menu på fixet side?
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 24-01-11 13:13

hvis man laver en fixet forside med fixet venstre og højre margin
i CSS, hvordan får man så en menu f.eks. i den venstre margen?
Eller det kan måske ikke lade sig gøre! Jeg havde tænkt mig at
lave menu med 6 eller 7 underliggende sider nedad.
Tilgiv mig hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg er ikke så
velbefarende endnu i CSS. Karl Erik har vist mig "lyset" og jeg
har fået blod på tanden.
Ovennævnte spørgsmål er måske ikke et stort skridt for Jer, men
det er det for mig. På forhånd tak for alt hjælp!
NB! Jeg har selvfølgelig ledt i arkivet!

Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-01-11 13:26

Den 24-01-2011 13:13, Lars Bjarne Christensen skrev:
> [...]
> det er det for mig. På forhånd tak for alt hjælp!
> NB! Jeg har selvfølgelig ledt i arkivet!

http://webdesign101.dk/layout/
viser en del eksempler.

http://webdesign101.dk/layout/eksempel2.php
er vist det du søger.

Udformningen af en menu er forklaret i artiklen
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/eksempel1.html
er en rigeligt kommenteret beskrivelse af et fladt
menupanel.
--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 24-01-11 13:41

http://scootergrisen.dk/test/test0047.html

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 25-01-11 00:28

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> http://scootergrisen.dk/test/test0047.html

Hej og tak for dit svar!

Det ligner næsten det jeg er ude efter og jeg har også prøvet at
eksperimentere lidt med den kildekode fra eksemplet, - lad det være
sagt med det samme, - det gik ikke godt! Jeg kunne tænke mig at lave
en kasse på f.eks. 955 x 700 px til alt indholdet med hvid baggrund.
Baggrunden på siden kunne være f.eks. grå. Så er det jeg gerne vil
have en menu til venstre for kassen, kun bestående af f.eks. 7
menupunkter under hinanden.
"Det jeg ikke kan finde ud af er hvordan jeg plader en "DIV" til
venstre for den stor kasse, hvor jeg inden i kan lave menuen". Karl
Erik har anvist en vejledning til menu, der ser rigtig god ud.
Din ser også godt ud og er noget i den retning jeg går efter, men det
driller.

Fra : scootergrisen

Dato : 25-01-11 01:29

> [...]
> Erik har anvist en vejledning til menu, der ser rigtig god ud.
> Din ser også godt ud og er noget i den retning jeg går efter, men det

Prøv og opdater siden:
http://scootergrisen.dk/test/test0047.html

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 25-01-11 01:44

> Prøv og opdater siden:
> http://scootergrisen.dk/test/test0047.html

Hej og tak for dit svar!

Jeg er helt enig i det du beskriver og det er også det jeg går efter,
men prøv lige at kigge her: http://www.lbc-webtest.dk der er jo ikke
noget fancy over det, men jeg vil gerne have en menu til venstre for
indholdsboksen, som består af sort tekst, 7 menupunkter under hinanden
og med hvid ved roll over. Jeg kan bare ikke få en "DIV" ud i det grå
som er hovedsiden. I det gamle Frontpage, hvor man brugte frames var det
let nok, men her i CSS er det ikke lykkedes mig endnu.

Fra : scootergrisen

Dato : 25-01-11 02:21
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 25-01-11 10:10

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> http://scootergrisen.dk/test/test0051.html

Hej igen! Du er en mand af få ord! Tak for dit forslag, det vil
jeg lige anelysere nærmere. Det ser rigtig godt ud!

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 25-01-11 17:03

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> http://scootergrisen.dk/test/test0051.html
Hej! Jeg har virkelig prøvet om jeg kunne gøre dig kunsten efter.
Jeg har ikke det største held i øjeblikket. Hvis du vil have den
ulejlighed at kigge på http://www.lbc-webtest.dk Det ser
tilsyneladende næsten rigtig ud men jeg kan ikke fastholde menuen
til venstre og samtidig have "DIV" med indhold til højre. Jeg
skal nemlig slutte af med en main.dwt som jeg kan bruge som
skabelon til de øvrige sider. En anden spørgsmål jeg har tumlet
med er om man ikke kan begrænse comandoen "overflow" til den side
hvor det faktisk bruges?
På forhånd tak!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-01-11 21:58

On 24-01-2011 13:13, Lars Bjarne Christensen wrote:
> [...]
> det er det for mig. På forhånd tak for alt hjælp!
> NB! Jeg har selvfølgelig ledt i arkivet!

En god trin-for-trin guide (på engelsk), hvor du hele tiden ser
resultatet af hvert trin:

http://www.ssi-developer.net/css/menu-rollover-effect.shtml#

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 25-01-11 00:35

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> En god trin-for-trin guide (på engelsk), hvor du hele tiden ser
> resultatet af hvert trin:
>
> http://www.ssi-developer.net/css/menu-rollover-effect.shtml#
>
> Karl Erik.

Hej Karl Erik!

