Friværdi - beskatning
Fra : ___P.Sir

Dato : 26-01-11 16:19

Jeg spørger her, fordi der ikke rigtig er nogen bevægelse i "penge"gruppen.

Hvordan vurderer eksperterne muligheden/risiokoen for at en ny rød regering
vil brandbeskatte husenes friværdier ved salg? Det vil berøre rigtig mange,
også egne medlemmer, og også folk, som måske havde tænkt sig at realisere
værdien op til en pensionstilværelse, som derved kan komme i klemme?
Og i givet fald - hvordan i alverden skulle det kunne beregnes, for huse som
måske er købt/bygget for mange år siden?

Eller tror I at det er trods alt "lidt for rød" tankegang, som ingen
politikere idag - bortset fra Enhedslisten - ville turde fremlægge?
Preben

Fra : Kasper Demant

Dato : 26-01-11 16:34

Den 26-01-2011 16:19, ___P.Sir skrev:
> [...]
>
> Eller tror I at det er trods alt "lidt for rød" tankegang, som ingen
> politikere idag - bortset fra Enhedslisten - ville turde fremlægge?

Jeg kan fortælle dig at en sådan lovgivning er grundlovsmæssig, og
derfor er der ikke noget til hinder for at den indføres.

Om det bliver indført eller ej er et politisk spørgsmål, og det er
sjældent man får lov til at debattere sådanne ting i dk.videnskab.jura

Jeg tror der er en gruppe som hedder noget med .politik

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Mogens

Dato : 26-01-11 16:35

___P.Sir wrote:
> [...]
>
> Eller tror I at det er trods alt "lidt for rød" tankegang, som ingen
> politikere idag - bortset fra Enhedslisten - ville turde fremlægge?

Ja, eller give fradrag for det tab mange nye husejere pt. står til at
lide. Som huspriserne har udviklet sig de sidste par år, og som nok kun
er vand imod det fald der står lige for når renterne letter fra rampen,
så er det nok ikke den pind der først vil blive kogt suppe på.

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-01-11 16:37

___P.Sir wrote:

> Hvordan vurderer eksperterne muligheden/risiokoen for at en ny rød
> regering vil brandbeskatte husenes friværdier ved salg?

Skulle dette ikke være posted i dk.politik?

Der er ikke meget jura i dit spørgsmål. Et flertal i Folketinget kan
indføre en sådan skat (siger grundloven). Vi har dog ikke tradition for
at indføre beskatning med tilbagevirkende kraft i Danmark, og det vil
vanskeliggøre en sådan lov hvis nogen skulle få den ide. For værdipapirer
kan du nemt indføre en beskatning af fremtidige kursstigninger (eller
tab) fordi du kender de aktuelle markedskurser, men en tilsvarende
værdiansættelse af hver eneste ejendom i Danmark findes ikke. Der vil
også være store juridiske problemer i at definere hvad der kan modregnes
i den eventuelle værdistigning som en "forbedring" af ejendommen.

Rent praktisk, og som helt ujuridisk vurdering, tror jeg at provenuet fra
en sådan skat vil være yderst begrænset i de kommende år..

--
Jesper Lund

Fra : Kasper Demant

Dato : 26-01-11 16:38

Den 26-01-2011 16:19, ___P.Sir skrev:

> Og i givet fald - hvordan i alverden skulle det kunne beregnes, for huse som
> måske er købt/bygget for mange år siden?

Hvordan er vel simpelt nok
Sidste offentlige ejendomsvurdering med fradrag af den nominelle værdi
af indestående lån finansieret ved SDO/SDOR'er

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-01-11 16:48

Kasper Demant wrote:

> Hvordan er vel simpelt nok
> Sidste offentlige ejendomsvurdering med fradrag af den nominelle værdi
> af indestående lån finansieret ved SDO/SDOR'er

Nu er du ved at genindføre formuebeskatningen. Jeg læste OPs indlæg som
en beskatning af gevinsten ved salg.

--
Jesper Lund

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-11 20:42

> [...]

>Eller tror I at det er trods alt "lidt for rød" tankegang, som ingen
>politikere idag - bortset fra Enhedslisten - ville turde fremlægge?

Det findes skam allerede. Der er dog den undtagelse af enfamiliehuse, du
selv har boet i og hvor grunden er under 1400 kvm er fritaget.
Om nogen så finder på at fjerne undtagelse, kan kun fremtiden vise.

Mvh Maria

Fra : KT

Dato : 26-01-11 20:58

?Det er nok ikke friværdi man kunne finde på at beskatte.

Derimod kunne det komme på tale at beskatte værditilvækst !

Knud