Et tredje div-problem (sikkert beslægtet m~
Fra : Preben Nielsen

Dato : 13-01-11 01:38

Jeg er nu stødt ind i et div-problem beslægtet med dem nævnt i to
tidligere tråde, hvoraf den sidste var "Endnu et div problem Internet
Explorer kontra Firefox Indstillinger" (der ved en fejl er kommet til
at stå med Birger Sørensen som forfatter), i slutningen af hvilken jeg
har forsøgt at stille nærværende spørgsmål (og derudover har relateret
den til tidligere problemer, hvilket jeg afholder mig fra her), men
jeg er i tvivl om, hvorvidt gamle tråde læses, så jeg opretter her
spørgsmålet igen:

Siden med problemet kan ses her:

http://vinsiderne.dk/test8/ordbog_test.htm

Venstre side med ord/begreber (.ord) og højre side med forklaringer
af
ord/begreber (.ordforklaringer) skal selvfølgelig være lige høje og
er
derfor pakket ind i en .wrap_ord_saet. Men problemet opstår (i
Firefox), når teksten til venstre fylder mere i højden end den
samhørende tekst til højre (når højre side fylder mest i højden er
der
intet problem). Ved den obligate clearing sker der det at underkanten
af det clearede ryger
ned og flugter med underkanten af venstremenuen, dvs. boksen bliver
alt for høj.

En detalje: Jeg har clearet .ordforklaringer, da clearing
af .wrap_ord_saet udover at give samme problem som beskrevet
yderligere giver problemer med baggrundsfarvens højde på
ordforklaringsdelen. clear:both og clear:right giver samme resultat,
dvs. virker, mens clear:right ikke giver noget.

/Preben

Fra : scootergrisen

Dato : 13-01-11 10:30

> Venstre side med ord/begreber (.ord) og højre side med forklaringer
> af ord/begreber (.ordforklaringer) skal selvfølgelig være lige høje

Du skal bruge en <div style="clear:both;"></div> efter både venstre og
højre tekst.

Kan ses her : http://scootergrisen.dk/test/test0028.html

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-01-11 16:56

scootergrisen forklarede:

> Du skal bruge en <div style="clear:both;"></div> efter både venstre og højre
> tekst.

> Kan ses her : http://scootergrisen.dk/test/test0028.html

Uden at have testet, vile jeg mene at det skal være nok med en ekelt
clear i den der hedder wrap_ord_saet - evt i css som
wrap_ord_saet:after{} som vi har prøvet før.
Den div indeholder eet floatet element, som er floatet til venstre,
derfor har det ingen virkning at cleare til højre - der er ingen
floatede elementer, og i øvrigt ikke noget indhold til højre. Men der
bliver ikke clearet for "ord", så det floater stadig... hvis du forstår
:')

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Preben Nielsen

Dato : 13-01-11 12:52

On 13 Jan., 10:30, scootergrisen wrote:

> Du skal bruge en <div style="clear:both;"></div> efter både venstre og
> højre tekst.

> Kan ses her :http://scootergrisen.dk/test/test0028.html

Som det ses af dit eksempel ryger overkanten af indholdet (altså selve
ordbogen) ned under venstremenuens underkant. Det giver ingen mening,
idet det jo er det jeg prøver at undgå.
En test i praksis viser i øvrigt, at clearing i .ord ingen effekt har.

On 13 Jan., 16:55, Birger Sørensen wrote:

> Uden at have testet, vile jeg mene at det skal v re nok med en ekelt
> clear i den der hedder wrap_ord_saet - evt i css som
> wrap_ord_saet:after{} som vi har pr vet f r.

Nej, det virker ikke. Overkanten af ordbogen ryger også her ned under

Fra : scootergrisen

Dato : 13-01-11 22:49

> Som det ses af dit eksempel ryger overkanten af indholdet (altså selve
> ordbogen) ned under venstremenuens underkant. Det giver ingen mening,
> idet det jo er det jeg prøver at undgå.

Det er et gammelt problem som du og andre har skrevet meget om men
åbenbart ikke har løst endnu men det har ikke noget med mine clear:both
at gøre.

