Style og overflow
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 27-01-11 17:50

Jeg vil gerne vide om man kan bruge forskellige styles på
forskellige sider. F.eks. en style der hedder "forside.css" og en
der hedder "resten.css"? Hvordan finder browseren ud af at der er
to forskellige styles på et websted med flere sider?

Hvis man f.eks. har et websted med 8 sider og det er kun på de to
af siderne man har brug for "overflow" kan man så begrænse det
til de to sider.
Det er garanteret et lille skridt for Jer i dette forum, men det
er et stort skridt for mig!

På forhånd tak!

Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-01-11 18:29

On 27-01-2011 17:49, Lars Bjarne Christensen wrote:
> [...]
> til de to sider.
> Det er garanteret et lille skridt for Jer i dette forum, men det

Du kan lave 2 class'er - en hvor du behandler overflow, og en hvor du
ikke gør. Så bruger du dem bare efter behov:

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 27-01-11 19:15

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du kan lave 2 class'er - en hvor du behandler overflow, og en hvor du
> ikke gør. Så bruger du dem bare efter behov:

> Karl Erik.

Hej Karl Erik! Tak for dit svar! Er der nogen krav til hvor det skal
placeres i koden?
Med hensyn til den anden side, du hjalp med er det endt med det der er
nu: http://www.lbc-webpro.dk, jeg vil sætte stor pris på din kommentar!

Med venlig hilsen Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-01-11 22:59

On 27-01-2011 19:15, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> placeres i koden?
> Med hensyn til den anden side, du hjalp med er det endt med det der er

Hej Lars.

Lige en kommentar til din menu. Du justerer mellemrum mellem
menupunkterne med &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;

Dette er ikke godt, for hvor meget fylder et mellemrum?
Hvis brugeren er svagtseende, og har indstillet sin browser til stor
skrifttype, bliver din afstand smadret.

I stedet kan du sætte paddingen til f.eks.:
padding: 0 5px;
i #navbar li - den er pt. sat til 0.

0 5px betyder at paddingen i top og bund er 0, medens den i højre og
venstre side er 5px.

Dette giver 5px før og efter teksten, altså 10px mellem menupunkterne.
Kan selvf. ændres efter smag og behag.

I Google billeder har jeg hentet et stykke murstensmur, som jeg har
brugt som hover-billede i menuen på:
http://webdesign.ranunkelvej.com/bygge/index.html

Dette stykke murværk kunne jeg tænke mig at lægge på "huset" i
containeren - men design er jo en personlig ting, som jeg afholder mig
fra at kommentere

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 27-01-11 23:43

> [...]
>
> Dette stykke murværk kunne jeg tænke mig at lægge på "huset" i
> containeren - men design er jo en personlig ting, som jeg afholder mig

Hej Karl Erik! Jeg har lavet en fejl eller flere et eller andet sted "Det
er en O´mer" Jeg vender tilbage, - tak for tipset!

Mvh. Lars

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 28-01-11 01:28

Lars Bjarne Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> kommentar!

> Hej Karl Erik! Jeg har lavet en fejl eller flere et eller andet sted "Det
> er en O´mer" Jeg vender tilbage, - tak for tipset!
>
> Mvh. Lars
Hej igen!

Så startede jeg helt forfra efter jeg havde fundet fejlen med menuen. Sagen
er at jeg havde lavet menuen i Word 2010 i en liste under hinanden og ved at
kopiere det over i Editoren tog den formateringen med og det gav fejlen. Det
tog noget tid at finde fejlen men jeg lærte meget af det. Nu har jeg en
standard side og forsætter i morgen. (jeg brugte notesblok i Windows i stedet
for Word 2010) Tak for hjælpen!

Med venlig hilsen Lars

Fra : scootergrisen

Dato : 27-01-11 18:33

Du kan lave en grundlæggende stylesheet med de ting som skal se ens ud
på alle dine sider og kalde den a.css
Så skriver du følgende i alle dine HTML side :

<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="a.css"/>
</head>

Lad os så sige du har en side hvor du ønsker det grundlæggende
stylesheet plus noget ekstra så kan du putte det ekstra styling i b.css
og på de HTML sider hvor den skal gælde skriver du :

<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="a.css"/>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="b.css"/>
</head>

Det betyder så at først indlæses de ting som står i a.css også indlæses
de ting som står i b.css
Du kan i b.css overskrive de ting du har sat i a.css fordi b.css kaldes
til sidst.
Det derfor det hedder Cascading stylesheet fordi du kan for eksempel
sætte baggrunden i a.css også kan du ændre den i b.css
Det der bliver kaldt sidst er det som gælder.

Håber du forstår.

Hvis du kun ønsker at ændre noget på en enkelt side kan du også skrive
det direkte i HTML filen også behøver du ikke b.css filen.

Du kan skrive ekstra CSS kode i <head></head> delen efter du har skrevet
<link .... a.css>

<head>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="a.css"/>

body{
background:red;
}

</head>

Du kan også skrive det inline sådan her:

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 27-01-11 19:18

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> }
>
> </head>
>
> Du kan også skrive det inline sådan her:

Hej! Tak for din interesse og svar! Det var mere enkelt end jeg turde
håbe på, - du er altså god til at forklarer sammenhængen - TAK!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-01-11 19:43

Den 27-01-2011 17:49, Lars Bjarne Christensen skrev:
> [...]
> til de to sider.
> Det er garanteret et lille skridt for Jer i dette forum, men det

Overflow-egenskaben er kun interessant
når du har et element med en fikseret
højde/bredde der medfører, at elementets
indhold ikke kan rummes i elementet.

I artiklen
http://www.webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php
beskriver jeg et eksempel på dette. Du skal lidt ned
i artiklen for at finde et par blå kasser.

Artiklen fortæller også hvilke værdier, overflow
kan have.

Der finder du også et hint til hvordan
du roligt kan have ét stylesheet, der
rummer forskellige overflow-regler.

Det gør du ved at give de pågældende
elementer et klassenavn:

osv.

Det er min erfaring med såvel overflow som clip-
egenskaben at et par simple eksperimenter skaber
stor klarhed. Lav en side med kun dette og
eksperimenter med dette.

Det er min holdning at overflow-egenskaben skal
anvendes med noget forsigtighed, og for eksempel
/ikke/ anvendes på den måde jeg gør det i
eksemplet til ovennævnte artikel:
http://www.tinyurl.dk/24761

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 27-01-11 23:10

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Det er min holdning at overflow-egenskaben skal
> anvendes med noget forsigtighed, og for eksempel
> /ikke/ anvendes på den måde jeg gør det i

Hej Jørgen! Tak for din interesse og svar. Meget logisk og godt
forklaret i de eksempler du henviser til. Hvis jeg har forstået det
rigtig, - jeg har lavet en side med logoBanner foroven, menu derunder
og under den en container - kaldet maincontent. Hvis jeg i main
content anvender overflow-auto, så vil der hvis jeg fylder en række
billeder under hinanden fremkomme scroll i browseren i højre side? Er
det korrekt opfattet?

På forhånd tak! Mvh. Lars

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-01-11 23:28

Den 27-01-2011 23:10, Lars Bjarne Christensen skrev:

> [...]
> content anvender overflow-auto, så vil der hvis jeg fylder en række
> billeder under hinanden fremkomme scroll i browseren i højre side? Er

Ja.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk