php filnavne med æøå
Fra : scootergrisen

Dato : 21-01-11 05:47

Er der nogen der gider teste om de kan få udført PHP kode fra filer hvor
filnavnet indenholder æøå ?

Lad os sige du skriver denne kode :

<?php

echo 'hej';

?>

og gemmer filen som æøå.php og tilgår den i browseren.
Virker det ?

Og hvis du omdøber den til noget uden æøå. Bare hej.php virker det så ?

Hos mig virker det ikke hvis filnavnet indenholdet æøå tegn.
Men hvis jeg omdøber til et filnavn uden æøå så virker det.

Fra : Leif Neland

Dato : 21-01-11 11:52

"scootergrisen" <scootergrisen@NOSPANKYOUgmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der gider teste om de kan få udført PHP kode fra filer hvor
> filnavnet indenholder æøå ?

Det er spild af tid.

Du stavnsbinder dig til den del af servere, hvor det "virker", og du
afskærer alle, der ikke har dansk tastatur til at skrive url'en direkte.

Hvis du vil undgå problemer med filnavne, så
* undgå æøå og andre "underlige" tegn
* vær konsistent med brugen af store og små bogstaver.

Leif

Fra : scootergrisen

Dato : 21-01-11 12:50

> [...]
>
> Hvis du vil undgå problemer med filnavne, så
> * undgå æøå og andre "underlige" tegn
> * vær konsistent med brugen af store og små bogstaver.

Ja fint og det gør jeg også men nu vil jeg gerne prøv og får det til at
virke altså for at prøve og se hvor langt det kan lade sig gøre og hvad
problemerne kommer.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-11 20:12

scootergrisen wrote:

> Ja fint og det gør jeg også men nu vil jeg gerne prøv og får det til
> at virke altså for at prøve og se hvor langt det kan lade sig gøre og
> hvad problemerne kommer.

Det er spild af din kostbare tid. Undgå brug af andet end engelske
bogstaver, tal og tegnene "-" og "_" i filnavne og mappenavne.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 23-01-11 06:40

Den 22-01-2011 20:12, Erik Ginnerskov skrev:

> Det er spild af din kostbare tid. Undgå brug af andet end engelske
> bogstaver, tal og tegnene "-" og "_" i filnavne og mappenavne.

Ja men det er ikke det mit spørgsmål går ud på.
Jeg ved godt det giver problemer men nu vil jeg altså prøve og se hvad
der kan lade sig gøre.

Fra : Leif Neland

Dato : 23-01-11 09:30

Den 23-01-2011 06:39, scootergrisen skrev:

> Ja men det er ikke det mit spørgsmål går ud på.
> Jeg ved godt det giver problemer men nu vil jeg altså prøve og se hvad
> der kan lade sig gøre.

if (rand(100)<98) {exit(0)}

Fra : scootergrisen

Dato : 23-01-11 09:50

> if (rand(100)<98) {exit(0)}

Som jeg syns jeg har skrevet før så ved jeg godt det ikke virker så godt
men jeg vil gerne undersøge hvor langt man kan få det til at virke og
hvad der står i vejen for at det ikke virker.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-01-11 10:38

scootergrisen <scootergrisen@NOSPANKYOUgmail.com> skrev Sun, 23 Jan 2011
09:50:05 +0100

>Som jeg syns jeg har skrevet før så ved jeg godt det ikke virker så godt
>men jeg vil gerne undersøge hvor langt man kan få det til at virke og
>hvad der står i vejen for at det ikke virker.

Jammen, det står dig da frit for.

Problemet er, for mig at se, at du beder andre bruge tid på at afprøve
noget der reelt er nytteløst.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-01-11 12:35

On 23-01-2011 10:37, Arne Feldborg wrote:
> [...]
> 09:50:05 +0100

> Jammen, det står dig da frit for.
>
> Problemet er, for mig at se, at du beder andre bruge tid på at afprøve

Nu vi taler om tidsspilde:
Jeg forstår ikke at nogen gider spilde tiden på at fortælle at de synes
der er tale om tidsspilde.