Prøv og opdater siden : http://scootergrisen.dk/test/test0028.html
Jeg har fjernet din venstre menu med :

Også ser det jo fint ud.

Så problemet må være din menu.

> En test i praksis viser i øvrigt, at clearing i .ord ingen effekt har.

Det fordi du ikke har nogen baggrundsfarve på den venstre del men hvis
du beslutter dig for at ændre baggrundsfarven så er den der til at fylde
hele baggrunden med farve og ikke kun der hvor der er tekst.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 13-01-11 15:09

On 13 Jan., 22:49, scootergrisen wrote:

> Det er et gammelt problem som du og andre har skrevet meget om men
> åbenbart ikke har løst endnu men det har ikke noget med mine clear:both
> [...]

Det kan sagtens være rigtigt. Der er tydeligvis i disse
problemstillinger et eller andet med menuen, der generer i forhold til
indholdsdelen. Og det ville være skønt hvis en ændring
af .venstre_kolonne (med menuen) kunne løse alle disse tilbagevendende
problemer.
Men hvis problemet ligger der, hvad er så problemet?.

/Preben

Fra : scootergrisen

Dato : 14-01-11 00:54

> [...]
> problemer.
> Men hvis problemet ligger der, hvad er så problemet?.

Prøv : http://scootergrisen.dk/test/test0029.html

indholdet floates nu til venstre:

En clear:both lige før slutning af wrap_stor sørger for at
baggrundsfarven følger med:

<!-- kode -->

Du kunne også prøve med en min-width for at undgå at indholdet rykker
ned under menuen når browser vinduet gøres mindre :

Fra : Preben Nielsen

Dato : 14-01-11 03:52

On 14 Jan., 00:53, scootergrisen wrote:

> Pr v :http://scootergrisen.dk/test/test0029.html
>
> indholdet floates nu til venstre:

> En clear:both lige f r slutning af wrap_stor s rger for at
> baggrundsfarven f lger med:

> <!-- kode -->
>
> Du kunne ogs pr ve med en min-width for at undg at indholdet rykker
> ned under menuen n r browser vinduet g res mindre :

Tak for dine inputs.
Jeg bruger i forvejen den løsning, som du foreslår, på de sider, der
skal have fixeret bredde. Men som du selv har bemærket, så rykker
indholdet ned, når man gør browser-vinduet smallere med mindre der
sættes en fast width eller min-width. Da nærværende side skal have
elastisk layout, går det ikke med hverken width eller min-width. Så
her strander dit løsningsforslag desværre.

/Preben

Fra : scootergrisen

Dato : 15-01-11 01:16

Sådan : http://scootergrisen.dk/test/test0032.html

Fra : Preben Nielsen

Dato : 15-01-11 01:15

On 15 Jan., 01:16, scootergrisen <scootergri...@NOSPANKYOUgmail.com>
wrote:

> S dan :http://scootergrisen.dk/test/test0032.html

Du har jo ændret mit design, og da der skal være et gennemgående
design på alle sider, går det ikke at en side er helt anderledes, så
jeg kan desværre ikke bruge dit løsningsforslag.

/Preben

Fra : Preben Nielsen

Dato : 15-01-11 01:31

On 15 Jan., 01:16, scootergrisen wrote:

> S dan :http://scootergrisen.dk/test/test0032.html

Du har jo ændret mit layout, og da der skal være et gennemgående
layout på alle sider, går det ikke at en side ser helt anderledes ud,

Fra : scootergrisen

Dato : 15-01-11 14:36

Den 15-01-2011 09:31, Preben Nielsen skrev:

> [...]
> så
> jeg kan desværre ikke bruge dit løsningsforslag.

Du har et problem med dit design. Derfor har jeg ændret det.

Dit design virker ikke som du ønsker men samtidig ønsker du ikke at
ændre på dit design for at få det til at virke.

Du bliver nød til at ændre på dit design. Ellers kommer du jo ikke videre.

Hvis du bruger PHP til at generer din HTML kode så skulle det ikke være
noget problem.

Men du har vel ikke 1000 HTML filer med kode du nu skal ændre på ligesom
din tidligere hjemmeside ?

