Sommertur, Frankrig, Holland - Atlantvolde~
Fra : Jens P.

Dato : 23-01-11 22:47

Nu hvor jeg igen har fået hjul, vil jeg på tur igen.

Jeg har længe talt om at køre op langs atlantvolden, og se de historiske
steder.

De kendte strande er nemme nok, og dem skal vi også besøge.

Er der nogen her, som har planlagt en lignende tur, og har et pat
staldfiduser? Google er ved at være rødglødende her......

Mvh
Jens

Fra : Jebir

Dato : 23-01-11 23:41

> [...]
>
> Er der nogen her, som har planlagt en lignende tur, og har et pat
> staldfiduser? Google er ved at være rødglødende her......

Har for nogle år siden foretaget en lignende tur, godt nok på 4 hjul,
men kan da komme med et par tips;

Vi valgte turen Danmark - Holland - Frankrig (Normandiet) - Belgien
(Bastogne) - en rigtig god tur!

Lige et par tips omkring landene;

Holland;
Vi tog til Arnhem, som vi siden har været i 4 gange - dejlig by, som
varmt kan anbefales. Vi opholder os altid på Camping Warnsborn -
http://www.campingwarnsborn.nl/en/index.lp - som ligger i udkanten af
byen. Dejlig lille plads, med et meget hyggeligt og hjælpsomt værtspar.

I Arnhem skal I selvfølgelig se den famøse bro - og når de 5 minutter så
er gået kan I overveje at køre lidt ud i området omkring byen. Der
er rigtig mange hyggelige småveje og afkroge man kan tage til - som nok
ikke bliver mindre pæne af at tage turen på 2 hjul
Bl.a. kan en køretur på Sydsiden af Rhinen anbefales, hvor man kører på
diget hele vejen langs floden og har udsigt over hele området.
I skal også besøge Oosterbeek, som ligger 5 km fra Arnhem, og se den
gamle kirke hvor de allierede trak sig tilbage til inden de krydsede
over Rhinen, samt Hartenstein Airborne Museum, som var hovedkvarter for
de engelske styrker.
- Som sagt har vi besøgt området mange gange siden, og hvis du er
interesseret, skal jeg gerne lave en mere udførlig "guide" med forslag
til området, både krigsrelateret og "civilt"

Da vi kørte fra Holland gik turen til Normandiet.
Vi så selvfølgelig strandene - vær obs på at komme forbi "Pointe Du Hoc"
- og Colleville kirkegård.
Desuden vil jeg anbefale La Cambe, den tyske krigskirkegård, samt et
besøg i Caen's Memorial, som er et stort museum om krig og konflikter
helt op til Berlinmurens fald.
Desuden vil jeg anbefale jer at tage til Sainte Mere Eglise, som er en
hyggelig lille by - og generelt bare køre nogle "hyggeture" på de små
franske veje og se hvad I kommer forbi! Det bragte til mange sjove små
museer, bl.a. kanonbatteriet i Merville -
http://www.batterie-merville.com/ - en spændende oplevelse.
Hvis vi skal helt ned i detaljen skulle I snuppe en køretur ad vej D 514
i Normandiet - den går helt vejen rundt langs med kysten, og I er så tæt
på at I skal være lidt opmærksomme på sand på vejen Rigtig flot og
hyggelig rute.

Fra Normandiet gik turen til Bastogne i Belgien, hvor vi bl.a. besøgte
Bastogne Historical Centre - http://www.bastognehistoricalcenter.be -
samt skovene omkring den lille by Foy, hvor der stadig er spor af
skyttehullerne fra 101st airborne (Området vises i et afsnit af serien
Band of Brothers). Desuden kan Bastogne generelt anbefales - en hyggelig
by, om end temmelig dyr!

Håber du kan bruge lidt af det

- Jebir

Fra : Jens P.

Dato : 24-01-11 00:48

..... <klip> ...

Håber du kan bruge lidt af det

- Jebir

YES!
Har lige skimmet det, og skal have det studeret mere detaljeret.
Det ser virkelig godt ud, og naturligvis er jeg interesseret i mere.

Vi kan tage det her, så andre også kan lade sig inspirere, og ellers er du
velkommen til at benytte: jspwjs@wjwps-js.wdwk (fjern s og w)

Tak

Jens

Fra : Jens P.

