kompressor
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-11 15:11

Trykluft skal man have...

Men hvad skal jeg kigge efter.
Jem & Fix har ofte en mindre 1,5 HK oliefri kompressor med tank. til ca.
478,-
Harald Nyborg har af og til en tilsvarende til ca. samme pris.
I øjeblikket kører Harald Nyborg med en model der er lidt større (2,5 HK
også med tank, måske også oliefri) til ca. 1000,-

Hvad vil det sige at den er oliefri og er det en fordel ?
Er størrelsen (HK) et spørgsmål om hvor længe den er om at pumpe op til max.
arbejdstryk ?
Har det meget at sige om det er 1,5 eller 2,5 HK. ?
Er det meget dumt at købe for billigt ?

Den skal bruges til oppumpning af cykler, bil og campingsvogn. Evt. til lidt
sprøjtemaling og hvad man ellers lige bruger sådan en til.
Jeg forventer ikke at skulle sætte en sømpistol på og bygge et nyt hus.

På forhånd tak for svarene.

Per.

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 15-01-11 15:51

Den 15/01/11 15.10, Per Olsen skrev:
> skal bruges til oppumpning af cykler, bil og campingsvogn. Evt. til lidt
> sprøjtemaling og hvad man ellers lige bruger sådan en til.
> Jeg forventer ikke at skulle sætte en sømpistol på og bygge et nyt hus.

Af det du nævner, er det kun sprøjtemaling som kræver stor luftmængde
alle de andre opgaver - inklusive en sømpistol - kræver intet af en
kompressor. Til alle de opgaver kan du fint klare dig med en af de
billige oliefrie kompressorer man kan købe for ingen penge i ethvert
byggemarked.
Det er først hvis du skal i gang med malerværktøj, slibemaskiner,
luftnøgler osv. at du behøver at kigge efter en større kompressor.

Andreas M. Hansen

Fra : Max

Dato : 15-01-11 16:03

Hej Andreas

> Det er først hvis du skal i gang med malerværktøj, slibemaskiner,

Man kan nu fint klare sig med en lille kompressor til sprøjtemaling,
man skal bare sørge for at købe en kopsprøjte, altså en hvor
beholderen til malingen sidder oven på pistolen, den kan nemlig
klare sig med meget lidt luft. Jeg har sådan en:
http://www.esska-tech.co.uk/esska_eng_s/super_silent_compressor_jun_air_type_of3.html
den giver ingen luft, men siger til gengæld intet, og den klare
fint at sprøjtemale med sådan en pistol.

Max

Fra : Klaus G.

Dato : 17-01-11 16:56

> inklusive en sømpistol - kræver intet af en kompressor.
Bob bob, ik? :)

Jeg vil jo nok mene at der skal en halvstor kompressor til at trække en 4"
pistol. Skal man lægte eller sætte forskalning op, så kan det godt knibe.

--
Klaus G.

Fra : Ivar

Dato : 15-01-11 20:16

Per Olsen skrev:

> Er størrelsen (HK) et spørgsmål om hvor længe den er om at pumpe op til max.
> arbejdstryk ?

Normalt kan en kompresser give cirka 100 liter pr. minut for hver hk.
De tal der opgives i liter pr. minut, er ofte meget større, hvilket
får mig til at tvivle på, om de er rigtige.
Tiden om at komme til arbejdstryk, har noget at gøre med liter pr.
minut og tankens størrelse. En mindre tank gør at den er hurtigere
klar, men også, at den mister pusten hurtigt. Normalt går man
efter mange liter pr. minut og stor tank.

> Har det meget at sige om det er 1,5 eller 2,5 HK. ?

Ikke hvis du skal pumpe cykel op. Men den sidste kan selvfølgelig
give mere luft til andre opgaver.

Ivar Magnusson

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-01-11 01:22

Per Olsen skrev:

> Trykluft skal man have...

Ja!

> Men hvad skal jeg kigge efter.

Jeg kikkede efter en stor model, fordi de fleste
tankstationer ikke kunne levere 2,2 bar til en
Land Rover.

Stark havde tilbud på den jeg ville have, den var
nedsat fra 1100 til 600, men der fulgte ikke noget
med.

10 meter slange, dæktrykmåler, sømpistol og en
masse udstyr blev købt samtidig, og det hele har
været i brug.

Sidst var det hundegården på 100 m2, her blev
hegnet knaldet på i løbet af få minutter med klamper,
det ville ellers have taget mange timer, og blå
fingre med hammer og kramper.

Siden har jeg fået meget andet komressorværktæj,
blandt andet malerudstyr - nu er det meget nemmere
at få malet en masse ting på en utrolig nem måde.

Kompressoren indgår også i rengøringenen af
bilerne i foråret - her bliver de pustet rene for støv
og hundehår.

Her er det rart at have en kraftig model, så den kan
få det hele med.

Før havde jeg en meget lille en, jeg havde arvet fra
svigerfar, den blev lynhurtigt kylet ud.

> Trykluft skal man have...

Ja!

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 20-01-11 13:29

> Jeg kikkede efter en stor model, fordi de fleste
> tankstationer ikke kunne levere 2,2 bar til en
> Land Rover.

