Dehler 32 (1994) sejlegenskaber
Fra : wod

Dato : 12-01-11 11:39

Hej

Jeg overvejer en Dehler 32 fra 1994. Det er en forholdsvis sjælden båd
i Danmark men tilsyneladende populær i både Holland og Tyskland. Der
er rigtigt mange tests og artikler om den nye Dehler 32 men ikke noget
om den gamle.

Jeg undrer mig lidt over hvorfor den er sjælden så hvis der er nogen
der har sejlerfaringer med den vil jeg gerne høre nærmere.

Umiddelbart skulle den pga sit dybe ror og knap så bredde skrog som
IOR bådene ikke have problemer med at gå op i mod vinden ved større
krængninger - tror jeg

Alt input modtage.

Mvh
EzyRyder

Fra : Jakob_K

Dato : 13-01-11 07:56

Det laminat, den er apteret med indvendigt, ser efter min mening noget
billigt og autocamperagtigt ud. Men det er sikkert meget praktisk?

Deudover synes jeg også det ligner én der sejler godt. Ikke så
gumpetung som Bavaria og den slags.

mvh
JAKOB
Capricorn, en Finngulf fra '87

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 13-01-11 17:20

wod wrote:
> [...]
>
> Umiddelbart skulle den pga sit dybe ror og knap så bredde skrog som
> IOR bådene ikke have problemer med at gå op i mod vinden ved større

Du kan finde en masse små film om Dehler bådene af forskellige modeller.
Denne her crash test vedr. en Dehler 31 ser meget overbevisende ud :)
http://www.youtube.com/watch?v=rvxhQO4pw2E

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-01-11 13:11

Emnet om den viste crashtest har tidligere været oppe ad flere
omgange.

Her er uddrag af et mere realistisk indlæg gengivet:
---------------
Jeg kan i forlængelse heraf sige, at en bekendt af mig sidste sommer
sejlede
på en sten i Lillebælt med 6 knobs fart, i sin Dehler 37. Umiddelbart
efter
tog han den på land, men der var kun skrammer at se, så den kom
tilbage i
vandet.

I efteråret kom den på land for vinteren, og nu var der krakeleringer
hele
vejen rundt langs kølen, hvor den slutter til skroget. Båden kom på
værft,
og den samlede regning for reparation lød på 70.000 kr.

Dette viser bare, at det er meget usundt for en båd at løbe på en sten
med 6
knobs fart, Dehler eller ej, og at crashtesten på videoen egentlig
bare er
en gang salgsgas, da den slutter der, hvor det begynder at blive
interessant: ved besigtigelsen af de reelle skader, som båden har
pådraget
sig ved kollisionen.
------------

Prøv at lede tilbage på kandu.dk fra midten af året og bagud her er
gode informationer5 at hente.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 13-01-11 21:21

Harding E. Larsen wrote:
> Emnet om den viste crashtest har tidligere været oppe ad flere
> omgange.
>
> Her er uddrag af et mere realistisk indlæg gengivet:

Et ikke helt overraskende indlæg i denne forbindelse, selvom det kun er en
henvisning til et link til YouTube- i sandhed en klog mand - om ikke den
*klogeste* her i gruppen
Er der slet ikke noget, du ikke ved noget om?
Spørgsmålet bedes ikke besvaret, da jeg efter en pause har besluttet mig
for, at jeg ikke vil geråde mig ud i debat med lige netop dig.

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-01-11 13:31

Jeg skal nok undlade tekniske redegørelser for dig som du ikke
forstår, det vil være spildt ulejlighed.

Mvh/HYarding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 13-01-11 21:50

Harding E. Larsen wrote:
> Jeg skal nok undlade tekniske redegørelser for dig som du ikke
> forstår, det vil være spildt ulejlighed.
>
> Mvh/HYarding

ja - mod dumhed kæmper selv guderne

Fra : HKN

Dato : 13-01-11 22:08

Der bliver tilsyneladende svaret på alt mulig andet end lige det du spørger
efter, så jeg vil forsætte i samme ånd......

Prøv at kigge på www.dehlerowners.co.uk der kan du sikkert finde nogen, som
kender til lige netop den model du efterspørger.

Det eneste jeg kan bidrage med, er at Dehler altid har lavet velsejlende
både af god kvalitet. De har af en eller anden årsag fået et ry (eller rygte
om man vil) af at være samlebåndsbåde på linie med bl.a. et stort tysk
værft - dette er ikke kendetegnende for båden, især af de nyere årgange.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-11 03:05

Netop!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-11 03:32

Jeg giver dig ret Henrik, Dehler laver velsejlende både af god
kvalitet.. til det de er beregnet til at sejle i vand..
Ingen både er beregnet til den slags crash tests som vises på You Tube
linket.

