S: Er der nogle regler?
Fra : TocOne

Dato : 24-01-11 18:53

Hejsa Jura-gruppe

Inden jeg går igang, så ved jeg ikke hvormeget Jura der lige er i
spørgsmålet, men
"here it goes"

----

Sidder hos nogle venner hvor "fruen" er ansat på et kontor.
Hun er imidlertidig deltids sygemeldt, fordi hun efter en operation har
fået mange smerter og er igang med diverse genoptræning.
Hun kan cirka holde til 4-5 timers arbejde hver dag, hvor resten
af dagen går med at ligge ned og have smerter.

Efter en snak med hendes chef, har chefen sagt til hende at hun selv skal
klare
alt hendes arbejde til den tidsfrist som er aftalt.
Han vil altså ikke afsætte nogle af hendes arbejdsopgaver selvom hun faktisk
er sygemeldt og
gør alt det hun kan?

Kan det virkelig være rigtigt at en chef kan tillade sig dette?
Det er jo ikke med til at gøre hende mere rask, nærmere mere stresset?

Det skal siges at hun ikke er meldt i nogen fagforening?

Hun har så selv forslået at hun så kan tage arbejde med hjem, så hun kan
slappe af om
eftermiddagen og så lave noget arbejde om aftenen?
Det mener vi så må være overarbejde, da hun jo faktisk er sygemeldt, så hvis
hun
vælger at gøre hendes arbejde den "tjeneste" at arbejde ekstra om aftenen,
så må det
vel være overarbejde? Eller?
Hendes chef mener det ikke?

Igen, ved måske godt der ikke er så meget JURA idet, men nu prøver jeg lige.

På forhånd tak for hjælpen

t-t-one

Fra : /Peter

Dato : 24-01-11 20:01

"TocOne" <tocone4@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det skal siges at hun ikke er meldt i nogen fagforening?

Ikke jura:
Mon ikke det er det chefen udnytter ?

Fra : Henning

Dato : 24-01-11 22:41

On Mon, 24 Jan 2011 20:01:01 +0100, "/Peter" <nospam@no.mail> wrote:

>"TocOne" <tocone4@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Ikke jura:
>Mon ikke det er det chefen udnytter ?

Og mon ikke det var fornuftigt at melde sig ind nu?

Fra : Peter

Dato : 24-01-11 20:02

> [...]
> alt hendes arbejde til den tidsfrist som er aftalt.
> Han vil altså ikke afsætte nogle af hendes arbejdsopgaver selvom hun

Ja, der er i hvert fald den regel, at man ikke både kan være sygemeldt og gå
på arbejde. Det er enten/eller.

Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-01-11 20:20

On Mon, 24 Jan 2011 20:01:51 +0100, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

>Ja, der er i hvert fald den regel, at man ikke både kan være sygemeldt og gå
>på arbejde. Det er enten/eller.

Nej, man kan godt gå på arbejde og samtidig være sygemeldt, der er dog
et loft over hvor mange timer man kan arbejde på den måde.
Ved 4-5 timers arbejde hver dag vil jeg tro at denne grænse er
overskredet, men det skal selvf. undersøges i den konkrete sag.

Arbejdsgiver kan pålægge en alt det arbejde han nu ønsker, det er hans
ret og pligt at lede og fordels arbejdet, dog må han lade sig nøje med
det man nu engang kan udfører.

Det kan så være lidt stressende at man bliver pålagt mere end man kan
nå, men så længe man gør hvad man kan og man så bare ikke kan nå det
hele, er det bare synd for arbejdsgiver at han ikke forstår at udnytte
sin arbejdskraft fornuftigt.

Det er jo ham der ikke får udført en eller flere opgaver der skulle
laves.

Man bør nok overveje sin fremtid i et firma der køres på den måde.

/Hans

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-01-11 22:10

> Ja, der er i hvert fald den regel, at man ikke både kan være sygemeldt og
> gå på arbejde. Det er enten/eller.

Man kan sagtens være deltidssygemeldt i forskelligt omfang, så det er ikke
enten/eller. Min datter var deltidssygemeldt i omkring 6 måneder mens hun
ventede på en operation. I hendes tilfælde arbejde hun hver anden dag.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-11 23:14

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> enten/eller. Min datter var deltidssygemeldt i omkring 6 måneder mens hun
> ventede på en operation. I hendes tilfælde arbejde hun hver anden dag.

Jeg er for tiden sygemeldt halvdags, så knap 3,75 time hver dag, 18,5T/uge,
har været det i flere måneder nu (venter på flexjob).
Erik