Dato : 24-01-11 01:04

Skal lige nævne, at vi er for magelige til spidstelt og luftmadras - nok en
aldersting. Så overnatningen planlægges til vandrehjem eller B&B's. Så
sparer vi også de kilo ovenpå topboksen.

Hvad angår vandrehjem / Hostel's har jeg fundet ud af, at man skal have et
internationalt "vandrepas" (eller hvad det nu hedder) og såvidt jeg har
forstået, er det et personligt dokument, med foto og det hele. Man kan
(hvertfald i DK) overnatte på vandrehjem uden, men skal så købe et
"gæstepas" pr. person. Ikke at det fsv. er dyrt, det ligger ommkring 40,-
kroner. Men et pas, med en løbetid på 12måneder fra udstedelse, koster 160,-
Så det har tjent sig ind allerede ved den 6. overnatning.

/J

Fra : Jebir

Dato : 24-01-11 17:13

> [...]
>
> Er der nogen her, som har planlagt en lignende tur, og har et pat
> staldfiduser? Google er ved at være rødglødende her......

Jamen så lad mig komme med et par tips omkring området omkring Arnhem og
Oosterbeek, da det er et sted vi kender rimelig godt efterhånden;

Af de større attraktioner skal nævnes;
- Broen (men sikr jer at I har et godt kort før I kører rundt i
Arnhem. Byen er indrettet således, at hvis du ikke kommer af "ringvejen"
skal du liiiiige næsten en smut rundt om byen for at komme på rette vej
igen; http://kortlink.dk/8nx3

- Hartenstein, Oosterbeek - de britiske styrkers hovedkvarter, idag
indrettet som museum med samling fra krigen, samt "Airborne Experience"
som er en oplevelse af lys og lyd.
http://www.airbornemuseum.org/

- Arnhem-Oosterbeek War Cemetery - kirkegård med grave for over 1500
soldater. Meget fredeligt og stille sted.
http://www.cwgc.org/search/cemetery_details.aspx?cemetery=2063800&mode=1

- De Oude Kerk - en gammel kirke i Oosterbeek, helt ned mod Rhinen, som
var de allieredes sidste bastion. Kirken og området omkring den bærer
stadig præg af kampene, og hvis I kommer i åbningstiden skal I gå ind og
høre historien om kirken. Alt i den er gennemsyret af det der skete
under krigen. Ud over dette er det en af Hollands ældste kirker.

- Arnhem War Museum 40-45. En privat samling af effekter fra krigen, som
blev for stor til privatboligen. Kommunen stillede en gammel skole til
rådighed, og den er også fyldt op Der er 2 muligheder når I besøger
dette museum; enten tager det ikke voldsomt lang tid, men er en
interessant oplevelse, ellers er ejeren der! Han er enormt god til
at fortælle om alle effekter og komme med nogle gode røverhistorier om
området.
http://www.ww2museums.com/article/472/Arnhem-War-Museum-40-45.htm

- Tag en køretur ad Utrechtseweg (N225) til A50, som I kører med over
Rhinen. Første afkørsel efter Rhinen tager I, og kører ind i "Heteren".
Her finder I gennem byen (den er ikke så stor) og kører helt ned til
Rhinen. I kan nu følge "Drielse Rijndijk" i den ene retning, og
Randwijkse Rijndijk" i den anden - det er diget der går langs rhinen.
Rigtig flot natur i området, og mange små mindesten langs vejen - bl.a.
kan I køre til højre og under A50, og så vil I på højre hånd have en
mindesten over 101st Airborne Division. Hvis I kører den anden vej
kommer I ligeledes bl.a. til et mindesmærke for denne division, nemlig
det sted som også vises i serien "Band of Brothers" hvor de kæmper ved
Rhinen.
Sørg også for at komme forbi "Ginkelse Heide" ved Ede, som er stedet
hvor de luftbårne styrker landede i '44. Der er et monument på stedet,
samt et par vandreture.

