man skal kunne indsnævre sin søgning ved at foretage valg for
det antal kriterier man ønsker.
Der kommer derfor en database ind i billedet. Jeg forestiller mig at
det skal foregå med MySQL og PHP.
Hver anmeldelse skal således rumme oplysninger for hvert
søgekriterium. (Man kan ved at klikke på den del af listen, der
indeholder en vins navn – her blot Navn Navn Navn - komme videre til
selve anmeldelsen.)

Hermed er jeg ude i noget – database kombineret med web - som jeg
ingen erfaringer har med. Jeg kender til database-arbejde fra en
ganske stor og kompleks database, som jeg har fremstillet i Access.
Erfaringerne derfra forestiller jeg mig vil være gavnlige i større
eller mindre grad i forbindelse med arbejdet med den nye database.
Men når det er sagt, så er det klart, at der er en masse jeg intet ved
noget om, så jeg får brug for en del hjælp.

Jeg forestiller mig at arbejdet i hovedtræk kommer til at falde i
følgende afsnit:
1) Anmeldelserne skal indlægges i databasen (det er anmeldelser fra
mit gamle/nuværende site, som er det jeg er ved at renovere, der skal
overføres til databasen - en solid omgang cut/paste forestiller jeg
mig).
2) Databasen skal sættes i forbindelse med valgmulighederne øverst på
den først nævnte side, så brugerens valg genererer en forespørgsel
(sådan hedder det i Access) i databasen, som resulterer i en oversigt
over de valgte vine. Manuel kodning? Eller findes der et program der
kan den slags?
3) En proces skal kreeres, sådan at brugerens valg ved tryk på knappen
”Vælg” udløser genereringen af den valgte oversigt/liste og med det
viste layout. Et PHP-script eller hvad?

Har jeg ret i denne ”arbejdsbeskrivelse”?

I renoveringsprocessen tager jeg én ting ad gangen, men jeg vil
allerede nævne, at det er mit ønske at knytte et enkelt blog-agtigt
system til siderne med den enkelte vinanmeldelse
http://vinsiderne.dk/test10/v2.htm
Jeg ved ikke om der er noget jeg skal tage højde for under arbejdet
med database osv., så jeg ikke opstiller forhindringer og
besværligheder for den efterfølgende runde, hvor jeg vil implementere
blog-systemet?
Jeg forestiller mig, at der findes mere eller mindre færdige PHP-
baserede ”pakker”, som isoleret set kan bruges til bloggen. Men de
afgivne kommentarer skal jo være kædet unikt sammen med den enkelte
anmeldelse, idet kommentarer skrevet på én side kun skal kunne ses på
netop den ene side. Så jeg forestiller mig, at der kunne være tale om
en sammenhæng, der skal tages højde for fra start.
Er der noget jeg skal medtænke under den første del af arbejdet, så
jeg ikke besværliggør det senere arbejde med implementering af blog/
kommentarfunktionen?

En sidste ting ang. SEO: I og med at jeg kan konstatere at mit phpBB-
debatforum (hvor indlæg lagres i database) indekseres af google, går
jeg ud fra at der ikke bliver problemer i forhold til google mht.
indeksering af anmeldelserne, når de lægges i database. Korrekt?

Jeg håber at en eller flere af jer lidt mere i detaljer kan beskrive
den arbejdsproces - eller dele af den - der knytter sig til lave denne
liste-genererering på baggrund af brugerens valg. Hvor skal jeg
begynde, og hvor skal jeg ende? Og kan I evt. anbefale sites med
relevante tutorials knyttet til det jeg skal lave?

/Preben

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-01-11 22:47

On 30-01-2011 20:13, Preben Nielsen wrote:

> Hermed er jeg ude i noget – database kombineret med web - som jeg
> ingen erfaringer har med.
> /Preben

Den erfaring kan du jo tilegne dig, ved at sætte dig ind i de behov du har.
Hvis du vil bruge php er det sandsynligvis MySql du skal anvende.
Om du vil sætte dig ind i MySql komplet, eller du vil finde ud af
tingene efterhånden som du får brug for dem, er op til dig selv.

Det er helt i orden at spørge her, om specifikke problemer, men for mig
ser det ud som om du vil have nogen til at udvikle din database.

Du kan begynde her, da det er en af de funktioner du får brug for:

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/select.html

Derefter kan du passende fortsætte på tizag.com som er et rigtig godt
sted at finde løsninger og ideer:

http://www.tizag.com/mysqlTutorial/mysqlselect.php

Når du så har lavet dine første forsøg med php og MySql, er jeg sikker
på, at du er mere end velkommen til at forelægge problemer her.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-01-11 00:33

Karl Erik Christensen skrev den 30-01-2011:

> [...]
>
> Når du så har lavet dine første forsøg med php og MySql, er jeg sikker på, at
> du er mere end velkommen til at forelægge problemer her.

Jeg opfatter at du vil bruge PHP og MySQL database.
Jeg vil så anbefale dig, at bruge mysqli interfaset, der er meget
sikrere end det reelt forældede mysql. Den væsentligste forskel, er at
mysqli kan bruge prepared statements (parameterized queries), som er
den eneste måde at sikre sig mod injections.

Ellers kan der siges meget, om dit oplæg.
Det vigtigste er, at du fra starten gennemtænker tabller og deres
attributter - det kan være meget vanskeligt at ændre senere, så det er
absolut vigtigt, at du starter med nogle tabeller, der er sat rigtigt
op.
Hvis du har brug for hjælp, skal du nok spørge lidt mere specifikt -
hvilken slags data der skal gemmes, og hvordan de hænger sammen.
Jeg har kun skimmet dit oplæg, som umiddelbart virker fornuftigt. Har
lidt travlt.

Der er en database gruppe, hvor der - i hvert fald ind imellem - er
nogle meget dygtige mennesker, der giver relevante svar, som du måske
skal spørge i, i stedet for her.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Preben Nielsen

Dato : 08-02-11 04:32

On 30 Jan., 22:46, Karl Erik Christensen wrote:

> Det er helt i orden at spørge her, om specifikke problemer, men for mig
> ser det ud som om du vil have nogen til at udvikle din database.

Nej, slet ikke. Det uspecifikke i mit spørgsmål skyldes, at jeg ønsker
at sikre mig, at det er muligt at lave det, som jeg ønsker med de
"redskaber", altså PHP/MySQL, som jeg forestiller mig. Jeg vil nødig
spilde en masse tid på at gå i gang med det, og det så hen ad vejen
viser sig at jeg slet ikke kan lave det, som jeg ønsker.

On 31 Jan., 00:32, Birger Sørensen wrote:
> [...]
> mysqli kan bruge prepared statements (parameterized queries), som er
> den eneste måde at sikre sig mod injections.

Det råd vil jeg bestemt lytte til. Og jeg har derfor siden googlet om
forskelle mellem mysql og mysqli, og stødte der også på pdo, som nogle
anbefaler som et tredje alternativ. Men jeg kan jo passende spørge
videre om det ovre i database-gruppen, som du har gjort mig opmærksom
på.

/Preben