Blitzet to gange på samme vej...
Fra : PDJ

Dato : 24-01-11 09:14

Jeg så denne artikel: http://www.bt.dk/krimi/blitzet-gange-paa-samme-vej

I diverse dokumentarudsendelser om politiet har jeg flere gange set en
civil politibil følge efter en "fartsynder" over længere tid på
landevej og igennem en by, og til sidst stopper de vedkommende og
giver en bøde for den dyreste af overskridelserne.

Selv ved direkte politijagt mindes jeg at fartsynderen kun får een
bøde for den værste fartoverskridelse (samt for forsøg på at stikke af
og evt. andre ting begået undervejs, men aldrig mere end en af hver)

Uden at kende de nærmere omstændigheder ved placeringen af de to
kontroller, vil jeg høre ikke man kunne afvise bøde nr. 2, med
henvisning til at det er samme forseelse? (Der står godt nok hellere
ikke at de vil sende 2 bøder, men kunne de?)

Mvh
Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-01-11 17:29

PDJ skrev den 24-01-2011 17:14:
> [...]
> henvisning til at det er samme forseelse? (Der står godt nok hellere
> ikke at de vil sende 2 bøder, men kunne de?)

Tja, tjo, mon ikke man så finder en anden paragraf i færdselsloven som
kan give bøde?

Færdselbøder er akkumulerende fx fire nedslidte dæk = 1 bøde for hvert hjul.
se:
http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf
(bødekataloget fra august 2010...tror ikke der er blevet opdateret siden).

Det kan også være, at der har været et skifte i hastighedsgrænsen,
hvorfor det kan argumenteres med, at der er tale om ny overtrædelse.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-11 22:12

"PDJ" <pdj1974@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

===
Du har ikke fulgt ordentlig med så :) - det koster en bøde pr. overskridelse

Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)

Fra : Henning

Dato : 24-01-11 22:39

On Mon, 24 Jan 2011 22:12:21 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

> [...]
>===
>Du har ikke fulgt ordentlig med så :) - det koster en bøde pr. overskridelse

F.eks. ved afslutning af Holbækmotorvejen, hvor der er skiltning på
90, 70 og 50 over få hundrede meter. Her opnåes der hurtigt tre klip
på stribe

Fra : Per

Dato : 25-01-11 06:28

Henning wrote:

> F.eks. ved afslutning af Holbækmotorvejen, hvor der er skiltning på
> 90, 70 og 50 over få hundrede meter. Her opnåes der hurtigt tre klip
> på stribe

Kan han så også få en bøde for ikke at have sikkerhedssele på ved hver
overtrædselse ?

Altså opfattes hver forseelse som enkeltstående ? For så vil de være 3 x
klip og 3 x kørsel uden sele ?

Man kunne forestile sig en borger, der bliver skrevet af betjent A for at
køre uden sele. Borgeren bliver efterfølgende stoppet af betjent B 200 meter
længere nede af vejen og denne skriver ham også for kørsel uden sele. Kan de
det ?

Hvis ja (som jeg går ud fra det vil være) - kan en betjent der forfølger en
billist så skrive en borger for fx. 3 steder på en given rute at have kørt
uden sele - selvom det egentlig er samme forseelse ?

Mvh. Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-01-11 08:23

Per skrev den 25-01-2011 06:28:

> [...]
> en billist så skrive en borger for fx. 3 steder på en given rute at have
> kørt uden sele - selvom det egentlig er samme forseelse ?

Det er ikke samme forseelse.

En trafikbøde er ikke card blanche til at fortsætte forseelsen det
kommende døgn eller noget i den stil.

Ved hver standsning og påtale har bilisten mulighed for at standse sin
overtrædelse.

Fra : PDJ

Dato : 25-01-11 01:22

On 25 Jan., 08:23, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:
> Ved hver standsning og påtale har bilisten mulighed for at standse sin
> overtrædelse.

Dvs. hvis ikke bilisten bliver standset, så ER det samme forseelse?

/Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-01-11 18:54

PDJ skrev den 25-01-2011 09:21:

> Dvs. hvis ikke bilisten bliver standset, så ER det samme forseelse?

Blitzlyset er vel også en påtale, selv om påtalen ikke er faldet i
faktiske foretaget samtale.

Hvor svært er det egentlig bare at erkende, at man gjort i
nælderne....og så betale hvad det koster.