Vist ikke trykket der var problemet - men nok mere at der skal meget luft
til i store hjul ...

De løse beholdere med kort slange og stor viser skive kan ikke have mange
liter luft med ad gangen ...

Har vist 2,3 hele vejen rundt på c5'en til dagligt og 2,5bag ved last. -
Indtil jeg fik en ny (najagtigt) luftpistol har jeg primært brugt nærmeste
ok tank der har en fastmonteret kompresser med lang slange. En af dem hvor
man blot vækgre dæktrykket og trykker start

(Men kompressoren har jeg da ...)

En anden ting der næsten er lige så vigtig som ydelsen er tykkelsen af
slange. Har kasseret en spiralslange der simpelthen havde for stort tryktab
til at bruge en luftnøgle.

/A

Fra : Max

Dato : 20-01-11 13:44

Hej Anders

> En anden ting der næsten er lige så vigtig som ydelsen er tykkelsen af
> slange. Har kasseret en spiralslange der simpelthen havde for stort
> tryktab til at bruge en luftnøgle.

Ja, det er så ikke trykket, men luftmængden der er problemet.

Max

Fra : Klaus G.

Dato : 20-01-11 15:30

> En anden ting der næsten er lige så vigtig som ydelsen er tykkelsen af
> slange. Har kasseret en spiralslange der simpelthen havde for stort
> tryktab til at bruge en luftnøgle.
Ja, det kan jeg kun give dig ret i :)

Jeg skulle bruge min luftnøgle en dag og den havde ligget et par år på
hylden. Jeg troede fame det var gået i stykker, for der var slet slet ikke
samme slag i som der plejede. Men det viste sig bare, at det var pga. den
slange jeg brugte. Man tror det er løgn så stor en forskel det gør at skifte
slange :)

--
Klaus G.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-01-11 23:19

Anders Majland skrev:

> Har kasseret en spiralslange der simpelthen
> havde for stort tryktab til at bruge en luftnøgle.

Jeg har også kasseret en spiralslange, men kun
fordi jeg irriterede mig over at den hang fast i al
ting. Trækker man den ud til bilen, og lægger den
på gårdspladsen, fiser den af sted - det gør min
"lige" 10-meterslange ikke

Fra : Lars Clement

Dato : 18-01-11 22:21

"Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lidt sprøjtemaling og hvad man ellers lige bruger sådan en til.
> Jeg forventer ikke at skulle sætte en sømpistol på og bygge et nyt hus.

Hej Per

Jeg har lige været igennem samme proces.
Har lånt flere forskellige småkompressorer. De var alle for små og støjende.
Valget faldt på onkel Haralds "Selekta" 2,5 hk m/ 2 cylindre til 1800,-
Den larmer ikke ret meget og giver hurtigt noget luft. Tanken på 20 liter
gør at jeg ikke skal vente så længe på at komme i gang.
Det er lidt større beløb, men det er jo mange år man har glæde af dyret !!

--
Venligst

Lars Clement

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-11 22:41

1800,- er lige i overkanten af hvad budgettet tillader. Jeg tror også godt
jeg kan leve med at den siger lidt, alt med måde naturligvis.
Umiddelbart står valget mellem den helt lille fra Jem og Fix med 1,5 HK til
ca. 500,- eller den lidt større fra Harald N. med 2,5 HK til omkring 1000,-
Lige i øjeblikket gælder tilbuddet fra Jem og Fix ikke, der er dog andre der
sælger en tilsvarende (sådan ser den ihvertfald ud) for omkring 600,-

Jeg tror jeg venter et par uger og ser hvad der sker...

Per.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-01-11 22:58

Per Olsen forklarede den 18-01-2011:
> eller den lidt større fra Harald N.

Har haft kompressor med 8 bar i mange år.

Jeg ville vælge den fra HN med 10 bar der i øjeblikket (i sidste uge)
sælges/solgtes til under en tudse.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Max

Dato : 18-01-11 23:10

Hej Per

> Jeg tror jeg venter et par uger og ser hvad der sker...

Vent nogle måneder og spar lidt mere sammen og så
købe en kvalitets kompressor der ikke støjer, den kan
du så nyde hver gang du bruger den de næste mange,
mange år.

Max

Fra : TGJ

Dato : 19-01-11 19:30

"Max" skrev i meddelelsen

Vent nogle måneder og spar lidt mere sammen og så
købe en kvalitets kompressor der ikke støjer, den kan
du så nyde hver gang du bruger den de næste mange,
mange år.

Er der noget mærke man bør gå efter?

/Thomas

Fra : Max

Dato : 20-01-11 13:52

Hej TGJ

> Er der noget mærke man bør gå efter?

Vil du have det bedste, noget der er støjsvagt og bare
holder, ja så er der jo en af de små her:

http://www.nettobuild.dk/jun-air-kompressor-4-25.html

eller mindre

http://www.nettobuild.dk/jun-air-kompressor-4-15.html

vil du ikke ofre det, ja så laver Reno en serie der
er rimelig billig og af en god kvalitet.
Denne model er faktisk til at holde ud at høre på:

http://www.reno-ff.dk/webshop/kompressorer/24010-1400-omdr/

Max