Fra : Preben Nielsen

Dato : 15-01-11 08:19

On 15 Jan., 14:35, scootergrisen wrote:

> Du har et problem med dit design. Derfor har jeg ndret det.
>
> Dit design virker ikke som du nsker men samtidig nsker du ikke at
> ndre p dit design for at f det til at virke.
>
> Du bliver n d til at ndre p dit design. Ellers kommer du jo ikke videre.

Design, forstået som koder, ændrer jeg hellere end gerne, men ikke mit
layout, altså hvordan det ser ud. Det skal være som jeg har besluttet
det.

Jeg har hele tiden forestillet mig, at når der er noget jeg ikke kan
få til at fungere som det skal med divs, så er det fordi jeg er
relativ nybegynder udi den disciplin. Det er jo visuelt et meget
enkelt layout jeg arbejder med, og hvis det mod min forventning skulle
vise sig at det simpelthen ikke er muligt at generere det ønskede
layout med divs, så overgår jeg til tabeller, hvor det kan laves så
let som ingenting.

> Hvis du bruger PHP til at generer din HTML kode s skulle det ikke v re
> noget problem.

Det skal ende med at PHP genererer min HTML, men jeg kan ikke lige se,
hvilken forskel det skulle give. Som jeg har forstået det får jeg
præcis det layout, som de indlejrede HTML koder dikterer.

/Preben

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-01-11 17:00

Preben Nielsen udtrykte præcist:

> [...]
> vise sig at det simpelthen ikke er muligt at generere det ønskede
> layout med divs, så overgår jeg til tabeller, hvor det kan laves så

Det der er problemet med dit layout, er at du vil have at noget af det
tilpasser sig brugerens vindue i bredden, mens andet skal have bestemte
størrelser.
Det er måske visuelt meget enkelt. Men som du har erfaret er den der
blanding af at jeg vil lade det almindelige flow bestemme, bortset fra
nogle enkelte elementer, ikke altid "enkelt" i HTML terminologi.

> Det skal ende med at PHP genererer min HTML, men jeg kan ikke lige se,
> hvilken forskel det skulle give. Som jeg har forstået det får jeg
> præcis det layout, som de indlejrede HTML koder dikterer.

Det er fuldstændig ligegyldigt hvordan koderne genereres. Det er
HTML'en alene der bestemmer.

Det er faktisk noget af en udfordring. (Forstår ikke helt, hvorfor der
ikke er flere af de normalt meget kompetente skribenter her, der ikke
er gået ind i sagen ^^).
Jeg har et par tanker i retning af at få sat layoutet op, så det kan
bruges til "hvad-som-helst" - men jeg tør ikke sige noget om hvornår
jeg kan få det puttet ind i kalenderen...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-01-11 23:35

Birger Sørensen skrev:

> Det er faktisk noget af en udfordring. (Forstår
> ikke helt, hvorfor der ikke er flere af de normalt
> meget kompetente skribenter her, der ikke
> er gået ind i sagen ^^).

Jeg var inde over i starten af projektet, men så
fik jeg en ny opgave - siden har jeg blot læst med
i kommentarer, og har konstateret at andre har
hjulpet Preben igennem en masse ting.

Jeg ville meget gerne have hjulpet til, men tiden
har ikke været til det.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-01-11 11:54

Preben
http://bbsorensen.com/test/layout/float_fast/

Lidt at lege med.
Egentlig lige ud ad landevejen, men uden float, negative margener, og
andre "fixes" - er lige startet på en ny opgave, hvor jeg skal bruge
det, og det passer vist nogenlunde med det du har også. (Du har vist
ikke breadcrumbs med - men det kan bare fjernes fra både HTML og CSS.)
Bemærk at menuen til ventre er absolut positioneret i stedet for at
floate. Det betyder at det element der indeholder menuen, skal have
højde, så der er plads til at vise menuen (markeret med ommentar i
css). Ellers flyder *indholdet* af #menu_left ud over grænserne.
Det er et layout - så alt hvad du putter indeni, skal indsættes i andre
elementer. Den eksisterende tekst er kun til at identificere
elementerne. De er en slags containere, for indholdet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 15-01-11 23:59

> Design, forstået som koder, ændrer jeg hellere end gerne, men ikke mit
> layout, altså hvordan det ser ud. Det skal være som jeg har besluttet
> det.

