Nyt netværk - hvilken kabler
Fra : Brian Luckow-Nielsen

Dato : 23-01-11 23:38

Hej!

Jeg skal til at trække netværkskabler i hele huset, og er i tvivl om hvad
jeg skal satse på. Ud over at bruge det til alm. data, skal det også bruges
til at streame musik og HD-film, samt HDMI 720P og S-Video SD tv. Hvad skal
jeg gå efter, cat 6, 6a, 7 eller 7a? Skærmet eller uskærmet? Er godt klar
over at cat 7 altid er skærmet.

Cat 6a kabel synes jeg ikke rigtigt jeg kan finde nogle steder, er det mere
eller mindre udgået?

Det undrer mig også, at LK ikke umiddelbart har en konnektor til cat 7
kabel, for deres "største" connector er vel Lexcom 500, og den er jo
oprindelig lavet til cat 6a kabler, og har vel derfor ikke de ekstra ben i
stikket som gør den GG45 kompatibel, som jo skal bruges til et cat 7 kabel.
Har jeg overset eller misforstået et eller andet her?

Jeg trækker selvfølgelig alle kabler med solide tråde, og i tomrør, og
samler dem i et patchpanel. Rackskabet kommer til at stå rimeligt centralt,
så jeg tror de længste kabler bliver på max 15-20m.

Mvh.,
Brian Luckow-Nielsen

Fra : Arne Keller

Dato : 24-01-11 13:41

On 2011-01-23 23:37, Brian Luckow-Nielsen wrote:
> [...]
> SD tv. Hvad skal jeg gå efter, cat 6, 6a, 7 eller 7a? Skærmet eller
> uskærmet? Er godt klar over at cat 7 altid er skærmet.

Hvis jeg skulle lave en ny installation ville jeg vælge Cat6A uskærmet
som er det mest udbredte.

Tilgængeligt, forholdsvis nemt at installere, ingen problemer med
jordstrømme.

Du nævner streaming, forventer du at alting streames via IP ?
eller vil du have support for S-Video m.m. direkte over kablerne ?

> Cat 6a kabel synes jeg ikke rigtigt jeg kan finde nogle steder, er det
> mere eller mindre udgået?

Næ det er nærmest standard i alle moderne kontor installationer.

De store producenter af servere siger at ders nye servere i år har 2 stk
10GBase-T porte på motherboardet. 10GBase-T anvender ClassEA/Cat6A
Det vi finder på servere nu findes snart på en PC nær dig
http://www.elgigantenbusiness.se/m4n?seid=etailer-product&cat1id=0&prodid=1160646&famid=0&cat2id=0&viewMode=3&manid=0&catgr=0

Alle seriøse leverandører af kabelsystem har naturligvis ClassEA/Cat6A
uskærmede produkter, det er som altid vigtigt at vælge komponenter fra
samme leverandør for at sikre bedst mulig ydelse.

> [...]
> i stikket som gør den GG45 kompatibel, som jo skal bruges til et cat 7
> kabel. Har jeg overset eller misforstået et eller andet her?

Det er nok fordi Cat7 ikke rigtig har slået igennem, selvom det har
været standardiseret siden 2002. Jeg spår ikke Cat7A en lysere fremtid.

Der findes mange kabling producenter som ikke har valgt at satse penge
på Cat7 fordi de fleste spåmænd siger at det ikke slår igennem.

Du har forstået det korrekt at GG45 er Cat7 konnektoren.

> Jeg trækker selvfølgelig alle kabler med solide tråde, og i tomrør, og
> samler dem i et patchpanel. Rackskabet kommer til at stå rimeligt
> centralt, så jeg tror de længste kabler bliver på max 15-20m.

Det lyder fornuftigt, læg mærke til at standarderne siger at man mindst
bør have 15 meter installationskabel når man installerer ClassEA/Cat6A.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Brian Luckow-Nielsen

Dato : 24-01-11 21:30

Hej Arne, tak for dit svar!

"Arne Keller" skrev i meddelelsen

> Hvis jeg skulle lave en ny installation ville jeg vælge Cat6A uskærmet som
> er det mest udbredte.

Der er åbenbart mange der sværger til uskærmet. Til at starte med var jeg
overbevist om at det skulle være skærmet, men efter at have læst noget mere
om det, blev jeg meget i tvivl, for mange skriver jo at de kan give store
problemer.

Men du mener altså at jeg skal gå efter et kabel helt uden nogen form for
skærm, altså et rent UTP kabel?

> Du nævner streaming, forventer du at alting streames via IP ?
> eller vil du have support for S-Video m.m. direkte over kablerne ?

