Hvad er nu det her for én: wincfg32.rom
Fra : Mads Aggerholm

Dato : 26-01-11 21:42

Hvergang jeg starter min PC, Windows 7, popper den her besked op:

"There was a problem starting wincfg32.rom
The specified module could not be found."

Søgning på nettet giver ikke meget at gå efter. Et sted spørger en om den,
hvorefter han bliver rådet til at lave en online-virusscanning hos
trendmicro.com. Efter det svarer han at problemet er løst.

Dejligt for ham. Trendmicros onlinescanning fortalte mig, at der ikke blev
fundet noget. Og dimsen er der stadig.

Jeg er i tvivl om der overhovedet behøver være en wincfg32.rom, for jeg
slukker altid advarslen og PC'en kører videre som om ingenting var sket.

Ved nogen her hvad det er?

Fra : Ole C

Dato : 26-01-11 22:41

Mads Aggerholm skrev blandt andet:

> Hvergang jeg starter min PC, Windows 7, popper den her besked op:
>
> "There was a problem starting wincfg32.rom
> The specified module could not be found."

Er der en reference til filen i msconfig>fanebladet Start?

> [...]
>
> Jeg er i tvivl om der overhovedet behøver være en wincfg32.rom, for
> jeg slukker altid advarslen og PC'en kører videre som om ingenting

Du har vel prøvet at scanne med både dit antivirusprogram og dit
antispywareprogram i fejlfri tilstand med systemgendannelse slået fra?

--
vh
Ole C

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-01-11 00:05

"Mads Aggerholm" <mads001@hotFJERNmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg er i tvivl om der overhovedet behøver være en wincfg32.rom, for jeg
> slukker altid advarslen og PC'en kører videre som om ingenting var sket.

Næh, absolut ikke megen viden man kan finde om den fil. En rom fil er jo
ikke umiddelbart eksekverbar, så derfor virker den heller ikke specielt
farlig - i dens nuværende form.
Hvis Ole C hint om at kigge i msconfig ikke giver noget, så prøv at lede i
regedit. Den skriver jo, at filen ikke kan findes, og da et eller andet
leder efter den, skulle det være til at finde i regedit. Så slet de kald i
regedit du kan finde til filen, så burde fejlen forsvinde.

Kurt

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 27-01-11 17:49

Tak for hjælpen.

Ole C's tip om msconfig gav mig følgende oplysninger:

StartUp Item: MSSMSGS, Manufacturer: Unknown, Command: rundll32.exe
wincfg32.rom,CUROur, Location:
HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

På nettet siges det at det er en trojaner!
Findes der en gratis måde at fjerne den på?

En masse steder tilbydes GRATIS programmer, som scanner min PC GRATIS,
hvilket lyder rigtig godt.
Desværre fortæller mine erfaringer mig, at selv om programmet gratis scanner
maskinen, så koster det pludselig penge at få programmet til at fjerne
trojanerne/ormene/virusserne.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-01-11 21:18

> [...]
> Desværre fortæller mine erfaringer mig, at selv om programmet gratis
> scanner maskinen, så koster det pludselig penge at få programmet til at
Det kunne du godt have skrevet i den tråd, som du startede problemet i, i
stedet for at starte en ny.
Jeg opfatter stadig dit problem således, at filen winscf32.rom ikke findes
på din pc og derfor får du fejlmeddelelsen.
Men ellers går du en tur i stifinder og leder efter filen og husker, at den
også skal lede efter skjulte filer og systemfiler.
Findes den sletter du den og findes den ikke lader du være
I msconfig kan du fjerne fluebenet ud for den linie, hvor du fandt
StartUp Item: MSSMSGS, Manufacturer: Unknown, Command: rundll32.exe
wincfg32.rom,CUROur, Location
Men for at fjerne fejlmeddelelsen helt bør du stadig gå en tur i regedit,
som jeg også skrev i mit andet indlæg.
Der går du så ind og følger den sti, som du selv beskriver
HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Højreklikke det sted hvor der står noget med winscf32.rom i højre rude og
vælger at slette det, hvis der stadig står noget.
Når du er derinde bør du søge efter wincfg32.rom og slette alle steder, hvor
den forekommer. Den sti som du selv beskriver plejer at være 2 gange i
regedit med samme indhold, hvor det bare en en anden startmappe end
HKCU

Kurt

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 30-01-11 11:14

> Det kunne du godt have skrevet i den tråd, som du startede problemet i, i
> stedet for at starte en ny.

Jeg svarede i tråden. Mit indlæg ligger som svar på mit eget start-indlæg,
så det er da ikke en ny?

> [...]
> hvor den forekommer. Den sti som du selv beskriver plejer at være 2 gange
> i regedit med samme indhold, hvor det bare en en anden startmappe end

Tak for vejledningen, den er væk nu!
....og så fik jeg også lært lidt mere om registreringsdatabasen

Fra : Ole C

Dato : 27-01-11 21:20

Mads Aggerholm skrev blandt andet:

> Tak for hjælpen.

Selv tak.

> [...]
> Desværre fortæller mine erfaringer mig, at selv om programmet gratis
> scanner maskinen, så koster det pludselig penge at få programmet til

Du har været meget hemmeligsfuld mht. om du overhovedet har nogen
beskyttelse installeret på din pc?
Men hent Microsoft Security Essentials og installer det. Det er helt gratis.
Det samme gælder SuperAntispyware og Malwarebytes.....

--
vh
Ole C

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 30-01-11 11:16

> [...]
> gratis.
> Det samme gælder SuperAntispyware og Malwarebytes.....

Jeg bruger AVG (free), Adware og spybot.

Men sagen er løst nu, efter jeg kørte reg-databasen igennem efter skidtet.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-01-11 23:30

Mads Aggerholm <mads001@hotFJERNmail.com> wrote:

> [...]
> HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
>
> På nettet siges det at det er en trojaner!
>
> Findes der en gratis måde at fjerne den på?

Det ser ud som om den er fjernet

<http://www.windows-7-forum.net/windows-7-allgemeines/14719-problemmeldu
ng-kratsch-ton.html>

"Vermute dein Virenprogramm hat ihn gelöscht, aber der Aufruf der datei
besteht noch."

Google Translate

"Suspect your antivirus program has deleted it, but the call to the file
still exists."

Kort link

<http://tinyurl.com/6yyc2fb>

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 30-01-11 11:18

> [...]
> besteht noch."
>
> Google Translate
>
> "Suspect your antivirus program has deleted it, but the call to the file

Ja, det var netop sagen: "the call to the file still exists".
Derfor kom den op og fortalte at den ikke kunne finde den, så "den" var væk.
Men nu har jeg været i regedit og fjernet den dér også.