Mystik om efternavn
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-11 01:14

Hvis jeg på AO FT 1801 Landsogn, Skanderborg Amt, Hjelmslev Herred, Venge
sogn kigger nederst på opslag 8, er Niels Lauritzen gift med Anne
Jensdatter.

Kigger jeg derimod på ddd.dda.dk, er han gift med Anne Laursdatter.

Begge steder anføres hans ægtefælle som mor til hans børn Anne Nielsdatter
og Peder Nielsen.

Niels Lauritzen blev i øvrigt 7/12 1766 gift med Sophie Katrine Hansdatter
(Venge Kirke 1692/1791 opslag 530), men det er en anden historie. Hendes død
(burde være et sted mellem opslag 415 og 436) og indgåelse af andet ægteskab
(burde være mellem opslag 530 og 542) har jeg ikke været i stand til at
finde.

Anne Nielsdatters fødsel burde være mellem opslag 268 og 275, men den kan
jeg heller ikke finde.

Niels og Sophie får februar 1767 en søn Knud, der begraves 3 måneder gammel
i maj (opslag 418).

På en AO FT 1787 kan jeg slet ikke se Niels Lauritzen i Venge.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 23-01-11 11:54

Den 23-01-2011 01:13, Erik Ginnerskov skrev:
> Hvis jeg på AO FT 1801 Landsogn, Skanderborg Amt, Hjelmslev Herred, Venge
> sogn kigger nederst på opslag 8, er Niels Lauritzen gift med Anne
> Jensdatter.

Ovennævnte er korrekt. Hun er døbt: Anne Johanne Jendatter den 18.
november 1850 i Stjær kirke. Parret er gift samme sted den 21. marts
1777, Begge er forøvrigt i første ægteskab. Hustruen står som Anne
Johansdatter i FT 1787. Det er nok ikke dem, du søger, da denne Niels
står som Niels Skytte ved de fleste af deres børns dåb.

Til gengæld var der 4 andre ved navn Niels Laursen i Veng sogn med koner
i den fødedygtige alder. Det forvirrede mig meget, da jeg i lang tid
ikke vidste, at jeg selv skulle søge efter Niels Skytte's børn.

> Kigger jeg derimod på ddd.dda.dk, er han gift med Anne Laursdatter.
>
> Begge steder anføres hans ægtefælle som mor til hans børn Anne Nielsdatter
> og Peder Nielsen.

Ja, og denne Peder er født i Lillering, Framlev sogn, 1791. Han døde i
Nr. Vissing, Veng sogn, 11. april 1865.

> [...]
> jeg heller ikke finde.
>
> Niels og Sophie får februar 1767 en søn Knud, der begraves 3 måneder gammel

Denne Niels Laursen boede i Haarby. Ham, du nævner ved folketællingerne,
boede i Søballe, og har forøvrigt flyttet meget omkring.

> På en AO FT 1787 kan jeg slet ikke se Niels Lauritzen i Venge.

Han kan være en af de mange glemte personer i denne tælling.

Niels Laursen fra FT 1801 står også på opslag 8 i FT 1787.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-11 17:39

"Hans Chr. Baagøe" wrote:

> [...]
> november 1850 i Stjær kirke. Parret er gift samme sted den 21. marts
> 1777, Begge er for øvrigt i første ægteskab. Hustruen står som Anne

Niels Lauritzen blev som tidligere nævnt gift i 1766 med Sophie Katrine
Hansdatter og får i 1767 sønnen Knud - begge begivenheder i Venge. Han må
derfor formodes ikke at have forladt sognet.

> Det er nok ikke dem, du søger, da denne Niels
> står som Niels Skytte ved de fleste af deres børns dåb.

Nu er jeg da vist helt forvirret.
Jeg starter ud med en Niels Pedersen, født 24/3 1823 i Svinsager, Hvilsted
Sogn Aarhus Amt og døbt i Fruering Kirke Skanderborg Amt (Fruering 1814/34
opslag 27). Han er søn af Peder Nielsen, der formodes født omkring 1791/92.
Peder Nielsen bliver 28/4 1820 gift med Anna Kjerstine Sørensdatter i
Hvilsted Kirke (1814/46 125 1) med Jens Lauritsen/Lauritzen (en farbroder?)
som forlover.