Prøv og opdater siden og kig om den ikke ser rigtig ud nu :
http://scootergrisen.dk/test/test0032.html

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-01-11 03:15

On 15 Jan., 23:59, scootergrisen wrote:

> Pr v og opdater siden og kig om den ikke ser rigtig ud nu :http://scootergrisen.dk/test/test0032.html

Minsandten, det ser rigtigt ud. Kan du ikke lige sætte et par ord på
hvad du har gjort og hvorfor, så jeg ved hvor i koderne jeg skal
kigge?

/Preben

Fra : scootergrisen

Dato : 16-01-11 12:41

Prøv og opdater siden igen og kig i kildekode :
http://scootergrisen.dk/test/test0032.html

Jeg har rykke den kode jeg har skrevet 9 mellemrum ind og lavet nogle
linieskift omkring så det skulle være let at se.

Jeg forstår dårligt hvordan det virker og jeg ik sikker på at det er
problemfrit.
Men eller kan du bruge den her kode :
http://scootergrisen.dk/test/test0036.html

Koden stammer herfra jeg har bare kogt den ned:
http://matthewjamestaylor.com/blog/ultimate-2-column-left-menu-pixels.htm

Det den kode jeg bruger på min hjemmeside borset fra jeg har en ekstra
kolonne ude til højre på min hjemmeside.
Men prøv og kig på det og se om du ikke kan få det til at virke på din
hjemmeside.

Hvis du vil have nogen råd til PHP så bare sig til. Jeg vil gerne se din
kildekode.
Fordelen ved at bruge PHP er at så skal du kun have koden et sted så det
håber jeg du gør i stedet for at skrive samme kode i 1000 HTML filer som
du vel er vandt til.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-11 15:32

On 16-01-2011 11:14, Preben Nielsen wrote:

> Minsandten, det ser rigtigt ud. Kan du ikke lige sætte et par ord på
> hvad du har gjort og hvorfor, så jeg ved hvor i koderne jeg skal
> kigge?
>
> /Preben

Jeg skrev for snart 3 mdr. siden, at jeg ikke forstod hvorfor du gør
tingene så indviklet. Og jeg forstår det stadig ikke.
Men det er måske fordi jeg ingen ting forstår.

..leftbar {
   float:left;
   width: 15%;
}

..rightbar {
   float:right;
   width:85%;
}

..rens {
   clear: both;
}

lang forklaring som fylder flere linier.</div>
lige så lang som den forrige.</div>

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-01-11 08:38

On 16 Jan., 15:31, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> tingene s indviklet. Og jeg forst r det stadig ikke.
> Men det er m ske fordi jeg ingen ting forst r.
>
> .leftbar {
> float:left;
> width: 15%;
>
> }
>
> .rightbar {
> float:right;
> width:85%;
>
> }
>
> .rens {
> clear: both;
>
> }

> lang forklaring som fylder flere linier.</div>

Det virker ikke i min sammenhæng, hvor det ser sådan ud:
http://vinsiderne.dk/test8/ordbog_ke.htm

Samtlige problemer som jeg er stødt ind i + en del flere er, som det
ses, til stede.

On 16 Jan., 12:41, scootergrisen wrote:
> Pr v og opdater siden igen og kig i kildekode :http://scootergrisen.dk/test/test0032.html
>
> Jeg har rykke den kode jeg har skrevet 9 mellemrum ind og lavet nogle
> linieskift omkring s det skulle v re let at se.
>
> Jeg forst r d rligt hvordan det virker og jeg ik sikker p at det er
> problemfrit.

Jeg har nu prøvet at studere koden, som faktisk virker helt som den
skal. Men aktuelt er det ikke lykkedes mig at forstå hvad der sker.
Men hovedsagen i første omgang er at det faktisk kunne løses og nu
virker. Så må jeg "studere" senere. Jeg hører også gerne, hvis andre
forstår hvorfor det virker.

Tak for din indsats!

