problem med æøå
Fra : Anders Anker

Dato : 23-01-11 14:26

Hej
Jeg har eksperimenteret med links til YouTube videoer og bruger
php til at hente videooplysninger som title, længde og
beskrivelse mm.
link: http://www.ankerliv.dk/test/video.php
kode: http://www.ankerliv.dk/test/video.txt
Det virker næsten, der er problemer med danske tegn (gård bliver
til gÃ¥rd og tøj til tøj). Er der nogen her der ved hvad der
sker og kan hjælpe mig til at få vist teksten korrekt?
På forhånd tak

Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-01-11 14:37

Den 23-01-2011 14:26, Anders Anker skrev:
> [...]
> til gÃ¥rd og tøj til tøj). Er der nogen her der ved hvad der
> sker og kan hjælpe mig til at få vist teksten korrekt?

utf-8 problem, du bruger charset=iso-8859-1
http://www.php.net/manual/en/function.utf8-decode.php

Den hurtigt lappeløsning:
$string = utf8_decode($string);

Fra : Anders Anker

Dato : 23-01-11 14:48

Sune Storgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> utf-8 problem, du bruger charset=iso-8859-1
> http://www.php.net/manual/en/function.utf8-decode.php
>
> Den hurtigt lappeløsning:
> $string = utf8_decode($string);

Tak, det virker! Jeg er dog ikke helt med på hvad der sker,
iso-8859-1 indeholder da danske tegn. Hvordan kender jeg tegnsættet
på tekst jeg modtager udefra?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-01-11 15:16

Den 23-01-2011 14:48, Anders Anker skrev:

> Tak, det virker! Jeg er dog ikke helt med på hvad der sker,
> iso-8859-1 indeholder da danske tegn. Hvordan kender jeg tegnsættet
> på tekst jeg modtager udefra?

Problemet er ikke 8859-1 eller utf-8 i sigselv, begge indeholder danske
tegn. Problemet er når man viser en utf-8 streng som 8859 eller omvendt.

Der er forskellige metoder til det, der kan nærme sig religion..

http://php.net/manual/en/function.mb-detect-encoding.php
http://www.php.net/manual/en/intro.iconv.php

Fandt dette eksempel på http://php.net/manual/en/function.utf8-encode.php :

mb_detect_encoding($s, "UTF-8") == "UTF-8" ? : $s = utf8_encode($s);

Det må med relativt små midler kunne laves om til at fungere den anden vej..

Fra : Anders Anker

Dato : 23-01-11 20:45

> [...]
>
> mb_detect_encoding($s, "UTF-8") == "UTF-8" ? : $s = utf8_encode($s);
>
> Det må med relativt små midler kunne laves om til at fungere den anden vej..

Ja, det giver mening. Endnu engang tak for hjælpen.