I folketællingen AO 1801 ser jeg kun den ene Peder Nielsen i den aktuelle
alder - sønnen af hyrde Niels Lauritzen og Anne Jensdatter. I tællingen på
DDA finder jeg også kun en Peder Nielsen i den aktuelle alder - sønnen af
hyrde Niels Lauritzen og Anne Laursdatter.

> Til gengæld var der 4 andre ved navn Niels Laursen i Veng sogn med
> koner i den fødedygtige alder.

Det var Lauritzen, ikke Laursen. Begge stavninger ses både i kirkebogen og i
folketællingen ligesom både Laurs og Lauritz ses som fornavne, så det må
formodes, at både præsten og tællekommisæren kendte forskel.

I AO tællingen 1801 ses på opslag 21 en anden Niels Lauritzen, men han har
ikke en søn Peder Nielsen.

> Det forvirrede mig meget, da jeg i
> lang tid ikke vidste, at jeg selv skulle søge efter Niels Skytte's
> børn.

Min forvirring er ikke mindre, tro mig.
Med de timer jeg har brugt på at forfølge det spor, vil det ærgre min r.. i
laser, hvis det viser sig at være et vildspor.

> Niels Laursen fra FT 1801 står også på opslag 8 i FT 1787.

Nej, det er vist ikke samme person.
I 1787 anføres Niels Laursens børn som Anne Nielsdatter (f. 1775), Jens
Nielsen, Laurs Nielsen og Niels Nielsen.
I 1801 anføres Niels Lauritsens børn som Anne Nielsdatter (f. 1776) og Peder
Nielsen.

Fra : Flemming Aaskint

Dato : 23-01-11 18:04

Den 23-01-2011 17:38, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> Peder Nielsen bliver 28/4 1820 gift med Anna Kjerstine Sørensdatter i
> Hvilsted Kirke (1814/46 125 1) med Jens Lauritsen/Lauritzen (en farbroder?)

Hej

Det må så være denne familie?

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Svinsager By, Hus, 7, ,

FT-1845, B3733

Navn:    Alder:    Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peder Nielsen    54    Gift   Smed   Saxild sogn, Aarhus amt
Ane Sørensdatter   43    Gift      Hans kone Her i sognet
Niels Pedersen    22    Ugift      Deres barn Her i sognet
Karen Pedersen    11    Ugift      Deres barn Her i sognet
Methe Marie Pedersen   8    Ugift      Deres barn Her i sognet
Maren Pedersen    5    Ugift      Deres barn Her i sognet
Flemming Aasklint

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-11 18:24

Flemming Aaskint wrote:

> [...]
> Methe Marie Pedersen 8 Ugift Deres barn Her i sognet
> Maren Pedersen 5 Ugift Deres barn Her i sognet

Det kunne godt se sådan ud. Alderen på Niels, Ane og Peder passer nogenlund
og ja, Peder var smed. Men i så fald har jeg også fat i den forkerte Ane
Sørensdatter, for jeg har fundet en, der er født 4/6 1801 i Hvilsted.

Det må jeg have kikket nærmere på. Øv, det er så flere generationer bagud i
begge grene, der er forkerte.
Men tak for det alligevel.

Fra : Flemming Aaskint

Dato : 23-01-11 19:11

Den 23-01-2011 18:24, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> Sørensdatter, for jeg har fundet en, der er født 4/6 1801 i Hvilsted.
>
> Det må jeg have kikket nærmere på. Øv, det er så flere generationer bagud i

Så bør det være ham her:

Samtlige personer i husstanden

Aarhus, Hads, Saksild, Kysing, , 16,

FT-1801, B2948

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Niels Pedersen    46    Gift   Mand   Huusmand med Jord og Smed
Johanne Frandsdatter   44    Gift   Hans Kone
Peder Nielsen    10    -   Deres Barn
Rasmus Jensen    67    Ugift   Logerende   Væver.
--------

Ane Sørensdatter er formentlig hende der er konfirmeret
i 1817 i Fruering:

Fruering Sogn
1814-1833
Opslag 134( no. 12)
--------------------

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Svinsager, Hus, 10, ,

FT-1834, B3911

Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Nielsen   43    Gift      Husfæster og smed
Ane Sørensdatter   32    Gift      Hans kone
Niels Pedersen   11    Ugift      Deres barn
Sophie Pedersdatter   9    Ugift      Deres barn
Johanne Pedersdatter   7    Ugift      Deres barn
Sophie Mallesdatter   76    Enke(mand)   Mandens svigermoder forsørges af ham
Flemming Aasklint

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-01-11 16:11

Flemming Aaskint wrote:

> [...]