On 16 Jan., 11:53, Birger Sørensen wrote:

> [...]
> ikke breadcrumbs med - men det kan bare fjernes fra b de HTML og CSS.)
> Bem rk at menuen til ventre er absolut positioneret i stedet for at
> floate. Det betyder at det element der indeholder menuen, skal have
> h jde, s der er plads til at vise menuen (markeret med ommentar i
> css). Ellers flyder *indholdet* af #menu_left ud over gr nserne.
> Det er et layout - s alt hvad du putter indeni, skal inds ttes i andre
> elementer. Den eksisterende tekst er kun til at identificere
> elementerne. De er en slags containere, for indholdet.

Jeg har ikke fået kigget på det endnu. Har som nævnt været optaget af
at finde ud af hvorfor scootergrisens løsning funger.

/Preben

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-01-11 16:55

Den 16-01-2011, skrev Preben Nielsen:

> [...]
>
> Jeg har ikke fået kigget på det endnu. Har som nævnt været optaget af
> at finde ud af hvorfor scootergrisens løsning funger.

Jeg har ikke rigtigt tid til kode-ræs...
Umiddelbart, sætter grisen en stor negativ margin på menuen, hvilket
tager den helt udenfor både skærmen og dermed også udenfor det
marginområde det før okkuperede (og hvorfor menuen så dukker op det
rigtige sted - i hvert fald i FF - må stå hen i det uvisse). Man kan
altså cleare til venstre, fordi menuen (teoretisk, i hvert fald) nu
ikke befinder sig i margin af indholdselementet.
Der findes mange tricks med negative margener. Om det er
langtidsholdbare løsninger ved ingen, og du skal i hvert fald checke at
det virker i de browsere du vil have brugerne skal kunne se siden i.
(Visse IE'ere er kendt for at have margin problemer)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-11 18:27

On 16-01-2011 16:38, Preben Nielsen wrote:

> Det virker ikke i min sammenhæng, hvor det ser sådan ud:
> http://vinsiderne.dk/test8/ordbog_ke.htm
>
> Samtlige problemer som jeg er stødt ind i + en del flere er, som det
> ses, til stede.

Det er da klart at du skal have noget plads at sætte koden ind i - en
wrapper, indhold, eller hvad du nu ønsker at kalde den.

Forstår ikke dine kryptiske navne på diverse divs. Tror heller ikke du
selv er rigtig med på hvad der er hvad, og hvorfor.

Karl Erik.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-01-11 09:15

On 16 Jan., 16:55, Birger Sørensen wrote:

> [...]
> tager den helt udenfor b de sk rmen og dermed ogs udenfor det
> marginomr de det f r okkuperede (og hvorfor menuen s dukker op det
> rigtige sted - i hvert fald i FF - m st hen i det uvisse). Man kan
> alts cleare til venstre, fordi menuen (teoretisk, i hvert fald) nu
> ikke befinder sig i margin af indholdselementet.
> Der findes mange tricks med negative margener. Om det er
> langtidsholdbare l sninger ved ingen, og du skal i hvert fald checke at
> det virker i de browsere du vil have brugerne skal kunne se siden i.
> (Visse IE'ere er kendt for at have margin problemer)

Det ser ud til at være en meget solid løsning indtil videre, idet den
virker i IE5-8, Firefox, Chrome, Safari og Opera.

/Preben

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-01-11 10:43

Jeg har nu fjernet koder en for en for at se hvad der reelt gør
forskellen, og hvad der ikke har nogen virkning.
Hvis man vil supportere IE5 og IE6 skal det hele eller det meste med.
Men da jeg har besluttet kun at supportere tilbage til og med IE7, har
jeg i forhold til scooters koder fjernet alle koder, der kan fjernes
og hvor det stadig virker i IE7-8 og Firefox, Chrome, Safari og Opera.
Meget er fjernet. Fx er den ekstra div #contentcolumn helt ude af
billedet.

Det som jeg kan konstatere virker er:
1) at der sættes en float: left på min .wrap_indhold (som hos scooter
hedder #contentwrapper)
2) at .wrap_indhold i html koden sættes før .venstre_kolonne (hos
scooter kaldet leftcolumn)
3) at .venstre_kolonne får en margin-left: -100%
4) at både .ord og .ordforklaring får en clear: both

Jeg har uploadet den redigerede og barberede version:
http://vinsiderne.dk/test8/ordbog_scooter.htm

Jeg gad godt høre en forklaring på, hvorfor det virker...

