<a name=""> udgået ?
Fra : scootergrisen

Dato : 22-01-11 11:14

Jeg prøvede lige at validere min hjemmeside imod HTML5 for sjov også fik
jeg en besked om at <a>'s parameter name er udgået.

Altså kan man ikke skrive <a name="tekst"> i HTML5.
I stedet anbefales at skrive <div id="tekst"><a...></div>

Men kan man så ikke længere "hoppe" på samme side med # links ?

Hvordan "hopper" man med at bruge id="tekst" ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-11 12:04

scootergrisen skrev:
> [...]
> udgået.
>
> Altså kan man ikke skrive <a name="tekst"> i HTML5.
> I stedet anbefales at skrive <div id="tekst"><a...></div>

Det er nok med <div id="tekst"></div> Og id'en kan også
sætts på en overskrift, fx
<h1 id="tekst">Min overskrift</h1>

> Men kan man så ikke længere "hoppe" på samme side med # links ?

Jo.

> Hvordan "hopper" man med at bruge id="tekst" ?

Ganske som før, altså:

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør din hjemmeside mere intelligent, begynderguide om PHP:

Fra : scootergrisen

Dato : 22-01-11 13:24

Nå.

Ja kan godt se det virker. Har lige testet.

Siden hvornår har man kunne hoppe til id'er ?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-01-11 13:57

On 22-01-2011 13:24, scootergrisen wrote:
> Nå.
>
> Ja kan godt se det virker. Har lige testet.
>
> Siden hvornår har man kunne hoppe til id'er ?

http://www.w3schools.com/html5/tag_article.asp

Læs nu hele http://www.w3schools.com/html5/html5_reference.asp
så er du fri for at stille 2000 spørgsmål.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : scootergrisen

Dato : 22-01-11 15:24

> http://www.w3schools.com/html5/tag_article.asp
>
> Læs nu hele http://www.w3schools.com/html5/html5_reference.asp
> så er du fri for at stille 2000 spørgsmål.

Jeg kan ikke se hvad de 2 links har med mit spørgsmål at gøre.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-11 21:09

scootergrisen wrote:

> Jeg kan ikke se hvad de 2 links har med mit spørgsmål at gøre.

http://www.w3schools.com/html5/tag_a.asp

Elementet a må i html5 ikke bruges med parameteren name.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 23-01-11 07:07

> Elementet a må i html5 ikke bruges med parameteren name.

Nej det har jeg forstået og skrev det også på første linie i start tråden.

Men hvor står at id="tekst" kan bruges til at hoppe med når man skriver

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-01-11 03:34

scootergrisen wrote:

> Men hvor står at id="tekst" kan bruges til at hoppe med når man
> skriver <a href="#tekst">hop</a>

Kan du ikke finde det andre steder, står det her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/xhtml.php?id=xh4

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-01-11 18:21

scootergrisen har bragt dette til os:
> Nå.
>
> Ja kan godt se det virker. Har lige testet.
>
> Siden hvornår har man kunne hoppe til id'er ?

I HTML 4.01 optager id og name samme plads (samme fysiske hukommelse),
og bogmærkning med id kan bruge enten name eller id, i 4.01 - i HTML5
kan du kun bruge id. (Undtaget for formelementer - name bruges her som
navn for parameter for overførslen ed kald af action spcriptet. Bruger
man labels i sine forme, og kæder dem input elementer sammen med
lablens for, skal input og andre elementer, have både id og name).
I HTML5 kan du stadig bruge dit <a> som target for et bogmærke, du skal
bare bruge id i stedet for name.

Det står i standarderne.
http://www.w3.org/TR/html401/struct/links.html#adef-name-A

Birger