> Johanne Pedersdatter 7 Ugift Deres barn
> Sophie Mallesdatter 76 Enke(mand) Mandens svigermoder forsørges af ham

Jeg kunne godt lide at vide, hvordan du finder det frem på DDA. Uanset
hvilket af de tre af mig i forvejen kendte navne (Niels Pedersen, Peder
Nielsen og Ane Sørensdatter) jeg søger på, kan jeg ikke få ovennævnte
resultater frem. Men jeg har kunnet få dette frem:

Skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Svinsager By, Et Huus, 144,

FT-1860, C4067

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Nielsen 69 gift Mand Huusmand, Smed, Kysing, Aarh. Amt
Ane Sørensdatter 58 gift Hans Kone Her i Sognet
Ane Nielssen 9 ugift deres Pleiedatter i Ham., Skdbg.
Karen Pedersen 26 ugift Faderens forsørgelse Her i Sognet
Niels Nielsen 1 ugift [hendes søn] i Torrild, Aarh. Amt

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 26-01-11 23:51

Den 26-01-2011 16:11, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> Karen Pedersen 26 ugift Faderens forsørgelse Her i Sognet
> Niels Nielsen 1 ugift [hendes søn] i Torrild, Aarh. Amt

Hvis du benytter søgeordene i de to felter i Skanderborg amt:
Navn: Pe_er Ni
Sogn: Fruering

får du også disse to med:

Samtlige personer i husstanden

skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Svinsager By, Hus, 11, FT-1840, B7459
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Nielsen   49    Gift      Husmand og smed
Ane Sørensdatter   38    Gift      Hans kone
Niels Pedersen   17    Ugift      Deres barn
Sophie Pedersdatter   15    Ugift      Deres barn
Johanne Pedersdatter   13    Ugift      Deres barn
Karen Pedersdatter   6    Ugift      Deres barn
Mette Marie Pedersen   3    Ugift      Deres barn

Samtlige personer i husstanden

skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Svinsager, Hus, 9, , FT-1850, b4299
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Nielsen   59    Gift      Smed   Saxild
Ane Sørensdatter   48    Gift      Hans kone   Her i sognet
Niels Pedersen   27    Ugift      Deres barn   Her i sognet
Mette Marie Pedersen   13    Ugift      Deres barn   Her i sognet
Maren Pedersen   10    Ugift      Deres barn   Her i sognet

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-11 04:02

"Hans Chr. Baagøe" wrote:

> [...]
> Mette Marie Pedersen 13 Ugift Deres barn Her i sognet
> Maren Pedersen 10 Ugift Deres barn Her i sognet

Tak, det virker bare ulogisk, at man ikke kan søge præcis på det, man skal
kunne finde.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-01-11 10:37

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Thu, 27 Jan 2011
04:01:58 +0100

>Tak, det virker bare ulogisk, at man ikke kan søge præcis på det, man skal
>kunne finde.

Det burde du også gøre. Den skal give 25 hit.

Noget andet er så, at du jo aldrig kan vide i forvejen, hvad du
"præcist" skal søge på.

Med Hans' metode også får 7 forekomster af "Peter" med. Samt evt.
fejlstavninger af "Nilesen" osv., hvis der havde været nogen af dem.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-11 14:42

Arne Feldborg wrote:

> Det burde du også gøre. Den skal give 25 hit.

Nu vidste jeg jo netop, at Peder Nielsen skulle være at finde.

> Noget andet er så, at du jo aldrig kan vide i forvejen, hvad du
> "præcist" skal søge på.

Derfor bruger jeg også nærmest konsekvent jokerfunktionen, når jeg ikke er
sikker.

> Med Hans' metode også får 7 forekomster af "Peter" med. Samt evt.
> fejlstavninger af "Nilesen" osv., hvis der havde været nogen af dem.

Og hvis der på den måde er flere hits end systemet er sat op til at ville
vise, kan man risikere ikke at få lov til at se netop det, man har brug for.
Det er en ballancegang.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-01-11 15:09

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Thu, 27 Jan 2011
14:41:34 +0100

>Nu vidste jeg jo netop, at Peder Nielsen skulle være at finde.