- Generelt gælder det om at have øjnene åbne. Der er sket så meget i
området, at hver lille flække har en eller anden form for mindesmærke
eller museum - spørg jer for hos de lokale (ikke nødvendigvis på VVV som
turistkontoret hedder, men hvis I lige kommer forbi en landmand el.lign.
- de fortæller gerne, og er meget behjælpelige)

Hvis I vil ud og køre en længere tur kan jeg anbefale Liberty Park i
Overloon, ca. 65 km fra Arnhem. Det er et museum der ligger på det sted
hvor Hollands største kampvognsslag stod, og det rummer militærkøretøjer
fra omkring da hjulet blev opfundet og frem til efter Berlinmurens fald
- en imponerende samling!
http://www.oorlogsmuseum.nl/index.php?t=en

Rent "civilt" er området omkring Arnhem også spændende;
kan bl.a. anbefale Burger's Zoo, som er en stor zoologisk have;
http://www.burgerszoo.eu/?ce=1

Desuden er der et flot friluftsmuseum - http://www.openluchtmuseum.nl/en/

Generelt er området omkring Arnhem rigtig flot og hyggeligt - det giver
mulighed for nogle gode køreture på motorcyklen (eller i bilen
selvfølgelig) ude omkring i de små byer og store skove i omegnen.
Også selve Arnhem er fin - der er gode muligheder for at shoppe mv - på
den front ligner den de fleste andre større byer
Og så er hollænderne generelt et flinkt og hjælpsomt folkefærd

Hvis I bliver bidt af Arnhem kan jeg kun anbefale at I kigger derned
igen til September, hvor hele området mindes krigen; det er en blanding
af mindehøjtideligheder og show, men enormt hyggeligt og med god
stemning blandt alle deltagene. Der er bl.a. faldskærmsudspring på
Ginkelse Heide, mindegudstjeneste på Arnhem-Oosterbeek War Cemetery og
meget mere - og ud over dette er især Oosterbeek forvandlet tilbage til
1944. "Byen" inviterer reenactors som kører rundt i gamle
militærkøretøjer, går klædt i uniform og i det hele taget er meget
synlige i gadebilledet. Desuden kommer der rigtig mange veteraner fra
slaget og deltager i højtidelighederne. Selvom det er så mange år siden,
mener jeg det var ca. 150 britiske veteraner der deltog sidste år.

Håber I får en god tur,
Vh.
Mikkel

Fra : Casper

Dato : 24-01-11 01:16

On Jan 23, 10:46 pm, "Jens P." <ask_me@not_valid.com> wrote:
> [...]
>
> Er der nogen her, som har planlagt en lignende tur, og har et pat
> staldfiduser? Google er ved at være rødglødende her......

Et sted at finde information om de forkellige steder: Battlefield &
Military Interest: http://ukgser.com/forums/forumdisplay.php?f=263

Casper

Fra : Jørn

Dato : 24-01-11 14:14

"Casper" <casperghst42@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> staldfiduser? Google er ved at være rødglødende her......

Et sted at finde information om de forkellige steder: Battlefield &

....og når du er i Bastogne, så gå ind og spis i Leo´s blå togvogn, som
ligger oppe ved torvet med turistinformationen.
Der får du god mad til rimelige penge.
Jørn

Fra : Jens P.

Dato : 21-02-11 22:07

Sidder og planlægger tur, og leder efter sites.

Skulle andre have lyst til lignende, så kan jeg anbefale:
http://www.ww2museums.com/

Nuiiiijjjjjjj, der er meget.....!

:o/

Når turplanen er færdig, vil den blive lagt online til evt. inspiration for
andre.

/J

Fra : Jens P.

Dato : 22-02-11 19:43
Fra : Jebir

Dato : 26-02-11 13:00

Den 22-02-2011 19:43, Jens P. skrev:
> Turen i grove træk:
>
> http://www.facebook.com/home.php#!/photo.php?fbid=10150109766088746&set=a.196249513745.131699.768098745&theater

Det ser ud til siden kun er tilgængelig for dine FB-venner? Kunne du
eventuelt overtales til at poste det her - kunne være spændende at se
hvad du er kommet frem til

- Mikkel

Fra : Jens P.

Dato : 26-02-11 14:10

.........kunne være spændende at se
hvad du er kommet frem til

- Mikkel

Hvis ellers jeg har gjort det rigtigt:
https://picasaweb.google.com/102925281068552911953/BandOfBrothersTour2011?feat=directlink

I meget grove træk! Er ved at udarbejde selve turplanen.

Jens

Fra : Jens P.

