ADSL2+ modem til IPv6 tunnel ?
Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 27-01-11 22:50

Er der nogen, der har et godt bud på et ADSL2+ modem, som ikke smider IP-pakker med
protokol 41 væk?
Jeg forsøger at få lavet en tunnel på Telenors netværk, men begge de to Zyxel modems, de
anvender, smider alt andet end TCP og UDP pakker væk.

Jeg skal kort og godt bare have et modem, der kan bridge alle IPv4 pakker mellem en PPPoE
opkobling mod udbyderen til det interne net.

- Jørgen

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-01-11 13:23

Den 27-01-2011 22:49, Jørgen Thomsen skrev:
> Er der nogen, der har et godt bud på et ADSL2+ modem, som ikke smider IP-pakker med
> protokol 41 væk?

Sig til hvis du finder et. Jeg prøver at løse samme problem...

> Jeg forsøger at få lavet en tunnel på Telenors netværk, men begge de to Zyxel modems, de
> anvender, smider alt andet end TCP og UDP pakker væk.

Der er muligvis lidt muligheder i modemmets/routerens CLI, frem for
webinterfacet, men jeg kan ikke lige se noget relevant...

> Jeg skal kort og godt bare have et modem, der kan bridge alle IPv4 pakker mellem en PPPoE
> opkobling mod udbyderen til det interne net.

Mener Telenor bruger PPPoA ikke PPPoE, det er i hvert fald hvad der står
i min router...

- Chano Andersen

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-11 10:45

"Chano Andersen" <sunsite012011@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> Sig til hvis du finder et. Jeg prøver at løse samme problem...

En AYIYA-tunnel fra Sixxs.net (har også POP i København) skulle vist kunne
gå igennem hvad som helst; den kører over UDP.

Kører også på dynamisk IP; rart at jeg kunne beholde min IPv6 adresse
uforandret, da jeg gik fra TDC til FullRate til skyline indenfor de sidste
par måneder.

Leif

Fra : Chano Andersen

Dato : 31-01-11 21:09

Den 31-01-2011 10:45, Leif Neland skrev:
> En AYIYA-tunnel fra Sixxs.net (har også POP i København) skulle vist kunne
> gå igennem hvad som helst; den kører over UDP.

Så er det bare lige at finde en router der kan supportere det. :P

- Chano Andersen

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-11 21:44

Den 31-01-2011 21:08, Chano Andersen skrev:

> Så er det bare lige at finde en router der kan supportere det. :P

Der er vel en unix-maskine inde bag?

Leif

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-02-11 20:05

Den 31-01-2011 21:44, Leif Neland skrev:

> Der er vel en unix-maskine inde bag?

Ikke på mit hjemmenet... ISP routeren er en ZyXel router, som er noget
værre lort, og min egen er lige netop af den generation WRT54G som man
ikke kan smide ny firmware på... Så til en start skal der vist en ny
router til. ;)

- Chano Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-02-11 11:03

On Thu, 27 Jan 2011 22:49:38 +0100, "Jørgen Thomsen" <un@s.jth.net>
wrote:

> Er der nogen, der har et godt bud på et ADSL2+ modem, som ikke smider IP-pakker med
> protokol 41 væk?

Et modem bør ikke smide noget væk.

> Jeg forsøger at få lavet en tunnel på Telenors netværk, men begge de to Zyxel modems,
> de anvender, smider alt andet end TCP og UDP pakker væk.

Mener du ZyXEL Prestige? Det er routere, og de smider som sådan ikke
41/ip væk; de har bare ikke umiddelbar mulighed for at håndtere det i
PAT.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-02-11 20:06

Den 01-02-2011 11:02, Asbjorn Hojmark skrev:
> Mener du ZyXEL Prestige? Det er routere, og de smider som sådan ikke
> 41/ip væk; de har bare ikke umiddelbar mulighed for at håndtere det i
> PAT.

Har protokol 41 porte?