Jammen det er han jo faktisk også ved søgning på netop det navn. Der må
være andre grunde til at du ikke har fået han frem i første omgang.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-11 15:38

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>>
> Jammen det er han jo faktisk også ved søgning på netop det navn. Der
> må være andre grunde til at du ikke har fået han frem i første omgang.

Søger jeg Skanderborg Amt, Hjelmslev Herred, Fruering Sogn FT = 1834 efter
Peder Nielsen, får jeg slet ikke noget.

Hvis jeg derimod søger Skanderborg Amt, Hjelmslev Herred, Fruering Sogn FT
omfatter 1834 efter Peder Nielsen, får jeg dette:

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-01-11 17:49

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Thu, 27 Jan 2011
15:37:56 +0100

>Søger jeg Skanderborg Amt, Hjelmslev Herred, Fruering Sogn FT = 1834 efter
>Peder Nielsen, får jeg slet ikke noget.

Jo. Der kommer han alleførst af de 5 muligeheder der vises.

>Hvis jeg derimod søger Skanderborg Amt, Hjelmslev Herred, Fruering Sogn FT
>omfatter 1834 efter Peder Nielsen, får jeg dette:

Hvis du kigger i kildekoden, så vil du se, at "omfatter" faktisk bliver
fortolket som "større end", derfor får du kun resultater fra tællinger
senere end 1834.!!

Hvad der så er den endegyldige visdom i det princip skal jeg ikke kunne
sige, )

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-01-11 18:46

Arne Feldborg wrote:
> "Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Thu, 27 Jan 2011
> 15:37:56 +0100

> Jo. Der kommer han alleførst af de 5 muligeheder der vises.

Hvis jeg ændrer søgningen til "omfatter 1801" vises stadig kun resultatet
fra 1860. Manden blev født i 1791.

> Hvis du kigger i kildekoden, så vil du se, at "omfatter" faktisk
> bliver fortolket som "større end", derfor får du kun resultater fra
> tællinger senere end 1834.!!

Der da ellers mulighed for at vælge både "tidligere end", "tidligere end
eller lig med", "lig med", "lig med eller senere end" og "senere end"

> Hvad der så er den endegyldige visdom i det princip skal jeg ikke
> kunne sige

Der er i mine øjne ingen visdom i det. Egentlig er valgmuligheden "omfatter"
helt overflødig, især da den indbyder til at blive opfattet som "tidligere
end, lig med eller senere end", men ikke fungerer sådan.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-01-11 21:01

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Fri, 28 Jan 2011
18:46:20 +0100

>Der er i mine øjne ingen visdom i det. Egentlig er valgmuligheden "omfatter"
>helt overflødig, især da den indbyder til at blive opfattet som "tidligere
>end, lig med eller senere end", men ikke fungerer sådan.

Pointen er vel, at "omfatter" kun er en overskrift der skal ses sammen
med "Alle år"
De to valg tilsammen giver i praksis "større end 1".

Og, at hvis man ændrer een af de forvalgte, så skal man også ændre den
anden. Det fremgår jo også, omend lidt kryptisk, at teksten. Men måske
nok ikke lige den måde jeg ville have lavet det på.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-11 18:48

Flemming Aaskint wrote:

> Det må så være denne familie?
>
> Samtlige personer i husstanden
>
> Skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Svinsager By, Hus, 7, ,
>
> FT-1845, B3733

Jeg kan bare ikke kalde det frem på ddd.dda.dk - jeg kan finde

Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Svinsager By, Et Huus, 144, FT-1860, C4067

Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Peder Nielsen 69 gift Huusmand, Smed, Huusf. i Kysing, Aarh. Amt
Ane Sørensdatter 58 gift Hans Kone i Sognet
Ane Nielssen 9 ugift deres Pleiedatter i Ham., Skdbg.
Karen Pedersen 26 ugift Faderens forsørgelse i Sognet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-01-11 20:01

Flemming Aaskint wrote:

> Skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Svinsager By, Hus, 7, ,

> Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

> Ane Sørensdatter 43 Gift Hans kone Her i sognet

I Fruering 1771/1813 opslag 222 finder jeg en Ane Sørensdatter, men det er
lige lidt tildigt (1799).

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 24-01-11 20:39

Den 24-01-2011 20:00, Erik Ginnerskov skrev:

> I Fruering 1771/1813 opslag 222 finder jeg en Ane Sørensdatter, men det er
> lige lidt tildigt (1799).

