Frikadeller
Fra : Linde

Dato : 14-01-11 22:51

Hej gruppe!

I går lavede jeg en gang stuvet hvidkål med frikadeller. Det er længe siden
sidst jeg lavede frikadeller, og jeg kom til at tænke på, at jeg ikke har en
"egen recept" på de perfekte frikadeller. De smagte såmænd godt nok, en
smule kedeligt, og jeg synes ofte, der er noget "særligt" over andres,
f.eks. mormors, frikadeller. Så de må jo lave dem på en anden måde. Så ville
jeg lige høre her, hvad er jeres "hemmelige ingrediens", hvad bruger I til
at give dunserne dét der ekstra pift?

Mine plejer bare at være fars, æg, revet løg, en smule mel og salt & peber.
Det kunne være spændende at høre jeres alternativer, og hvad det giver
dunserne! Med mindre det jo altså er en af familiehemmelighederne

Mvh
Linde

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-01-11 10:33

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> peber. Det kunne være spændende at høre jeres alternativer, og hvad det
> giver dunserne! Med mindre det jo altså er en af familiehemmelighederne

Jeg bruger allehånde eller hvidløg. Ikke begge dele.

Steen.

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-01-11 11:22

Den 14-01-2011 22:51, Linde skrev:
> Mine plejer bare at være fars, æg, revet løg, en smule mel og salt &
> peber. Det kunne være spændende at høre jeres alternativer, og hvad det
> giver dunserne! Med mindre det jo altså er en af familiehemmelighederne:-
en god nævefuld havregryn!
en alm. spiseske fars pr. delle, fladtrykt og stegt næsten sort på en
meget varm pande. - Og selvfølgeligt: rigeligt med s...!

//finn

Fra : Martin Bak

Dato : 18-01-11 18:52

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse
> en god nævefuld havregryn!
> en alm. spiseske fars pr. delle, fladtrykt og stegt næsten sort på en
> meget varm pande. - Og selvfølgeligt: rigeligt med s...!

Dødssynd! Frikadeller skal ikke være fladtrykte men trekantede! Formes med 2
spiseskeer og steges på 3 sider.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 18-01-11 20:07

Den 18-01-2011 18:51, Martin Bak skrev:
> Dødssynd! Frikadeller skal ikke være fladtrykte men trekantede! Formes med 2
> spiseskeer og steges på 3 sider.
så har jeg aldrig set en frikadelle :)

lyder imho mere som kødboller til boller i karry/selleri
//finn

Fra : Martin Bak

Dato : 18-01-11 23:19

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Max

Dato : 18-01-11 23:31

Hej Martin

Men der findes nu mange måder, jeg kender en
der steger dem i en æbleskivepande, de bliver
fine runde med stegeskorpe hele vejen rundt.

Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-01-11 12:26

On Fri, 14 Jan 2011, "Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

> [...]
>Det kunne være spændende at høre jeres alternativer, og hvad det giver
>dunserne! Med mindre det jo altså er en af familiehemmelighederne

Din mormor brugte sikkert ikke allehånde eller hvidløg. Din
ingrediensliste er god nok.

Da jeg flyttede hjemmefra som 14 årig, viste min mor mig hvordan jeg
skulle lave frikadeller:

Smid farsen i en Margretheskål og klap overfladen plan. Fjern 1/4 af
farsen og fyld hullet op med mel. Gok et æg eller to i, tilsæt salt,
peber og hakket løg og rør. MIN bedstemor kom havregryn i oxo.

Steg i rigeligt smør. Dunserne må ikke være for tykke og bør steges
mørke.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : ASKF

Dato : 17-01-11 16:46

Kurt Hansen ytrede sig i <mq03j6dekf9aq68q5cv8b44vcnj57ldgva@4ax.com>
med dette:

> [...]
>peber og hakket løg og rør. MIN bedstemor kom havregryn i oxo.
>
>Steg i rigeligt smør. Dunserne må ikke være for tykke og bør steges

Det er samme grundopskrift jeg lærte af min bror som er uddannet kok,
dog med mælk som tilføjelse, for at gøre "dejen" mere lind og nemmere at
røre.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : B. Sørensen

Dato : 15-01-11 14:14

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
Så ville
> jeg lige høre her, hvad er jeres "hemmelige ingrediens", hvad bruger I til
> at give dunserne dét der ekstra pift?