- Chano Andersen

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 02-02-11 01:36

On Tue, 01 Feb 2011 11:02:31 +0100, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Et modem bør ikke smide noget væk.

Enig, men det gør begge Zyxel routere fra Telenor med protokol 41 pakker.
Verificeret med packet trace i routerne.

>Mener du ZyXEL Prestige? Det er routere, og de smider som sådan ikke
>41/ip væk; de har bare ikke umiddelbar mulighed for at håndtere det i
>PAT.

Når man sætter en DMZ server IP op, burde de forwarde alt ukendt til den, men det sker
ikke.
Jeg har konfigureret modemet til 1-1 NAT dvs kun IP-adressen ændres og portnumre ændres
ikke (non-PAT).
[Nødvendigt, ellers sendes svar på udefrakommmende UDP pakker retur med ændrede portnumre,
da modemet ikke fatter, at det er et svar på en UDP forespørgsel (fx. DNS). Det forvirrer
den spørgende part at få et svar fra et andet portnummer. Dog er den opførsel ikke
konsekvent i P-660R-D1 ]

Som sidste udvej vil jeg forsøge at sætte Zyxel P-660R-D1 op til bridging med PPPoE
passthrough og lade Netgear WNDR3700 routeren på indersiden håndtere PPPoE.
Så får vi se, om det er muligt og gør nogen forskel. Det er den irriterende PPPoE, der
giver problemer, tror jeg.

- Jørgen

Fra : Chano Andersen

Dato : 02-02-11 18:44

Den 02-02-2011 01:35, Jørgen Thomsen skrev:
> [...]
> Så får vi se, om det er muligt og gør nogen forskel. Det er den irriterende PPPoE, der

Hvordan vil PPPoE fungere når Telenor bruger PPPoA i deres routere?

- Chano Andersen

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 03-02-11 13:31

On Wed, 02 Feb 2011 18:44:01 +0100, Chano Andersen <sunsite012011@chanoandersen.dk> wrote:

>Hvordan vil PPPoE fungere når Telenor bruger PPPoA i deres routere?

De bruger begge dele. En installation uden IP-telefoni med en Zyxel P-660R-D1 router
bruger PPoE, mens en anden installation med IP-telefoni og en anden router bruger PPPoA.

- Jørgen

- Jørgen

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-02-11 18:10

Den 03-02-2011 13:30, Jørgen Thomsen skrev:

> De bruger begge dele. En installation uden IP-telefoni med en Zyxel P-660R-D1 router
> bruger PPoE, mens en anden installation med IP-telefoni og en anden router bruger PPPoA.

Jeg har ikke IP telefoni, men min router er sat op til at køre PPPoA...

- Chano Andersen

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 15-02-11 16:17

>Som sidste udvej vil jeg forsøge at sætte Zyxel P-660R-D1 op til bridging med PPPoE
>passthrough og lade Netgear WNDR3700 routeren på indersiden håndtere PPPoE.

Det er nu prøvet uden held.
Telenors firmware i P-660R-D1 kan indstilles til bridging, men går reelt ikke over i
bridging mode og den tillader ikke, at man opgraderer den med standard Zyxel firmware :(

TDCs Speedstream 4100 som bevisligt kan bruges i hvert tilfælde på TDCs net har åbenbart
også speciel firmware. Jeg prøvede at factory resette den, men det gav ingen mulighed for
at komme ind i den. Den fortsatte sikkert med sin bridging.

Så stadig ingen IPv6 via Telenor :(

Til orientering har jeg brugt en netbook med Wireshark til at se, hvad der sker på linjen.

