montering af loft stige
Fra : lom k

Dato : 23-01-11 14:05

Hej

Jeg har købt en loft lem med stige, som har et udvendigt mål på 68 cm,
og afstanden mellem spærrende er 96 cm. Så har brug for forslag til
hvordan jeg bedst får den monteret. Forestiller mig nogen lange skruer,
(monteringesvejledning siger søm). Men for ikke at trække rammen fra
hinanden skal jeg vel have noget mellem rammen og spærrende??

alle forslag modtages

ps. er det ikke langt der er mellem spærrende??

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : lom k

Dato : 23-01-11 14:07

lom k wrote:

> [...]
> spærrende??
>
> alle forslag modtages
>
> ps. er det ikke langt der er mellem spærrende??

burde, nok oplyse at huset er fra 1987/89 og der er beton tegl på.

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Martin Bak

Dato : 23-01-11 14:34

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (monteringesvejledning siger søm). Men for ikke at trække rammen fra
> hinanden skal jeg vel have noget mellem rammen og spærrende??

Du må sætte noget træ ind mellem spærene, så du ender med et hul til din lem
der er ca. som det udvendige mål + 2-3 cm. et par udvekslinger på tværs af
spærene og herimellem en langsgående, så du får en "ramme" at montere din
lem i.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : CC

Dato : 23-01-11 15:14

Den 23-01-2011 14:33, Martin Bak skrev:
> [...]
> spærene og herimellem en langsgående, så du får en "ramme" at montere din

Jeg skulle alligevel have ordnet lofte så .....
Jeg smed loftstige, boremaskine, værkstøj, etc, franske skruer, kiler og
en øl op på loftet.
Derefter skruede jeg 2 forskallingsbrædder på tværs af "stigehullet". Op
på loftet, droppe stigen ned i "rammenhullet", centret den, bore huller,
og monterede stigen med 4 fransker skruer, og kiler som afstandsstykker.
Herefter drak jeg øllet, mens dem i stueetagen fjernede de 2
forskallingsbrædder igen. Lemmen kunne åbnes og med forsigtighed bevæge
sig ned (stigen skal også passe til).

Fra : lom k

Dato : 23-01-11 17:00

er 4 stk virkeligt nok??

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : CC

Dato : 23-01-11 17:16

Den 23-01-2011 16:59, lom k skrev:
> er 4 stk virkeligt nok??

Min sidder med 4 stk. 8 mm franske skruer.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-11 18:34

lom k wrote:
> er 4 stk virkeligt nok??

Du kan vel bruge flere, men så skal du
jo også huske at øllen er proportional
med antal skruer

Fra : lom k

Dato : 23-01-11 19:50

<Just> wrote:

> Du kan vel bruge flere, men så skal du
> jo også huske at øllen er proportional
> med antal skruer

8 mm hmmm
ikke noget om hvor lange eller størrelsen på bajeren??

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : CC

Dato : 23-01-11 22:24

Den 23-01-2011 19:49, lom k skrev:

> 8 mm hmmm
> ikke noget om hvor lange eller størrelsen på bajeren??

Kæde er vist oppet af her for just, eller han taler
inddirekte/underforståer.
Antallet af øl er proportionalt med antallet af skruer i
forskallingsbrædderne. Antallet af skruer i stigerammen er konstant

Skruens længde er afhængig af spærtræsdimension, dimension af stigekarm
+ afstanden mellem de to.
For mit vedkommende er målene 4 + 3 + 1 = 8 cm, og længden af skruer er
mellem 60 - 70 mm

Størrelsen, længden, alokoholprocenten afhænger af nyderen og hvor længe
partnerne nedenunder er om at skrue forskallingsbrædderne af igen ellers
kan lemmen jo ikke åbnes (så du skal jo heller ikke lave dette "stunt"
hvis i er på kant af hinanden), for så skal du finde alternative
nedgangsveje.

Fra : Martin Bak

Dato : 24-01-11 15:09

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afstanden mellem de to.
> For mit vedkommende er målene 4 + 3 + 1 = 8 cm, og længden af skruer er

Netop derfor bør lom k gøre som jeg foreslår. Gør han ikke det, vil han have
9 cm's luft i hver side. Det vil blive nogen meget langde skruer, og
resultatet vil blive noget dallerværk.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : lom k

Dato : 24-01-11 16:23

Martin Bak wrote:

> [...]
> han have 9 cm's luft i hver side. Det vil blive nogen meget langde
> skruer, og resultatet vil blive noget dallerværk.

takker for input.

vil få målt efter og gå på indkøb. Så må jeg nok lige lave en aftale
med en som kan lukke mig ned igen. Så jeg ikke bliver til en loft
nisse

Tusinde tak for hjælpen.

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : S.B.

Dato : 23-01-11 21:10

> [...]
> Herefter drak jeg øllet, mens dem i stueetagen fjernede de 2
> forskallingsbrædder igen. Lemmen kunne åbnes og med forsigtighed bevæge

Jeg målte hvor lang den var, satte et par stykke træ i samme dimension som
mine spær, på tværs mellem de to spær hvori den skulle sidde så længde
passede
Derefter var det bare at sætte et op på den sidste led, mellem de to jeg
lige havde sat op
Vinkelbeslag er vejen frem

Søren

Fra : TGJ

Dato : 23-01-11 22:37

"lom k" skrev i meddelelsen

ps. er det ikke langt der er mellem spærrende??

Nej

/Thomas