/Preben

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-11 19:43

On 16-01-2011 18:42, Preben Nielsen wrote:
> [...]
> http://vinsiderne.dk/test8/ordbog_scooter.htm
>
> Jeg gad godt høre en forklaring på, hvorfor det virker...

Prøv også at fjerne .wrap_ord_saet - den burde ikke være nødvendig.

Ellers ser det da meget fornuftigt ud

Karl Erik.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-01-11 10:46

[...]

Det som jeg konstatere virker er:
1) at der sættes en float: left på min .wrap_indhold (som hos scooter
hedder #contentwrapper)
2) at .wrap_indhold i html koden sættes før .venstre_kolonne (hos
scooter kaldet leftcolumn) (dvs. venstre del med menu og højre del med
indhold byttes om)

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-01-11 10:54

[...]

Det som jeg konstaterer virker er:
[...]

Jeg kan godt forstå meningen med 4). De andre ting forstår jeg ikke,
hvorfor skal være som de er.

/Preben

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-01-11 11:08

On 16 Jan., 18:26, Karl Erik Christensen wrote:

> Det er da klart at du skal have noget plads at s tte koden ind i - en
> wrapper, indhold, eller hvad du nu nsker at kalde den.

Koden er indsat i min .wrap_indhold (der begynder linje 121), som den
skal. Men jeg fandt en manglende clearing, som nu er indsat, og det
rettede da lidt op. Men som det ses, fungerer fungerer det slet ikke.

/Preben

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-11 19:48

On 16-01-2011 19:07, Preben Nielsen wrote:

> [...]
> skal. Men jeg fandt en manglende clearing, som nu er indsat, og det
> rettede da lidt op. Men som det ses, fungerer fungerer det slet ikke.

Det _skal_ fungere der.

Der må være en anden fejl du overser.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-11 19:53

On 16-01-2011 19:47, Karl Erik Christensen wrote:

> Det _skal_ fungere der.
>
> Der må være en anden fejl du overser.
>
> Karl Erik.

Og du har en clear både i div ord og i div ordforklaring. Det burde være
tilstrækkeligt med clear i div ordforklaring - hvis du fjerner
wrap_ord_saet.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-01-11 21:14

Karl Erik Christensen:

> Og du har en clear både i div ord og i div ordforklaring. Det burde være
> tilstrækkeligt med clear i div ordforklaring - hvis du fjerner wrap_ord_saet.
>
> Karl Erik.

Der er mange ting, der ikke giver mening, i det layout.
Der er clear inde i de floatede elementer. Det burde være
tilstrækkeligt med een i netop wrap_ord_saet, fordi den *indeholder* de
floatede elementer. Men det virker ikke efter hensigten (eller
dokumentationen).
wrap_ord_saet er den der har stregen der adskiller hvert emne. Fjernes
den skal der indsættes et andet element, der tegner adskillelsen. Så
der sætter man til på gyngerne, så man har lidt at bruge på
karrusellen.
Sparekniven kan også blive så stor at man mister overblikket.
wrap_ord_saet indeholder et ord en forklaring - og eftersom der
formentlig er mange, er opdelingen med til at gøre koden overskuelig.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-11 22:27

On 16-01-2011 21:14, Birger Sørensen wrote:

> [...]
> wrap_ord_saet indeholder et ord en forklaring - og eftersom der
> formentlig er mange, er opdelingen med til at gøre koden overskuelig.

Den opdeling for overskuelighedens skyld, anser jeg for unødvendig til
det enkle layout, der her er tale om. Væk med wrap_ord_saet

Opdelingen kunne vel klares med en stylet <hr>

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-01-11 22:33

Karl Erik Christensen udtrykte præcist:

> Den opdeling for overskuelighedens skyld, anser jeg for unødvendig til det
> enkle layout, der her er tale om. Væk med wrap_ord_saet
>
> Opdelingen kunne vel klares med en stylet <hr>
>
> Karl Erik.