Undskyld, jeg skrev det lidt forkert, det er kun film og musik jeg streamer,
mine parabol modtagere skal køre, som du selv skriver, direkte over
kablerne, via HDMI til RJ45 og S-Video til RJ45 extender.

> Næ det er nærmest standard i alle moderne kontor installationer.

Jeg kan finde masser af Cat6 kabler på nettet, men stort set intet Cat6a
kabel, mystisk. Hvis vi snakker patchkabler, så er det en helt anden sag,
dem findes der masser af i Cat6a.

> Alle seriøse leverandører af kabelsystem har naturligvis ClassEA/Cat6A
> uskærmede produkter, det er som altid vigtigt at vælge komponenter fra
> samme leverandør for at sikre bedst mulig ydelse.

Uha, det råd for jeg nok lidt svært at følge, for økonomien har også lidt at
skulle have sagt. ;/ Jeg havde tænkt på at bruge LK konnektorer, men ikke
LK's kabel, da jeg synes deres kabler er rasende dyre.

> Det er nok fordi Cat7 ikke rigtig har slået igennem, selvom det har været
> standardiseret siden 2002. Jeg spår ikke Cat7A en lysere fremtid.

OK, det kan der sikkert være noget om. Hvis jeg finder noget Cat6a uskærmet
kabel, er det så ikke en Lexcom 500 konnektor jeg skal bruge, selvom Lexcom
500 kun findes i en skærmet udgave, for båndbredden på en Lexcom 250 er vel
for lille til et Cat6a kabel?

> Det lyder fornuftigt, læg mærke til at standarderne siger at man mindst
> bør have 15 meter installationskabel når man installerer ClassEA/Cat6A.

Tak for tippet, det var jeg ikke klar over.

--
Mvh.,
Brian Luckow-Nielsen

Fra : Arne Keller

Dato : 25-01-11 21:18

On 2011-01-24 21:29, Brian Luckow-Nielsen wrote:
> [...]
> kan give store problemer.
>
> Men du mener altså at jeg skal gå efter et kabel helt uden nogen form

Absolut

> [...]
>
> Jeg kan finde masser af Cat6 kabler på nettet, men stort set intet Cat6a
> kabel, mystisk. Hvis vi snakker patchkabler, så er det en helt anden

Køb ikke i en tilfældig net butik.

> Uha, det råd for jeg nok lidt svært at følge, for økonomien har også
> lidt at skulle have sagt. ;/ Jeg havde tænkt på at bruge LK konnektorer,
> men ikke LK's kabel, da jeg synes deres kabler er rasende dyre.

Der findes en del produkter på markedet, rigtige Cat6A produkter er
omkring 25% dyrere end rigtige Cat6 produkter, en del af det du finder i
diverse net butikker har ingenting med Cat6 eller Cat6A at gøre.
Find en datainstallatør og køb eventuelt et antal kasser med "stumper"
det kan sikkert gøres til en fornuftig pris.
Hvis du anvender LK stik vil jeg fraråde at anvende endet end LK kabel.
Men der findes en del andre system også, som også passer i Danske udtag,
det kan den samme installatør sikkert hjælpe med.

> [...]
> selvom Lexcom 500 kun findes i en skærmet udgave, for båndbredden på en
> Lexcom 250 er vel for lille til et Cat6a kabel?

Hvis Lexcom 500 er Cat6A konnektoren og den kun findes i skærmet har de
jo nok ikke et uskærmet system, så find noget andet.

Fra : Per Jensen

Dato : 27-01-11 08:45

On 25/01/11 21.18, Arne Keller wrote:

> Hvis du anvender LK stik vil jeg fraråde at anvende endet end LK kabel.

Hvor tror du at LK indkøber deres kabel ? De laver det ikke selv...

// Per.

Fra : Arne Keller

Dato : 27-01-11 09:18

On 2011-01-27 08:45, Per Jensen wrote:

> Hvor tror du at LK indkøber deres kabel ? De laver det ikke selv...

Jeg har ofte sagt at man skal købe alle produkter fra samme producent
for at få optimal ydelse.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-11 09:30

On Thu, 27 Jan 2011 08:45:19 +0100, Per Jensen
<news@removethepigzapro.dk> wrote:

>Hvor tror du at LK indkøber deres kabel ? De laver det ikke selv...

Det er sagen udvedkommende, når man køber alle komponenterne til sit
kablede netværk, har man produkcentens garanti for at de passer
(ioptimalt) sammen, og at du hvis du følger hans anvisninger også
opnår den af ham opgivne ydelse.

