Nas eller ny router?
Fra : john0336

Dato : 21-01-11 14:29

Hej

Jeg har et ønske om at have en harddisk, som hele hjemmet skal kunne
gemme på. Jeg har tænkt på to forskellige løsninger:

1. Et NAS-drev

2. En ny router, hvor jeg kan tilkoble en eksterne USB-harddisk.

I øjeblikket har jeg en router fra Fullrate uden USB-stik. Jeg har en
ekstern harddisk. Hvilken en af disse to muligheder synes I jeg skal
vælge?

Mine krav er ikke så mange:

- man skal kunne gemme på harddisken fra alle computere i hjemmet.
- harddisken/NAS-drevet skal stå på vores loft.

Umiddelbart vil løsning 2 være den billigste?

På forhånd tak for jeres input

Mvh John

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-01-11 23:27

john0336 wrote:

> Umiddelbart vil løsning 2 være den billigste?

Ja, men også den langsommste. Samba (Windows fildeling) kræver en del CPU
kraft, og det er CPU-delen af en typisk plastic router med USB porte ikke
gearet til. Men hvis du kan leve med omkring 5 MB/sec (B=byte), er det
fint nok.

--
Jesper Lund

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 21-01-11 23:28

On Fri, 21 Jan 2011 13:28:47 -0800 (PST), john0336
<john0336@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>I øjeblikket har jeg en router fra Fullrate uden USB-stik. Jeg har en
>ekstern harddisk. Hvilken en af disse to muligheder synes I jeg skal
NAS

>Mine krav er ikke så mange:
>
>- man skal kunne gemme på harddisken fra alle computere i hjemmet.
Det vil begge løsninger kunne opfylde.

>- harddisken/NAS-drevet skal stå på vores loft.
Fugt ?
Temperatur ?

>Umiddelbart vil løsning 2 være den billigste?
Ja

NASen er den der vil kunne tilbyde den største kapasitet i lagerplads.
NASen kan faktisk også ofte suppleres med at man sætter en USB stik i
og gemmer på denne.

/Hans

Fra : john0336

Dato : 30-01-11 09:27

On 21 Jan., 23:27, Hans Kjærgaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> NASen er den der vil kunne tilbyde den største kapasitet i lagerplads.
> NASen kan faktisk også ofte suppleres med at man sætter en USB stik i

Hej Hans

Tak for svar.

Jeg tror også jeg går efter NAS

Mvh John