OpenCPN contra Maxsea
Fra : blueocean

Dato : 28-01-11 02:44

I forbindelse med planlægning af langtur har jeg siddet og samlignet
OpenCPN og MaxSea programmerne, og undret mig over at der så stor
forskel i deyalje visning af de samme kort, og tillige samlignet med
de papirkort som jeg har, og her er MAxsea meget mere detjleret end
OpenCPN med desamme kort. Det give mig en fornemmelse af at den Open
source ikke er god nok , nå det kommer til stykket ved visning af
detajlerne, Endvidere har min samligning også af de 2 programmer og
samligning af Garmins Atlantic maps og her vinder Garmins alså stort.

Er der andre der har erfaring med dette, og hvad er jeres mening om
det.
Det gør at man ikke burde bruge det tilsejlads i rev fyldte og
skærgårds områder ,da de ikke er gode nok som vejledende visning, men
at at man skla holde sig til papiret, selvom det er det man skal gøre
alligevel. Det ville jo være rart at man dog kunne se de fleste
detaljer som gør at man kunne bruge det i praksis.
Nu er det jo sådan at jeg ikke adgang til ENC kort og S57 kort over de
områder jeg har studeret nærmere.

Gert Sy-Grog

Fra : Unique

Dato : 28-01-11 16:39

MaxSea vinder med mange bådslængder. Har brugt det 5-6 år nu og det skal der
ikke laves om på.
Dette sagt har jeg dog hele 3 gange sejlet ret igennem nogle øer i området
omkring Arendal i Norge,,,,men det er nok nærmere C-Map kortene der har en
brist lige der..

/vh

Fra : oem

Dato : 29-01-11 05:33

Kunne være rart at se nogle eksempler. Kunne du ikke uploade nogle
billeder et sted?
Hvilke kort bruger du ?

Fra : Niels Otto

Dato : 29-01-11 14:06

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Gert,
Hvor har du fundet sammenligningen mellem OpenCPN og MaxSea ?
Som du kan gætte sidder jeg med de samme overvejelser.
Og hvordan med interface til AIS ?
Ms
Niels Otto
AUK af FD

Fra : blueocean

Dato : 29-01-11 07:05

On 29 Jan., 14:05, "Niels Otto" <a...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Hvor har du fundet sammenligningen mellem OpenCPN og MaxSea ?
> Som du kan gætte sidder jeg med de samme overvejelser.

Jeg har ikke fundet samligningen andre steder end hos mig selv, da det
bare er at åbne de 2 programmer på samme tid, så kan man se
forskellen, det er de samme kort som bruges i begge programmer, CM93,
Interfacet til AIS, virker ok, men det er ikke noget jeg har brugt tid
på.
Gert

Fra : oem

Dato : 30-01-11 10:01

Her er tre eksempler fra Opencpn, alle fra samme udsnit som Bjarkes
oprindelige sammenligning på maksimalt.dk

Kan det nærmere specificeres hvilke detaljer der er udeladt på cm93-
versionen ift Maxsea?

cm93, jun 2009:
http://dl.dropbox.com/u/5863278/cm93.JPG
dls:
http://dl.dropbox.com/u/5863278/dls.JPG
S57:
http://dl.dropbox.com/u/5863278/s57.JPG

Fra : George

Dato : 31-01-11 19:43

Den 28-01-2011 10:43, blueocean skrev:
> [...]
> detaljer som gør at man kunne bruge det i praksis.
> Nu er det jo sådan at jeg ikke adgang til ENC kort og S57 kort over de

Gert , jeg har svært ved at forestille mig at der er
markante forskelle i detaljerings-graden på forskellige
programmer der viser de samme input-data(=kort).
Det kan måske tænkes hvis der er tale om vektor-kort og
standarden, f.ex.: CM93 er ændret/opdateret og der er
kommet nye faciliteter/"programkoder" til som kun det
ene program er opdateret til at kunne vise.
Ellers burde samme grundmateriale grundlæggende give
det samme grafiske resultat. Programmernes
brugergrænseflade og virkemåde er selvfølgelig
forskellig.

CM93-maps er åbenbart de gamle c-maps, uden de
opdateringer der er kommet siden.

http://www.sailnet.com/forums/cruising-liveaboard-forum/47966-cm93-charts.html

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-02-11 06:21

Hej Gert,

Hjemkommet efter 3 ugers ferie i den øverste halvdel af Vietnam med
bl. sejlads i Ha Long bugten, på Parfumefloden og Hoi An
flodområderne, hvor jeg bl.a. har set lidt på de forskellige
fremdrivningsmåder af joller, især deres vrikkemetoder, der tidligerte
har været oppe i en streng, er jeg nu tilbage på pinden.

M.h.t. forskellene i kortene som du har prøvet med de to programmer så
er det jo således at i MaxSea kan du se de kort som der er betalt for.
Kortene ligger i pakker som der skal åbnes for. Så her kan man sige
det er betalingsmodellen.
I OpenCPN kan du indlægge alle de kort som du har på CD´er, såfremt de
er i et format som programmet accepterer. Her ligger nok kilden til
forskellene. Kortene fra Maxsea vil ikke over i OpenCPN. Det kræver
lidt trylleri.
Derfor kan der være store forskelle i det du ser vist, i de to
programmer.
I de kortbaser jeg har er er ingen problemer forbundet med at se
nøjagtigt det samme som de tilsvarende papirkort viser. Det er meget
langt ned i detaljen.
Derudover har jeg det svenske luftforsvarts fotos over den vestvendte
skærgård. De kan ligges ind i DLS, således at jeg kan se søkort i et
vinduesområde og billedet i et andet.I billederne har Krysserklubben
tillige indtegnet dybdekurver og sten af betydning for sejladsen.
Jeg har valgt den løsning at forbindelsen mellem GPS og PC går igennem
programmet X-Port, så alle programmer kan køre samtidig i baggrunden
med GPS signal og så er det kun at skifte mellem programmerne for
sammenligning. I OpenCPN ligger alle kortene, både raster- og
vektorkort
således at jeg med klik på kortbaren kan skifte mellem de mange korts
opløsningsgrader og udgivelsesdatoer. Det giver en meget let oversigt
over de forskelle indtegningerne i kortene kan vise.
OpenCPN har her muligheder som andre navigationsprogrammer ikke kan
udføre, i andre programmer er man for det meste bundet til
fabrikantens kort og betaling herfor.
Det er umtvisteligt at MaxSea har mange gode navigatoriske kvaliteter,
det tyder alene deres manual om med de mange udfyldende forklaringer
på anvendelsen.
OpenCPN´s manual er noget mindre. Programmet er ud over at være gratis
lavet i Open Source formatet, således at man selv kan lave
programmering for knobskydning.
Programmet er lavet for sejlere af sejlere (langturssejlere) der ikke
har fordybet sig i navigationstekniske finurligheder men alene har
lavet programmet intuitivt, let at anvende og med muligheden for selv
at indlægge kort efterhånden som man kommer i besiddelse af dem fra
andre sejlere eller downloader dem fra de landes nautiske kilder der
mere ønsker sikkerheden til søs fremmet frem for lidt penge for
kortmaterialet.

Mvh/Harding