Påhængsmotor
Fra : Skou

Dato : 16-01-11 14:34

Hej

Jeg har en ældre Johnson påhængsmoter 6 HP, den sidder på en 23 fods
sejlbåd.

Mit problem er, at motoren skubber båden fint fremad, men når jeg skal
bakke, er der næsten ingen effekt.

Er der nogen som har en løsning på dette problem? Kan det skyldes, at
udstødningsboblerne bliver ledt ned bagved propellen og ikke gennem
propellen?

Er der nogen der har erfaring med, at 6 HP er for lille til en 1800 kg
båd?

Mvh Skou

Fra : Jakob_K

Dato : 16-01-11 14:49

Jeg havde en Mariner 5hk på min forrige 28 fods båd og det rakte fint.

Prøv at rotere hele motoren 180 grader, så du bakker med den i fremad-
gear og se om det virker bedre. Er resultatet det samme som normal
bakning, er det ikke motoren det er galt med, men "bare" din båd, der
ikke er særlig glad for at bakke. Hvilket sikkert er ganske normalt.

mvh
JAKOB

Fra : HKN

Dato : 16-01-11 23:34

> [...]
> propellen?
>
> Er der nogen der har erfaring med, at 6 HP er for lille til en 1800 kg

Jeg havde en 5HK på en 30 fods båd - ingen problemer, så tror ikke det er
størrelsen der er problemet. Kan det tænkes at navet i propellen er løst?
Man opdager det oftest når man enten forsøger at sejle med fuld fart frem,
eller slår bak....

Går motoren op i omdrejninger som normalt, men uden effekt? Prøv at dreje
propellen rundt med fingrene (med "dødemandssikring" fjernet) mens motoren
står i gear - kan du det, så er det gumminavet der er defekt og du skal have
en ny propel.

Mvh
Henrik

Fra : Børge

Dato : 17-01-11 08:45

Den 16-01-2011 22:34, Skou skrev:
> [...]
> propellen?
>
> Er der nogen der har erfaring med, at 6 HP er for lille til en 1800 kg

Hej.
Det er en kendt sag, at bakeffekten ikke er så god på alm.
påhængsmotorer,derfor er der også nogle der har betegnelsen Sailpower
hvor denne effekt skulle være bedre
dog så lidt på bekostning af fremdriften, det har vist noget at gøre med
stigningen på propellen.
mvh.
Børge

Fra : steffen skov

Dato : 18-01-11 12:06

Hejsa
Bakkeeffekten er ikke ret god når udstødningen bliver ledt bagud gennem
navet. Indtil for 3 år siden havde jeg en 9 HK Tohatsu på Pd´en, og den
ville ikke tage ved under bakning. Jeg byttede denne til en 8 HK Yahmaha,
som vender udstødning så den bliver sendt fremad. Første gang jeg skulle
bakke med denne motor, var jeg nær kommet galt afsted, for den bakker ligeså
godt som den kører fremad. Så jeg tror det er udstødningen der danner luft
ved propel, der giver problemet.
Hilsen Steffen

Fra : Boje

Dato : 17-01-11 20:23

> [...]

>Er der nogen som har en løsning på dette problem? Kan >det skyldes, at
>udstødningsboblerne bliver ledt ned bagved propellen >og ikke gennem

Hej.

Ja, det skyldes netop dette problem på motorer, hvor udstødningen ledes ud
bag propellen. På motorer med udblæsning gennem propellen er problemet lige
så stort, hvis ikke udstødningsretningen vendes, når man slår bak. Jeg havde
selv sidstnævnte problem med en 6 hk Yamaha. Efter skift til en
"udstødningsvendepropel" fik motoren virkelig saft og kraft også i bak.

Mvh
Boje

Fra : Boje

Dato : 18-01-11 20:53

Fra : Boje

Dato : 18-01-11 20:54

Fra : Boje

Dato : 18-01-11 20:56

Hej alle.

Sorry for repost x2. Ved ikke lige, hvad der skete.

Mvh
Boje

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 18-01-11 22:35

Boje wrote:
> Hej alle.
>
> Sorry for repost x2. Ved ikke lige, hvad der skete.
>
> Mvh
> Boje

x 3

men det er jo kun menneskeligt, og så er det jo til at leve med

Torben