Border og absolute position
Fra : Martin

Dato : 13-01-11 14:06

Hej,

Hvordan får man borderen til at ramme sig rundt om de absolutte
positioneret elementer?

http://aarhof.eu/newsgroup/html/absolute-border.html

borderen er sat på <div class="album"> og absolute er sat på img
felterne inden i den klasse.

Fra : Leif Neland

Dato : 13-01-11 14:52

"Martin" <maa@scandesigns.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://aarhof.eu/newsgroup/html/absolute-border.html
>
> borderen er sat på <div class="album"> og absolute er sat på img felterne

Du må sætte en højde på det element, rammen skal være omkring.
Et absolute-positioneret element ligger ikke indeni noget og kan derfor ikke
udvidde din <div class=album>; det ligger "ovenpå".
Ellers må du sætte border på
div.album img i stedet.Leif

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-01-11 16:41

Leif Neland forklarede:
> [...]
> Et absolute-positioneret element ligger ikke indeni noget og kan derfor ikke
> udvidde din <div class=album>; det ligger "ovenpå".

Det er ikke helt rigtigt.
Et absolut element er taget ud af det normale flow, men det er stadig i
det element det er indsat i, i koden.
Positionering, vil være i forhold til det element det er indsat i.
Problemet med den aktuelle (tvivlsomme) anvendelse af position:absolute
er at der ikke angives nogen position - elementet skal absolut placeres
et eller andet sted, og det overlades til browseren at finde ud af hvor
det er. Og det er svjh, sådan at browserne gør forskelligt. Nogen
antager top,left til 0,0 , mens andre lægger det hvor det normale flow
er nået til.

Det er generelt en skidt ide at absolut positionere elementer. Det gør
at det normale flow bliver sat ud af drift, hvilket igen betyder, at
ikke alle kan se siden som den er tænkt, fordi de færreste bruger samme
vinduesstørrelse som designeren.
Absolut positionering kan anvendes til et layout af siden - men
elementer der indeholder information er det som regel en dårlig ide at
positionere absolut.
(Og hvis man designer layoutet med absoult positionering, skal man tage
specielle hensyn til IE < 8!)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin

Dato : 13-01-11 18:47

On 13-01-2011 16:41, Birger Sørensen wrote:
> [...]
> Positionering, vil være i forhold til det element det er indsat i.
> Problemet med den aktuelle (tvivlsomme) anvendelse af position:absolute

Så fik man den
men nu var det også noget helt specielt jeg skulle bruge det til

Hvis man kender til iPhoto på Mac, så har den en ret lækker funktion til
at vise "forside billede" til et galleri album, og den vil jeg så immitere.

Men jeg fandt på en bedre løsning at gøre det på.
http://hiltunen.dk/test.html

> [...]
> det er. Og det er svjh, sådan at browserne gør forskelligt. Nogen
> antager top,left til 0,0 , mens andre lægger det hvor det normale flow

Jeg kender da ingen browsere der ikke positioner efter den første parent
med relative position (hvis ikke den findes, så skulle den gerne ende op
i body, altså øverste venstre hjørne)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-01-11 19:47

Martin udtrykte præcist:

> [...]
> relative position (hvis ikke den findes, så skulle den gerne ende op i body,

Der er svjh nogen af de ældre IE'ere, der ikke forstår absolut
positionering uden position - eller i hvert fald opfører sig anderledes
end rigtige browsere.

Skal billederne skifte med lynets hast når man kører musen vandret hen
over? Det ser ud som om hastigheden fordbles for hvert tryk på
billedet... (FF)

Birger

http://bbsorensen.dk