Hvis du selv så at sige blander bolcherne fra der hvor du nu kan få
det billigst, ja så har du ingen garanti for noget som helst.

Meget simpet fortalt, køber du kabel af A fabrikat og stik af B
fabrikat, så har du et problem hvis delene ikke passer optimalt
sammen, A og B kan med lige god ret kaste skylden på modparten.

At delene alle er Kat.X er ikke nogen garanti for at de også passer
optimalt sammen.

/Hans

Fra : Arne Keller

Dato : 27-01-11 09:46

On 2011-01-27 09:30, Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> sammen, A og B kan med lige god ret kaste skylden på modparten.
>
> At delene alle er Kat.X er ikke nogen garanti for at de også passer

Helt enig.

Fra : Peter T.

Dato : 02-02-11 12:19

Den 27-01-2011 09:30, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> sammen, A og B kan med lige god ret kaste skylden på modparten.
>
> At delene alle er Kat.X er ikke nogen garanti for at de også passer

Nu er jeg nysgerrig. Jeg har selv trukket cat5 kabler fra Silvan i
væggene i min lejlighed og samlet dem i vægudtagene og i løse stik fra
Brinck (som ender i routeren under køkkenbordet). Der står på kablet,
at det er normeret til 1gbit netværk, hvilket jeg også har. Alle kabler
ligger ved siden af hinanden og er samlet med strips, så de ikke ligger
løst. Men alt fungerer umiddelbart upåklageligt og netværket er til
cirka samme behov, som Brians. Men så læser jeg jo denne tråd... :)

Hvad er der af fælder i sådan et set-up? Nedsat hastighed? Datafejl?
Støj? Andet?

Jeg er heldigvis ikke født med ti tommeltotter, men er interesseret i at
lære af mine fejl. :)

--
Peter T.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-02-11 13:43

On Wed, 02 Feb 2011 12:19:25 +0100, "Peter T."
<pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
>cirka samme behov, som Brians. Men så læser jeg jo denne tråd... :)
>
>Hvad er der af fælder i sådan et set-up? Nedsat hastighed? Datafejl?
Fejlmulighederne vil alle stort set ende op med nedsat hastighed.
Datafejl og støj giver re-tramsmitering af samme data, det betyder
nedsat effektiv båndbrede.

Ved at anvende samme fabrikat hele vejen igemmen netværkets
forskellige komponenter har man fabrikantens garanti for at tingene
virker.

"Advarslerne" mod at blande forskellige fabrikaters matriale går på at
det KAN give problemer, det er ikke en garanti for at det VIL gøre
det.
Og får man problemer (hvilket det ikke er muligt at spå om på forhånd)
og har blandede bolcher, ja så er man på herrens mark mht.
fejlfinding, specielt hvis fejlen ligger i overgangen mellem 2
komponenter af hvert sit fabrikat.

At komponenterne (af blandet fabrikat) hver for sig er mærket med CatX
er ingen garanti for at de i praksis vil kunne spille problemfrit
sammen, det er desværre ikke det Catogorimærkningen går ud på.

>Jeg er heldigvis ikke født med ti tommeltotter, men er interesseret i at
>lære af mine fejl. :)
Du har jo nok ikke lavet fejl i den forstand at dit netværk ikke vil
virke, hvad det så tilsyneladende gør.
Men har du målt på dit netværk ?

Hvis ellers tingene er forbundet elektrisk korrekt og man kan
overfører data med en passende hastighed (iforhold til hvad man kan
forvente) uden transmitionsfejl er alt jo ok.

/Hans

Fra : Peter T.

Dato : 02-02-11 22:43

Den 02-02-2011 13:43, Hans Kjaergaard skrev:

> Du har jo nok ikke lavet fejl i den forstand at dit netværk ikke vil
> virke, hvad det så tilsyneladende gør.
> Men har du målt på dit netværk ?

Nej. Men jeg kan læse mig frem til at det er en glimrende videnskab,
jeg burde have tilegnet da jeg var yngre.

> Hvis ellers tingene er forbundet elektrisk korrekt og man kan
> overfører data med en passende hastighed (iforhold til hvad man kan
> forvente) uden transmitionsfejl er alt jo ok.

Så vidt jeg husker har jeg flyttet en større mængde data mellem to
laptops med omkring 4-500 mbit/s (jeg husker jeg havde armene i vejret,
da jeg så hvor hurtigt det gik). Jeg er dog ikke bleg for at indrømme,
at jeg måske tager fejl, og med den kommentar burde jeg være helgarderet
og stadig modtagelig for buh-råb. ;)

--
Peter T.