- Jørgen

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-02-11 23:56

Den 15-02-2011 16:16, Jørgen Thomsen skrev:

> Så stadig ingen IPv6 via Telenor :(

Jeg har selv løst problemet med gogoClient. Det kræver dog en maskine
til at køre klienten, men denne vil så efterfølgende fungere som IPv6
router for hele netværket. Det gælder også for Android og iPhone OS
enheder (iPhone OS bruges blandt andet på iPhone, iPod touch og iPad.
Bruger nyeste version)

Det er ikke nær så elegant som det kunne have været med en router til at
håndtere det, men det fungere, selv gennem Telenors skrammelkasse af en
router.

- Chano Andersen

Fra : Leif Neland

Dato : 17-02-11 20:15

Den 16-02-2011 23:55, Chano Andersen skrev:

> [...]
>
> Det er ikke nær så elegant som det kunne have været med en router til at
> håndtere det, men det fungere, selv gennem Telenors skrammelkasse af en

Du kan se på en Gogo6 CPE

En dims, der blot skal have et enkelt netkabel til indersiden af dit
netværk, og strøm, så har du en ipv6-gateway på dit netværk.

Leif

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-02-11 23:01

Den 17-02-2011 20:14, Leif Neland skrev:
> Du kan se på en Gogo6 CPE
>
> En dims, der blot skal have et enkelt netkabel til indersiden af dit
> netværk, og strøm, så har du en ipv6-gateway på dit netværk.

Ja, den så jeg godt, jeg er dog i den situation, at jeg alligevel har
mindst en computer tændt det meste af tiden, så behovet for at have en
separat enhed til formålet er ikke så stort, at jeg har lyst til at
kaste penge efter projektet.

I hvert fald ikke før jeg alligevel skifter ISP på et tidspunkt, eller
min ISP begynder at tilbyde IPv6.

- Chano Andersen

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 04-05-11 21:55

Desværre er denne tråd ligesom alt andet bare blevet slettet, men her er mine erfaringer
med Telenors netværk og udstyr dertil.

Det af Telenor leverede modem Zyxel P-660R-D1 kunne ikke anvendes, da protocol 41 pakker
ikke sendes igennem det.

Følgende kombination af modem og router virker dog for IPv6 tunnel gennem Hurricane
Electric
http://www.tunnelbroker.net/

D-link DSL-320B/EU ADSL2+ modem
NetGear WNDR3700 N600 Wireless Dual Band Gigabit router

D-link modemet opsættes til bridging og
NetGear routeren opsættes til PPPoE under Basic Settings /Internet Service Provider
med username og password fra Telenor.

Det anbefales at anvende statisk IP adresse og DNS IP-adresser, idet NetGear router og
ADSL modem ikke altid synkroniserer disse, når enhederne tændes og slukkes.

Native IPv6 eller tunnel i NetGear routeren har jeg ikke fået til at virke, men heller
ikke brugt meget tid på det, da der står en Linux server og klarer dette på indersiden.

- Jørgen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-05-11 21:59

Jørgen Thomsen skrev:

> Det af Telenor leverede modem Zyxel P-660R-D1 kunne ikke anvendes, da
> protocol 41 pakker ikke sendes igennem det.

Det er jeg ikke enig i. Jeg har haft en tunnel hos SixXS siden maj 2002, og i
de sidste adskillige år har jeg brugt den router du nævner (osse hos Telenor).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Abolish European Summertime
gopher://port70.dk/ | Please sign the petition ⌘ http://j.mp/noeudst

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 04-05-11 22:12

On Wed, 4 May 2011 20:59:01 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk>
wrote:

>Det er jeg ikke enig i. Jeg har haft en tunnel hos SixXS siden maj 2002, og i
>de sidste adskillige år har jeg brugt den router du nævner (osse hos Telenor).

Det er måske, fordi du bruger AYIYA, som ikke anvender protokol 41 ?

- Jørgen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-05-11 23:07

Jørgen Thomsen skrev:

> Det er måske, fordi du bruger AYIYA, som ikke anvender protokol 41 ?

Nix, det er sat direkte op i /etc/network/interfaces (jeg bruger Linux),
og der bliver helt klar benyttet protokol 41.

Mvh,