Du mener at det er mere overskueligt, med et element der ikke gør andet
end at tegne stregen?
Preben eksperimenterer for at finde det rigtige layout. Der kommer
formentlig mange ord og forklaringer i den endelige udgave. Du mener
ikke overskuelighed af koden er vigtig?
Deltager du i DM? B-)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-11 22:46

On 16-01-2011 22:32, Birger Sørensen wrote:

> [...]
> Preben eksperimenterer for at finde det rigtige layout. Der kommer
> formentlig mange ord og forklaringer i den endelige udgave. Du mener

Jeg mener at det er komplet unødvendigt at pakke ordet og forklaringen
ind i en wrapper. Opdelingen kan foretages på så mange måder.
Jo flere ord, jo flere wrap_ord_saet med tilhørende margin, padding,
background-color, color, width, border, osv. osv.

Jeg deltager i DM hvis jeg må, men jeg har ikke rigtig fået svar på, om
jeg må

Deltager du?

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-01-11 22:54

Karl Erik Christensen formulerede spørgsmålet:

> [...]
> background-color, color, width, border, osv. osv.
>
> Jeg deltager i DM hvis jeg må, men jeg har ikke rigtig fået svar på, om jeg

Hvad skulle besparelsen være - du bliver nødt til at erstatte den med
elelment der visuelt adskiller forklaringerne. Det eneste du så opnår,
er at gøre koden mindre overskuelig.
Jeg ved godt, at der findes "designere" der ser det som et mål i sig
selv. Men jeg syntes så ikke det er den slags råd man skal give
videre...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-01-11 22:58

Birger Sørensen formulerede søndag:
> [...]
> Jeg ved godt, at der findes "designere" der ser det som et mål i sig selv.
> Men jeg syntes så ikke det er den slags råd man skal give videre...

Glemte: Jeg har ikke tid til DM.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-01-11 15:02

> [...]

Koden er indsat i min .wrap_indhold (der begynder linje 121), som den
skal. Men jeg fandt en manglende clearing, som nu er indsat, og det
rettede da lidt op. Men som det ses, fungerer fungerer det ikke.

/Preben

http://vinsiderne.dk/test8/ordbog_ke.htm

Fra : Preben Nielsen

Dato : 16-01-11 15:21

Nå, jeg kom til at slette nedenstående (skrevet efter Karl Erik
Christensens indlæg dateret 16/1, 19:43), fordi jeg ikke havde set at
der var kommet nye indlæg på næste side. Af hensyn til historikken
kommer indlægget så her igen med en tilføjelse af relevant link, som
var årsagen til at jeg ville redigere mit indlæg:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-01-11 00:17

On 16-01-2011 23:21, Preben Nielsen wrote:
> [...]
> skal. Men jeg fandt en manglende clearing, som nu er indsat, og det
> rettede da lidt op. Men som det ses, fungerer fungerer det slet ikke.

Jo, det fungerer faktisk.
Grunden til at ordene ikke flyder op, er at clear clearer both - ret den
til clear: left; (eller right - er lidt søvnig lige nu )
Det er din left-menu der stopper floatet.

Prøv at sætte height: auto; i .ord og .ordforklaring.
Så mangler du bare en adskillelse. Kan være en <hr>, men også laves med
border: 1px 0 color: #ccc;

Karl Erik.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 18-01-11 08:28

Ikke hos mig: http://vinsiderne.dk/test8/ordbog_ke.htm

> Grunden til at ordene ikke flyder op, er at clear clearer both - ret den
> til clear: left; (eller right - er lidt s vnig lige nu )
> Det er din left-menu der stopper floatet.

clear: right gør ganske rigtigt det, at tingene nu ikke kastes ned
under menu-niveau.

> Pr v at s tte height: auto; i .ord og .ordforklaring.

Jeg kan godt se ideen med det i teorien, men det gør ingen forskel i
virkeligheden.