Der var vist nok en, der for ca. 150 år siden sagde, at det var da smart
nok at man kunne sende elektrisk energi 120 km. til New York, men han
kunne bestemt ikke se formålet med det.

Hvad ville der ske med udviklingen, hvis alle blot sagde at der var tale
om tidsspilde?

Hvis man ikke forstår formålet, kan man jo blot undlade at kommentere.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-11 17:49

Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> men han kunne bestemt ikke se formålet med det.

> Hvis man ikke forstår formålet, kan man jo blot undlade at kommentere.

Vi forstår vist allesammen formålet. Det står bare ikke i vores magt at gøre
noget ved det. Vi må tålmodigt vente på, at nettet hele vejen igennem evner
at håndtere de tre danske bogstaver i URL'er. Indtil da er det spild af tid
at prøve det.

Jeg kunne selv godt bruge den funktionalitet - bor i Søndergade i Lunghøj.
Men min tid er ikke til det, når det nu ikke er 100% skudsikkert.

Fra : scootergrisen

Dato : 23-01-11 13:04

> Jammen, det står dig da frit for.
>
> Problemet er, for mig at se, at du beder andre bruge tid på at afprøve
> noget der reelt er nytteløst.

Syns da ikke det er nyttelyst hvis det er for at vise hvor langt æøå
virker og hvorfor det ikke virker.

Det ville da være rart at kunne svare på spørgsmålet "Hvorfor virker min
side ikke med æøå tegn" andet end at svare "Det gør det bare ikke. Lad
være at bruge æøå".

Det ville være bedre at kunne sige det ikke virker fordi...

PHPs fil funktion ikke tillader andet end ASCII tegn i
filnavne fordi PHP bruger C biblioteket XXX som har
denne begrænsning.

Og indtil det ændres internt i PHP vil det ikke virke.
Det bliver måske rettet i PHP version X.

Eller noget i den stil.

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-01-11 14:28

scootergrisen wrote:

> Det ville da være rart at kunne svare på spørgsmålet "Hvorfor virker min
> side ikke med æøå tegn" andet end at svare "Det gør det bare ikke. Lad
> være at bruge æøå".

Det er jeg helt enig i. Det kunne endda være du fandt en løsning til
hvordan det altid virkede

Jeg er af den mening at computere er til for mennesker, ikke omvendt. Så
når vi nu har æøå i vores alfabet, så burde det jo også være muligt at
anvende dem på nettet.

Klart nok, hvis det er en international side der henvender sig til folk
uden DK tastatur er det en dårlig ide.

Engang var der såmænd også problemer med æøå i tekstfiler. Tænk hvis man
bare havde trukket på skulderen og sagt "Lad være at bruge danske tegn i
dine dokumenter".

Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-11 14:44

Martin Larsen skrev:

> Jeg er af den mening at computere er til for mennesker, ikke
> omvendt. Så når vi nu har æøå i vores alfabet, så burde det jo
> også være muligt at anvende dem på nettet.

Det er det jo også i de sammenhænge hvor det spiller en rolle -
på hjemmesiderne.

Biler er til for mennesker, men alligevel foretager vi os en
hoben ting der er skræddersyet til den måde de er indrettet på i
stedet for at opføre os som om vi sidder i vores egen stue.

> Klart nok, hvis det er en international side der henvender sig
> til folk uden DK tastatur er det en dårlig ide.

Det er af mindre betydning hvilke tegn der indgår i 'interne'
betegnelser hvormed jeg mener links der primært bare skal klikkes
på og fodres til en browser. Teksten på hjemmesiden er derimod
vigtig, og der har man kunnet brug de danske bogstaver helt fra
starten.

Man kan også se på det på en anden måde:
Verden er helt forkert indrettet, og man kan vælge at bruge
timevis på at prøve at få den til at simulere velfungerende,
eller også kan man vælge at indrette sig på hvordan den er skruet
sammen. Det sidste tager 3 sekunder.> Engang var der såmænd også
problemer med æøå i tekstfiler.

> Tænk hvis man bare havde trukket på skulderen og sagt "Lad
være at

> bruge danske tegn i dine dokumenter".