Tak for det tip og så er det skåret ud i pap til sådan en som mig.
Jeg har egentlig ikke problemer med menuen, men med at få placeret en
"DIV" til menuen. Sagen er at jeg gerne vil lave en DIV på f.eks. 955
x 700 px til indholdet. Baggrunden er hvid. Baggrunden på siden f.eks.
grå. Til venstre for kassen med indholdet vil jeg gerne placere en
"DIV" som skal indeholde menuen, som bare er tekst med roll over
effekt og baggrund ligesom hovedsiden. Jeg har prøvet meget og har
selvfølgelig også været inde og se de sider som foreslået, men jeg kan
ikke få placeret diven til venstre for hoveddiven.

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-01-11 17:44

On 25-01-2011 00:35, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> selvfølgelig også været inde og se de sider som foreslået, men jeg kan
> ikke få placeret diven til venstre for hoveddiven.

Hej Lars.

Du kan opnå dit mål på flere måder.

Som det ser ud nu, har du en "container" hvor i alt indhold, alle div's
osv. er "pakket ind" i - bare ikke menuen.
Denne container ønsker du skal være 955px bred.

Hvis du vil gå udenfor denne container, skal du være opmærksom på at din
samlede sidebredde bliver bredere (955px + menuen).

Denne løsning er en smule utraditionel, og jeg er heller ikke sikker på,
at det er det du ønsker (du ved det bare ikke endnu ).
Og hvis browservinduet gøres mindre end 1165 pixel, vil din container
ligge oven i menuen.

Til sagen:

Du vil have din menu et stykke nede på siden. Dette gøres med f.eks.
margin: 100px 0 0 0;

Derfor laves en <div id="menubox">:

#menubox {
   margin: 100px 10px 0 0; //100px nede og 10px i højre side.
   float: left;
   width: 200px; //eller den bredde + margin + padding som din menu kræver.
}

Din html vil se således ud (efter </head>):

      <!-- her følger koden for menuen -->
      <!-- her følger din side som du har nu -->

Resultatet vil se ud som du har lavet http://www.lbc-webtest.dk (håber
jeg), men er typisk ikke den måde, et design er lavet på.

PS: Hvis nogen spørger, så har du ikke dette fra mig

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 25-01-11 19:39

> [...]
> jeg), men er typisk ikke den måde, et design er lavet på.
>
> PS: Hvis nogen spørger, så har du ikke dette fra mig

Hej Karl Erik og tak for dit fine svar. Jeg har virkelig prøvet at leve op
til din anvisning, men jeg kan ikke finde ud af hvorfor containeren ikke
vil op og være 25 px fra toppen. Jeg har barberet de 200 af de 955 px til
containeren, så den samlede bredde bliver 955 incl. menuboxen. Hvordan får
jeg det nu centreret på siden? Jeg kigger ind igen efter håndbold, min
kone siger "det tanger landsforræderi ikke at se håndboldslandskamp".
Alvorlig talt risiker jeg varm mad i 14 dage!

foreløb tusind tak for råd og dåd og jeg håber du knytter en løsning til
dit svar!

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-01-11 22:13

On 25-01-2011 19:39, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> Alvorlig talt risiker jeg varm mad i 14 dage!
>
> foreløb tusind tak for råd og dåd og jeg håber du knytter en løsning til

1.
Jeg ser slet ingen <div id="menubox"> - har du glemt den?

2.
Du flytter menuen ned med en række <br /> - det er ikke den rigtige
måde. Menubox har netop en topmargen på 100px for at få den ned på
siden. Kan ændres til hvad du ønsker.

3.
#container {
   font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: small;
   font-weight: normal;
   font-style: normal;
   color: #000000;
   background-color: #FFFFFF;
   margin: 25px 0px 0px 200px; //Her sætter du jo topmargen på 25px, og en
venstremargen på 200px - væk med dem.
Skal være: margin: 0 auto;
   width: 755px;
   height: 600px;
   clear: both; // Hvad laver clear her?
   clip: rect(25px, auto, 0px, 0px); // Clip?
   top: 25px; // Top?
   right: 0px; // Right?
   left: 200px; // Left?
}

Hvor stammer clear, clip, top, right og left fra?

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 25-01-11 23:01

> [...]
>    left: 200px; // Left?
> }
>
> Hvor stammer clear, clip, top, right og left fra?

Hej Karl Erik - tak for dit svar!

Jeg har simpelthen rodet så meget rundt i det, at jeg var nød til at starte
forfra nogle gange. Det der er nu er det tætteste på jeg har været. Jeg forstår
bare ikke hvorfor jeg ikke kan få menuen op til midt på containeren. Tilslut
vil jeg gerne centralicere det hele midt på, således jeg kan lave en template
til fremstilling af flere sider ud fra templaten. I øjeblikket sidder jeg helt
fast!

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-01-11 02:01

On 25-01-2011 23:01, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> til fremstilling af flere sider ud fra templaten. I øjeblikket sidder jeg helt

Hej Lars.

