Hvilke egenskaber har f.eks. h1?
Fra : Kurt G

Dato : 26-01-11 08:28

I forbindelse med brug af CSS har jeg tænkt på, om man kan se hvilke
egenskaber f.eks. h1 har, inden man selv begynder at gøre noget ved den?
Kan man f.eks. få at vide, hvad line-hieght er sat til?

Mvh Kurt

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-01-11 10:44

Sat til 100% (1em) ud fra det kan du så overveje om du vil have mere
eller mindre liniehøjde.
Der hvor det kan blive tricky er ved border og padding hvor browserne
ikke altid har de samme defaults.
Det kan du læse mere om i diverse "white papers" fra fabrikanterne. Et
godt råd er i dit CSS ark at starte med at nulstille disse og så sætte
dem specifikt efter dine præferenser.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kurt G

Dato : 26-01-11 11:24

> [...]
> Det kan du læse mere om i diverse "white papers" fra fabrikanterne. Et
> godt råd er i dit CSS ark at starte med at nulstille disse og så sætte

Vil det sige, at alle parametre for f.eks. h1 er sat til 100% eller 0px,
hvor der kræves px?

Mvh Kurt

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-01-11 11:38

Kurt G formulerede spørgsmålet:
8X
> Vil det sige, at alle parametre for f.eks. h1 er sat til 100% eller 0px, hvor
> der kræves px?
>
> Mvh Kurt

Nej.
Forskellige browsere har forskellige default værdier.
Specielt er border og margin forskellige - hvilket i virkeligheden gør
default værdier ubrugelige.
Start din styling med at fjerne default værdier:

body {
font-family : Arial, Verdana, System;
font-size : 12pt;
margin : 0px;
padding : 0px;
}

Det vil fjerne default værdier for alle element - undtaget
formelementer (input, textarea, select).
Når du derefter skal bruge margin/padding, sætter du dem for de
elementer der skal bruge dem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt G

Dato : 26-01-11 13:09

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (input, textarea, select).
> Når du derefter skal bruge margin/padding, sætter du dem for de elementer

Nu tror jeg, at jeg er med på sdet.
Tak.

Mvh Kurt

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-01-11 17:47

Nej, den del var kun til dit spørgsmål om line-height.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-01-11 17:10

On 26-01-2011 08:27, Kurt G wrote:
> [...]
> egenskaber f.eks. h1 har, inden man selv begynder at gøre noget ved den?
> Kan man f.eks. få at vide, hvad line-hieght er sat til?

W3 org. har sat et standart stylesheet for html 4.

Her i indgår bla. nogle standart størrelser for heading tags:

h1 { font-size: 2em; margin: .67em 0 }
h2 { font-size: 1.5em; margin: .75em 0 }
h3 { font-size: 1.17em; margin: .83em 0 }
h4, p,
blockquote, ul,
fieldset, form,
ol, dl, dir,
menu { margin: 1.12em 0 }
h5 { font-size: .83em; margin: 1.5em 0 }
h6 { font-size: .75em; margin: 1.67em 0 }

http://www.w3.org/TR/CSS2/sample.html

Det må formodes også at være gældende for xhtml 1 og html 5

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Kurt G

Dato : 27-01-11 18:53

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> h6 { font-size: .75em; margin: 1.67em 0 }
>
> http://www.w3.org/TR/CSS2/sample.html
>
> Det må formodes også at være gældende for xhtml 1 og html 5

Det var sådan noget, jeg forestillede mig. Men hvis browserne ikke
overholder det, er der jo ikke andet at gøre end selv sætte data som
anbefalet!
Tak for svarene.
Mvh Kurt