Bruger hvad der er.
Mel, rasp, udblødt brød, havregryn eller kartoffelmos - hvad der nu er for
hånden eller som rest.
Væden kan være vand, mælk, suppe, bouillon eller hvad der nu er for hånden
eller som rest.
Løg er altid en sikker ingerdiens. gerne mange og gerne grovhakkede.
Æg behøves faktisk ikke - fandt jeg ud af, da en nevø var på minus æg-diæt.
Men et eller to plejer jeg nu at smide i farsen.
Rå, revne gulerødder eller findelte kogte grøntsager, hvad der nu er for
hånden eller som rest.
Finthakkede oliven og feta kan give en god variation.
Kapers eller andet surt kan også tilsættes, hvis det er til rådighed.
Soltørrede tomater, chili, hakket persille/basilikum/koriander osv - eller
hvad med svampe, der lige er stegt let på panden.
Salt og peber er givet, men ellers afhænger krydderierne af, hvad jeg har
smidt i af forskellige ting.

Kødet kan være ren flæs, flæsk og kalv, kylling, kalkun eller lam.
Det er sjældent, vi får den samme delle to gange :)

B. Sørensen.

Fra : Hauge

Dato : 15-01-11 14:16

Den 15-01-2011 14:14, B. Sørensen skrev:
> Det er sjældent, vi får den samme delle to gange :)

Den er heller ikke så god anden gang

Mvh Hauge

Fra : B. Sørensen

Dato : 15-01-11 16:41

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Den er heller ikke så god anden gang
>
> Mvh Hauge

hehe

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-11 15:52

Mine deller....
Tja...alt tages på slump, så det er lidt svært.
Men...en pakke hakket flæsk på ca 500 gram, 1-2 æg, ca 50 gram mel, salt,
peber og vand og lidt havregryn...

Kød og salt røres sejt, derefter tilsættes æg - 1 stort eller to små - samt
mel og peber - rigeligt med stødt sort peber - altså virkeligt meget!, og
det hele røres godt - vand tilsættes til det er lindt - derefter en kop
havregryn og en kop vand - alt røres endnu engang - og så hviler farsen i
½times tid..
Steges i rigeligt fedtstof til de er så sprøde, at de hænger fast på en
gaffel.

Det sker, at jeg hakker et løg og tilsætter, men det er sjældent.
Jeg kan finde på at bruge kalv/flæsk, men foretrækker rent svinekød.
Jeg vælger ikke den magreste fars til frikadeller, men det er jo smag og
behag.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 15-01-11 16:38

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> peber. Det kunne være spændende at høre jeres alternativer, og hvad det
> giver dunserne! Med mindre det jo altså er en af familiehemmelighederne

Kardemomme? Det brukes i de norske kjøttkaker som er >nesten< som
frikadeller
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-01-11 18:12

Linde skrev:

> [Hvad] bruger I til at give dunserne dét der ekstra pift?

Hvidløg og en smule oregano er godt.

Frikadeller er langt mindre danske end mange af os går rundt og forestiller
os — fx er det helt almindelig spise i Sydafrika, hvor de går under navnet
frikkadelle. Du ku' måske få inspiration til frikadelleingredienser ved at
google nogle opskrifter på afrikaans:

· https://encrypted.google.com/search?q=frikkadelle+resep&lr=lang_af

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Hauge

Dato : 15-01-11 18:23

Den 15-01-2011 18:11, Klaus Alexander Seistrup skrev:
> Frikadeller er langt mindre danske end mange af os går rundt og forestiller
> os — fx er det helt almindelig spise i Sydafrika, hvor de går under navnet
> frikkadelle.

Hvor kom de først?

Men på trods af at de sikkert har fået navnet først nede i det mørke, så
kan frikadellen, måske med et andet navn, sagtens kan være meget ældre
her i danmark, end frikadelle-navnet?! Altså opskriften.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 15-01-11 18:31

Hej Hauge

> Hvor kom de først?

Historisk set er frikadeller vel noget relativt nyt. Hakket
kød blev jo først en almindelig ting i køkkenet i slutningen
af de 19. århundrede hvor industrialiseringen gjorde en
kødhakker til noget almindeligt.

Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-01-11 17:07

Hauge har bragt dette til os:

> [...]
> frikadellen, måske med et andet navn, sagtens kan være meget ældre her i
> danmark, end frikadelle-navnet?! Altså opskriften.