Dato : 06-03-11 09:43

1. dag Etape 1: (ca. 680Km / 7 timer) Aalborg – Goslar, Tyskland.
(Rammelsberger Str. 25, 38644 Goslar, Tyskland)

2. dag: Sightseeing, Goslar

3. dag: Sightseeing, Goslar

4. dag: Afgang mod Sainte Mère Église, Frankrig - Afstand: Ca. 1100 Km
(deles i to etaper)
- Etape 2a: (ca. 540Km / 6 timer) Goslar – Namur, Belgien: (Auberge de
Jeunesse Félicien Rops - Avenue Félicien Rops 8, 5000, Namur, Belgien)

5. dag: Etape 2b: (ca. 560Km / 6 timer) Namur, Belgien – Sainte Mère Église,
Frankrig

6. dag: Sightseeing, området omkring Sainte Mère Église

7. dag: Sightseeing, området omkring Sainte Mère Église

8. dag: Afgang mod ?

----------------------------------

Goslar ligger lidt udenfor temaet "Band of Brothers". Men jeg var der for
mange år siden, med mine forældre, på camping. Dengang sagde jeg, at jeg
gerne ville køre i de bjerge på Mc, og det gør jeg så nu. Derforuden er
Goslar by spækket med smedejern i alle afskygninger og størrelser. Og da jeg
selv for mange år siden er udlært "gammeldags smed" vil jeg gerne se det
igen.

Generelt regner jeg med, at overnatning skal ske på hostels eller B&B.
Teltet kommer kun med som forsikring.

Alting tyder på, at jeg kommer alene afsted. Den bedre ½del tænder ligesom
ikke rigtig på tanken om at skulle sidde på en mc så længe. Så skulle nogen
her have lyst til at slå følge engang i juli/august, så er der masser af
plads på vejene.

/J

Fra : Jens P.

Dato : 06-03-11 09:54

Nå - tråden deles åbenbart hvis man skifter overskrift (eller er det bare
min reader, der er underlig?).
Dette er forlængelse af tråden "Sommertur, Frankrig, Holland -
Atlantvolden." fra 23/01-11.

Fra : Casper

Dato : 24-01-11 15:16

On Jan 24, 5:13 pm, Jebir <je...@jebir.dk> wrote:
> [...]
> hvor Hollands største kampvognsslag stod, og det rummer militærkøretøjer
> fra omkring da hjulet blev opfundet og frem til efter Berlinmurens fald

Nu når vi har gang i det, så er der også Hooge Veluwe (http://
www.hogeveluwe.nl/) som er den største National Park i Holland, og den
starter ved Arnhem, hvis man har interesse i en tur så er der nogle
hyggelige små veje som kan nydes, og med lidt held kan man se stor
vildt (ikke fordi det ikke findes i Danmark). Og desuden Kröller-
Müller (http://www.hogeveluwe.nl/nl/zien-doen/museumbezoek/kroller-
muller-museum/50) som er et museum for moderne kunst.

Men som det gælder alle steder i Holland sørg for at finde et
tidspunkt hvor der ikke er nationale ferie dage da så vil alle steder
være oversvømmet med mennesker.

Ang. militær historie, så er der både allierede og tyske kirkegårde i
Zuid Limburg (Belgien) - syd for Maastricht.

Hvis man tager historien ud af billedet, så har jeg nyt mere end en
søndag hvor jeg starter omkring Maastricht og følger de små veje ned
igennem Belgien til enten Luxemburg, eller Ardennes - Luxemburg er
himmelen for mortorcykler, masse af små veje, og ikke speciel meget
trafik. Desuden er der stort set ingen moms på benzin, tobak, og
alkohol

Hvis det kunne have interesse har jeg ikke noget imod at bruge en dag
på at tage jer igennem nogle af de steder der har været nævnt.

Casper

Fra : Jens P.

Dato : 26-01-11 18:07

Vildt godt begge to!!

Tak for det, der er helt sikert inspiration at hente.

Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-03-11 11:28

"Jens P." <ask_me@not_valid.com> writes:

> 1. dag Etape 1: (ca. 680Km / 7 timer) Aalborg – Goslar, Tyskland.
> (Rammelsberger Str. 25, 38644 Goslar, Tyskland)

Hvis du ikke allerede har bestilt (noget kan tyde på det, når du har
adressen så præcist) og du bare søger billig og hyggelig overnatning i
Harzen, så kan jeg anbefale http://www.bh29.de/ - vi var en flok drenge
dernede og køre i bjergene for snart to år siden og boede hos Barbara og
Gert på deres biker-hostel. Det er ikke fint og flot, men billigt og
hyggeligt.

Det er en god idé at bestille i forvejen.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*