I forlængelse af din og Birgers diskussion om hvorvidt den ekstra div
(.wrap_ordsaet), der omslutter .ord og .ordforklaring, giver mening
eller ej, kan jeg fortælle, at den er sat på, fordi den reelt har en
funktion, nemlig at sørge for at baggrundsfarven for .ord fylder hele
højden i de tilfælde hvor ordforklaringen er højere end .ord. Jeg
gætter på at det var det du forsøgte at klare med height: auto.
Noget helt andet er så, at den som afslutning for neden (1px vandret
streg) efter hvert "ordsæt" også giver en design-metode-mæssig lighed
med samtlige andre steder med en border-bottom på 1px, hvilket jeg alt
andet lige foretrækker fremfor at have special-design (stylet <hr>) på
en enkelt side.

Noget helt tredje er: Hvis jeg sætter de marginer, som der skal være
til venstre for .ord og til højre for .ordforklaring (hvilket du ikke
har gjort i dit design-forslag), så holder width på henh. 85% pg 15%
ikke, da de ser ud til at forudsætte, at der ikke er nogen margin. Men
det er en detalje i forhold til alt det andet, så jeg har ikke
inkluderet det i det nye upload. Blot til orientering, for så længe
det andet ikke virker, er det jo lige meget med at få den detalje på
plads.

/Preben

Fra : Preben Nielsen

Dato : 24-01-11 04:11

> [...]
> elementer. Den eksisterende tekst er kun til at identificere
> elementerne. De er en slags containere, for indholdet.

Så fik jeg også prøvet din model, Birger. Den virker. Jeg har valgt at
bruge den, fordi koderne er til at forstå. Hvad selve problemet med
layoutet i højre side angår, så kan det nu klares med en clear: both
i .ordforklaringer.

Du husker nok det slidsomme problem med min artikel-side fra et
tidligere spørgsmål, og hvor du fandt hvad du selv kaldte en måske nok
ikke en optimal løsning. Artikel-problemet forsvinder også med den nye
opbygning. Så nu håber jeg den kamp med den nu ex-floatede venstre-
kolonne er endegyldigt forbi! Så tak også til dig for hjælpen.

> [...]

> Fordelen ved at bruge PHP er at så skal du kun have koden et sted så det
> håber jeg du gør i stedet for at skrive samme kode i 1000 HTML filer som

Jeg fik aldrig svaret på ovenstående. Du har selvfølgelig hel ret i
dine betragtninger. Og det skal også ende med at top og menu laves som
include-filer fælles for alle sider, og her kommer PHP ind i billedet.
Jeg har også lavet en test på lokal server, og det virker fint. Jeg
har så til gode at finde ud af om jeg skal bruge include,
include_once, require eller require_once. Men den tid den glæde.

/Preben

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-01-11 12:41

Preben Nielsen:

> [...]
> har så til gode at finde ud af om jeg skal bruge include,
> include_once, require eller require_once. Men den tid den glæde.

Hvis jeg nu kan huske det...
Forskellen på include og require, er at der gives fejlmeddelelse med
require, hvis filen ikke findes (den *skal* bruges), mens der kun gives
advarsel med include.
Og forskellen på _once udgaverne er at PHP kun kan include det samme
script een gang. Så hvis du includer samme fil mere end een gang får du
fejl med de de almindelige ( uden _once), mens denne fejl ignoreres
hvis du af en eller anden årsag, bruger samme fil to gange, ved brug af
..versionerne med _once.
Se evt. også
http://dk.php.net/manual/en/function.include.php
hvor du også kan finde link til de øvrige.

Jeg bruger almindeligvis include til den slags - header, footer, og
andre "skærmbilleddele".
Men det kommer lidt an på, hvad det er der includes.
Hvis det er HTML, kan man godt include den samme fil flere gange -
indholdet vil så stå flere steder på den samme side. Men hvis et
includeret script definerer variable eller funktioner, går det galt,
når man forsøger at includere det igen.
Så hvis der er tale om egentlige scripts, kan man altså kun bruge dem
eet sted på siden, og det vil være fornuftigt at bruge include_once.
require kan jeg ikke forestille mig du får brug for. Jeg bruger den
hvor der skal includes filer, hvor resten ikke kan fungere uden
(framework - filer der definerer funktioner der bruges flere steder af
scriptet).
Men hvis du vil have det sådan, at brugeren får fejl, hvis f.eks toppen
eller footeren ikke kan findes, skal du bruge require eller
require_once.

Håber det giver en slags mening

Birger

http://bbsorensen.dk