Variabel cellebredde
Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-01-11 21:29

http://www.danacord.dk/test/records/711.shtml driller mig. Bredden af
kolonne 1 med track-numre øges i takt med at teksten i det længste
felt (nederst) bliver længere.

Det er der jo sikkert en god HTML/CSS-forklaring på, MEN ...

http://www.danacord.dk/test/records/712-713.shtml har også nogle
colspan="3" der er lange, men der nøjes kolonne 1 med at fylde det
nødvendige.

Jeg har sat border på, så det er nemmere at se.

Hvad er forklaringen og løsningen? Jeg har gransket min kode, så jeg
er helt gasblå i hovedet og har måske stirret mig blind?

Begge sider validerer.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Leif Neland

Dato : 23-01-11 21:54

Den 23-01-2011 21:28, Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> http://www.danacord.dk/test/records/712-713.shtml har også nogle
> colspan="3" der er lange, men der nøjes kolonne 1 med at fylde det

Skyld skylden på Henrik Ibsen

På 711, er der plads nok, så den tilrådighedværende plads fordeles over
de 3 kolonner, så der bliver lidt luft til hver. Sådan lidt simpelt
forklaret.

Men på 712-713, forekommer linien
"Digterens Vise af "Kjærlighedens Komedie" (Henrik Ibsen)"
der fylder midterkolonnen ud. Og højrekolonne har du sat en bredde på i
css. Derfor er der ikke noget ekstra luft at give til første kolonne.

Sæt midterkolonnen til 100%, så fylder den så meget som muligt, dvs
førstekolonnen fylder kun det nødvendige; sidste kolonne har du jo fixeret.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 24-01-11 12:33

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.danacord.dk/test/records/711.shtml driller mig. Bredden af
> kolonne 1 med track-numre øges i takt med at teksten i det længste
> felt (nederst) bliver længere.

Må jeg i øvrigt anbefale at også give midterspalten en fast bredde; så
"danser" bredden ikke frem og tilbage, når man bladrer mellem cd'erne.

Måske en "leporello-liste" baggrund i tabellen, så det er lettere at holde
styr på linierne, hvis de bliver lange.

Ellers ganske nydeligt

Leif

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-01-11 06:50

On Mon, 24 Jan 2011, "Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote:

>Sæt midterkolonnen til 100%, så fylder den så meget som muligt, dvs
>førstekolonnen fylder kun det nødvendige; sidste kolonne har du jo fixeret.

og

>Må jeg i øvrigt anbefale at også give midterspalten en fast bredde; så
>"danser" bredden ikke frem og tilbage, når man bladrer mellem cd'erne.

100% duer ikke; så wrapper det midterse felt.

Jeg bryder mig ikke om faste bredder. Det er kjo netop den midterste
spalte der hele tiden varierer og jeg kan godt leve med, at bredden på
hele tabellen varierer fra side til side.

Nu har jeg også sat fast bredde på kolonne 1.

Det irriterer mig at mine sider bliver snadsket til med CSS:

Er det virkelig nødvendigt at style hver eneste tabelcelle?

Med 25-20-30 rækker, er det jo en stor mængde gentagelser.

>Måske en "leporello-liste" baggrund i tabellen, så det er lettere at holde
>styr på linierne, hvis de bliver lange.

Nu er jeg jo ikke ligefrem en Don Juan til CSS, så jeg er ikke klar
over hvad en "leporello-liste" betyder i denne sammenhæng.

>Ellers ganske nydeligt

Tak, men det er ikke færdigt endnu.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-11 13:09

> [...]
> spalte der hele tiden varierer og jeg kan godt leve med, at bredden på
> hele tabellen varierer fra side til side.

Smag og behag.
Jeg vil hellere have en vrappet kolonne, så et nummer af den berømte
komponist Johann Gambolputty de von Ausfern- schplenden- schlitter-
crasscrenbon- fried- digger- dangle- dungle- burstein- von- knacker-
thrasher- apple- banger- horowitz- ticolensic- grander- knotty- spelltinkle-
grandlich- grumblemeyer- spelterwasser- kürstlich- himbleeisen- bahnwagen-
gutenabend- bitte- eine- nürnburger- bratwustle- gerspurten- mit- zweimache-
luber- hundsfut- gumberaber- shönendanker- kalbsfleisch- mittler- raucher
von Hautkopft of Ulm ikke får siden til at scrolle.

> Er det virkelig nødvendigt at style hver eneste tabelcelle?

Med jQuery kan man dynamisk sætte classes på f.ex. 1 td i hver række i
tabeller med class xyzzy.

Men jQuery fylder jo osse.

Du kan gøre noget med
<col style .../>
<col style .../>

Men det er kun lovligt at sætte border, background, width og visibility.
Selvom IE7 tillader alt, så er det så vigtigt at se i en anden browser også.
Der er sikkert de samme begrænsninger, hvis man bruger en class på col.

> Nu er jeg jo ikke ligefrem en Don Juan til CSS, så jeg er ikke klar
> over hvad en "leporello-liste" betyder i denne sammenhæng.