Mon ikke frikadellen under en eller anden form - kødbolle med æg og
stivelse - findes i enhver kultur?. Den er så oplagt at man formentlig
selv ville opfinde den, hvis ikke det allerede var sket, når man fik en
klump fars på bordet. Fars, der hænger sammen med æg og stivelse,
formet til små klumper og stegt.

I øvrigt: Mit bud på den gode frikadelle som vor mor troede hun lavede
den: Den rørte fars skal have lov til at stå relativt lang tid og man
kan med fordel efter en halv times tid tilsætte lidt mere væske og
stivelse og røre igen. Og så kan jeg personligt vældig godt lide et
ordentligt høvl løg (typisk en 2-3 zittauere pr. pund (!) fars og så et
lillebitte drys karry).
Har ikke prøvet fløden - den er til gengæld formidabel i
fiskefrikadeller, men det er jo en helt anden historie.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-01-11 10:36

Den 15/01/11 18.23, Hauge skrev:

> Hvor kom de først?
>
> Men på trods af at de sikkert har fået navnet først nede i det mørke,

Navnet stammer angiveligt fra fransk/italiensk. Kilde: diverse
etymologiske ordbøger.

Mvh. Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-01-11 18:34

Hauge skrev:

> Hvor kom de først?

Jeg tænker at de kom til Sydafrika med boerne for nogle hundrede år
siden, og har oprindelse i en fælles hollandsk/tysk/dansk arv af en
slags.

Bortset fra at der i Sydafrika ofte er ost i opskriften, og bortset
fra at man ofte spiser dem med tomatsovs til, så ligner de helt og
aldeles de frikadeller vi kender.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-01-11 19:53

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg tænker at de kom til Sydafrika med boerne for nogle hundrede år
> siden, og har oprindelse i en fælles hollandsk/tysk/dansk arv af en
> slags.

Ikke utænkeligt

> Bortset fra at der i Sydafrika ofte er ost i opskriften, og bortset
> fra at man ofte spiser dem med tomatsovs til, så ligner de helt og
> aldeles de frikadeller vi kender.

I Holland har jeg fået "frikadeller" som nærmest var formet som ruller. De
havde sprød skorpe og indholdet var MEGET finthakket - nærmest blended -
svinekød/løg/krydderi, som både i udseende og smag var langt fra hvad jeg
kender som frikadelle.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Max

Dato : 15-01-11 22:21

Hej Carsten

> [...]
> nærmest blended - svinekød/løg/krydderi, som både i udseende og smag
> var langt fra hvad jeg kender som frikadelle.

Det lyder også mere som en anden hollansk specialitet
de kalder Bitter Ballen.

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-01-11 10:41

Den 15/01/11 22.20, Max skrev:
> Hej Carsten

> Det lyder også mere som en anden hollansk specialitet
> de kalder Bitter Ballen.

Bitterballen er noget andet. Det er små friturestegte kødboller
(sindsygt varme), serveret med sennep. Indtages typisk som tilbehør til
øl på en bar. Tidligere var det også almindeligt at drikke det sammen
med bitter, deraf navnet.

Mvh. Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-01-11 10:30

Den 15/01/11 19.53, Carsten Stage skrev:
> [...]
> De havde sprød skorpe og indholdet var MEGET finthakket - nærmest
> blended - svinekød/løg/krydderi, som både i udseende og smag var langt

De hedder gehaktstaven (ental gehaktstaf). NÃ¥r du skriver "frikadeller"
mener du ikke at de blev solgt under navnet "frikadeller"?

Mvh. Lars

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 15-01-11 13:04

On 14 Jan., 22:51, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:

> Så de må jo lave dem på en anden måde. Så ville
> jeg lige høre her, hvad er jeres "hemmelige ingrediens", hvad bruger I til
> at give dunserne dét der ekstra pift?

Frikadellernedkeri er tildels baseret på håndelag, men der findes
bestemt også hemmelige råd: En anelse allehånde, som andre har
skrevet, er godt. Overdriv endelig ikke. Muskatnød kan også bruges.
Men vigtigst af alt: Piskefløde. Prøv at justere farsen med en
decilitier piskefløde - det smager overjordisk godt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 15-01-11 22:26

Hej Linde

Man kan nok ikke finde den "rigtige" opskrift på
frikadeller, den er tabt gennem tiderne :)

Men tag 10 gange de samme ingridienser, og
giv 10 husmødre/kokke/husfædre den samme
opskrift og bed dem lave frikadeller og du ender
med at få 10 forskellige slags frikadeller.