Det der ikke skal stå til troende er er kommentaren:

"Denne her crash test vedr. en Dehler 31 ser meget overbevisende ud"

Der er intet overbevisende for en køber i denne crash test andet end
forsøget på at ødelægge en båd.

Det er vigtigt at understrege, som jeg gengav i mit indlæg:

[...]

Det kan EzyRyder nok holde ud fra de dumme kommentarer der flyder fra
Mudderkastningsgruppen.

Skriv "dehler 31 forum" på Google og op kommer der mange indlæg om
båden.

Mvh/Harding

Fra : Peter_il

Dato : 14-01-11 12:53

wrote:

> [...]
> Sp rgsm let bedes ikke besvaret, da jeg efter en pause har besluttet mig
> for, at jeg ikke vil ger de mig ud i debat med lige netop dig.

Hej Torben,
Hvad i himlens navn er tanken bag dit indlæg?
mvh Peter

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 14-01-11 23:06

Peter_il wrote:
> [...]
> wrote:

> Hej Torben,
> Hvad i himlens navn er tanken bag dit indlæg?

Hej Peter
Det fremgår vist at tråden, som den er lige nu.
Den skal nok blive længere, men det er ikke fair for spørgeren, wod, der
gerne vil vide noget om Dehler 32.
Til wod vil jeg så i modsætning til Hardinger anbefale, at wod Googler på
Dehler 32 - ikke 31, men sådan kan man jo miste overblikket, når man flyver
alt for højt

Jeg er dum. Harding er meget klogere, og så er den faktisk ikke længere!
Det er noget, Harding har brugt meget krudt på at påvise, men det er en helt
anden sag - ikke kun over for mig, men sådan er det.

Jeg bragte et indlæg med en crash test af den Dehler 31, der kan ses på
YouTube.com, og uanset om det er salgsgas og meget andet i
Gud/Konge-Hardings øjne, så kan spørgeren jo selv drage sine konklusioner.
Min brøde er, at jeg skrev noget i retning af, at det var "overbevisende" -
og for hulen da, så blev jeg sat i mudderkaster-gruppen

Gammelt nag er ikke sådan at overvinde.
Gud/konge-Harding ved alt om mig - tror han, og han ved alt om min båd og
motoren i min båd - tror han.
Af samme grund har han retledt og korrekset mig mange gange i tidens løb her
i gruppen, når jeg har stillet et relevant spørgsmål i forhold til nogle ret
simple problematikker, men set i min optik har han gjort det med briller
forsynet med kunstig horisont.
Dermed har han selv stillet sig i en position, hvor han er *blevet et meget
nøgent menneske* sådan billedligt talt i alt hans åndshovmod og påståede
viden omkring alting på denne jord - ikke kun omkring sejlads

Nok om det - dit spørgsmål er OT, og mit svar er OT i forhold til tråden.
Det er noget Gud-Harding går meget op i, når det ikke er ham selv, der
"tråder forkert".

Med venlig hilsen til dig Peter

- og skal vi så ikke lade den *krig* hvile, for den fører ikke nogen steder
hen - ved godt, at jeg selv kastede en sten .... !?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-11 02:27

Nej jeg skrev "dehler 31" for netop gennem links her at underbygge mit
indlæg omkring den tåbelige crash test.

Her i gruppen skriver jeg om teknik og ikke religion. Det sidste ser
det ud til at andre føler sig kaldet til det.

Når du endelig prøver konfrontation, ved at afkræve mig svar om
hvordan jeg har indrettet detaljer i min båd, og jeg så beskriver dem
fuldstændig i tråd med mine tidligere indlæg, så bemærker jeg den
larmende tavshed i et stykke tid inden du igen fremfører nye religiøse
opfattelser.

Jeg føler ikke nag; men har til gengæld kun hovedrysten til overs for
dine udfald.

Hold nu om med det og kom kun med relevante indspil til glæde for
bruppen.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-11 08:48

[...]

Hold nu op med det og kom kun med relevante indspil til glæde for
gruppen.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 15-01-11 18:09

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> dine udfald.
>

> Hold nu op med det og kom kun med relevante indspil til glæde for

Klip

Gentagelse fremmer forståelsen, men du skrev altså det samme tidligere i
dag - sådan ca. kl. 10.26
Måske en koldlodning

Fortsat god weekend, men som jeg skrev - lad nu den krig ligge - det er ikke
fair o.f. spørgeren, der har startet tråden.

Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-11 01:04

Hej Torben,

Tak i lige måde.
Ja krig er ikke vejen frem! og slet ikke i denne udmærkede
nyhedsgruppe.

Mvh/Harding