Leporello har en lang liste med Don Juans erobringer ("Et in Milano mille
tre")
De lange zig-zag udskrifter fra EDBens barndom på "uendelige" baner kaldes
Leporellolister, og har farvet baggrund i forskellige toner af lyseblåt,
lysegrønt eller lysebrunt, så hver (eller f.ex. hver 3) linier har
forskellig baggrundsfarve for at gøre det lettere at følge en lang liste.

Det kan man jo også gøre i tabeller, specielt anvendeligt, når man ikke har
rammer i tabellen.

Leif

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-01-11 05:37

On Tue, 25 Jan 2011, "Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote:

> [...]
>luber- hundsfut- gumberaber- shönendanker- kalbsfleisch- mittler- raucher
>von Hautkopft of Ulm ikke får siden til at scrolle.

Hundsfut???

> [...]
>Der er sikkert de samme begrænsninger, hvis man bruger en class på col.

Width er jo det jeg skal bruge, så det er fint nok. Alt andet findes i
mit stilark.

Jeg har uploadet et eksempel: http://danacord.dk/test/colspan.html,
men visning i hhv. FF og IE (begge nyeste versioner) forvirrer mig.
Når jeg klikker på "Kompabilitetsvisning" i IE, ser det helt
anderledes ud. Det må være min DOCTYPE?

> [...]
>
>Det kan man jo også gøre i tabeller, specielt anvendeligt, når man ikke har

Aha, Don Juans liste kendte jeg godt; jeg havde selv en større samling
tandbørster i mine velmagtsdage

Jeg har faktisk afprøvet det for flere år siden, men gik bort fra det
igen, da det nødvendigvist skal kodes individuelt for hver række, idet
mine tabeller er meget forskellige.

Nogle CD'er har blot en enkelt komponist og en masse rækker med
titler, mens andre indeholder flere komponister og, for hver af dem,
et vekslende antal værker. Da komponister m.m. sættes i en colspan"3"
(og nogle gange er der endda en "footer" til det enkelte værk), går
der kage i det, hvis hver anden række farves automatisk.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-01-11 07:26

On Wed, 26 Jan 2011, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk> wrote:

> [...]
>men visning i hhv. FF og IE (begge nyeste versioner) forvirrer mig.
>Når jeg klikker på "Kompabilitetsvisning" i IE, ser det helt

Det der særligt interesserer mig er kompabilitetsvisningen i IE. Her
wrapper teksten i footeren, som er en colspan="3", så tabellens bredde
tilpasser sig den celle i kolonne 2 der har den længste tekst.

Hvorfor?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-01-11 13:38

Kurt Hansen frembragte:

> [...]
> wrapper teksten i footeren, som er en colspan="3", så tabellens bredde
> tilpasser sig den celle i kolonne 2 der har den længste tekst.

Jeg har ikke fulgt helt med her.
Hvis det fungerer i IE7 og IE8, så glem kompatibilitetsvisningen. Det
er næsten det samme som IE7 (IE7½ ?), og er beregnet til visning af
sider i IE8, der ikke vises rigtigt i IE7.
Man kan vist slå kompatibilitets visningen til eller fra med meta -
men det kommer du selv til at google, jeg har aldrig brugt det.

Men man kan bruge :first-child, kombineret med child og adjacent

http://bbsorensen.com/test/tabel/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-01-11 18:13

On Wed, 26 Jan 2011, Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
>er næsten det samme som IE7 (IE7½ ?), og er beregnet til visning af
>sider i IE8, der ikke vises rigtigt i IE7.

Jow, jow, men det at den wrapper footeren interesserer mig. Hvordan
fortolker den og kommer frem til det resultet? Kan det kodes
tilsvarende?

>Men man kan bruge :first-child, kombineret med child og adjacent
>
>http://bbsorensen.com/test/tabel/

Jeg har leget lidt med eksemplet og teknikken er fin. Jeg forstår bare
ikke hvorfor det vises som det gør. Det tolkes ens af FF og IE:
http://www.danacord.dk/test/ff-ie.jpg

- men min husmandsanalyse af koden siger mig, at noget er galt. Det
underlige er, at Stones Webwriter, som benytter IE som intern browser
til preview, viser det som jeg forestiller mig at det er meningen at
det skal se ud. Er begge mine browsere ude af justering?
http://www.danacord.dk/test/sww.jpg
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-01-11 18:40

Kurt Hansen skrev den 26-01-2011:

> [...]
> til preview, viser det som jeg forestiller mig at det er meningen at
> det skal se ud. Er begge mine browsere ude af justering?

Det ligner noget med en default css for at vise tomme celler (nogle
WYSIWYG indsætter en &nsp; i tomme celler - derved bliver cellerne
vist, selvom de ikke har reelt indhold).
Kan ikke lige huske det.. men det står så i min kildekode
table { empty-cells : hide; }

Min tankevar sådan set, at hvis du har celler du vil formattere ens
efter søjlen, er metoden anvendelig, uden man skal sætte en class på
hver eneste celle. ( Eller er der en enkelt celle der skal være
anderledes i søjlen, kan man give den en class i stedet.)

Mht din footer, er det faktisk som det skal være. Du har hverken bredde
på den midterste søjle, eller på selve tabellen. Så den midterste søjle
tilpassr sig indholdet.
Hvis du gør browservinduet smallere, vil footeren faktisk wrappe.

Birger

http://bbsorensen.dk