Ja, du har rodet godt og grundigt rundt i det. Fint nok, så er der
mulighed for at lære noget

Jeg har samlet trådene for dig, og lavet koden som jeg mente den skulle
se ud:

http://webdesign.ranunkelvej.com/bygge/index.html

Du kan bruge "Vis kilde" - og så kopiere den.

Men den har et svagt punkt - prøv at skubbe browservinduet sammen. Så
ser du at "container" og "menubox" flyder sammen.

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 26-01-11 17:15

> [...]
>
> Men den har et svagt punkt - prøv at skubbe browservinduet sammen. Så
> ser du at "container" og "menubox" flyder sammen.

Hej Karl Erik! Tak for din ihærdighed og hjælp! Ja det ser godt ud og jeg har
tumlet en del med koderne. Jeg har lagt min egen version (jeg blev stædig) ud på
http://www.lbc-webpro.dk og det eneste der driller nu er at linien forneden med
"Copyright", den flyder sammen med containeren oven over og jeg har lavet det med
den fornødne margen o.s.v. men i browseren flytder de næsten sammmen. I min editor
Expression Web4 ser det helt rigtig ud.
Jeg vil sætte stor pris på din mening om projektet - TAK!

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-01-11 19:13

On 26-01-2011 17:14, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> Expression Web4 ser det helt rigtig ud.
> Jeg vil sætte stor pris på din mening om projektet - TAK!

Det der driller er en manglende clear: both; efter dit billede.
Jeg har kaldt den .rens

Om det er Expression Web eller ophavsmanden der laver rodet kode, ved
jeg ikke

Jeg vil anbefale dig at skifte til "hånd-kode". Hvis du bruger Windows,
er der mange der er glade for Notepad++. På Linux bruger jeg GEdit.

Jeg kan godt lide din side, den bærer et utraditionelt og personligt
præg - lige til DM i Webdesign

I stedet for at kommentere din kode, vil jeg henvise til:
http://webdesign.ranunkelvej.com/bygge/index.html

hvor jeg har brugt dit layout, og lavet fornødne tilretninger og
rettelser. Din <div="copyright"> er nu inde i containeren, hvilket også
er det rigtige sted at placere den.

Studer kode og css, og spørg gerne hvis der er ting du ikke helt er med
på - eller mener burde være anderledes.

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 26-01-11 23:39

> [...]
> er det rigtige sted at placere den.
>
> Studer kode og css, og spørg gerne hvis der er ting du ikke helt er med

Hej Karl Erik og tak for dit svar og fine løsning.

Kort fortalt er min viden om CSS fra disse sider og et kursus jeg købte fra "Over
There" med Jenifer Wagner - kursus i CSS med Expression Web fra Microsoft. Jeg har så
supleret med andre dele fra nyhedsgrupperne. Jeg er af den gamle skole, - du ved dem
der skal se, læse og prøve det af på papir. Jeg kunne ikke finde noget brugbart på
dansk, så derfor så jeg på Microsofts hjemmeside pgl. DVD med kurset. Expression Web
var i mine øjene en god videreudvikling af Frotpage som jeg kendte og havde brugt i
flere år, så derfor valgte jeg Expression Web som afløser for Frontpage. Ved ud noget
om noget lignende på dansk er jeg meget interesseret eller bedre?
Men foreløbing tak for din interesse og hjælp med mine sider!

Jeg holder meget af folk med humor, men at nævne mig i sammenhæng med
Danmarksmesterskab i Webdesign, - ja det har jeg sgu moret mig meget over! OK - de
skal selvfølgelig have en til sidstepladsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-11 00:20

Lars Bjarne Christensen skrev:

> Jeg kunne ikke finde noget brugbart på dansk

Der er ellers mange muligheder, se blandt andet:

http://webdesign101.dk
http://hjemmesideskolen.dk
http://html-faq.dk

Her er det eksperterne der giver en masse gode råd
og eksempler - det kan du lære en masse af.

> Jeg holder meget af folk med humor, men at
> nævne mig i sammenhæng med
> Danmarksmesterskab i Webdesign, - ja det har
> jeg sgu moret mig meget over!

Jamen, det er da for alle, der er kategorier for
begyndere og øvede - det bliver kategoriseret
hver for sig.

Humor eller ej, jeg holder også af folk med humor,
men det skal ikke afholde nogen fra at deltage i en
konkurrence.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-01-11 13:47

Det er det da også. Det man ikke skal forfalde til er at tro at det
man ser i Editoren vil være det samme som i en browser, det er højst
en tilnærmelse. Brug Superpreview flittigt og når en side er ved at
være færdig så brug "Preview in Browser".
Har du spørgsmål som specifikt vedrører EW kan du spørge mig eller
besøge Microsofts EW Forum hvor der er mange eksperter:
http://social.expression.microsoft.com/forums/en-US/web/threads/
Foretrækker du nntp findes der et nntp interface som vil virke med de
fleste newsreaders.
http://communitybridge.codeplex.com/

Regards Jens Peter Karlsen.