Det er jo et væsentligt problem. Det er filnavne ikke.

/Bertel
(der ikke forstår hvor min signatur bliver af i TB)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-01-11 16:04

scootergrisen <scootergrisen@NOSPANKYOUgmail.com> skrev Sun, 23 Jan 2011
13:04:13 +0100

>Syns da ikke det er nyttelyst hvis det er for at vise hvor langt æøå
>virker og hvorfor det ikke virker.

Jammen det vil du jo alligevel ikke finde ud af.

Du vil få nogle eksempler. Men ikke et generelt billede så du bagefter
kan sige på forhånd hvornår det virker og hvornår det ikke virker.

Alt dette er kendt stof og der vil ikke komme noget nyt frem.

Det eneste du kan sige med sikkerhed er, at det *ikke* vil virke under
enhver tænkelig omstændighed - og hvorfor i alverden så bruge det.

Og hvorfor i alverden bruge specielle danske tegn som filnavne i
internet sammenhæng, når du ved på forhånd at der vil være en hel masse
steder hvor det ikke vil virke.

Men min pointe var sådan set bare, at du blev ved med at bebrejde folk
at de ikke ville bruge tid på at hjælpe dig - det er der altså ingen der
er forpligtet til.

Men da jeg så åbenbart også skal bebrejdes for det, så farvel herfa.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 23-01-11 16:20

> Du vil få nogle eksempler. Men ikke et generelt billede så du bagefter
> kan sige på forhånd hvornår det virker og hvornår det ikke virker.

Jo hvorfor skulle man dog ikke kunne det ?
Det må da bare være at lærer hvad det er som gør at æøå giver problemer.
Det er computere. Der er ikke noget tilfældigt i en computer.

> Det eneste du kan sige med sikkerhed er, at det *ikke* vil virke under
> enhver tænkelig omstændighed - og hvorfor i alverden så bruge det.

Hvem siger os at det skal virke altid og under alle omstændigheder.
Tag nu bare javascript og CSS og flash det virker da langt fra under
alle omstændigheder.

> Og hvorfor i alverden bruge specielle danske tegn som filnavne i
> internet sammenhæng, når du ved på forhånd at der vil være en hel masse
> steder hvor det ikke vil virke.

Fordi jeg er dansker og æøå bruges tit og ofte i mit sprog.
Prøv og gem det du lige skrev og kig på det om 10 år og se hvor tosset
det lød.
Hvis nu computere var lavet af kinesere og du ikke kunne skrive abc
ville du så bare accepptere det og undlade at skrive dansk på en compute ?

> Men min pointe var sådan set bare, at du blev ved med at bebrejde folk
> at de ikke ville bruge tid på at hjælpe dig - det er der altså ingen der
> er forpligtet til.

Øh jeg er ik helt med.
Mener da godt nok ikke jeg har skrevet at folk absolut skal hjælpe mig.
Kun at jeg kommer og smadre dem hvis de ikke gør :) hehe

> Men da jeg så åbenbart også skal bebrejdes for det, så farvel herfa.

Farvel.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-11 18:12

scootergrisen wrote:

> Jo hvorfor skulle man dog ikke kunne det ?
> Det må da bare være at lærer hvad det er som gør at æøå giver
> problemer.

Det har været beskrevet så tit. Problemet er DNS (Domain Name Server).

> Det er computere. Der er ikke noget tilfældigt i en
> computer.

Nej, det er ikke computerne. Det er den software, der ligger på dem. Da det
er engelsksprogede (hovedsageligt amerikanere) der skriver serversoftwaren,
kan du roligt regne med, at de ski... på dit ønske om at bruge nogle
bogstaver, de aldrig har hørt om.

> Hvem siger os at det skal virke altid og under alle omstændigheder.

Hvem vil bruge tid på at lave en hjemmeside, der ikke kan tilgås, fordi en
dum DNS ikke kan adressere den korrekt?

> Fordi jeg er dansker og æøå bruges tit og ofte i mit sprog.
> Prøv og gem det du lige skrev og kig på det om 10 år og se hvor tosset
> det lød.