Der er meget håndelag i at lave frikadeller, og
det er heller ikke ligegyldigt hvordan de bliver
rørt sammen.

Jeg plejer også at sige at min moder lavede
verdens bedste frikadeller indtil hun kom til
penge, så begyndte hun at lave dem for "gode",
frikadeller er og bliver sparemad og sådan
skal de også laves.

Max

Fra : Linde

Dato : 17-01-11 13:59

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
> Hej gruppe!

Masser af indlæg om frikadeller, det er jo herligt. Flere nævner allehånde,
så det var jeg nødt til lige at prøve i går, hvor der også blev testet en
"græsk" version, med feta, rød peber oliven. Slet ikke uden succes, den med
allehånde bringer en god smag frem i frikadellen, så det bruger jeg nok
fremover. Piskefløde er en god ide der skal prøves, men det kommer nok ikke
på det faste program. Havregryn/rasp kunne også være interessant, jeg
antager det hovedsageligt er for at drøje farsen, men det er jo heller ikke
at foragte. Det er jo ikke just slankemad i forvejen.

Mvh
Linde

Fra : Hauge

Dato : 17-01-11 14:21

Den 17-01-2011 13:59, Linde skrev:
> Det er jo ikke just
> slankemad i forvejen.

Hvilken del af frikadeller er ikke slanke, i forhold til anden kødmad?

Mvh Hauge

Fra : Linde

Dato : 18-01-11 19:09

> Hvilken del af frikadeller er ikke slanke, i forhold til anden kødmad?

Ja, det er jo svært at sige uden at have set, hvad slagteriet har kommet i
farsen. Men man regulerer fedtindholdet med afpuds, og mon ikke der er en
vis tendens til at nærme sig de 16% frem for de 10 i 10-16% fars, og de 12
nærmere end de 7 i 7-12% fars...købmandsskab du ved.

Generelt er fars langt federe end skært kød fra filet og mørbrad. Tykkam,
bov og andre mere marmorede udskæringer kan sagtens have samme, eller højere
fedtindhold, end normal fars.

Men hvis du egentlig sætter spørgsmålstegn ved, om frikadeller i
virkeligheden er så meget federe kød end andet kød i almindelighed, ja så
har du da en pointe. Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg har tendens
til at spise for meget kød fordi jeg kan lide det, og så er det måske mindre
væsentligt at hænge sig så meget i fedtindholdet...hvor man i virkeligheden
burde hænge sig i mængden man indtager.

Mvh
Linde

Fra : cykelsmeden

Dato : 17-01-11 17:24

Den 17-01-2011 13:59, Linde skrev:
> Havregryn/rasp kunne også være interessant, jeg antager det
> hovedsageligt er for at drøje farsen, men det er jo heller ikke at foragte.
Det var det da vi var børn!
Derfor er det den smagsoplevelse som får frikadellen til at "smage
rigtigt" :)
Samme grund må der ikke bruges fedtfattigt fars!! - det var for meget
luksus dengang.
- altså sammenhæng mellem årsag og virkning.

//finn

Fra : kim Rasmussen

Dato : 17-01-11 19:20

"Linde" skrev i meddelelsen
> [...]

Kalv og flæsk hakket,revet løg,æg, salt og peber ,mel,vand og et godt splash
engelsk sauce.........
Hilsen Kim

Fra : Jakob Griffel

Dato : 17-01-11 21:14

> Kalv og flæsk hakket,revet løg,æg, salt og peber ,mel,vand og et godt
> splash engelsk sauce.........

Kalv og flæsk hakket,revet løg,æg, salt og peber, rasp, vand med opløst
grøntsagsboullion og merian (+ evt. en smule hvidløg)

--
Hilsen Jakob

Fra : Niels

Dato : 19-01-11 09:55

On Jan 17, 9:14 pm, "Jakob Griffel" <NOPEgrif...@NOPENOPEprivat.dk>
wrote:

> Kalv og flæsk hakket,revet løg,æg, salt og peber, rasp, vand med opløst
> grøntsagsboullion og merian (+ evt. en smule hvidløg)
>
> --
> Hilsen Jakob

Og evt. lidt danskvand hvis man vil have dem lidt "lette".

--
Niels

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 20-01-11 19:52

> Og evt. lidt danskvand hvis man vil have dem lidt "lette".
>
> --
> Niels

Og øl hvis de skal være sprøde

VH Pernille