Hej

Ja hun er forkert.

Den Ane Sørensdatter jeg har fundet konfirmeret i 1817
har forældrene: Søren Pedersen og Sophie Wallesdatter.

I FKT 1834 på DDA er Ane's mor angivet til Sophie Mallesdatter,
men jeg er sikker på det er den samme.
Flemming Aasklint

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-01-11 23:03

Flemming Aasklint wrote:

> Ja hun er forkert.
>
> Den Ane Sørensdatter jeg har fundet konfirmeret i 1817
> har forældrene: Søren Pedersen og Sophie Wallesdatter.

OK, jeg fandt hende i kirkebogen 1771/1813 på opslag 245. Fandt også
konfirmationen. Tak, så kom jeg på det rette spor.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-11 14:47

Flemming Aasklint wrote:
> Den Ane Sørensdatter jeg har fundet konfirmeret i 1817
> har forældrene: Søren Pedersen og Sophie Wallesdatter.
>
> I FKT 1834 på DDA er Ane's mor angivet til Sophie Mallesdatter,
> men jeg er sikker på det er den samme.

Der er mere mystik med hende. I folketællingen 1801 sættes hun til at være
født 1765, i 1834-tællingen sættes fødslen til 1758:
______________

Skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Svinsager, , 7,

FT-1801, B3952

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sophie Wallesdatter 36 Gift Huus Kone giwt med Søren Pedersen Kan wæwe og
har lidt Jord
Peder Sørrensen 9 Ugift Deres Børn
Jens Sørrensen 5 Ugift Deres Børn
Ane Marie Wallesdatter 51 Ugift Konens Søster Er swag paa Sindet og faaer
Almisse af Sognet
______________

Skanderborg, Hjelmslev, Fruering, Svinsager, Hus, 10,

FT-1834, B3911

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Nielsen 43 Gift Mand Husfæster og smed
[...]

Hun bliver altså i løbet at 33 år 40 år ældre. Godt jeg ikke ældes i det
tempo.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-11 15:54

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]

I FT på AO Fruering 1787 finder jeg på opslag 5 Walle Johansen, så mon ikke
Wallesdatter er den rigtig version? Kigger man på AO FT 1834 opslag 17, er
det i hvert fald forståeligt, hvis det er blevet læst som M i stedet for W;
der er masser af flotte parallelle nedstreger og så godt som ingen
opstreger.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 23-01-11 18:24

> [...]

> Med de timer jeg har brugt på at forfølge det spor, vil det ærgre min r.. i
> laser, hvis det viser sig at være et vildspor.

Jeg vil gerne fortsætte med private emails, da det her kræver en længere
udredning. Stod selv med problemerne i 1990-erne, da Niels Lauridsen
(Skytte) er en af mine egne aner.

Her et notat fra Niels Lauridsen's søn Jens' dødsindførsel i Høver,
Storring, 13. januar 1858: "En søn af husmand Niels Laursen ved
Sophiendal født i Søballe (81 år)" (smeden Jens Nielsen var min 3x
tip-oldefar, hans dåbsindførsel har jeg dog endnu ikke fundet).

Her Fadderne ved Peder Nielsens datter Anne Johanne's dåb i Veng 16.
juli 1820: "Kirsten Nielsdatter hmd. Peder Andersens kone i Linaa; Else
Andersdatter hmd. Lauritz Nielsen og Niels Madsen alle af Vissing; og
Jens Nielsen smed i Høver, Storring sogn." (Det var denne dåb, der satte
mig på sporet med "Skytte"/ Schiødt m.fl.

Jeg har de mange notater fra 1990-erne omkring de forskellige Niels
Laursen'er (forskellige stavemåder) som papirnotater. Så de er ikke helt
så søgbare som dem, der "kun" er på EDB.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-01-11 17:32

"Hans Chr. Baagøe" wrote:

> Hej
>
> Jeg vil gerne fortsætte med private emails, da det her kræver en
> længere udredning. Stod selv med problemerne i 1990-erne, da Niels
> Lauridsen (Skytte) er en af mine egne aner.

Jeg siger da tak for tilbudet. Nu vil jeg imidlertid lige vente og se, om
det i sidste ende overhovedet er den vej, jeg skal. Svar fra Flemming
Aaskint tyder nemlig på, at det er et vildspor med Niels Lauritzen.