Så sæt dig til at skrive den nødvendige DNS-software og gør den så god, at
den globalt kan udkonkurrere den amerikanskproducerede.

> Hvis nu computere var lavet af kinesere og du ikke kunne skrive abc
> ville du så bare accepptere det og undlade at skrive dansk på en
> compute ?

Så havde computerne ikke vundet den udbredelse. DNS-software laves, så det
forstår de fleste sprog. Dansk er bare så lille et sprogområde og generelt
kompatibelt med engelsk, så de ansvarlige vil ikke bruge krudt på vorres
helt specielle ønske om æ, ø og å - det er for dyrt.

Fra : scootergrisen

Dato : 23-01-11 19:36

> Problemet er DNS (Domain Name Server).

Det er ikke det jeg oplever lige nu.

Jeg bruger jo ikke DNS til at se en fil på min egen computer.

Begge adresser giver en tom side :
http://localhost/æøå.php
http://127.0.0.1/æøå.php

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-01-11 20:06

On Sun, 23 Jan 2011 19:35:32 +0100, scootergrisen
<scootergrisen@NOSPANKYOUgmail.com> wrote:

>Det er ikke det jeg oplever lige nu.
>
>Jeg bruger jo ikke DNS til at se en fil på min egen computer.
>
>Begge adresser giver en tom side :
>http://localhost/æøå.php
>http://127.0.0.1/æøå.php

Hvad indeholder filerne?
Hvilken browser? Hvilken webserver? Hvilket styresystem?
Hvad siger webserveres logfil? Har den overhovedet modtaget
forespørgslen på filen?

Jeg har ingen problemer med en fil der hedder æøå.php på min apache som
kører på en linux-server, og filen vist med en firefox som kører på min
windowsmaskine.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : scootergrisen

Dato : 23-01-11 20:49

> Hvad indeholder filerne?

æøå.php indenholder :
<?php

echo 'hej';

?>

Også skulle der jo gerne stå "hej" når man besøger siden i browseren men
jeg får bare en tom side (ingenting).
Vælger jeg vis kilde kode i browseren er der ingenting.

> Hvilken browser?

Firefox, safari, opera, chrome.
Samme resultat (ingenting).

> Hvilken webserver?

Apache 2.2
I http.conf står:
LoadModule php5_module "C:/Program Files/PHP/php5apache2_2.dll"
phpinfo() siger Server API = Apache 2.0 Handler
Ved ik om det kan have noget at sige.

PHP er version 5.3.3

> Hvilket styresystem?

Windows Vista

> Hvad siger webserveres logfil? Har den overhovedet modtaget
> forespørgslen på filen?

I apachs access.log står:
127.0.0.1 - - [23/Jan/2011:20:26:53 +0100] "GET
/test/%C3%A6%C3%B8%C3%A5.php HTTP/1.1" 200 -
Hvilket får mig til at tro at det nok ikke er apache den er gal med.
Men nok kommunikationen mellem apache og php eller php alene.

> Jeg har ingen problemer med en fil der hedder æøå.php på min apache som
> kører på en linux-server, og filen vist med en firefox som kører på min
> windowsmaskine.

Mit webhotel bruger Linux med Apache (Server API = CGI/FastCGI) og der
virker det. Der skal URLen bare være ASCII encoede og ikke UTF8 encoded.

Gider du undersøge hvad Server API du bruger med phpinfo() ?
Og hvad apache og php version du bruger ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-01-11 08:15

On Sun, 23 Jan 2011 20:49:06 +0100, scootergrisen

Apache 2.2.15, php 5.3.3 via mod_php5.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 23-01-11 20:19

Den 23-01-2011 18:12, Erik Ginnerskov skrev:

> Det har været beskrevet så tit. Problemet er DNS (Domain Name Server).

Nej, der er ikke noget problem med æøå i DNS (mere).

Browserne oversætter åses-æblegrød.dk til xn--ses-blegrd-05aq3v.dk, og
det skriver man i config/datafiler til nameservere og webservere, så de
ser slet ikke æøå. Det kaldes punycode.

