Bogføringsspørgsmål
Fra : ANZQ1X

Dato : 15-01-11 00:21

Hej,

Hvordan bogføres dette:

Der er tale om et .aps

I December 2010 bestiller en kunde en vare (30.000+Moms), som jeg ikke
kan, hverken nå at indkøbe eller levere før end i januar 2011.

Fakturaen bliver dateret 30-12-2010
Det er så det eneste der sker i 2010

12. januar 2011 bliver fakturaen betalt af kunden til mig.
20. januar 2011 kommer min leverandør at fakturere mig for varen, og
levere den få dage senere.
27. januar bliver varen leveret. (Handelen afsluttet)

Bogføring?

Skal jeg bogføre fakturaen i 2010 og dernæst periodisere omsætningen
frem til 2011, så at indkøb og omsætning ligger i samme år.?

Andre lovlige/gode forslag?

Venlig hilsen,
an

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 15-01-11 03:55

ANZQ1X wrote:
> [...]
>
> Skal jeg bogføre fakturaen i 2010 og dernæst periodisere omsætningen
> frem til 2011, så at indkøb og omsætning ligger i samme år.?

Jeg synes, at de svar, der hitil er givet, er lidt ud i det "blå". Når du nu
endelig har debiteret kunden pr. 30.12.2010, skal du jo også bl.a. redegøre
for den indgående moms. Det alene er jo ikke så "sjovt", når nu varen ikke
er i hus, og debitor ikke har betalt i 2010.

I det omfang, du har brug for omsætningen i 2010, må du sætte debitor op som
skyldig (det vil han alligevel være i forbindelse med en årsafslutning i et
normalt regnskabssystem, når fakturering er sket), og varerne som "svømmende
varer", såfremt du har modtaget leverandørens faktura dateret inden udgangen
af 2010.

B I T O
Karsten Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 16-01-11 18:15

Den 15-01-2011 03:55, Karsten (7870) skrev:

> [...]
> varer", såfremt du har modtaget leverandørens faktura dateret inden udgangen

Hej Karsten.

Du "kan" ikke bare sige, i det omfang du har brug for omsætning i 2010,
så skal den indgå deri.

Når revisor reviderer regnskabet vil han flytte omsætningen over i 2011,
da levering (risiko) først overgår til køber der. Dermed hører
omsætningen også til der. Det er ikke et valg sælgeren har, men et
periodiseringskrav rent revisionsmæssigt

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 16-01-11 21:00

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> omsætningen også til der. Det er ikke et valg sælgeren har, men et
> periodiseringskrav rent revisionsmæssigt

Hej Michael

Vi er enige. Jeg har for så vidt - forhastet - taget som udgangspunkt i, at
varerne også er afsendt på fakturadatoen og således er undervejs årsskiftet
over, og således kan risiko (sædvanligvis) være overgået til køber pr.
afsendelsesdato.

Men ved nærmere efterlæsning giver spørgeren jo netop oplysning om, at det
eneste, der er sket i 2010 er udstedelsen af en faktura og dermed ikke en
bekræftelse på faktisk afsendelse af varerne i 2010.

Jeg beklager misforståelsen og med tak til Michael for korrektionen.
--
---
Med venlig hilsen

Fra : ANZQ1X

Dato : 17-01-11 15:17

On 16-01-2011 17:15, Michael Sørensen wrote:

> [...]
> omsætningen også til der. Det er ikke et valg sælgeren har, men et
> periodiseringskrav rent revisionsmæssigt

Hej, Tak for responsen,

Jeg har altså 3 muligheder:

A:
Faktura bogført i 2010 (er gjort)
Så bogfører jeg omsætningen fra omsætningskontoen til periodisering.
Primo 2011 bogfører jeg så fra periodisering til omsætning.
Udgående moms afregnes for 2010, efter fakturadato.
Indgående moms kommer så senere i 2011

B:
Jeg lader som om fakturaen ikke er dateret i 2010, men bogfører denne
primo 2011.
Jeg slipper for at finansiere udgående moms en periode.

C:
Jeg ændrer mit eksemplar af fakturaen, så den er dateret i 2011, men
kunden har så stadigvæk samme faktura, men med en anden dato.
Jeg slipper for at finansiere udgående moms en periode.

Jeg hælder mest til A, men måske B er en mulighed. C deriomo lyder ikke
rigtigt i mine ører.

Hvad synes I ?

mvh.
an

Fra : ANzqx

Dato : 17-01-11 15:43

Fakturaer bliver lavet externt (Calc), og ikke i bogføringsprogrammet.
mvh.
an