Mailklienter derimod er ikke standardiserede, så det er ikke tilrådeligt
at bruge æøå til maildomæner, kun til web.

Problemet er, hvad der kommer _efter_ domænenavnet i links, de
oversættes ikke til punycode, og derfor viser problemerne sig med
tegnkodningen, om det f.ex. er utf8 eller iso8859-1

Leif

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-01-11 12:52

scootergrisen wrote:

> Er der nogen der gider teste om de kan få udført PHP kode fra filer hvor
> filnavnet indenholder æøå ?

I modsætning til de andre synes jeg faktisk ikke det er nytteløst. Man
skal selvfølgelig overveje ulemperne, men ja - det virker fint. Og nu
ved jeg jo du gerne vil skrive om PHP, så en test af æøå-problematikken
er da helt på sin plads.

Har prøvet på 3 forskellige linuxservere og i forskellige browsere.
Ingen problemer.

http://kreacom.dk/test/æøå.php

Martin

Fra : scootergrisen

Dato : 23-01-11 13:32

Den 23-01-2011 12:52, Martin Larsen skrev:

> [...]
> er da helt på sin plads.
>
> Har prøvet på 3 forskellige linuxservere og i forskellige browsere.

Det virker med UTF8 encoding på din side :
http://kreacom.dk/test/%C3%A6%C3%B8%C3%A5.php

Har du mulighed for at teste på en windows computer ?

På linux server virker det kun hos mig med ASCII encoding:
http://scootergrisen.dk/test/%E6%F8%E5.php
Ikke med UTF8 encoding (giver 404 fejl):
http://scootergrisen.dk/test/%C3%A6%C3%B8%C3%A5.php

Hvad er det som bestemmer om URLen skal encodes som ASCII eller UTF8 ?
Det må vel være HTTP serveren ik ?
Kender i den opsætning i apaches http.conf fil som bestemmer dette ?

På min windows computer :
http://localhost/test/%E6%F8%E5.php (ascii) (siger forbidden)
http://localhost/test/%C3%A6%C3%B8%C3%A5.php (utf8) (tom side)

Hvis jeg så slette eller omdøber æøå.php filen:
http://localhost/test/%E6%F8%E5.php (siger stadig forbidden)
http://localhost/test/%C3%A6%C3%B8%C3%A5.php (404 fejl)

Altså den rigtige adresse på min windows computer er den med UTF8
encoding... men hvorfor vises der en tom side ?
Det må vel betyde at apache godt kan finde filen men at der er noget som
går galt i PHP eller mellem apache og php.

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-01-11 14:25

scootergrisen wrote:

> Det virker med UTF8 encoding på din side :
> http://kreacom.dk/test/%C3%A6%C3%B8%C3%A5.php

I Firefox decoder browseren selv til æøå.php når jeg klikker på
ovenstående link. Dvs. der står æøå.php i adresselinjen.

> Har du mulighed for at teste på en windows computer ?

Det havde jeg faktisk allerede gjort, og det virker fint.

IE viser ovenstående link som det står, mens FF, Chrome, Opera og Safari
straks dekoder til æøå.php.

> På linux server virker det kun hos mig med ASCII encoding:
> http://scootergrisen.dk/test/%E6%F8%E5.php
> Ikke med UTF8 encoding (giver 404 fejl):
> http://scootergrisen.dk/test/%C3%A6%C3%B8%C3%A5.php

Har som sagt prøvet 3 forskellige servere.

> Hvad er det som bestemmer om URLen skal encodes som ASCII eller UTF8 ?
> Det må vel være HTTP serveren ik ?
> Kender i den opsætning i apaches http.conf fil som bestemmer dette ?

Det har jeg aldrig sat mig ind, så jeg må blive dig svar skyldig....

> [...]
> Det må vel betyde at apache godt kan finde filen men at der er noget som
> går galt i PHP eller mellem apache og php.

Aner det ikke. Du har i øvrigt brugt localhost, så jeg kan af gode
grunde ikke teste hvordan det ser ud :)

Martin